Hyviä neuvoja tulee niin ei tartte edes kommentoida.
Mutta tiestysti tähdennän esilämmityksen tärkeyttä.
Moottoreiden tiiveys kun tulee sylinterin kartiomuodosta ja lämpölaajenemisesta.
Kylmä kone ei ole laajentunut tarpeeksi jolloin siis kone kuluu niinkuin sisäänajossa... vaikka sisäänajoahan tässä ei olla tekemässä.
Joka sitten johtaa siihen että kun koneeseen vihdoin saa oikeat lämmöt niin moottori on jo kulunut turhan väljäksi.
Tämän takia moottori kannattaa aina esilämmittää vaikka olis +30 lämmintä.
Haittaahan kun siitä ei ole, vaan vaikuttaa suoraan moottorin elinikään.
Ja tosiaan kylmällä ajaessa pitää peitellä jäähdytyskantta jotta moottori ei jäähdy liikaa.
Yleensä tosiaan alumiiniteipillä tai vastaavalla on kietastu jäähdytyskannen ympäri.
Tämäkin hieman kelin mukaan, eli sitten tietysti kun on suojasää niin voi olla että joutuu leikkaamaan esim ylimmät rivat näkyviin.
Paras neuvo kuitenin on jos haluaa pitää polttomoottorin mahdollisimman hyvänä pitkään... Eli älä aja talvella.
Jos on ihan pakko ajaa niin sitten muistaa varautua mahdollisesti keväällä uuteen moottoriin kun talvella on ihmetelty säätöjä ja moottorinsuojauksia tarpeeksi ja vedetty kone lopulta väljäksi.
Risla puhui myös filsun suojaamisesta.
Kyllä... Erittäin tärkeää ettei kone ime vettä sisäänsä... Ja kuten tiedettyä lumi = vettä... vesi = ei kuulu moottoriin.