Kun tässä on hyvä aihe esillä, mutta tuppaa karkaamaan hiukka sivuraiteelle, niin...
Paikalla nyt on ainakin pitkän kokemuksen ja osaamisen omaavia krossaajia, niin olisi hieno asia, jos joku jaksaisi skriivata ylös ne tärkeimmät asiat, jolla saadaan ne laakerit kestämään, oli ne sitten metalli/kumisuojattuja teräskuulalaakereita tai metalli/keraaminen hybridilaakereita.
Omalla kohalla on ollut myös laakerien kestämättömyyttä, kyseessä ollut kumi- ja metallisuojattuja ns. tavallisia laakereita. Pari ensimmäistä laakeriparia toimivat ihan jees (kaluston ollessa kaikki uutta) n. 2 litran jälkeen ne olivat vieläkin kunnossa olevan olosia, tosin hieman kuivan olosia käsissä pyörittäessä. Seuraavat pari settiä menivätkin perin nopeasti, vajaan litran ajon jälkeen, Turku openissa kävikin täystuho sitten, laakereitten pettäessä täysin.
Kaikki oli omaa syytä ja osaamattomuutta/tietämättömyyttä/kokemattomuutta, kun en osannut epäillä laakereiden aiheuttavan omituista sammuilua.
Jälkimmäisessä Turku Openissa Nikon säädettyä moottorini kohalleen, hän epäili takalaakerivikaa (epäsointu ääni moottorin käydessä). Siittä otin onkeeni ja purin koneen ja totesin asian olevan justiisa näin, välystä oli takalaakerissa ja etulaakerikin oli kostunut parilla edellisellä ajolla, uutta tilalle ja moottori on taas kasassa.
Yhtälö sopeisi kovin hyvin ainakin Hoken vastaavaan tapaukseen.
Itellä oli tuolloin myös Turbo Slide carbon paloilla ja se tosiaan kulkikin, vaikkei laakereista ollut kuin rippeet jäljellä, spurri ja kello kylläkin olivat ikävän näkösiä, oli ne kuitenkin saaneet turpaansa jo n. 40 min..
Elikkä, mitä ne olisivat ne asiat, joilla saadaan kytkinlaakerit kestämään?