29
« : 09.08.06 - klo: 12.27 »
Virtausta kuvataan ns. Reynoldsin luvulla Re=u*L/v, missä u on nopeus, L on jokin virtausta kuvaava pituus ja v on virtaavan aineen viskositeetti.
Kun verrataan eri kokoluokan virtaustapahtumia, siis esim. 1:1 ja 1:10 olevien autojen yli tapahtuvaa virtausta, tulee em. Reynoldsin luvun pysyä samana jotta virtaustapahtuma olisi vastaava kummassakin.
Tämä tarkoittaa sitä, että jos L=4m 1:1 autossa, niin 1:10 autossa se on 0.4m. Viskositeetti v ei muutu mittakaavan muuttuessa. Jäjelle jää nopeus u. Jotta molemmissa tapauksissa Reynolsin luku olisi sama, muutetaan nopeutta niin, että saadaan Re samaksi. Jos esim. 1:1 autolla ajetaan 108 km/h (30m/s), saadaan että 1:10 autolla pitäisi ajaa 300 m/s että virtaustapahtuma olisi sama. Eli 1080 km/h ! Oltaisiin lähellä äänen nopeutta.
Tästä voisi päätellä, että aerodynamiikka ei näyttele suurta roolia 1:10 autoilussa. Ja näinhän se taitaa ollakin koska ei siihen erityisen suurta huomiota koskaan kiinnitetä. Siis esim. kukaan ei juurikaan trimmaa autoaan aerodynaamisessa mielessä huippuunsa, säädä, lisää tai poista siivekkeitä tai kokeile vakavissaan ajettavuuden muutoksia kun vaihtaa erilaisen korin. Asioita joihin todella kiinnitetään huomiota 1:1 kilpa-autoilussa (ja siviiliautoilussa jossain määrin myös).
Silti ilmeisesti olisi väärin väittää ettei esim. 1:10 auton takasiivellä olisi mitään vaikutusta ajettavuuteen. Ilmeisesti huippunopeuksissa pito paranee takasiivekkeen avulla sen verran, että sen voi hyvin huomata. Kilpailutoiminnassa, kun äärimmäisyydet voivat ratkaista, asialla saattaa olla kohtuullinen merkitys.