Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - tulonenjahve

Sivuja: [1]
1
Tamiya / Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« : 06.05.09 - klo: 12.52 »
Stellamodelsista on tullu itse tilailtua.  Huomattavasti halvempia osia kun suomesta ostaessa.


Kuinka suuria tilauksia -rahallisesti- olet tilannut, eli onko jäänyt tulliin ja minkälaisia mahdollisisa tulleja olet maksanut?

2
Tamiya / Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« : 28.04.09 - klo: 07.56 »
Moi Kaikille,



Pakko kirjoitella hiukan kokemuksia.
Eli akkuja olen ostellut ja auto on pysynyt kunnossa..kunnes...

Ajelin tuossa pihalla ja tein akkutestiä (Robitronic 2S 5200mah 25C LiPo). Elikkä 40m kiihdytys ja jarrutus, 40m kiihdytys ja jarrutus.. 12min sai painaa tuota meininkiä ennenkuin 3V cutoff puuttui peliin.
Minusta aika hyvin!

No sitten vaihdoin vielä akun (tällä kertaa 1800mah 3S LiPo) ja tein tuota samaa.
No about 2min ja takaveto katosi...

Avasin auton ja diffi aivan p*skana. Diffin oli osin sulaut..


Syynä vois olla se, että piha jolla ajoin pölytti reilusti ja mun diffisuoja oli irronnut.
Oliskohan päässy pölyä diffiin ja kitkan takia sitten teräskuulat liika kuumenneet..
En tiedä olisko keraamiset kuulat auttaneet, mutta ehkä..

Tässä lopputulos.. :grin:

3
Tamiya / Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« : 10.04.09 - klo: 11.24 »
Moro,



Mikä on tämän auton akuille suurin mahdollinen leveys.
Näyttäis että 50mm mahtuis, mutta onko jollakin sellaista autoissaan?

Kuullaan!
 :azn:

4
Tamiya / Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« : 09.04.09 - klo: 20.01 »
Moro,


En näemmä ymmärtänyt selvää tekstiä.

Pääasia, että saa jotain tehtyä..
 :wink:

5
Tamiya / Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« : 09.04.09 - klo: 18.56 »
Saat testattua luistaako diffi(t) vai slipperi siten, että jätät sen keskisuojan, slipperin päältä, irti muuten auto kasassa. Sitten pidät vaikka etupyöristä kiinni ja pyörität päärattaasta, jos hihna pyörii -> luistaa diffi jos hihna ei pyöri luistaa slipperi... Sama juttu sitten takapyöriä kiinnipitäen.


Testasin, mutta ei onnistunut aivan saumattomasti.
Kun sn keskisuojan avaa ja alkaa pyörittelemään etu tai takapyöriä pääsee spurri sen verran hyppinmään, että "luisto" syntyy spurrin hyppiessä pinjonin "yli".

Tietysti, jos jotenkin saisi tuon spurrin pysymään helposti paikoillaan niin tuo tapa olisi kyllä varsin hyvä!

Kokeilun kautta mennään! :wink:

6
Tamiya / Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« : 09.04.09 - klo: 13.34 »
Kiitos vinkistä,


Pitänee varmaan vain ottaa itseä niskasta kiinni ja taas availla.
Ostin kyllä jo titaaniset hex ruuvit näihin hihnojen suojakoteloihin, mutta vielä kun sais hankittua kunnon vääntimen.. ehkä jopa sähköisen niin pääsisi kyllä vielä helpommalla.
 :grin:

7
Tamiya / Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« : 09.04.09 - klo: 13.14 »
Morjens,




Täällä on rassattu ja ihmetelty..
Ajeltukin on ja kiitos siitä pyöränpinna vinkistä.
Tuolla varastossa oli useita polkupyörän romuja, joista sain tarvittavat aineet pyörienkiinnitykseen.


Nyt kun olen tuossa ajellut niin edelleen haluaisin kysellä noista diffeistä.
Minusta diffien säätö on jotenkin hankalaaa ja lähes henkimaailman asioita..
 :laugh:

Esimerkkinä todettakoon näin.
Putsailin eilen autoa ja avasin diffit. Kokoamisen jälkeen tein niin, että asetin pienet ruuvimeisselit niihin hahloihin, joihin nuo vetoakselit asentuvat.
Tämän jälkeen peukalolla kiersin ratasta. Sain sen pyörimään, mutta sanotaan että kireämmällekin kiristettynä olisin sen vielä saanut peukalolla juuri ja juuri pyörähtelemään.

Toistin tämän saman siis etu- ja takadiffille, mutta etupäätä kiristin vielä aivan hitusen enemmän.

Koska tuolla "peukalo tuntumalla" kiristin myös slipperin niin voisin sanoa, että slipperi ja kummatkin diffit ovat yhtä kireällä.

Kun slipperi on paikassa ja kori ajovalmiina ei voi tietää varmasti luistaako slipperi vai diffi ja diffien säätöä ei millään jaksaisi aina tehdä "yritys ja erehdys" menetelmällä, eikä jaksaisi myöskään availla tuota keskisuojaa jokakerta.

Kirjoitelkaa kokemuksista ja vinkkejä diffien kiristämiseen otetaan AINA ilolla vastaan.


8
Sähköautot / Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« : 05.04.09 - klo: 17.49 »
Moi,


Minua hämää hiukan nämä ilmoitetut arvot..
Eli tuo alla mainitussa motissa on arvona current 60A/80A.
Täällä http://rc10.fi/index.php?topic=33335.msg305185#msg305185 mainitaan laskentakaava, mutta en vain saa siitä tolkkua. Eli laskentakaavaaa noudattaen saan eri tuloksen kuin tuon moottorin tiedoissa sanotaan. Käyttäen siis tuota 7.2V jännitettä.

Kysymys jota haen kuuluu siis: Mikä on allaolevan moottorin tarvitsema virta jänniteellä 7.4V ja 11.1V?


Carson Brushless sensorless Motor
Shooter 8T

kV/rpm=4.750 (34.200 U/min@7.2 V)
Cell=2-3 Li-Po / 6 - 12 NiMH

Continous current=60 A / short time 80 A

Inner resistance=0.0058 Ohm

http://www.carson-modelsport.com/en/products/elektronic/brushlessescmotors/produktdetails.htm?sArtNr=906009-11

9
Tamiya / Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« : 03.04.09 - klo: 22.16 »
Edit: tai sitten hommaat muutaman 2mm:n putkisokan joista pätkimällä teet tuommoiset, eivät putoile enää.

Kiitokset vastanneille!!
Itse ei vain aina raksuttele...
 :roll:

Uskallanko kysyä mikä on putkisokka ja mistä niitä voisi kysellä?
Muutoin kuulostaisi hyvältä, jos saisi nuo tapit pysymään paikollaan..
 :laugh:

10
Tamiya / Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« : 03.04.09 - klo: 21.15 »
Apuja,




Koeajot ajettu ja lopputuols... ensimmäisellä koeajolla etupyörästä irtosi akselin päässä oleva 9,8mm tappi joka siis pyörittää pyörää.
Takavetoinen auto korjattiin sillä yhdellä ylimääräisellä tapilla, joka mukana tuli.

No seuraavalla koeajolla kiristin kaikki pyörät kunnolla, mutta ---kele.. takayörästä irtosi sama tappi. Varmaan huonosti kiinnitetty sekin.
Etuveoinen auto on muuten aika onneton kulkemaan... :lol:

Tapit loppu ja hiki puskee otsalle...  :angry:

Onko vinkkejä miten saisin noita tappeja helposti..
Racing factoryllä on näitä, mutta onko järkeä pistää hexoja..
http://www.racingfactory.fi/tuotteet/TAMIYA-Tamiya-TRF415416-TA05/50594-2X10mm-Shaft-100910
Nämä kai tarkoitettu muuhun.

Liitin mukaan kuvan, jossa "BS4" on se tappi joka ongelmoi..

Kiitokset taas jo etukäteen!

11
Moi,



Edelleen etsin edullisia vaihtoehtoja.
Olisiko tästä mihinkään?

12
Tamiya / Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« : 01.04.09 - klo: 13.44 »
Moi taas,



Mistä mahtaisi löytyä noita keraamisia diffikuulia?
Olen yrittänyt kovasti netistä löytäää, mutta hankalaa on..ainakin itselle..
 :grin:

Kuulostellaan!!

13
Tamiya / Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« : 01.04.09 - klo: 09.59 »

Täällä ollaan taas toista mieltä ulkonäöstä. Aleksin Durgaan sovitellaan juuri Baldren koria kun on meidän mielestä paremman näköinen...

Täältä löytyisi käytetty "kynsilakanpunainen" Durgan kori halavalla jos tarviit :wink:

Hyvän auton kyllä hankit, kestävä ja toimiva auto joka on osoittautunut nopeaksi monen kuskin käsissä. Vielä kun törkkäät alle 3Racingin iskarit niin johan on muikea peli ajella :p


Kiitos muuten Koheltajalle myös diffien säätöä koskevista neuvoista!
Liitin vastauksen tänne palstalle myös.

Tuosta Durgan korista vielä, että ei tuo Baldre minusta mikään ns. ruma kuitenkaan ole.. Durga vain virtaviiviasempi ja siten minusta nätimpi.

Ite saan mustan maalin tänään, joten maalaus ja teippaus kuuluu päivän ohjelmaan.
Olen aika kömpelö maalailija, joten ihan musta pohjaväri eikä muuta...

Juuri nyt ei ole tarvetta Durgan korille, mutta jossain vaiheessa voi tarvetta ilmetä..
Ja noita koreja kysellään muuten maailmalla aivan hurjasti, koska Tamiya ei ilmeisesti niitä "varasosiksi" valmista.

Iskaritkaan ei vielä kuulu listoille. kunhan vaan sais auton suurin piirtein iskuun ja vähän kokemuksia alle niin siitä sitten eteenpäin.

Mukavaa lueskella kokemuksia, saada rakentavaa palautetta ja hyviä ohjeita!

Palataan asiaan!!


14
Moi,



Kiitokset Koheltajalle ASIALLISESTA lähestymisestä aloittelijan aivoituksiin!

Jatkossa lienee parasta mainita tuo ASIALLISTEN kommenttien tarve erikseen.
Suorastaan ottaa päähän lukea näitä sarkastisia kommentteja.

Mikäli on aivan pakko huomauttaa voi sen tehdä myös ASIALLISESTI.
Tuntuu oudolta, että eräät "vanhemmat jäsenet" kommentoivat kirjoituksia niin vihamieliseen sävyyn, että tälläinen aloittelija kokee sen hyvin harrastuksesta poistyöntäväksi.

Tarkkuutta ja oikeaa mentaliteettiä neuvoihin!

Lisäsin muuten olennaisen osan tämän diffikeskustelu tiimoilta tuonne Durga keskusteluun.

 





15
Tamiya / Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« : 01.04.09 - klo: 09.16 »
Moi kaikille,



Tänään kootussa db01 oli ongelma liian löysien etu ja taka diffien muodossa.
Autossa oli lisäksi vielä slipper clutch joten siinä hetki piti kelailla maailman menoa.

Ongelma kuitenkin paikantui ja kiristin diffit.
Menopuoli parani kummasti, mutta etupää jäi vielä löysäksi.

Onko olemassa jotakin nyrkkisääntöä kiristykseen vai ihan vain kokeilemalla mennään?

VASTAUS KÄYTTÄJÄLTÄ:
Koheltaja

"« Vastaus #2:  31.03.09 - klo: 21.09 »

Ihan ensimmäisenä kannattaa purkaa diffit ja laittaa keraamiset kuulat/Asson diffirasva ja sen jälkeen homma toimii.

Mutta siitä säädöstä, meitin pelien diffit on säädetty niin että ensin diffin kiristysruuvi hellällä kädellä kiinni ettei painelaakeri vaurioidu ja sen jälkeen avaa 1/8-1/2 kierrosta maun mukaan. Molemmissa autoissa etudiffi on hieman kireämmällä kuin takadiffi.

Ja vielä kerran, ne keraamiset kuulat ja Asson diffirasva..."

16
Päätit sitten tehdä uuden aiheen, kun toisalla ei vastattu heti ?

Eli jos en olisi toisaalla ENSIN kysynyt, olisin sitten ilman huomautuksia saanut uuden aiheen tehdä?

Harmi..
 :sad:

17
Sähköautot / 4wd auton diffien kireys..Miten sopivaksi?
« : 31.03.09 - klo: 20.03 »
Moi kaikille,



Tänään kootussa db01 oli ongelma liian löysien etu ja taka diffien muodossa.
Autossa oli lisäksi vielä slipper clutch joten siinä hetki piti kelailla maailman menoa.

Ongelma kuitenkin paikantui ja kiristin diffit.
Menopuoli parani kummasti, mutta etupää jäi vielä löysäksi.

Onko olemassa jotakin nyrkkisääntöä kiristykseen vai ihan vain kokeilemalla mennään?
 :azn:


18
Tamiya / Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« : 31.03.09 - klo: 19.00 »
No niin,



Tänään lähes viikon säätämisen ja muun vääntämisen jälkeen tänään koitti se hetki kun pääsin koeajolle. Autona DB01 ja korina se rumempi..Baldre.. Saksasta sai 12t harjattoman setin kera hintaa 299€ joten siksi Baldre.

Kokoaminen oli mielestäni helppoa ja ainoa asia kasaamisessa oli noitten diffien säätö.
kerpele kun oli ensin liian löysät - lisäksi autossa kiinni "slip clutch", joten oli aluksi vaikea sanoa mikä antoi periksi ja mikä ei.

Asian selvittämistä vaikeuttivat huomattavasti nuo ruuvit.. ne ei oikein kestä ja kun moneen kertaan avaa ja sulkee.. Huhhuh ne on nyt huonossa kunnossa..

Tiitaniruuvit!

19
Kiitos vinkistä,



En tosin ymmärrä mitä pitäisi tehdä, jotta tuon lipo laturin saisin kiinni tuollaiseen liittimeen?

Lipo laturissa kun on vain perus "akku pihdit" punainen ja musta.

20
Moi,

Tässä on se kohta joka pisti silmään..

Using the charger for the first time
Connect your Li-Po Charger 4 to a 12 V power
source of adequate capacity.
Check polarity carefully!
The ideal power source is a 12 V car battery or
other suitable lead-acid battery (Order No. 2593:
12 V / 24 Ah).
Alternatively a stabilised mains PSU with a rated
output of 12 - 14 V and at least 5 A can be used
,
e.g. Order No. 6445 (13.8 V / 7 A) or Order No.
94450 (13.8 V / 5-7 A)

Tosin stabilised taitaa olla eri juttu kuin balansoitu... :-)

Mutta jotain metkaa tuo tarkoittanee?

Olisko noilla speksellä vaihtoehtoja halvaksi virtalähteeksi?

21
Hellou,


Tietysti Pelle Peloton kokeili asiaa ja.... Ei mitään.
Graupner Charger ei antanut mitään elonmerkkejä..
No kaivoin seuraavaksi virtalähteen joka antaa 6/12/24V ja 15A.... No sillä Graupner heräsi, mutta antoi vikakoodia jonka mukaan jännite on joka yli 15v tai alle 11V...
Graupnerin ohjekirja sanoo virtalähteen yhdeksi vaatimukseksi balansoinnin.. Ilmeisesti tuossa vanhassa oranssissa virtalähteessä tätä ominaisuutta ei ollut..

Eli ei toiminut silläkään.

Pitää siis hankkia sellainen kunnon virtalähde.
Muutenkin on aika pelaamista noitten laturien ja balansereiden kanssa..

Nyt lataa auton akusta vihdoin, mutta kaikki valot ja napit painella oikeassa järjestyksessä ennenkuin lataus alkaa..

Kiitos kaikille otaksujille ja tässä siis vastaus ainakin tämän minun kokoonpanoni kanssa.

Mukava huomata, että jossakin määrin nuo laitteet ovat -ohjekirjan lukemisen pakollisuudesta huolimatta- i*iootti varmoja.

Hyvää kevään alkua ja varmasti palailen asioihin mitä ihmeellisimmin aivoituksin!!
 :grin:

Ps. Suosituksia edullisista tähän asiaan soveltuvista virtalähteistä otetaan vastaan!!
Kiitos!!

22
Olen hiukka noviisi..
Eli mistä palaa sulake?..tuosta ctekistä?

Lipo charger lataa max 3A, mutta silti virtaa pitäisi saada 5A?

23
Iltaa,

Eli otsikossa mainittu kaikki oleellinen.
Systeemi siis töpselistä kohti itse lipo akkua.

Virtalähde
1.Ctek MULTI XS 3600
2.Graupner Lipo-Charger 4
3.Graupner Lipo Balancer 5 plus
4.Graupner 4800mah 2s lipo

Eli tuo Ctek antaa 3,6A ja lipo chargerin ohjeissa mainitaan virtalähteen tarpeesta, että vähintään 5A..

Mitä tapahtuu jos käytän tuota Ctekiä..

Kiitos jälleen kerran kaikille auttajille jo etukäteen!!
:-)

24
APUVA,



Auto DB01 suunnilleen kasassa ja sitten tarkemmin katseltuna..eihän siinä noparissa varmaan ole edes BEC piiriä. Noparissa seuraavat johdot.
a) Virtajohto (musta/pun) akulle
b) 3kpl mustaa johtoa moottorille  (nämä johdot olivat valmiina)
c) "musta/punainen/valkoinen" nippu, jonka päässä on/off kytkin.
Tämä on siis laitteen katkaisin+ohjelmointi nappula.
d)Harmaa/Punainen/Oranssi, joka menee siis tuonne vastaanottimeen.
e)Tuulettimen piuha

Ohjekirjan kaavioissa ei vastaanottimelle mene kuin tuo d)-piuha
Tuo d) johto siis ihan tuohon ch1 tai ch2 koloon vastaanottimessa.

Voitteko sanoa, mitä järkeviä vaihtoehtoja on (koska näyttää siltä, että noparissa ei BEC piiriä ole) jos en halua asentaa sitä useamman sormipariston "häkkyrää" tuonne autoon..

Kiitokset jo kommentoineille opista ja lisää odotellessa!

25
Huomenta kaikki,

Itellä valmistuu varmaan(kin  :wink:) tänään DB01 ja siinä on Carsonin harjaton 12t kit(http://www.carson-modelsport.com/en/products/elektronic/brushlessescmotors/produktdetails.htm?sArtNr=906007)

Nopari ja moottori kestävät kyllä 11.1v lipon.

Ohjaimena mulla on halpaa tavaraa (http://www.carson-modelsport.com/en/products/remotecontrols/remotecontrols2channel/produktdetails.htm?sArtNr=500010) ja TÄSSÄ ON KYSYMYKSEN YDIN.
Tämä kauko-ohjaus systeemi ottaa virran noparin läpi, eli käytännössä suoraan akulta.
Tämän nykyisen 7.4v systeemin kanssa ongelmia ei pitäisi olla, sillä ohjekirjan mukaan tuoa vastaanotin kestää 8v (vai oliko peräti 8.4v).

Mitä pitää tehdä jos haluan heittää 11.1v akun systeemiin?

Kiitokset kaikille auttajille ja auttakaahan nyt noviisia pinteessä!!
 :grin:

26
Moi Kaikille,

Varmaan lähes 20v on kulunut Tamiya King Cab ja Tamiya Astute ajoista. Nyt siskonmiehen innoittamana on sovittu kisat kesäksi.

Paljon on muutoksia etenkin harjattomat moottorit ja lipot.

Mikäli te arvoisat asiantuntijat antaisitte rakentavia kommentteja ja huomioita paketista jonka itselleni tilasin niin olisin kovin kiitollinen.

Tästä alkavat listat...

Ite auto:
http://www.tamiya.com/english/products/58404baldre/index.htm

Nopeudensäädin ja moottori:
http://www.carson-modelsport.com/en/products/carmodels/electrical/produktdetails.htm?ArtNr=906007

Auto ja tuo nopeudensäädin+moottori myytiin saksassa pakettihintaan 270

Lisäksi:
-Litiumakku:
http://shop.graupner.de/webuerp/servlet/AI?ARTN=7660.2&language=en

-Litiumlaturi (graupner 4) ja sellainen lisähässäkkä joka tasaa jännitteet akussa

-Kakepaketti:
http://www.carson-modelsport.com/en/products/carmodels/electrical/produktdetails.htm?ArtNr=500010

-Mukana vielä täälläkin suositeltu slipperi, joka on mainittu saksankielisellä nimellä tämän sivun alla.

Tässä vielä koko tilaus -poislukien balanseri joka tulee racingfactoryltä- saksan kaupasta www.haertle.de:
1. 58998 Balde Bausatz Tamiya mit Carson BL-Set !
 
2. Graupner 7660.2 LiPo-KOKAM AK 2/4800 7,4 V G3,
 
3. 6437 LiPo Charger 4 Graupner
 
4. 500010 Technisport V 40Mhz FM 1 Servo Carson
 
5. 54018 Rutschkupplung Set DB-01 Tamiya

Kiitos kaikille tänne asti lukeneille! Kommentteja odotellen..
 

Sivuja: [1]