Ennenkuin kysymykseen voi vastata, pitäisi määritellä se, mitä tarkoitetaan ko. tapauksessa sanalla "hyvä"!
Eri radoille voi olla eri kone hyvä!
-joku vaatii vääntävän koneen
-joku kenties kierroksia ottavan
On moottoreita, jotka vaativat huoltoa enemmän, kuin joku toinen!
-silloin tulee kyseeseen se, onko esim. kollektorisorvi käytettävissä (sorvauspalvelu, nyk. useimmiten onnistuu myös kisapaikoilla)
-onko halua kisoissa tehdä moottorille enemmän, kuin vain pyyhkiä "pölyt"?
Itse laitan pääpainon vääntöön ja kestävyyteen!
Kestävyyteen?
= ei kovin "herkkä", esim. väärän pinionin valintaan !
Vääntävä?
= helpompi ajettava, ja mahdolliset ajovirheet helpompi "paikata" (kierroskoneessahan ei saisi päästää kierroksia laskemaan, tarkkaan ottaen, ei kyllä yleensäkään "stanukoneesta")
VesaK:n kirjoitukseen lisäisin:
Kokonaisuus ratkaisee, ne kun loksahtavat kohdalleen, ns. vähemmän hyvänä pidetty konekin, "näyttää hyvältä"!
Ei pidä unohtaa kuljettajan mieltymyksiä, -tottumuksia!
Jos mahdollista, kannattaa kokeilla erilaisia koneita, ja miettiä mikä on se "omin"!
Jos ei mahdollista, lähtisin etsimään sitä "vääntävien koneiden" osastolta! ( yleismoottorina turvallinen valinta )
Ne jotka ovat päätyneet jo kierroskoneeseen, näkevät varmaan punaista, heillä on mieltymys, ja tottumus ratkaissut päätöksen!
Eikä se silloin suinkaan ole väärä!
Ennenkaikkea kokonaisuus.......