RC10.FI

Yleiset => Sähköautot => Aiheen aloitti: LasHi - 12.08.09 - klo: 08.09

Otsikko: HB Ve8
Kirjoitti: LasHi - 12.08.09 - klo: 08.09
Nythän on tulossa mielenkiintoinen peli sähkö rosiin ... ;)

http://www.hotbodiesonline.com/kits/en/67535/
Otsikko: Vs: HB e8
Kirjoitti: peitsamo - 12.08.09 - klo: 08.53
Perusrakenteeltaanhan tuo näyttää olevan pitkälle sama D8:n kanssa, isoimpana erona komposittipohjalevy. Miksiköhän tuollaista pohjalevyä ei käytetä polttiskrossareissa?

Mites tuo mekaaninen jarru. Käytetäänkö sitä samanaikaisesti moottorijarrun kanssa, vai jokotai?

Vaikuttaa mielenkiintoiselta..
Otsikko: Vs: HB e8
Kirjoitti: LasHi - 12.08.09 - klo: 10.54
Mekaaninen jarru olis ainakin siinä mielessä hyvä että silloin jarrutehoa ei otettais akulta ja säätimeltä. Jolloin säädin pysyy viileämpänä ja ajo aika pitenee.
Mikä olis hyvä asia...  ;)

Auton netti kuvassa tämä säädin :
http://www.hpieurope.com/piw.php?lang=en&partNo=100684
Otsikko: Vs: HB e8
Kirjoitti: HVoltage - 12.08.09 - klo: 10.55
Jos oikein tarkkoja ollaan niin mallimerkintä on HB VE8, järkeenkäyneempi merkintä olisi ollut D8e mutta ilmeisesti ei sitten kuitenkaan...

Mekaaninen jarru tarvitaan siksi koska on keskidiffi, itseasiassa tämäntyyliset vissiin säädetään niin että moottori toimii vain voimanlähteenä = parempi tuntuma, tekstissä sanotaan että kone pysyy viileempänä kun sillä ei jarrutella, mikä on ihan totta.

Mitähän mahtaa maksaa rolleri... siis pelkkä runkopaketti. Tohon se uusi LRP/Nosram 1/8:lle tarkoitettu combo kunhan saavat vain ulos... (siis tämä -> http://www.redrc.net/2009/07/lrp-vector8-spx8-brushless-system/#more-21130)

Otsikko: Vs: HB Ve8
Kirjoitti: Hount - 12.08.09 - klo: 15.48
Lainaus
"Accommodates up to 140mm long LiPo's."

Hmm.. nopealla vilkaisulla en löytänyt oikein mistään 140mm 4S lipoja. Muutenkin näyttää tuo akkukotelo melko pieneltä.

 - Hount
Otsikko: Vs: HB Ve8
Kirjoitti: LasHi - 12.08.09 - klo: 16.03
No katsoin just Neu:n sivuja ja taitaa löytyä jopa 5s akkuja :

http://www.neumotors.com/Site/Battery_Specs_XP.html

Mihin niitä sitten tarvii oikeesti...
No hauskan pitoon tietty ... ;)

Mutta vauhtia taitaa riittää 2s:lläkin. Vaikka aika näyttää mitä
tuossa oikeesti tarvitaan että pysyy polttisten vauhtiin. (tai kovempaan)

Tuo mekaaninen jarru tekee sen että koneesta voi ottaa enemmän teho ulos
pelkäämättä polttavansa konetta ja säädintä.
Joten kevyellä 2s akulla se voi riittää.
Mutta se on selvä että jos 2s akulla ajaa niin akusta täytyy tulla potkua. (40c)
Otsikko: Vs: HB Ve8
Kirjoitti: Hount - 12.08.09 - klo: 16.06
No katsoin just Neu:n sivuja ja taitaa löytyä jopa 5s akkuja :

http://www.neumotors.com/Site/Battery_Specs_XP.html

Mihin niitä sitten tarvii oikeesti...
No hauskan pitoon tietty ... ;)

Mutta vauhtia taitaa riittää 2s:lläkin. Vaikka aika näyttää mitä
tuossa oikeesti tarvitaan että pysyy polttisten vauhtiin. (tai kovempaan)

Tuo mekaaninen jarru tekee sen että koneesta voi ottaa enemmän teho ulos
pelkäämättä polttavansa konetta ja säädintä.
Joten kevyellä 2s akulla se voi riittää.
Mutta se on selvä että jos 2s akulla ajaa niin akusta täytyy tulla potkua. (40c)

Aah, en huomannut katsoa <4000 mAh ja muita pikkuakkuja. Itelläni on 4S 5000 mAh krossarissa ja ajoaikaa saisi olla silti enemmän.

Tietysti tuolla saa auton kevyeksi, ja jos akut ovat halpoja niin mikäs siinä niitä latailla radanvarressa samalla kun ajelee.

 - Hount
Otsikko: Vs: HB Ve8
Kirjoitti: hades - 12.08.09 - klo: 16.29

Mutta vauhtia taitaa riittää 2s:lläkin. Vaikka aika näyttää mitä
tuossa oikeesti tarvitaan että pysyy polttisten vauhtiin. (tai kovempaan)

Tuo mekaaninen jarru tekee sen että koneesta voi ottaa enemmän teho ulos
pelkäämättä polttavansa konetta ja säädintä.
Joten kevyellä 2s akulla se voi riittää.
Mutta se on selvä että jos 2s akulla ajaa niin akusta täytyy tulla potkua. (40c)

Oletko joskus nähnyt 1/8 kokoista buggya joka kulkisi 2S lipolla??? siis kulkisi HYVIN.
Omien kokemusteni perusteella 1/8 nitro->sähkö konversiot tarvivat vähintään 4S toimiakseen hyvin. Eli siis päästäkseen lähellekään nitrokoneen tehoa.
Otsikko: Vs: HB Ve8
Kirjoitti: jiksu - 12.08.09 - klo: 16.50
Lashi sanoi tuossa viestissään:
Mutta se on selvä että jos 2s akulla ajaa niin akusta täytyy tulla potkua. (40c)

 Niin että kyllä 2s lipolla voi ajaa 1/8 autoa jos on vähintään joku 8000mah ja 40c :wink:
Otsikko: Vs: HB Ve8
Kirjoitti: _valtsu_ - 12.08.09 - klo: 19.06
Kyllähän sen saa kulkemaan vaikka yhdellä kennolla. Mitään järkeä 2s lipolla ajamisessa ei sitten ole. Virrat nousee liian korkealle.
Otsikko: Vs: HB Ve8
Kirjoitti: HVoltage - 12.08.09 - klo: 19.25
Tossa männään viikolla oli Jyrkkälässä 4S lipoilla Losi e-8ight ja toki polttiksia kanssa. Mielestäni tuo Losi oli hieman nopeampi kuin polttis, tosin laite kuumeni enemmän kuin polttis, tuulettimia siis saa viritellä...  :mrgreen:

Neo-RACEissä britanniassa mun mielestä ajettiin kaksi "turisti"lipoa sarjassa, LRP/Nosram lipoissahan liittimet menevät akun läpi jolloin sarjaan liittäminen on helppoa.
Otsikko: Vs: HB Ve8
Kirjoitti: Hount - 13.08.09 - klo: 01.40
Tossa männään viikolla oli Jyrkkälässä 4S lipoilla Losi e-8ight ja toki polttiksia kanssa. Mielestäni tuo Losi oli hieman nopeampi kuin polttis, tosin laite kuumeni enemmän kuin polttis, tuulettimia siis saa viritellä...  :mrgreen:

Neo-RACEissä britanniassa mun mielestä ajettiin kaksi "turisti"lipoa sarjassa, LRP/Nosram lipoissahan liittimet menevät akun läpi jolloin sarjaan liittäminen on helppoa.

Tällä viikolla kävin ulkoiluttamassa omaa E-Hyperiä Jyrkkälässä ja hajoitin tukivarret kun tulin ennen pääsuoraa olevista hypyistä päin viimeistä pikku nystyä. Eli hyppäsi kahden keskihypyn yli. Siinä on varmasti riittävästi potkua ja vauhtia patteriautoksi. 4S ja 2200kv, eikä joudu virittelemään tuulettimia, kun koneen lämmöt on akkujen tyhjennettyä <60 astetta.

Kaksi turistiakkua on sarjassa. Tarkemmat kuvat projektin tämänhetkisestä tilasta löytyy http://rc10.fi/index.php?topic=33335.msg356257#msg356257 (http://rc10.fi/index.php?topic=33335.msg356257#msg356257)

Tuo oma konversio on tietysti aika rujo tähän HB:n valmiiseen verrattuna, tarkoituksena oli sanoa ettei sähköversio kalpene suorituskyvyssä yhtään polttisten rinnalla.

 - Hount
Otsikko: Vs: HB Ve8
Kirjoitti: Voyager - 13.08.09 - klo: 23.02
Hieno! :shocked:

Olis kiva nähä, et pistääks tollanen kampoihin polttiskrossareille.
Edittiä:

Kattelin täs tarkemmin HB:n sivulta tätä laitetta ja rupes kuola valuun vielä enemmän... :grin:

Olen kelannut laittaa ens kesäksi ihan perinteisen kasikokosen polttis tryggyn,
mut nyt pitää miettiä uudelleen...sen verran rupes himottaan tää auto.

Toni
Otsikko: Vs: HB Ve8
Kirjoitti: mop - 16.08.09 - klo: 15.28
Ei oo edes ihan hirveen hintanen. RCplanetista näyttäs saavan kitin ennakkotilaamalla n. 350€ postikuluineen ja alveineen.

Voikohan tommosella ajella esim. Lavangossa polttisten seassa?
Otsikko: Vs: HB Ve8
Kirjoitti: peitsamo - 16.08.09 - klo: 16.11
Ei oo edes ihan hirveen hintanen. RCplanetista näyttäs saavan kitin ennakkotilaamalla n. 350€ postikuluineen ja alveineen.

Voikohan tommosella ajella esim. Lavangossa polttisten seassa?

Ihan hyvin voi.
Otsikko: Vs: HB Ve8
Kirjoitti: jon.lindgren - 16.08.09 - klo: 23.10
Ei oo edes ihan hirveen hintanen. RCplanetista näyttäs saavan kitin ennakkotilaamalla n. 350€ postikuluineen ja alveineen.

Voikohan tommosella ajella esim. Lavangossa polttisten seassa?

Ihan hyvin voi.

Voi ehkä haastaakin polttiksia.
Otsikko: Vs: HB Ve8
Kirjoitti: HuoH - 17.08.09 - klo: 14.14
Varmasti voi haastaa,taitaa viedä hieman lähöissä jos on pitoa ja ei keuli.
Otsikko: Vs: HB Ve8
Kirjoitti: HuoH - 17.08.09 - klo: 18.00
Onkos tuo KIT?Vois harkita,jos myis rullaavana E-revon ja ottas sähköt tohon + 4s
Otsikko: Vs: HB Ve8
Kirjoitti: Antti M - 17.08.09 - klo: 21.21
Onkos kukaan laskeskellut että kumpi on halvempaa, polttiskrossi vai sähkökrossi(siis nää 1/8)
Ois meinaa aika huokutteleva ja näillehähän jo kaavaillaan omaa kisaluokkaa:)
Saas nähä ajetaako kymmenen vuodenpäästä sähkikisillä pelkistee :shock:

-Antti
Otsikko: Vs: HB Ve8
Kirjoitti: LasHi - 11.09.09 - klo: 13.42
Tästä on näköjään tulossa KIT versio myös mutta Hpi:n nimellä :

http://www.hpiracing.com/kitinfo/103420/


Edit: niin juu RTR versiohan tuo on niin kuin piti kirjoittaaaaa....
Otsikko: Vs: HB Ve8
Kirjoitti: mop - 11.09.09 - klo: 13.51
Tästä on näköjään tulossa KIT versio myös mutta Hpi:n nimellä :

http://www.hpiracing.com/kitinfo/103420/

RTR-versiohan tuo on.
Otsikko: Vs: HB Ve8
Kirjoitti: HVoltage - 11.09.09 - klo: 13.57
Mä kyllä ymmärsin että tuosta tulee RTR, siis samaan malliin kuin Savage Flux HP.

Tossa on näköjään uusia palikoitakin mitä HB D8 ei vielä ole ainakaan julkaistu...  Ekana silmiin osuu etutornin iskarisuojat. Paranneltu takaiskaritorni (vahvempi).

Suurin ero HB:n VE8 ja ton välillä on kyllä pohjalevy, Vorzassa alumiininen, VE8:ssa muoviamme. Layout myös levyn päällä on täysin eri.

Tämä Vorza on kyllä houkuttelevampi valmiine moottori/säädinpaketteineen kuin tuo HB ilman, mutta HB:ssa on mekaaninen jarru, joka on kyllä pitkässä juoksussa taas ihan pakollinen...
Otsikko: Vs: HB Ve8
Kirjoitti: mop - 11.09.09 - klo: 14.53
Vorzan ennakkomyyntihinta näyttäis olevan jenkkilässä tuplat ($600 ja rapiat, Amain (http://www.amainhobbies.com/product_info.php/products_id/151875/n/HPI-Vorza-Flux-HP-Brushless-RTR-1-8-Scale-Buggy-w-VB-1-Body), Tower (http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LNYED3**&P=G)) verrattuna Ve8:iin, että jää siinä noille valmissähköillekin hintaa. En taida ruveta omaa Ve8-tilaustani perumaan, kun tuli jo servot hankittua ja voimanlähdekin meni jo tilaukseen.  :tongue:

Mut aika hyvin näitä on alkanut ilmestymään. Taitaa kasiluokan tulevaisuus olla kovin sähkönsininen.
Otsikko: Vs: HB Ve8
Kirjoitti: koivistonkylä - 16.09.09 - klo: 16.53
"mutta HB:ssa on mekaaninen jarru, joka on kyllä pitkässä juoksussa taas ihan pakollinen."

Kuis niin pakollinen? kuinka paljon tuota mekaanista jarrua kannattaa arvostaa?

Kova mietintä päällä että kumman sitä tilais, Vortzan vai tämän.
Otsikko: Vs: HB Ve8
Kirjoitti: tapsa92 - 16.09.09 - klo: 17.07
"mutta HB:ssa on mekaaninen jarru, joka on kyllä pitkässä juoksussa taas ihan pakollinen."

Kuis niin pakollinen? kuinka paljon tuota mekaanista jarrua kannattaa arvostaa?

Kova mietintä päällä että kumman sitä tilais, Vortzan vai tämän.
Tuo mekaaninen jarrutus on paljon ystävällisempi sähkölaitteille, ei aiheuta turhaa kuormaa moottorille koska moottorijarrutusta ei tarvitse tehdä mikä kuluttaa moottoria, ja moottori sekä nopeudensäädin eivät rasitu niin paljon ja kuumene mekaanisilla jarruilla. Mekaaninen jarru on myöskin pehmeämpi ja toimii paremmin.
Otsikko: Vs: HB Ve8
Kirjoitti: *HOKE* - 16.09.09 - klo: 17.12
Ja nimenomaan kun harjattomista on kyse, nopari on erittäin kovilla moottorijarrutuksessa.

Plus että mekaanisilla jarruilla pystyy säätämään jarrutehon eteen ja taakse erikseen.
Otsikko: Vs: HB Ve8
Kirjoitti: koivistonkylä - 16.09.09 - klo: 17.59
tuo on kyllä hyvä juttu tuo säätäminen,olisihan se itsekkin pitänyt tajuta.
Kyllä vaakakuppi notkahti nyt tämän Ve8:n suuntaan.
Ihme kun Vortzaan ei ole laitettu mekaanisia.
Otsikko: Vs: HB Ve8
Kirjoitti: jesi - 16.09.09 - klo: 18.55
Semisti ot:

Kannattaa myös huomioida se, että on olemassa konversiomahdollisuuksia eri merkkien autoihin.

Itse en ole vielä nähnyt mitään järistyttävää tarjolla, eli siis siis ostaa joku valmis sähkökasi, missä on kenties tehty kompromisseja johonkin suuntaan.
Kun voi siitä olemassa olevasta polttisvessasta tehdä halutunlaisen patterivessan.

Toki, onhan se helpompi tilata joku rtr-setti, mut sit ei tarvis ihmetellä että miks on joku kompshitti-pohjalevy kasiautossa....
Tai tehdä automerkin valintaa sillä perusteella, että jos esim ne jarrut on prändissä x ja prändissä y niitä ei ole.


Ja muistakaa ihmeessä sekin, kasisähköillä on jannut tälläkin foorumilla jo ajanu puoli vuosikymmentä....
Otsikko: Vs: HB Ve8
Kirjoitti: Ile__ - 16.09.09 - klo: 19.04
Mä oon ainaki vakuuttunu mekaanisten jarrujen ja kytkimen hyvistä ominaisuuksista, vaikka en vielä ole ehtinyt paljoa ajaakaan niillä.
Hyper 8 harjattomana 6S lipolla käyttäytyy hyvin samankaltaisesti kuin nitronakin, kun kytkin eliminoi moottorijarrutuksen täydellisesti.
Kone (Neu 1500kv) ja nopari (MMM) pysyy kohtuu viileänä vaikka laskennalliset huiput on yli 90km/h.

Ensimmäinen patterikasi mulla jossa joutuu kaasusormen käyttöä  rajoittamaan :grin:

Edit: Myöskin ensimmäinen konversio, jota en ole itse rakentanut. Auto on Janezkin aikaan saannos ja hienosti toteutettu.
Otsikko: Vs: HB Ve8
Kirjoitti: Antti M - 16.09.09 - klo: 20.40
Onkohan nää sähköt kuinka helppotoimisii?
Ja hinnaltaan?
Oon tossa ny aatellu et enskesäks pitäis joku sähkökasi hommata, tai tehä nykysistä, mutta tuli mieleen kuinka helppotoimisii nää oikeen on? Tarkoituksena on siis että olisi helpompi/edullisempi kuin nitro.
Siis pystyykö tolla vorzalla ajaa ihan rata ajoo vai onko ihan  perus bashaukseen?

-Antti
Otsikko: Vs: HB Ve8
Kirjoitti: jesi - 16.09.09 - klo: 20.59
Jos setuppi tehdään alusta loppuun asti Kunnolla, niin senku ajelee ja pattereita vaihtelee.
Mut jos sen tekee väärin eväin, niin voi olla lyhyt harraste.

Ja omasta mielestä, tässä kokoluokassa ei Oletuksena pääse halvalla.
Otsikko: Vs: HB Ve8
Kirjoitti: Koheltaja - 16.09.09 - klo: 21.05
Mekaanisesta jarrusta sen verran että amerikanserkut kertoo että mekaaninen jarru pudottaa lämpöjä vain noin 5 astetta, riippuen radasta. Myös kytkin pudottaa muutamalla asteella lämpöjä kun voimalinja toimii hieman pehmeämmin. Nämä siis kasikrossissa, ei bashauksessa. 

Nämä jutut on vielä testaamatta joten vielä ollaan kuulopuheiden varassa :wink:
Otsikko: Vs: HB Ve8
Kirjoitti: _valtsu_ - 16.09.09 - klo: 21.45
Jarruttaminen on niin hetkellistä, ettei se välttämättä lämmöissä kauhiasti näy. Kuitenkin jarruttaessa nopari joutuu todella koville. 1:10 sähkötouringissa lipoilla nopareita on kuulemma palanut, juuri jarrutus tilanteessaa.
Otsikko: Vs: HB Ve8
Kirjoitti: jesi - 16.09.09 - klo: 21.55
...ja kasikrosseissa myös.
(yllättäen)
Otsikko: Vs: HB Ve8
Kirjoitti: tapsa92 - 16.09.09 - klo: 22.56
Niin, omassa autossani on molemmat, kytkin ja mekaaniset jarrut, ja hyvin tyytyväinen olen ollut, lämmöt pysyy kurissa ja kivempi ajella kun on pehmeyttä.
Otsikko: Vs: HB Ve8
Kirjoitti: koivistonkylä - 17.09.09 - klo: 10.37
Juu, Sori tätä OT:

Olen kyllä kovasti miettinyt myös rakentaa jonkunlaista konversioo, omista nopeista laskelmista tulee aikas kalliiks(Huom! Nopeista) voi olla että olen laskeskellut väärin. Onhan tässä aikaa miettiä viel tovi, täytyy vaan pitää maltti.
Otsikko: Vs: HB Ve8
Kirjoitti: Koheltaja - 17.09.09 - klo: 11.16
Jos lähdetään liikkeelle tyhjältä pöydältä niin auto/sähköt tulee helposti maksamaan 1000€, laskee miten tahansa. Siinä suhteessa nämä tehdaspaketit on erittäin tervetulleita niin rakentamisen vähyyden (etsi/osta/tilaa/kokeile/väärä osa/eiku uusiksi...) kuin hintojen osalta.
Otsikko: Vs: HB Ve8
Kirjoitti: tapsa92 - 18.09.09 - klo: 15.15
Itselläni meni budjettiin reippaasti 300euroa enemmän mitä oletin. En selvinnyt edes 1000eurolla kun rakensin oman auton.. Tarkotus oli saada nopea ja suorituskykyinen mutta polttiksen tuntuinen auto kaasutuntumaltaan ja sellaisen sainkin, tosin aikuisten oikeasti kalliiksi tuli.. Noh, eipähän tarvitse vaihtaa osia jatkuvasti :grin: .
Otsikko: Vs: HB Ve8
Kirjoitti: mop - 16.11.09 - klo: 23.29
Tuli perjantaina haettua oma Ve8 ja viikonloppuna sain väkerrettyä sen suurinpiirtein kasaankin. Helppo oli koota. Ohjeen mukaan vaan yksi pussi kerrallaan paketista auki, osat nippuun ja seuraava paketti auki. Yhden rakennusvaiheen osat oli aina ruuveineen, valmiiksi leikattuine muoviosineen ja muine nippeleineen samassa pussissa. En tiedä onko yleinen käytäntö m8-vehkeissä, mutta oli kuitenkin simppelimpää kuin parissa kymppiautossa, jotka on koonnut. Niissä kun on joutunut leikkelee muovit sekalaisista kehyksistä ja etsimään ruuvit ja prikat yms. eri pusseista.

Servot oli helppo laittaa paikalleen ja vastariboksi on ihan ok, joskaan ei täysin tiivis. Akkukaukaloon menee just kaksi 2s kovakuorista lipoa. Monille 4s tai 5s lipoille se on vähän turhan lyhyt, eikä ole varaa pidentää ainakaan eteenpäin, koska moottorin akseli/pinioni tulee parin milli päähän akkujen eteen. Pehmeillä akuilla tohon väliin varmaan täytyis kehittää joku suoja.

Hobbywingin 150A ezrun meni paikalleen just eikä melkein. Toinen ruuveille tarkoitetuista kiinnikkeistä täyty leikata tosin poies. Muutenkaan kopan alle ei turhaa tilaa jää. Johdot täytyy sijoittaa aika tarkasti, että saa korin paikalleen. Myös moottorin tila on rajallinen. Hobbywing kombon mukana tullut moottori meni pituudestaan millin marginaalilla. Sen johdot täytyi taittaa myös aika väkisin, että meni edes siinä yhdessä asennossa paikalleen. Mukana tullutta jäähdytyssiiliä fööneineen oli aika turhaa edes yrittää sovittaa mukaan. No kone varmasti vaihtuu sopivaan sensorilliseen. Toi johdotuskin on tilapäinen viritys ja ponderitelineen joutu jättää pois, kun kokeilin tollasta pikkujäähyä moottorin kylkeen.

(http://img265.imageshack.us/img265/9082/ve801.jpg)   

Tukevan oloinen ja tiivis paketti kaiken kaikkiaan. Myös tuo jarruservon varren päässä oleva ruuvi ottaa herkästi kiinni koriin.

Spurrin aukko pohjalevyssä oli sen verran tarkka, että kun keskidiffin telineen ruuvit veti pohjasta tiukkaan, spurri ei päässyt pyörimään täysin vapaasti. Pikkasen piti hioa suuremmaksi moottorin puolelta. Yksi ruuvi paketissa oli vääränlainen ja toisesta vastariboksin kiinnitysreiästä puuttui kierteet. Muuten ei valittamista. Aika painavaltahan tuo laitos vaikuttaa, mutta eipä ole nyt sopivaa vaakaa.

Vielä kun sais kopan maaliin ja löytäisi jostain mod1-pinionin, niin pääsis testaa vaikka tonne ärceesentterille...
Otsikko: Vs: HB Ve8
Kirjoitti: peitsamo - 17.11.09 - klo: 08.28
Paketin avasin ja räpelsin kamat läpi. Suurelta osin auto on kuin veljensä D8. Voimansiirto ja ripustukset, samoin jousitus(geometria) on samoja. Isompana erona silmiin pistää komposiitti pohjalevy. Sen kohdalla väistämättä herää kysymys, että miksi etu- ja takalevyt on pitäny tehdä eri osasta, jotka sitten ruuvataan varsinaiseen pohjalevyyn? Hieman pelottavan tuntuinen ratkaisu, ainakin etupään osalta, nähtäväksi jää kestääkö.

Edit: varoittavia esimerkkejä näyttää löytyvän:

(http://i9.photobucket.com/albums/a76/cornolio/ve8wreck2.jpg?t=1255325029)

Toinen mielenkiintoinen seikka oli se, että Turnigyn 150A nopari on kuin tehty tuohon autoon (tai toisinpäin). Nopari istuu paikallensa niin hyvin, että mietityttää, liekköhän tuo sattumaa. Samoin Turnigyn 4S lipo on millintarkasti oikean kokoinen akkulootaan. Voihan noissa isoissa nopareissa ja akuissa olla jotkin "vakiomitat"? No, hyvä näin, pelotti etukäteen, että mahtaako akut sopia paikallensa, kun "sian säkissä ostin". Auto tuntuis äkkivilkaisulla aika painavalta kokoonpanolta, mitään punnituksia en kyllä vielä tehnyt.
Otsikko: Vs: HB Ve8
Kirjoitti: Mika R - 17.11.09 - klo: 10.39
Vaikuttaa ihan mainiolta.

Pikkasen OT mutta tekee mieleni kysyä Peitsamolta että oletko siirtynyt kokonaan sähköihin vai vieläkö myös nitroautoja löytyy (ainakin GT kenties) ?
Otsikko: Vs: HB Ve8
Kirjoitti: peitsamo - 17.11.09 - klo: 10.59
Kyllä kesän koittaessa ajetaan taas nitroilla, M8 ja GT-8.

Sähköhärvelit on mukava lisä talveen, nyt etenkin nuo touring-autot ovat alkaneet kiinnostamaan kovasti.
Otsikko: Vs: HB Ve8
Kirjoitti: peitsamo - 23.11.09 - klo: 22.21
Auto alkaa olla pikkuhiljaa kasassa. Koppaan maalia ja eiku suhaamaan. Auto on ennakko odotusten mukaisesti melko painava, 3745 grammaa ilman koppaa ja jarruservoa.

Kasaaminen meni ihan odotetusti, dremeliä ei tarvittu ja kaikki osat löytyi oikeista pusseista. Diffin rattaat oli aika karkeaa tekoa, joten niitä tarttee varmaan hieman "sisäänajaa". Ihmetyttää vähän, miksi moottori ja akut on laitettu samalle puolelle, sovitus on tiukka ja paino toispuoleinen. Toisella tavallakin palikat olis voinut järjestää ilman suuria muutoksia. Tässä konstruktiossa akkujen sovittaminen pinjonin taakse on hieman hankalaa.

Ja edelleen odottelen kauhulla ensimmäistä pohjalevyn katkeamista, kuten tuossa aiemman viestin kuvassa on käynyt, rakenne on valitettavasti vähän sen näköinen ja tuntuinen, että ongelmia tulee..
Otsikko: Vs: HB Ve8
Kirjoitti: HVoltage - 24.11.09 - klo: 08.06
Ne on näköjään tehneet tuohon runkoon optiopalikoita -> (http://www.hbeurope.com/graphics/parts/67580/67580_01.jpg)
http://www.hbeurope.com/piw.php?partNo=67580&lang=en (http://www.hbeurope.com/piw.php?partNo=67580&lang=en)
Otsikko: Vs: HB Ve8
Kirjoitti: jarkko - 24.11.09 - klo: 09.33
Onko näissä e-versioissa jarrut polttiksen tapaan servolla ja levyillä? Kuvan perusteella taitaisi olla.

Käytetäänkö jonkinlaista kytkintä tai onko voimalinjassa "one-way" jossain kohtaa?
Otsikko: Vs: HB Ve8
Kirjoitti: peitsamo - 24.11.09 - klo: 09.43
HB:n mallissa on erillinen jarruservo ja normaaliin polttiskrossarityyliin molemmin puoliset jarrulevyt, tosin kooltaan hieman pienennetyt.

Keskellä on normidiffi, kuten myös perissä. Slipperiä tai one-way:tä ei ole, kuten ei kytkintäkään.
Otsikko: Vs: HB Ve8
Kirjoitti: Koheltaja - 24.11.09 - klo: 11.45
Käytetäänkö jonkinlaista kytkintä tai onko voimalinjassa "one-way" jossain kohtaa?

Noparista säädetään jarrut nollille ja radion/vastarin kolmanteen kanavaan miksataan jarruservo. Samat kuviot suoralla vedolla ja kytkimellä, aina pitää saada mottijarru pois jos käytetään mekaanista jarrua.
Otsikko: Vs: HB Ve8
Kirjoitti: peitsamo - 24.11.09 - klo: 21.11
Kunnioituksesta entistä kotikaupunkiani kohtaan, valitsin tällä kertaa autoon KuPS:n värit  :cool:

(http://i274.photobucket.com/albums/jj269/peitsamo/HBVe8-1.jpg)

(http://i274.photobucket.com/albums/jj269/peitsamo/HBVe8-2.jpg)

(http://i274.photobucket.com/albums/jj269/peitsamo/HBVe8-4.jpg)

(http://i274.photobucket.com/albums/jj269/peitsamo/HBVe8-3.jpg)
Otsikko: Vs: HB Ve8
Kirjoitti: Mika R - 24.11.09 - klo: 22.14
Ihan siisti. Pääset sitten koheltajan kanssa savolaisittain paanalle niinku hän sen aina ilmaisee. Bönde mikä bönde  :wink:
Otsikko: Vs: HB Ve8
Kirjoitti: Koheltaja - 24.11.09 - klo: 22.20
Koskas, peitsamo, lähdetään kattomaan mihinkäs se KuPS jäi kuppaamaan? :grin:

Sunnuntaina kun on paanalla muutenkin hiljaista? :wink:
Otsikko: Vs: HB Ve8
Kirjoitti: peitsamo - 24.11.09 - klo: 22.31
..savolaisittain paanalle..

Se on PUANA.  :cool:

Koskas, peitsamo, lähdetään kattomaan mihinkäs se KuPS jäi kuppaamaan? :grin:

Sunnuntaina kun on paanalla muutenkin hiljaista? :wink:

Sunnuntaina vois koittaa. Tarttee hifistellä vielä jonkinlainen toimiva ja kunnollinen patterikiinnityspatentti ja mekaaninen jarru.
Otsikko: Vs: HB Ve8
Kirjoitti: tt-rc - 24.11.09 - klo: 22.35
On muuten käsittämättömän hieno auto. KuPS:n värit toimii vaikka hauta-arkussa. Täytyykin alkaa suunnittelemaan Kalpan värejä omaan pirssiin. Kun vaan joku saisi sen toteutettua, ettei kunnianosoituksesta tulisi häpäisy.
Otsikko: Vs: HB Ve8
Kirjoitti: peitsamo - 26.11.09 - klo: 19.54
On muuten käsittämättömän hieno auto. KuPS:n värit toimii vaikka hauta-arkussa.

Kiitos kommenteista. Nuo keltaiset raidat tosiaan toimii, paitsi ehkä vessan matossa. :p

Auto on nyt ajokunnossa, puntari pysähtyi lukemaan 3900 grammaa, joten aika painava kokoonpano on. Miksasin mekaanisen jarrun vastarin kolmanteen kanavaan suhteessa 50/50, moottorijarrun asetin arvoon 50%, joten elon laskuopin mukaan moottrilla olisi jarrutustehoa 25%, liekkö tuokaan sitten tarpeen, kun mekaaninen jarru tuntuu aika topakalta. Pakki tietysti piti ohjelmoida noparista pois.
Otsikko: Vs: HB Ve8
Kirjoitti: SamiHi - 28.11.09 - klo: 10.20
Taisinpa just löytää seuraavan hankinnan :evil:

Miten hyvin 1/8 soveltuu esim. lippulaivassa olleelle radalle?
Otsikko: Vs: HB Ve8
Kirjoitti: MirosHima - 28.11.09 - klo: 10.22
Taisinpa just löytää seuraavan hankinnan :evil:

Miten hyvin 1/8 soveltuu esim. lippulaivassa olleelle radalle?

Kyllä siellä moisella olis voinu ajaa, mutta ei tietty parhaimmillaan ole semmosella radalla.
 

edit: ite miettisin tuon hankintaa kyll, muovipohja ei oikeen vakuuta ja niitä on vissiin mennytkin poikki jo. Ennemmin joku oikee polttis ja siihen konversio kitti
Otsikko: Vs: HB Ve8
Kirjoitti: Koheltaja - 28.11.09 - klo: 18.56
Kyllä näytti HB:ssä olevan yskää ihan riittävästi, ainakin 1:18 kokoisella radalla :wink:

Hyvä että näitä patterikaseja alkaa ilmaantua niin pääsee tuhisemaan porukalla ensi kesänä.

P.S Koppa on livenä vielä paremman näköinen kun kuvissa :cool:
Otsikko: Vs: HB Ve8
Kirjoitti: peitsamo - 28.11.09 - klo: 19.32
Joo, tänää tuli otettua ensimmäiset kokeilut autosta. Meinas Torpan krossiradalla tulla seinät vastaan nopeesti.. Mukavan tuntuinen härveli, vaan kyllä on julman tuntuiset tehot näissä vehkeissä.

Ulappatorille vois soveltua max. 3S akut, jos ihan tosissaan aikoo kilpaa ajaa.
Otsikko: Vs: HB Ve8
Kirjoitti: Jyrki-Boy - 03.02.10 - klo: 19.38
Päässyt kuihtumaan veekasin ketju pahasti... Montako näitä tällä hetkellä täältä löytyy?

Hobbylinnassa kävin tänään piipahtamassa ja olivat ottaneet valikoimaan Yuntongin 4s hardcasen:
http://www.hobbylinna.com/yuntong-5000mah-lipo-pack-p-22426.html (http://www.hobbylinna.com/yuntong-5000mah-lipo-pack-p-22426.html)

Hinta vaikuttaa ihan kilpailukykyiseltä, jos hintoja vertaa 2s 40c "turistiakkuihin". Jos kisata meinaa, niin tuo lienee aika optimaalinen valinta.
Otsikko: Vs: HB Ve8
Kirjoitti: jperala - 18.06.10 - klo: 00.05
Tuli perjantaina haettua oma Ve8 ja viikonloppuna sain väkerrettyä sen suurinpiirtein kasaankin. Helppo oli koota. Ohjeen mukaan vaan yksi pussi kerrallaan paketista auki, osat nippuun ja seuraava paketti auki. Yhden rakennusvaiheen osat oli aina ruuveineen, valmiiksi leikattuine muoviosineen ja muine nippeleineen samassa pussissa. En tiedä onko yleinen käytäntö m8-vehkeissä, mutta oli kuitenkin simppelimpää kuin parissa kymppiautossa, jotka on koonnut. Niissä kun on joutunut leikkelee muovit sekalaisista kehyksistä ja etsimään ruuvit ja prikat yms. eri pusseista.

Servot oli helppo laittaa paikalleen ja vastariboksi on ihan ok, joskaan ei täysin tiivis. Akkukaukaloon menee just kaksi 2s kovakuorista lipoa. Monille 4s tai 5s lipoille se on vähän turhan lyhyt, eikä ole varaa pidentää ainakaan eteenpäin, koska moottorin akseli/pinioni tulee parin milli päähän akkujen eteen. Pehmeillä akuilla tohon väliin varmaan täytyis kehittää joku suoja.

Hobbywingin 150A ezrun meni paikalleen just eikä melkein. Toinen ruuveille tarkoitetuista kiinnikkeistä täyty leikata tosin poies. Muutenkaan kopan alle ei turhaa tilaa jää. Johdot täytyy sijoittaa aika tarkasti, että saa korin paikalleen. Myös moottorin tila on rajallinen. Hobbywing kombon mukana tullut moottori meni pituudestaan millin marginaalilla. Sen johdot täytyi taittaa myös aika väkisin, että meni edes siinä yhdessä asennossa paikalleen. Mukana tullutta jäähdytyssiiliä fööneineen oli aika turhaa edes yrittää sovittaa mukaan. No kone varmasti vaihtuu sopivaan sensorilliseen. Toi johdotuskin on tilapäinen viritys ja ponderitelineen joutu jättää pois, kun kokeilin tollasta pikkujäähyä moottorin kylkeen.

(http://img265.imageshack.us/img265/9082/ve801.jpg)   

Tukevan oloinen ja tiivis paketti kaiken kaikkiaan. Myös tuo jarruservon varren päässä oleva ruuvi ottaa herkästi kiinni koriin.

Spurrin aukko pohjalevyssä oli sen verran tarkka, että kun keskidiffin telineen ruuvit veti pohjasta tiukkaan, spurri ei päässyt pyörimään täysin vapaasti. Pikkasen piti hioa suuremmaksi moottorin puolelta. Yksi ruuvi paketissa oli vääränlainen ja toisesta vastariboksin kiinnitysreiästä puuttui kierteet. Muuten ei valittamista. Aika painavaltahan tuo laitos vaikuttaa, mutta eipä ole nyt sopivaa vaakaa.

Vielä kun sais kopan maaliin ja löytäisi jostain mod1-pinionin, niin pääsis testaa vaikka tonne ärceesentterille...


Mukava huomata että muillakin on ollut samoja ongelmia sisustuksen suhteen, omassa projektissa sain taistella ahtauden kanssa tarpeeksi, ei kuitenkaan Ve8
Otsikko: Vs: HB Ve8
Kirjoitti: risla - 04.09.11 - klo: 21.03
ve8 saatava myös alumiinipohjaa

http://www.hhhindustries.com/products/completekits.html (http://www.hhhindustries.com/products/completekits.html)
Otsikko: Vs: HB Ve8
Kirjoitti: 82juha - 25.05.12 - klo: 17.29
tervehdys.onko kellään tietoa onko tämä auto kestävä jos ostan pelin?vai menee auto tosiaan katki,rikki,poikki pinoon=) oisko kellään antaa tietova?
Otsikko: Vs: HB Ve8
Kirjoitti: Jukis - 25.05.12 - klo: 18.36
Ensimmäiset komposiittipohjalevyt on olleet herkkiä menemään poikki mutta se on päivitetty ja aika kovaa saa törmätä että menee nykyinen rikki, alumiininen pohjalevy vääntyisi semmoisesta joten ei sillä väliä.
Tukivarret ja muutenkin pyöräntuennat on tukevasti tehtyjä.
Itsellä tämmöinen mutta Vorzan pohjalevyllä, ostin käytetyn jossa oli se alkuperäinen pohjalevy rikki ruuvien kiinnityksestä, Ei olisi sekään hajonnut jos olisi ollut alumiiniset Skid platet.
Otsikko: Vs: HB Ve8
Kirjoitti: 82juha - 25.05.12 - klo: 19.10
kiitos vastauksesta sinulle.saako varaosia autoon sinun mielestä helposti?eikö hobbylinna niitä vissiin jälleen myy.oletko itse siis ajanut radalla tuolla autolla ja todennut sen kestäväksi?
Otsikko: Vs: HB Ve8
Kirjoitti: Jukis - 25.05.12 - klo: 19.27
Olen ajanut vasta vähän. Näissä on ollut lähinnä vetareissa ongelmia, tai siis d8:ssa on. Ei kyllä nykyisillä ole niissäkään ongelmia. Mutta siis tämä on vanha auto, jos samaan hintaan saisi muutakin uudempaa niin varmaan kannattaa ostaa se. Osia saa kyllä vielä, itse oon ostanut Amainhobbiesilta ne mitä ei löydy hobbylinnasta, sinne tulee kyllä ihan uusiakin osia ihan kivasti vaikka saldot menisi nolliin.

edit: en siis tarkoita että tämä huono olisi, Monet jenkit sanovat palanneensa useamman patterikasin jälkeen Ve8 koska se on paras ajaa, ei välttämättä aina nopein mutta kierrosajat on tasaisimpia. Kestävyys on siis kuitenkin ihan eri tasolla kuin 1:10 vehkeissä, saa vetää kärrinpyöriä ja voltteja kovista hypyistä ja yleensä matka jatkuu kuhan pyörilleen lopuksi kaatuu.
Otsikko: Vs: HB Ve8
Kirjoitti: 82juha - 25.05.12 - klo: 19.41
kiitos näistä palautteista.ajattelin kokeilla kyllä autoa myös.todennäköisesti ostan siihen ne alu etu ja takapalan niin jos sillä kestäisi sitten
Otsikko: Vs: HB Ve8
Kirjoitti: Jukis - 25.05.12 - klo: 19.47
Etupala riittää. Takapaloja on näköjään mullakin pari kpl ylimääräisenä, muovisia siis koska ei ole menneet rikki.
Otsikko: Vs: HB Ve8
Kirjoitti: 82juha - 25.05.12 - klo: 19.56
hyvä :azn:
Otsikko: Vs: HB Ve8
Kirjoitti: mikari - 25.05.12 - klo: 20.11
Moro,

olitko Juha keskiviikkona kattelee Lavangossa kun tuli noin kiire auton hankintaan?  :wink:

Vai ihan muuten vaan..

Kandee ostaa kestävä auto. Mikään ei ketuta niin paljon ku se että auto on kappaleina koko ajan sen sijaan että vois ajaa. Vaikka vähän maksaiskin enemmän.
Otsikko: Vs: HB Ve8
Kirjoitti: 82juha - 25.05.12 - klo: 21.31
eli mitä tarkoitat?en ollut keskiviikkona katselemassa :angel:
Otsikko: Vs: HB Ve8
Kirjoitti: jarkkom - 25.05.12 - klo: 21.32
Kandee ostaa kestävä auto. Mikään ei ketuta niin paljon ku se että auto on kappaleina koko ajan sen sijaan että vois ajaa. Vaikka vähän maksaiskin enemmän.

Mielestäni huonoin vaihtoehto on ostaa se kallein merkki ja vielä lisäksi todeta ettei osia saa edes ulkomailta.
Otsikko: Vs: HB Ve8
Kirjoitti: mikari - 25.05.12 - klo: 21.37
mikäs merkki se sellanen on?

jos D8 kestää niin osat se! jos se ei kestä älä osta. se oli pointti. simple.

Otsikko: Vs: HB Ve8
Kirjoitti: 82juha - 25.05.12 - klo: 21.38
siis ve8 olen ostanut
Otsikko: Vs: HB Ve8
Kirjoitti: mikari - 25.05.12 - klo: 21.43
Bueno bro. Sit Lavankoon ajelee, no? Huomenna? Vai onko pidempi matka paikalle?
Otsikko: Vs: HB Ve8
Kirjoitti: 82juha - 25.05.12 - klo: 22.08
nummelasta ollaan ja auto saapuu varmaan viikon alusta ja kyllä ehdottomasti lavankoon harjoittelemaan sähköllä ajamista :laugh:
Otsikko: Vs: HB Ve8
Kirjoitti: mikari - 25.05.12 - klo: 22.14
Mainiota! Oltiin tänään just junnun kaa Nummelassa trenaa  :cool:
Otsikko: Vs: HB Ve8
Kirjoitti: risla - 25.05.12 - klo: 22.17
kestävä vehje tuo ve8 ja varaosia löytyy paljolti kun käy D8:n ja Vorzan osat. ajanu jo montakymmentä akullista eikä oo mitään hajonnut autosta jos laakereita ei lasketa
Otsikko: Vs: HB Ve8
Kirjoitti: mikari - 25.05.12 - klo: 22.20
No sit ei muuta Juha ku kovaa ajoa..  radalla nähdään :cool:
Otsikko: Vs: HB Ve8
Kirjoitti: 82juha - 25.05.12 - klo: 22.23
eli ilmeisesti lentokentän radalla.siellä on ihan hyvä aloitellakkin junnun treenaileen .kasi autolle pikkasen ahdas baana mutta kelpaa jos ei aina aikaa lähteä pidemmälle.oman pojankaa  myös sielä käynyt kokeilemassa innostaako ja tietäähän sen 6v jätkä että sielähän voisi olla vaikka päivät pitkät :smiley:
Otsikko: Vs: HB Ve8
Kirjoitti: 82juha - 25.05.12 - klo: 22.25
No sit ei muuta Juha ku kovaa ajoa..  radalla nähdään :cool:
varmasti.jos se tulee kestämään minun "rauhallista ajotyyliä" niin sitten on kyllä kestävä auto :cool:
Otsikko: Vs: HB Ve8
Kirjoitti: mikari - 25.05.12 - klo: 23.28
LOL  :cool:
Otsikko: Vs: HB Ve8
Kirjoitti: mikari - 31.05.12 - klo: 08.38
82Juha, ihan loistavat ajot eilen Lavangossa kolmen auton voimin; koska pääsisit mukaan, meillä yleensä ajopäivät ke ja su

toki muutkin mukaan!
Otsikko: Vs: HB Ve8
Kirjoitti: 82juha - 01.06.12 - klo: 21.53
akkuja pitäisi hommata parit kappaleet lisää ainakin kun ei ole vasta kuin yksi akkupari.koitan saada auton ajoon lähipäivinä niin sitten koeajamaan lavankoon miten se kestää hyppyytystä :cheesy:
Otsikko: Vs: HB Ve8
Kirjoitti: mikari - 01.06.12 - klo: 22.16
mainiota   :cool:

Nyt sataa joten ei kiire  :wink:
Otsikko: Vs: HB Ve8
Kirjoitti: mikari - 20.06.12 - klo: 23.50
akkuja pitäisi hommata parit kappaleet lisää ainakin kun ei ole vasta kuin yksi akkupari.koitan saada auton ajoon lähipäivinä niin sitten koeajamaan lavankoon miten se kestää hyppyytystä :cheesy:

Jokos niitä akkuja on hommattuna?

Kolmen kohtuullisen aktiivin lisäksi ei muutama uusi M8e sähkökuski olis lainkaan pahitteeksi seuraan, vaikka meneehän tuo ajaminen polttistenkin kanssa, tosin ei nille kuitenkaan ihan vielä pärjää...
Otsikko: Vs: HB Ve8
Kirjoitti: mikari - 25.07.12 - klo: 11.37
Kyllä on laatu peli kysessä, pohjalevy vaan meni poikki lavangossa kuulemma ..
no ehkä sitä vanhaa mallia, en tiedä (?)

Ilmeisesti tilalla on nyt JQ teknokonversiolla, mainiota!  :cool:

Otsikko: Vs: HB Ve8
Kirjoitti: 82juha - 25.07.12 - klo: 22.20
Olisi pitänyt uskoa vain kerrasta:) se on nyt nähty ja uusi patteri alla.set upit kun saa
Vielä kohdilleen niin alkaa varmaan sujua kivasti.kiitos pinjonista vielä ja jukalle auton sähköjen uudelleen luomiselle:)
Otsikko: Vs: HB Ve8
Kirjoitti: mikari - 25.07.12 - klo: 22.45
ei mitään, hienoa että olet mukana, ilo jeesata.

Jatketaan jq-e topikissa?  :wink:

Ja hienostihan se meni!
Otsikko: Vs: HB Ve8
Kirjoitti: Jukis - 25.07.12 - klo: 23.38
multa löytyy uusia alumiinipohjalevyjä tähän jos ei kestä muoviset. 4mm 7075 t6 alumiini kestää kyllä.
Otsikko: Vs: HB Ve8
Kirjoitti: 82juha - 26.07.12 - klo: 21.52
Niin tehhään
Otsikko: Vs: HB Ve8
Kirjoitti: risla - 29.07.12 - klo: 21.41
kyllä tuo vakio pohjalevy kestää ainakin ulvilan radan hypyt



Hb Ve8 Ulvilan Radalla (http://www.youtube.com/watch?v=jlPDg1aN9tY#ws)