Kirjoittaja Aihe: sisäänajo pakkasella!  (Luettu 4411 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jarppi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
sisäänajo pakkasella!
« : 12.11.04 - klo: 09.21 »
mites on osaako joku kertoa voiko polttiksen "savage" sisäänajaa pakkasella.vai onko motti entinen.

Poissa MarkusH

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.freewebs.com/markushe/
sisäänajo pakkasella!
« Vastaus #1 : 12.11.04 - klo: 09.40 »
Olen minä ainakin yhden .16 koneen sisäänajanut nollakelillä. Hyvin toimii.

Poissa jarppi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
sisäänajo pakkasella!
« Vastaus #2 : 12.11.04 - klo: 10.09 »
hobbylinnas myyjä vaan sanos et jos sisäänajaa pakkasel ni kone voi mennä!!pitää vaan toivoo ettei ens kuun alus olis viel pahemmin pakkast ku saan silloin vast auton.. osaatteko sanoo mitkä kaikki osat pitäis suojata talvee varten?ku mä en oo löytäny siit tarkkaa tietoo.tai jos siit on jo topicci??

Poissa rc aleksi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
sisäänajo pakkasella!
« Vastaus #3 : 12.11.04 - klo: 11.14 »
ei kannata ajaa konetta talvella sisään ei ees tarvi perustella....
hobao ei ole enää piristämässä päivääni se hoiti hienosti tehtävänsä........

Poissa hannu_s

  • Veteraani
    • Profiili
sisäänajo pakkasella!
« Vastaus #4 : 12.11.04 - klo: 11.28 »
Puretenin koneen sisäänajoin talvella.. Nyt on gallona ja 2 tankkia ajettu, hyvin rähisee :mrgreen:

Ensin ajoin ekat käynnit sisätiloissa, hitsauspöydän päällä.
Sitten siirryin ulos ja tahto unohtua se sisäänajo välillä mutta vielähän tuo käy eikä ole tehoakaan menettänyt.
Ei riemulla rajaa kun 2WD:illa ajaa|2xMini-Z Overland|Tamiya Mini|Tamiya Subaru Brat |Ratt-Y Rustler->MM+4000KvL

Poissa tux10

  • Veteraani
    • Profiili
sisäänajo pakkasella!
« Vastaus #5 : 12.11.04 - klo: 11.31 »
Ei sillä ilman lämmöllä, niin väliä ole.... Eka käynnistys kanttaa hoitaa kyllä sisätiloissa ja lämmittää moottoria jollain ennen käynnistystä!
Koneen lämpö ei saisi laske liian alas, koska sillä mantä/putki hioutuu liikaa.....
THE Car - OS - Savöx - Sanwa

Poissa Stumpelo

  • Veteraani
    • Profiili
sisäänajo pakkasella!
« Vastaus #6 : 12.11.04 - klo: 12.41 »
jaa ha mun pitää sitte ajaa sisään ajot savagel tallis auto tallisjos äiti ei tunge bemsua sinne.
jepajee

Poissa kukkalapio

  • Veteraani
    • Profiili
sisäänajo pakkasella!
« Vastaus #7 : 12.11.04 - klo: 15.51 »
No eka käynnistys voisi olla hyvä tehdä vaikka autotallissa, mutta voi ne muut tankit ajaa ulkonaki, mutta sään mukaan pistää huopaa tai jotain lämmikettä motin ympärille. Ei se mun mielestä siitä mitenkään kärsi.  :|

Poissa Stumpelo

  • Veteraani
    • Profiili
sisäänajo pakkasella!
« Vastaus #8 : 12.11.04 - klo: 16.01 »
jaa no sit pitää ajaa auto talissa  :lol:  no toi menis yli hilseen!
ehkä pukilla vois päästellä 5 tankillista  :?:  sittehän sissän ajot olis siinä ja rrraaaallllllaaaaaannnn!!!!!!! ???
jepajee

Poissa kukkalapio

  • Veteraani
    • Profiili
sisäänajo pakkasella!
« Vastaus #9 : 12.11.04 - klo: 16.06 »
Lainaus käyttäjältä: "Stumpelo"
jaa no sit pitää ajaa auto talissa  :lol:  no toi menis yli hilseen!
ehkä pukilla vois päästellä 5 tankillista  :?:  sittehän sissän ajot olis siinä ja rrraaaallllllaaaaaannnn!!!!!!! ???
Ei sisäänajoa voi periaatteessa suorittaa vain pukilla. Siinä just pitää pikkuhiljaa lisätä rasitusta...

Poissa opinions

  • Jäsen
    • Profiili
sisäänajo pakkasella!
« Vastaus #10 : 17.11.04 - klo: 20.57 »
millaisessa lämmössä konetta tarvis talvella pitää, ja miten?

Tossa viikko pari sitten kun lämpö oli ulkona 3-10´c säädin koneen sisään ajon jälkeen n. 95-110´c
Nyt on sitte pakkasta ja kone tietty jäähtyy paremmin, tarvisko siis oikeesti laittaa foliota tai jtn koneen ympärille ja seurata/säätää lämpöjä. ko ei viittis laihalle säätää

Ideoita ja ohjeita fiksummilta, kiitos :)

(vai pitäskö jättää talvi räimit vähemmälle)
GS Storm, GS Storm PRO.

Poissa Sakkeri91

  • Veteraani
    • Profiili
sisäänajo pakkasella!
« Vastaus #11 : 17.11.04 - klo: 21.00 »
Lainaus
- ajon jälkeen kone tulee jäähdyttää rauhallisesti (ei pakkasessa), liian nopea jäähtyminen voi vahingoittaa mäntää ja sylinteriä, joka näkyy tehojen menetyksenä. Anna koneen jäähtyä sisätiloissa välittömästi ajon jälkeen.


Mika kirjoitti tuon.
En osannu tehä sitä siillen et Mika kirjoitti

Poissa opinions

  • Jäsen
    • Profiili
sisäänajo pakkasella!
« Vastaus #12 : 17.11.04 - klo: 21.17 »
joo kyllä luin noi ja koitin tietty söörtsäillä.
Mutta jäi toi varsinainen koneen säätö pakkaskeleille ymmärtämättä. Olis kiva kun ei hajoittais konetta tietämättömyyttään
25% fuililla olen hiljaksiin ajellut, tarvisko kokeilla löysempää (16%) talvella?

Kotona pihalla kun ajelin niin, pannuhuoneeseen vein stormin tänäänkin jossa annoin koneen jäähtyä, kuivasin radiot, poistin lumet ja jäät, ja tarkistin ajo vauriot :)
GS Storm, GS Storm PRO.

Poissa kukkalapio

  • Veteraani
    • Profiili
sisäänajo pakkasella!
« Vastaus #13 : 18.11.04 - klo: 08.17 »
No en minä ainakaan ole varsinaisessa ajossa sitten käyttänyt mitään rättejä kannen ympärillä, mutta sisäänajossa ei olisi pahitteeksi. Noi 95-110 on ihan hyvät lämmöt. Tosin siitä alaspäin ei tarvitsisi laskea, mutta pääasia se on kumminkin, ettei käy liian kuumana.
Jos tuolla lämmöllä käy jo hirveän laihalla, niin hommaa ihmeessä kuumempi tulppa!

Poissa Ville Vainio

  • Veteraani
    • Profiili
    • Vilkutin.1g.fi
sisäänajo pakkasella!
« Vastaus #14 : 18.11.04 - klo: 09.28 »
Lainaus käyttäjältä: "jarppi"
hobbylinnas myyjä vaan sanos et jos sisäänajaa pakkasel ni kone voi mennä!!pitää vaan toivoo ettei ens kuun alus olis viel pahemmin pakkast ku saan silloin vast auton.. osaatteko sanoo mitkä kaikki osat pitäis suojata talvee varten?ku mä en oo löytäny siit tarkkaa tietoo.tai jos siit on jo topicci??


Hommaaa samaa hätää infrapuna lämpömittari, ja sillä tarkkailet että kone pysyyy oikeessa lämmössä, muistaakseni savagen ohjeessa oli mainittu sisäänajo lämpötila.

Ite ajoin hyperin sisään, pannuhuoneessa :) Oli muuten hieman käryä, oha siitä kuviakin tuolla hyper kansiossa.

Ite hommasin infrapuna lämpömittarin biltemasta, 40e ja siinä on sentään lasen osotin joka on totella hyvä että saa lämmön pytyn eikä tulpan päältä.

SS:ää ootellessa.
Kyosho Inferno MP9e

Poissa rala.p

  • Veteraani
    • Profiili
sisäänajo pakkasella!
« Vastaus #15 : 18.11.04 - klo: 20.41 »
Lämpöhän pitäisi mitata juuri tulpasta eikä pytystä.  :?
Inferno Kanai 3, Ultima st, nitro blizzard, Asso TC3 FT ja racer

Poissa Jankka

  • Veteraani
    • Profiili
sisäänajo pakkasella!
« Vastaus #16 : 18.11.04 - klo: 20.50 »
Ottakaa huomioon mitatessanne noilla infrapuna-lämpömittareilla ,että ne eivät näytä lämpötilaa oikein mitatessa kirkkailta ja peilaavilta pinnoilta. Tarkempia ovat niin sanotut "kosketusmittarit" ,joilla kosketetaan mitattavaa kappaletta.

Poissa MarkusH

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.freewebs.com/markushe/
sisäänajo pakkasella!
« Vastaus #17 : 18.11.04 - klo: 21.36 »
Mistä mahtaa saada edullisimman kosketus mittarin?

Poissa Jankka

  • Veteraani
    • Profiili
sisäänajo pakkasella!
« Vastaus #18 : 18.11.04 - klo: 21.46 »
Edullisimmasta en tiedä ,mut tuolla on ainakin laadukkaita www.fluke.fi

Poissa Jartsa

  • Fullspeed RC
    • Profiili
sisäänajo pakkasella!
« Vastaus #19 : 18.11.04 - klo: 21.53 »
Lainaus käyttäjältä: "rala.p"
Lämpöhän pitäisi mitata juuri tulpasta eikä pytystä.  :?

Tulpan juuresta, ei tulpasta tai sen päältä. :)

Poissa Ville Vainio

  • Veteraani
    • Profiili
    • Vilkutin.1g.fi
sisäänajo pakkasella!
« Vastaus #20 : 19.11.04 - klo: 09.24 »
Olen samaa mieltä jartsan kanssa, koska tulppienlämpö arvot vaikuttaa siihen miten tulppalämpenee, mutta kannen lämpö on sama... eikä noi alumiini kannet niin kiiltäviä ole että ne peilaa, son eriasia jos on jotain kromipäällysteisia, miten sinne pytyn päällekkin kosketat? Aika ahdasta, ja sitten talvipakkasilla ruveta viritteleen sitä teipin palaa johonkin ruuvarin päähän = ei mun hermoilla.
Kyosho Inferno MP9e

Poissa Tom Byron

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili

Poissa k_ingman

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
sisäänajo pakkasella!
« Vastaus #22 : 19.11.04 - klo: 19.10 »
Noniin tässä uudella HoBaollani sain 1 tankin prätkyteltyä tossa paikallansa -5C pakkasessa.. Ja hyvin pelas.. Sitten vaan joskus täytyy jatkaa tuota sisäänajoa kun aika sallii..

Muuten! Miten se on että onko lämpötila ns. suoraan verrannollinen polttoaineen määrään.. Eli mitä rikkaamalla sitä kylmemmällä kone käy? Ja mitä laihemmalla niin kone käy kuumempana.. Mutta aina täytyy kuitenkin "savua/öljyä" tulla putkesta ulos.

Itsellä ainakin kun nyt 1 tankillisen olen tuossa päästelly menemään niin öljyä kerääntyy hyvin sinne putkeen että kun kääntää kyljelleen niin lirisee paljon öljyä tuolta putkesta, mutta kone ei juurikaan kuumana käy.. Hyvin voi pitää kättä kannen päällä, voi kyllä johtua siitäkin että käy vain tyhjäkäynnillä ja viileä ilma ja kaiken lisäksi sormet jäässä.. Laitoin kyllä sanomalehteä kannen ympärille, mutta tiedä sitä sitten että miten se auttaa.. Hyvin ainakin kävi siinä ja jatkan samaa rataa tuon sisäänajon kanssa..

EDIT: Virheitä korjattu
Kyllä se sen tekee..

Poissa Matias V

  • Fullspeed RC
    • Profiili
sisäänajo pakkasella!
« Vastaus #23 : 19.11.04 - klo: 20.19 »
k_ingman, ihan vain muistutuksena, niin tuo se auto heti sisälle kun sammutat sen... Ja pyöräytä mäntä alakuolokohtaan...

Lähtikö muuten helposti käyntiin?

Itte tässä ajelin kans muutaman tankillista ensilumilla. Lähti aluksi helposti käymään, mutta kun oli ollut sisällä pari tuntia, niin ei meinannu millään lähtee käymään, ei voi ymmärtää että mikä siinä oli. Kyllä se sit lähti ku vaihto erilämpöisen tulpan.
"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."

Poissa k_ingman

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
sisäänajo pakkasella!
« Vastaus #24 : 19.11.04 - klo: 23.44 »
Noniin, nyt on 2 tankkia prätkytelty paikallaan. Ensimmäisessä tankissa oli sellaiset säädöt kuin: Pääneula (yläkierrokset ja koko polttoaineen saantiin vaikuttava) 5½ kierrosta ohjekirjassa sanotaan 5-6 kierrosta. Ja sitten sen alapuolella keskikierrosten neula 3 1/8. Asiasta tietämättömänä olin säätänyt tätä keskikierrosten neulaa, mutta kone kävi hyvin ja rikkaalla 1 tankillisen. Sitten sisälle jäähtymään ja mäntä alas. Sitten sain infoa jossa sanottiin että tämä keskikierrosten neula kuuluu olla rungon kanssa tasan eli niinkuin oli alussa eli 1½ kierrosta auki. Sitten menin 2 tankkia ajamaan ja säädöt: Pääneula 6 kierrosta, Keskikierrosten neula 1½ (rungon kanssa tasan)

Lämmitin konetta föönillä hetken ja hehku kiinni ja nykäsin käyntiin lähti tokalla käyntiin ja, kierrokset olivat aivan liian kovalla, syystä koska olin vahingossa jättänyt tyhjäkäyntiruuvin liian tiukalle sitä räpeltäessäni. No äkkiä sitten vauhtipyörästä sammuksiin, ettei kierrokset aiheuta tuhojaan uudessa koneessa. Ruuvasin vähän pienemmälle sitä tyhjäkänytiruuvia (4 1/3) ja sitten löytyi oikeat kierrokset. Ja koko 2 tankillisen ajan moottori kävi loistavasti, ilman ongelmia!

Lopputulos... 2 tankkia prätkytelty ja hyvin on mennyt. Kone lähti 3:lla vedolla käyntiin ihan uutena eli 1 tankkia ajettaessa. Mielestäni olen pärjännyt hyvin tämän kanssa, koska on ensimmäinen "uusi" kone minulle ja vasta toinen rc-auto.

Ps. Se tötterön päässä oleva ruuvi on PÄÄNEULA (eli yläkierroksille ja koko polttoaineen saantiin vaikuttava), mutta sitten tämä sen alapuolella oleva KESKIKIERROSTEN NEULA, niin kuuluuko sitä säätää? Kone on Hyper 8port (vetostartilla), myyjä sanoi että tarkistaa vain että se on rungon kanssa tasan eli se 1½ kierrosta, muuta ei tarvitse tehdä. eli sitten ei enää siihen kosketa, ainakaan paljoa.

Ja viime viestissä sanoin että kannen päällä voi kättä pitää hyvin, mutta nyt 2 tankkia ajettaessa, jollin löytyi ne "oikeat" sisäänajo säädöt niin ei voi kyllä kun hetken pitää kättä siinä kannessa kunnes palaa näpit.. Eli kaikki kunnossa.. Ja kyllä muistin alakuolokohtaan sen männän laittaa kun lopetin. Ja toin myös sisälle jäähtymään..
Kyllä se sen tekee..

Poissa Matias V

  • Fullspeed RC
    • Profiili
sisäänajo pakkasella!
« Vastaus #25 : 20.11.04 - klo: 10.06 »
PÄÄNEULAA saa säätää, KESKIKIERROSTEN-NEULAA ei saa säätää ja ALAKIERROSTEN-NEULASTA säädetään polttoaineen saanti tyhjäkäynnillä yms matalilla kierroksilla.
Alapään-neulalla säädetään moottorin lämpöjä silleen suurella asteikolla, ja pääneulalla hienosäädetään.

k_ingman, HIENO! Että jaksoit kertoa kaiken noin tarkasti. Kovin moni (lue= ei kukaan) ei sitä tee...

Alapää on ohjeitten mukaan ~4 kierrosta auki, se on ihan hyvä sisäänajossa, ellei lämmöt meinaa karata.

Alapään-neula on luistin päässä oleva musta ruuvi.

Seuraavaksi voit varmaan siirtyä jo maahan ajelemaan.
Kone niin rikkaalla, että röpöttää todella paljon ja liikkuu juuri ja juuri kävelyvauhtia täysikaasulla. Älä kuitenkaan pistä niin rikkaalle, että sammuu . :mrgreen:
"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."

Poissa k_ingman

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
sisäänajo pakkasella!
« Vastaus #26 : 20.11.04 - klo: 14.18 »
Noniin.. Hienoa että saadaan täältäkin asiallisia ohjeita sisäänajoon pakkasella..

Niin tosiaan nyt olen 2 tankkia sillä päästellyt ja tänään varmaan laitan 3 tankin menemään.. Mutta kas kummaa en ole tuota alakierrosten neulaa löytänytkään moottoristani.. Pääneula on se joka on siinä tötterön päässä, sen tiedän 6 kierrosta. Keskikierrosten neula on siinä sen alapuolella, joka on rungon kanssa tasan 1½ kierrosta. Mutta siis alakierrosten neula? Luistin päässä.. Hmm nyt täytyy kyllä katsoa.. Ahaa.. Vai että tuossakin on tuollainen neula? Viime autossani joka oli MTA-4 Thunder Tigerilta niin ei ollut tuossa kohtaa mitään säätöneulaa. Oli vain Low speed screw ja High speed screw. High speed oli siis se Pääneula ja Low speed oli sitten siinä keskikierrosten neulan kohdalla siinä koneessa. Ja keskikierrosten neulaa ei TT koneessa ollutkaan. No mutta hyvä että ei ole mitään vahinkoa tapahtunut kun en ole sitä säätänyt sitä alapäänruuvia meinaan. Se siis on se ruuvi siinä toisen tötterön päässä jota servo vetää ulos. Eli jos oikeen ymmärtänyt niin luisti. Tarkistin tilanteen tätä kirjoittaessa ja ruuvasin täysin kiinni sen ja se meni jopa 6 kierrosta. Eli siis laitan sen siihen samaan arvoon 6 kierrokseen. Ja kattelen sisäänajot loppuun tällä paikalla pörräämisellä. Ohjeissa neuvotaan että 3-4 tankkia paikalla hitailla kierroksilla. Sen jälkeen voi siirtyä hitaasti ajeluun maalla jota harjoitetaan 1-2 tankin verran. Ja sitten kone on sisäänajettu. Sitten 1/8 pääneulaa kiristetään hyvän lopputuloksen saamiseksi.

Kiitoksia neuovista!

Hyvä tosiaan että kerroit tuosta alakierrosten neulasta. Tämä on vasta toinen rc-autoni ja edellisessä sitä ei tuossa kohtaa ollutkaan jotan hyvä homma.

Itselläni ei vielä servoja ole eikä ohjauslaitteita, mutta täytyy katsoa että koska ne saa hommattua. 2x servoa 1x vastari ja 1x lähetin :wink:

Ei muutakuin sisäänajoa tekemään...
Kyllä se sen tekee..