Jos ei 6S tarjoa mitään olennaista "automaattisesti", niin ei minusta niitä kannata rajata kisojen ulkopuolelle ainakaan kerhokisoissa; toisaalta miksi niitä sitten väkisin käyttämäänkään, 4S lienee oikea suunta seuraaviin (tai ainakin sitä seuraaviin) kisoihin jotta ollaan EFRAn kanssa yhteensopivia. Kovakuorisuus on varmaan kaikkiean hyväksyttävissä turvallisuuden takia.
6S nimenomaan tarjoaa automaattisesti samalla teholla pienemmän virran. Tuo on olennaista että virta pysyy pienenä, niin pysyy savut säätimessä ja neodyymit on ajon jälkeen edelleen magneettiset.
3S akkupaketeissa on aivan liian pieni jännite ja siksi 3S (11,1 V) akkujen käyttö M8e käytössä voidaan sulkea pois laskuista.
4S akut (14,8 V)
Plussat:2x2S combot helppoja.
Valmiita kovakuorisia akkuja saatavilla.
Miinukset:Virrat suuria.
Kovakuoriset 4S akut harvinaisia ja 2x2S paketti turha jos auton layoutissa akku on vain toisella puolella.
5S akut (18,5 V)Plussat:Virrat pienempiä kuin 4S
Miinukset:Ei kovakuorisia 5S akkuja.
2S + 3S combot ihan järjettömiä.
Mahdoton tehdä tasapuolista autoa jos akut kardaanin molemmin puolin.
6S akut (22,2 V)Plussat:Virrat pienempiä kuin 4S ja 5S
2x3S combot mahdollisia.
Miinukset:Ei ole riittävästi kovakuorisia 3S akkuja 2x3S comboon.
6S kovakuorisia akkuja ei lainkaan tai liian vähän.
Eli näillä näkymin jos markkinoille ei ole tulossa hyviä kovakuorisia ~3300mAh 3S akkuja, niin lajin tekniikan helpottamiseksi lienee parasta rajata toistaiseksi akkusääntö 4S:ään.
5S on ihan i*ioottimainen (mitä?, eikö forumsofta anna kirjoittaa i*iootti -sanaa) ja 6S jää akkujen puutteesta kiinni.
Vielä kerran. 6S akuista saatu hyöty on ainoastaan pienemmät lämmöt ja kestävämmät osat. Ei teho, nopeus, kiihtyvyys tms. hyötyjä.
Ja 4S akkuihin voisi lisätä hyödyksi vielä tämän jota en halunnut tuonne plussien ja miinusten joukkoon kirjoittaa.
Jos käyttää esim. 6S tai suuremman jännitteenkeston nopeudensäädintä, niin jarruttaessa ei tule niin helposti polttaneeksi nopeudensäädintä moottorijarrullakaan. Noparin fettien ja muiden komponenttien mitoitus pitäisi riittää akun myös kennojännittettä korkeammaksi kohonneelle jännitteelle myös jarrutustilanteissa.
Max 4S nopeudensäätimissä fetit saattavat palaa liian korkeasta jännitteestä 4S akuilla jarruttaessa. 6S kestävä nopeudensäädin ei hajoa, koska jännite ei kohoa säätimelle liian korkeaksi.