Kirjoittelenpa tässä vauhtieroista erilaisilla moottoreilla ja akuilla kun niitä on tullut testailtua.
Eniten olen ajanut Hobbykingin Turnigy TrackStar 150A säätimellä ja Turnigy 1900 kV koneella neljällä lipokennolla. Paras kierrosaika on ollut 40,0 s hieman kostean tahmealla hyväpitoisella radalla Lavangossa. Välityksen kanssa pitää olla aika tarkkana, muuten polttaa koneen jos ajaa pitempään. Yhden piikin lisäys pinioniin lisää vauhtia todella paljon nostaen myös moottorin lämpöjä todella paljon. Kone oli noin 10 minuutin vedon jälkeen miltei 80 asteinen. Optimi pinioni olisi varmasti 15, ajoin 16 hampaisella ja kone lämpeni hieman liikaa.
Toiseksi parhaan kierrosajan Lavangossa olen ajanut Tekin RX8 säätimellä ja T8 1400 kV koneella kuudella lipokennolla. Aika oli 40,3 s, rata ehkä hieman hitaampi kuin millä ajoin oman kierrosennätykseni. Varaa olisi ollut ehkä parantamiseenkin, mielestäni yhtään "puhdasta" kierrosta ei tullut. Autossa oli kuitenkin aika paljon liikaa tehoa. 3300 mAh akut riittivät noin 12-13 minuuttia. Moottori lämpeni noin 60 asteeseen. Välitystä ei tullut kokeiltua muuttaa, tuurilla löytyi hyvä tai sitten miedompi kone ei ole kovinkaan tarkka välityksestä.
Sitten suurin yllätys... Tekin RX8 säädin ja T8 1400 kv kone ja neljän kennon lipot, kierrosaika 41,0 s! Auto oli melko hidas (siis tehoa oli sopivasti
), mutta tasaista 41,5 s kierrosaikaa oli aika helppo pitää. Ajoaika 5300 mAh:n akuilla lähentelee 20 minuuttia. Kone ei käytännössä kuumentunut juurikaan, se oli 16 minuutin ajon jälkeen noin 60 astetta. Pinioniksi valitsin suurimman mikä pakistani löytyi, 19.
Mitä tästä opin? Hyvä moottori radalla ajoon olisi varmaan neljälle kennolle joku 1600 kV:n tietämillä ja kuudelle kennolle noin 1000-1200 kV. Suoralla saattaa vauhdissa hävitä hieman, mutta kierrosajoissa kello tykkää.