Tavoitteena on ottaa käyttöön ns. "ratatuomarit", jollaiset löytynevät lähes tulkoon kaikista rataluokista.
Kilpailun tuomaristoon kuuluvan henkilön tehtäviin ei kuulu "ratatuomarina" toimiminen. RC -puolella tämä on historian jäänteitä, josta tullaan siis luopumaan.
Ratatuomarin "pätevyysvaatimuksiin" riittänee toimitsijalisenssi 3 ja kenties myös kilpailijalisenssin.
Miten ratatuomari sitten infoa mahdolliset stopit yms.. tuo kokonaisuus on työn alla ja siihen voitte ehdotuksia yms... antaa...
ja käydä lukemassa mitä ko. tehtävästä kerrotaan....
Sääntökirjaa lukiessa tuli mieleemme itsestään selvä asia :
http://www.akk-motorsport.fi/saannot/Yleinen.htm63. Valvojan, tuomariston puheehjohtajan ja tuomariston tehtävät
********************************************************************************************
ote sääntökirjasta.....
.........
Tuomarit eivät ole millään tavalla vastuussa kilpailujen järjestelyistä, eivätkä he saa ottaa mitään muita tehtäviä kilpailuissa. Heillä on velvollisuus valvoa, että kilpailut tapahtuvat kilpailusääntöjen mukaisesti sekä että kilpailujen ohjelmaa asianmukaisesti seurataan. He ratkaisevat jokaisen vastalauseen, joka kilpailujen yhteydessä voidaan jättää, kuitenkin sillä rajoituksella, jonka oikeus vedota tämän säännön mukaisesti aiheuttaa. Tuomariston ratkaisun tehtyään saatettava se tiedoksi vastalauseentekijälle ja kerrottava tekijälle hänen oikeutensa päätöksen mahdolliseen muutoksen hakuun (ks. Vetoamisoikeus § 93). Tuomarit päättävät sääntöjen rikkomuksista aiheutuvista seuraamuksista. Heillä tai kilpailunjohtajalla on oikeus kieltää osanotto kilpailuun ohjaajalta tai ajoneuvolta, jos he katsovat näiden vaarantavan kilpailun tai jos järjestelytoimikunta ilmoittaa nämä vaaraksi tapahtuman turvallisuudelle.
.........
........
********************************************************************************************
http://www.akk-motorsport.fi/saannot/Yleinen.htmTOIMITSIJOIDEN LUOKITTELU JA LISENSSIT
71. Ratatuomarin tehtävät
Tälläkin ratkaisulla tarvitaan joka tapauksessa enemmän tekijöitä kilpailuun, mutta ratatuomarin "lisenssivaatimusluokka" on astetta pienempi, joten siihen tarvittavia henkilöitä luulisi olevan helpommin saatavilla. Ja lajikohtaisesti voimme päättää että ko. toimeen riittää PA:lisenssi.
Ko. asiasta on lähetetty "kaikille" valvojille/kilpailun johtajille infoa...