Tattarisuon pienoisautoradalla Helsingissä pidettiin Suomessa lajissaan ensimmäiset radio-ohjattavien Kyosho Birel mikroautojen tapahtuma 11.syyskuuta. Paikalla oli kaikki alan aktiiviset harrastajat.
Säännöt olivat yksinkertaiset ja selkät. Vakio Kyoshon auto. Alkuperäiset RTR-paketin mukana tulevan 27 MHz kiteellisen radion, vastaanottimen ja servot sai vaihtaa. Paketin radio on sinänsä toimiva. Mutta siitä jäi kaipaamaan muutamia säätöjä kuten ohjauksen expo-säätöä.
Polttoaineena sovittiin käytettävän valmista 16 % nitroa sisältävää polttoainetta. Kauden aikana testeissä tuli todettua, että 20 % nitroa antaa autolle selvästi enemmän menohaluja. Mutta toistaalta auton ominaisuudet eivät pysy vauhdin mukana.
Alkuperäisen hammashinhavedon sai korvata ketjuvedolla. Muutossarja tuli myyntiin viikko sitten. Ja tuli tarpeeseen. Kanttareiden yli ajettaessa hihnalla on pyrkimys hyppää pois päältä. Samalla yleensä vaurioitui korjauskelvottamaksi ja meni vaihtoon hihna, hihnapyörä ja hihna suojus. Taka-akseli on kiinni rungossa 1/12 mattoauton tapaan lasikuitu T-palalla. Akselin keinumistä rajoitetaan säätöruuveilla. Mikäli taka-akseli keinuu vähänkään määräänsä enemmän hyppää vetohihna pois päältä. T-palan säätöruuvit ovat siten hyvin rajallallinen alustan säätömahdollisuus.
Jousia autossa ei ole. Taka-akseli on kiinteä. Tasauspyörästöä ei ole. Ainoa säädettävä pyörän kulma on etupyörien haristus/auraus. Muut pyörien kulmat ovat kiinteät. Maavara ei ole säädettävissä. Renkaat taitavat jäädä ainoiksi säätökohteiksi.
Alkuperäisissä renkaissa on hyvin hyvin pehmeät lähes olemattomat insertit. Auto on erittäin yliohjaava. Renkaiden sivuttaisjäykkyys on olematon. Renkaat taittuvat mutkissa alle. Renkaat kuluvat muutaman tankillisen aikana sisäreunastaan puhki. Pomppusella radalla perä irtoaa varoittamatta ja auto on ympäri. Jotain tarttis tehdä. Muualla maailmassa ovat kokeilleet foamirenkaita. Mutta ne eivät ole esikuvan mukaisia. Mikroautoa ajetaan kumirenkailla. Kisoissa alkuperäiset kumirenkaat olivat ainoastaan sallitut. Sisäkumit eli insertit olivat vapaat.
Kaikki olivat kotiläksyt tehneet. Kotona oli inserttejä mietitty. Nurkkia kaivettu ja materiaaleja etsitty. Ja renkaita liimattu.
Voi sitä riemua. Joukosta löytyy yhdet renkaat, jotka toimivat selvästi alkuperäisiä ja muita paremmin. Toki niissäkin on vielä parantamisen varaa. Mutta autolla on helppo ja vaivaton ajaa. Vauhtia pisaa. Renkaat kestävät. 8 tankillisen jälkeen vain lievää kulumista sisäreunasta. Renkaat kiertoon. Kaikki saavat kokeilla. Kaikilla samat tuntemukset. Samalla toki katsottiin autojen muut säätökohteet. Muilta osin autot olivat kaikilla samanlaiset. Etupyörät olivat kaikilla suorassa. Ei haritusta. Ei aurausta.
Mikroautoa ei voi ajaa kuten nelivetoista 1/10 turistia. Malttia ja herkkää kaasusormea tarvitaan. Mutkissa mikroautoa ei voi hullunlailla vedättää. Helpottaa paljon, kun vähän rukkaa myös kaasukäyrää. Perinteisellä lineaarisella kaasukäyrällä ajettaessa auto on lian agressiivinen. Perä irtoaa. Mikroautoa voi verrata hyvinkin etuvetoiseen miniin. Sitäkin pitää ajaa tietyllä omintakeisella tavalla. Sen kun tiedostaa ja oppii mikroauto on nautinto ajaa.
Lisähaastetta mikroauton ajamiseen tuo sen epätasainen painojakauma. Oikea puoli on tankki tyhjänä yli 200 g painavampi kuin vasen puoli. Tankki täynnä painaojakauma on vielä epäedullisempi. Oikealla puolella runkoa on moottori, koko voimansiirto ja polttoainetankki. Vasemalla puolella on vain vastaanotin ja akku. Painoeron huomaa etenkin nopeissa kaarteissa. Oikella kääntyvissä kaarteissa perä pysyy tiessä kuin liimattuna. Vastaavasti vasemmalle kääntyvissä pitää ajaa kieli keskellä suuta. Ongelma on tietenkin poistettavissa runkoon sijoitettavilla lisäpainoille. Niitä ei päivän aikana kokeiltu.
Pienoisautoilu ei tarvitse olla aina kisaamista. Se voi olla omien taitojen kehittämistä. Omien rajojen etsimistä. Tutustumista uuteen lajiin. Paneutumista uuden auton käyttäytymiseen. Alustan säätöjen etsimistä ja kokeilua. Päivän aikana tiimityönä opimme paljon mikroautosta.
Kiitokset Tomakselle kuvan auto numero 73 kuljettajalle. Päivä oli antoisa.