Tuohan riippuu toki täysin siitä miten vakavissaan meinaa harrastaa...
Jos on tarkoitus ajaa ihan tosissaan kilpaa jossain virallisissa luokissa jo tämän kauden aikana niin joo... Ostaa sitten suoraan setin mikä on tarpeeksi myös tässä käytössä...
Jos taas on kyse ekasta harjattomasta setistä ja tarkoituksena treenata radalla ajamista niin ehdottomasti halvat setit tuovat enemmän rahalle vastinetta...
Koska varsinkin näillä perus seteillä oppii perus harrastaja ajamaan nopeammin.
Ei mene turhaksi radalla sinkoiluksi ja katollaan kököttelyyn.
Ja esim nuo edellämainitsemani setit kestää kyllä kireempääkin konetta...
Suurin osa kestää esim sen 7.5 koneen joka ei todellakaan ole mikään lussu setti sisäradoilla, vaan tehoa on jopa liikaakin.
Varsinkin kun kyseessä on takatuuppari.
Otetaan vielä huomioon että tuo käämityshän ei koskaan kerro moottorin oikeaa tehoa, eikä niitä siis missään nimessä voida verrata eri merkkejen välillä.
Moni 7.5 konehan on selvästi tehokkaampi kuin toisen valmistajan 5.5 koneet jne.
Itsellä on nelkussa 7.5 kone joka kuuluu näihin hyvin tehokkaisiin 7.5 koneisiin...
Takatuuppariin laitan taas halvan kiinavalmistajan 8.5 koneen joka ei ole lähelläkään nelkussa olevan konevalmistajan 8.5 konetta...
Jos pitäis veikata niin ehkä lähinnä 10.5 konetta vastaava...
Silti tiedän että kyseisellä koneella pärjää sisäkisoissa tehojensa puolesta, ja varsinkin koska ei ole ylimääräistä tehoa niin takatuupin ajaminen kovaa kierros toisensa jälkeen on helpompaa kun ei tule virheitä niin herkästi...
Esim kireemmällä koneella kaasuliipaisimen painaminen millin verran tuo jo selvästi tehoa lisää kun heikompitehoisella ei vielä kovin kummoista tapahdu...
On siis helpompi ajaa kun ei tartte millitarkkaa liipaisinsormea käyttää.
Ja kuten mainitsit... Nelkussa tuota tehoa tarvitsee/pystyy hyödyntämään enemmän kuin takatuupissa.
Jaksan aina mainita että eräs kaverini ajoi viimevuonna lippulaivassa ihan huipun kanssa tasaväkisiä kierrosaikoja tuollaisella speedpassionin rtr combolla... Ja vieläpä vanhemmalla versiolla joka on vielä lusmumpi.
Tällä setillä kun hän treenasi pitkään ja sai lopulta ajamalla setistä sen koko potentiaalin irti, eikä kyseisellä setillä vaan kovempaa rataa enää voinut kiertää niin tehonlisäys toi kummasti vauhtia lisää.
Mut joo... kannattaa sen mukaan ilmanmuuta valita omat sähköt, mikä on tarve.
Eli jos tosiaan meinaa vuoden sisään ajaa kilpaa, ajotaitoa riittää niin että pystyy kisaamaan ihan ok sijoituksistakin niin toki kannattaa suoraan hankkia kisakiree setti.
Ps: halvat setithän voi aina myydä käytettynä pois kun niistä pitää hyvää huolta... Niistä saa helposti vielä puolet alunperin maksetusta hinnasta...
Jos siis satasen setillä ajelet vuoden ja myyt sen sit pois 50e niin ei voi sanoa rahan menneen hukkaan... Pääsipähän halvalla harrastusta aloittamaan jne.
Lisäys: niin ja siis tämä oli lähinnä vain neuvoksi juhaj:lle ettei ainoastan noita kyseisillä käämityksillä olevia koneita etsi, vaan miettii tarkasta oman tarpeensa ja hankkii sen mukaan hänelle parhaiten sopivan setin...
Ettei ainakaan maksa "turhaan" tehokkaasta huippumerkistä, jos halvemmallakin pääsee.
Itse tosiaan ajan säätimellä ja moottorilla jotka saa hankittua noin satasella...
Tämä siis nelkussa, ja ei ole tästä setistä ollut kulkupuolella puutteita.
Vasta lauantaina taistelin viimeiseen finaaliin asti kisan voitosta ja lopulta oman teroilun ja erittäin tasokkaan vastuksen johdosta sijoituin kolmanneksi tasapistein toiseksi tulleen kanssa...