Kirjoittaja Aihe: Short Course -sääntökeskustelu  (Luettu 114775 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa miksu79

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #180 : 19.01.10 - klo: 22.23 »
mitähän tohon kori asiaankin nyt taas sanois tuntuu että eräät nimeltämainitsettomat ajaa ihan ....vetin kovaa sama onko koria vai ilman ja vaikka alla olis kulmahiuomakone :P asian osainen kyllä tietää ketä tarkoitan
agama A8 evo nordic os speed futaba savöx Team Associated sc10 4x4  TC6.1  LRP

Poissa ToniP

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #181 : 19.01.10 - klo: 22.54 »
Lainaus
SC10-4 luokan säännöt
- Kaikkien valmistajien Short Course 10 -tyyppiset nelivetoiset alustasarjat sallittu.

SC10-2 luokan säännöt
- Kaikkien valmistajien Short Course 10 -tyyppiset takavetoiset alustasarjat sallittu.

SC10 luokkien yhteiset säännöt
- Kaikkien valmistajien Short Course 10 -tyyppiset kopat, renkaat, varaosat, yms sallittu.
- Korkeintaan 2S kovakuoriset LiPo-akut ja 7 kennoiset NiMh-akut sallittu.
- Ei konerajoituksia.
- Pitoaineiden käyttö ja renkaiden mekaaninen käsittely kielletty.

Mielestäni säännöissä ei ole mitään mikä estäisi kaikkien valmistajien kaikkien SC-10 tyyppimerkinnöillä olevien koppien käytön. Mitään mainintaa ROAR-sääntöihin ei säännöissä ole eli niitä ei nyt sitten noudateta. Vähän niitä koitin tossa aiemmin tarjota muttei oikeen uponnu. Nyt siis mennään näillä.

Tosin vähän epäilen pystyykö kukaan valvomaan koppien käyttöä kun kattavia valmistuslistoja ei ole olemassa. Kaipa tässä kohtaa todisteluvelvollisuus on pääasiassa kuskilla mikäli haluaa ajaa jollain selkeästi SC-linjasta poikkeavalla kopalla.

Renkaat paittävä voisi toimia mutta kuvittelisin että jos jollain on renkaat ulkona kopasta, ohitustilanteessa se on nimenomaan se auto joka nousee tontista kosketuksessa.

Pari mieltä askarruttavaa lainausta keskustelusta.
Lainaus
Kun nyt tuolla Slash-ketjussa on ollut puhetta hop-up osien käytöstä  niin mihin vedetään raja jos säännöt sanovat, että auton pitää olla tehdasvalmisteinen?
Riittäisikö, että lähtökohta on tehdasvalmisteinen SC-auto? Eli itse olen ymmärtänyt tämän sääntökohdan tarkoitukseksi poistaa mahdolliset M8e autot, olenko ymmärtänyt väärin?
Eli tämä keskustelu on lähtöisin siitä, että Slashiin on saatavilla useita eri valmistajien LCG (low center of gravity) matalarunkokonversioita - sallitaanko nämä luokan sääntöihin.
Omasta mielestä näitä ei pitäisi sulkea pois. Viritysosat ja muunnossarjat tuovat oman lisänsä lajiin.

Lainaus
Silloin kun noita ROARR sääntöjä on ajateltu, ovatko raadin jäsenet ajatelleet ulkona ajamista pelkästään.
Siinä vaiheessa kun ulkona ajo tapahtuu, ne alustat nousee ylös varmasti röykkyisellä radalla, oli auto mikä hyvänsä.  :laugh:
Mutta tärkeintä on se, että ajaminen on hauskaa  :lol:

Lainaus
Yksityiskohdilla ei niinkään ole merkitystä, mutta ensisijaisesti pitäisi pohtia, mikä autosta tekee nimenomaan SC-auton? Kun tämä perusajatus on selvillä, on helppo laatia säännöt sen mukaan.

Lainaus
Tuolla aiemmin mainittiin että katsotaan vuosi ja opiskellaan lajia. Saadaan kokemusta niin sisältä kuin ulkoa ja nähdään että nouseeko laji suureenkin suosioon. Kokemukset tulee näyttämään suunnan mitä tehdä koneiden osalta, stanu/viriluokka kuulostaa hyvältä ja se voisi poikia lisää harrastajia.

Lainaus
Eikös se olisi hyvä asia? Ainakin jollain on intressiä varmistaa että luokka on jatkossakin hengissä ja moottoritki saa toivottavasti halvemmalla. Sponsorointi on hyvä asia silloin kun se tehdään oikein.

Lainaus
Otetaan ne säännöt sitten jokamies-luokasta, loppuu virittely kun auton joutuu myymään, niin ei tule mitään kilpavarustelua  :laugh:

Lainaus
Ensimmäiseksi tuli vaikutelma että ei nää renkaat toimi yhtään, MUTTA kun hetken luisteli alkoi vaikuttaa siltä että ei nää renkaat saakaa toimia yhtään paremmin jos näillä autoilla halutaan hauskaa kolistelua, pitkiä sladeja, tasaväkistä vääntöä ja sopivan rauhallista nopeutta.
 
Auton paino ja mitat takaisi kammopiikeillä sellaisen vauhdin että 1/10 4wd crossin vauhdista ei paljon jää jos jää ollenkaan, eli potentiaalia siinä on paljon. Se onko se korimallille, tukeville puskureille, ja esikuvan tyylille yhtään sopivaa, ei minun mielestä.

Nyt kun lähes kaikki on halunnut vapaat koneet jää vauhdin rajoittajaksi ehkä vain renkaat. Renkaita enkä muutenkaan säätöjä kokeillut vakio set upista muuttaa, koska se oli hauska hitaastikin ajaa.

Sen verran vielä säännöistä että nyt jo ollaan tilanteessa jossa SC alustoilla kilpaillaan kierrosajoissa nelkkukrossarien kanssa. Mites sitten kun mennään ulos ajamaan, paljonkohan talven sisäpito-olosuhteissa reenauksesta on ollut hyötyä/iloa. Voi olla vähän outoa ruveta ajamaan rintarinnan SC-tyylillä. Rengasrajoitukset vois auttaa nelkkuluokassa mutta veivataan näitä sitten loppukautta kohti kunhan nyt saadaan kaikki kuskit ensin radalle  :wink:

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #182 : 19.01.10 - klo: 23.03 »
No johan meni taas (tämäkin) vaikeaksi...

Eihän noi korit todellakaan ole mitään sc-koreja, thats it!

Vai onko joku dakar-auto muka nähty short-course radalla ever?

Toiset yrittää pitää nää edes vähän esikuviaan muistuttavana.
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa ToniP

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #183 : 19.01.10 - klo: 23.31 »
Ei mene vaikeaksi. Säännöt kieltävät ajamasta esim. tällä korilla:


...koska se ei ole valmistajan mukaan SC-10 tyyppinen kori. Simppeliä.

Poissa jaan

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.large-scale-finland.eu
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #184 : 19.01.10 - klo: 23.37 »
Tosin vähän epäilen pystyykö kukaan valvomaan koppien käyttöä kun kattavia valmistuslistoja ei ole olemassa. Kaipa tässä kohtaa todisteluvelvollisuus on pääasiassa kuskilla mikäli haluaa ajaa jollain selkeästi SC-linjasta poikkeavalla kopalla.

Renkaat peittävä voisi toimia mutta kuvittelisin että jos jollain on renkaat ulkona kopasta, ohitustilanteessa se on nimenomaan se auto joka nousee tontista kosketuksessa.

Olen varmaan hullu kun kirjoitan tänne, mutta ei tule sitten yllätyksenä "katsastuksissa" Traxxasin 4wd slash ei peitä renkaita samalla tavalla kuten 2wd:ssä etupäässä.
Kun jousitus painetaan pohjaan, silloin renkaat luonnollisesti menevät kopan sisälle.

No mutta on ainakin AITO sc-10 tyylinen kori. :laugh:
 

Poissa atarauskis

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #185 : 19.01.10 - klo: 23.46 »
Sanoisinko tyhmänrohkea :lol:
BC5 2wd cup mestari 2015 / Rc Jokkis Suomenmestari 2016 / 2022

Poissa jaan

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.large-scale-finland.eu
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #186 : 19.01.10 - klo: 23.48 »
 :grin: Osu ja uppos

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #187 : 20.01.10 - klo: 07.48 »
Roar säännöt sanoo korista:

Body Specs
Full Fender Truck Body. Body must completely cover tires when viewed from above
Windshield Minimum Setback Centerline Front of Body to Begin Windshield (see SCT Cab
Setback Diagram)
Cab Roof Minimum Width and Depth (see STC Roof Diagram)
Cab Minimum Height and Depth (see STC Cab Side Diagram)
NO add-on or integrated Spoilers/Wings allowed



"Full Fender Truck Body" ei siis kupla, rantakirppu, ralliauto... Ei tarvinne enää väitellä minkä näköisillä koreilla ajetaan.
Old fart

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #188 : 20.01.10 - klo: 08.02 »
Mitään mainintaa ROAR-sääntöihin ei säännöissä ole eli niitä ei nyt sitten noudateta. Vähän niitä koitin tossa aiemmin tarjota muttei oikeen uponnu. Nyt siis mennään näillä.

Harmi että ROAR säännöt ei saanut kannatusta, säännöt olisi olleet hyvä perusta lähteä liikkeelle, eikä ole kovin monimutkaiset säännöt. Kuitenkin ROAR säännöt on selkeät ja yksinkertaiset, eikä juurikaan tuota ongelmaa kellekkään jos aikoo osallistua  SC-autolla kisoihin. Edelleen hieman ihmettelen miksi heti alkuun ei olisi voitu lähteä tuupissa ROAR säännöillä liikkeelle, tosin vapaalla konerajoituksella. No, näillä mennään ja katsotaan mitä tulevaisuus tuo tullessaan, loppupeleissä on hienoa että joku näitä asioita vääntää eteenpäin ja tekee duunia luokan hyväksi :wink:
Kylätason RC-kuski.

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #189 : 20.01.10 - klo: 08.12 »
Niin siis eihän meillä ole vielä mitään sääntöjä. Jos joku haluaa tuollaisella ralliauton tai rantakirpun korilla ajaa niin ei sillä ainakaan kilpailuja voiteta.

Jos (ja kun) tämä luokka jatkaa suosionsa kasvattamista ja joskus pitää säännöt ihan oikeasti raapustaa paperille, niin eiköhän tämä koriasiakin jotenkin ratkaista ja 100-varmasti luokan hengen mukaisesti - eli ei ralliautoja...
Old fart

Poissa RC-Garage

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.rc-garage.fi
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #190 : 20.01.10 - klo: 08.14 »
No johan meni taas (tämäkin) vaikeaksi...

Eihän noi korit todellakaan ole mitään sc-koreja, thats it!

Vai onko joku dakar-auto muka nähty short-course radalla ever?

Toiset yrittää pitää nää edes vähän esikuviaan muistuttavana.

+1

Eli eiköhän jokainen tiedä Short Coursea ajettavan Truckeilla.
RC-Garage     ***RC autoilun erikoisliike***
Hiekkamäentie 11, Hyrylä. Avoinna Ma,Ke,Pe 11-18 Ti,To 11-16 Vähemmän puhetta, enemmän tekoja.

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #191 : 08.02.10 - klo: 22.21 »
Tuolla Slash topicissa käydään kiivasta keskustelua siitä miten määritetään tehdasvalmisteinen SC-auto. Lähinnä puhuttaa se, mikä katsotaan tehdasvalmisteiseksi autoksi ja mikä ei. Keskustelu alkoi Slashin pohjalevyn vaihdosta tai rakentamisesta jolla muutetaan selkeästi auton rungon rakennetta painopisteen alas saamiseksi ja moottorin sijainnin muuttamiseksi.

Ehkä tämä olisi parempi paikka pohtia näitä asioita, ja vääntää mielipiteitä siitä mikä on oikein ja mikä väärin. Mielipiteitä tuntuu olevan joten salaiset sana-arkut auki ja vaikuttamaan asioihin.
Kylätason RC-kuski.

Mika R

  • Vieras
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #192 : 08.02.10 - klo: 22.27 »
Mulle on aivan sama koska ajan takavetoista eikä sinne tule (toivottavasti) kuitenkaan sekaan nuo 50-100% painavammat M8e corr konversiot koska ne on nelkkuja.
Mun puolesta vääntää ihan minkä tahansa pohjalevyn itse tai ostaa kaupasta. Pidän kieltämistä jopa vähän hölmönä.

Nelkussa on minusta isompi ongelma, jos autot ovat niinikään eri tehoisia tai painoisia mutta ovatko ne ?? En tiedä. Mutta tuskin sielläkään säännöstely ratkaisisi ongelman. Evolutuutio vie sen sitten siihen suuntaan mikä on järkevin ratkaisu suorituskyky vs hinta vs kestävyys.

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #193 : 08.02.10 - klo: 22.29 »
Mulle on aivan sama koska ajan takavetoista eikä sinne tule (toivottavasti) kuitenkaan sekaan nuo 50-100% painavammat M8e corr konversiot koska ne on nelkkuja.
Mun puolesta vääntää ihan minkä tahansa pohjalevyn itse tai ostaa kaupasta. Pidän kieltämistä jopa vähän hölmönä.
Nelkussa on minusta isompi ongelma, jos autot ovat niinikään eri tehoisia tai painoisia mutta ovatko ne ?? En tiedä. Mutta tuskin sielläkään säännöstely ratkaisisi ongelman. Evolutuutio vie sen sitten siihen suuntaan mikä on järkevin ratkaisu suorituskyky vs hinta vs kestävyys.

Asiaa!

Poissa Risu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #194 : 08.02.10 - klo: 23.07 »
Eihän se pohjalevy vaikuta muuhun kuin painopisteeseen. Vaikea ymmärtää miksi ei saisi tehä, kun niitä saa valmiinakin ja suurimalla osasta valmistajia se painopiste on jo siellä mihin tämä slash topikissa paljon puhuttanut muutos sen veisi.

Poissa mof

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #195 : 08.02.10 - klo: 23.29 »
Ainakin omasta mielestäni itsetehdyt osat/viritykset ovat osa RC-autoilun viehätystä, vaikka en niitä omatekoisia osia harrastakaan. Kuitenkin on mukava seurata toisten projekteja ja niistä saatuja kokemuksia.

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #196 : 09.02.10 - klo: 00.22 »
Ei Slashistä saa assoa nopeampaa vaikka minkä pohjalevyn tekisi.
Tarkoitus on pystyä kisaamaan tasaväkisesti, ylivoimaa ei kukaan taida kuvitella saavuttavansa? Omalla vessallani pystyy nyt ajamaan samassa erässä assojen kanssa, ei tarvitse pelkästään väistellä nopeampia. SC10 on Slashiä nopeampi, 4WD autoissa erot ovat pienempiä.

Jokainen voi marssia kauppaan ja ostaa auton. Mutta jos on jo auto? Eikö siitä saisi tehdä kilpailukykyistä?
Jokainen voi myös ostaa kympin pistosahan, poran ja parilla kympillä materiaaleja. Niillä syntyy runko jos ei kaupalliset sovi tai haluaa rakennella.

Slashi-säikeessä joku mainitsi kilpailunjärjestäjän joka ei huoli omatekoisia pohjalevyjä mukaan. Haluaisin tietää missä on pipo näin tiukalla, etten vaan vahingossa kuvittele tulevani kisoihin.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #197 : 09.02.10 - klo: 01.52 »
Ei Slashistä saa assoa nopeampaa vaikka minkä pohjalevyn tekisi.
Tarkoitus on pystyä kisaamaan tasaväkisesti, ylivoimaa ei kukaan taida kuvitella saavuttavansa? Omalla vessallani pystyy nyt ajamaan samassa erässä assojen kanssa, ei tarvitse pelkästään väistellä nopeampia. SC10 on Slashiä nopeampi, 4WD autoissa erot ovat pienempiä.

Jokainen voi marssia kauppaan ja ostaa auton. Mutta jos on jo auto? Eikö siitä saisi tehdä kilpailukykyistä?
Jokainen voi myös ostaa kympin pistosahan, poran ja parilla kympillä materiaaleja. Niillä syntyy runko jos ei kaupalliset sovi tai haluaa rakennella.

Slashi-säikeessä joku mainitsi kilpailunjärjestäjän joka ei huoli omatekoisia pohjalevyjä mukaan. Haluaisin tietää missä on pipo näin tiukalla, etten vaan vahingossa kuvittele tulevani kisoihin.

Okei... ai keskustelu siirtykin jo tänne.

No mikäli jaksaa kiinnostaa pitkien iltasatujen lukeminen niin slässitopikista löytyy :D

No mutta siis.
Jos slashiin omatekoisten osien tekeminen sallitaan niin sillonhan se sallitaan myös muihinkin.
Ja kun näitäkin autoja pystyy jokatapauksessa parantelemaan rakentamalla niin se minkä olet slashiin omatekoisilla osilla saavuttanut, alkaakin taas kuihtumaan kun sitä toista lähdetään virittelemään.

Mun mielestä toi slässiin saatava virirunko on täysin sääntöjenmukainen... Sehän on tehdasvalmisteinen corri runko.
No jos siitä sitten joku ylädekki tai pohjalevy katkeaa niin mikäli saman osan tekee alumiinista, ei mun mielestä olla tehty mitään viripalikkaa...tai ainakaan mikään mikä muuttaisi tuota tehdasvalmisteista runkoa niin paljon ettei sitä voitaisi enää katsoa "samaksi"

Mutta tosiaan... mihin se raja taas vedetään?
Jospa oletkin huomannut että jokin kohta kannattaisi tehdä hieman eri tavalla niin lopputulos on parempi... Jahas... onko tää kiellettyä... Mun mielestä menee jo kyseisen säännön rajan yli.

Eniiiiiveis.
Jos tosissaan tästä luokasta halutaan saada se mitä alunperin oli tarkoituskin niin johonkin kohtaan se raja on vaan vedettävä.
Ja rajan on tultava jo hyvin aikaisessa vaiheessa vastaan jos halutaan pitää ne kustannuksetkin kurissa.

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #198 : 09.02.10 - klo: 07.53 »
Assoon saa tehdä aikas hyvän modin runkoon että paranee.

Jos jotain halutaan rajoittaa niin pidetään vakio iskarit ja jouset. Niihin saa rahaa menemään paljon enemmän kuin pohjalevykokeiluihin.

Renkaatkin voisi määrätä samoiksi kaikille. Käytännössä niin onkin jo, Asson rengas on sisäradalla ylivoimainen. Harmi vaan saatavuus on huono, kotimaasta ei taida saada ollenkaan?

Tehdastekoisuus on todella häilyväinen käsite. Samoin osien vapaa saatavuus.

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #199 : 09.02.10 - klo: 08.06 »
Assoon saa tehdä aikas hyvän modin runkoon että paranee.

Tämä on jo käytännössä menossa työn alle, kunhan saadaan tämä sääntövääntö loppumaan ja tiedetään minkälaisilla värkeillä saadaan tulevaisuudessa ajaa.
Kylätason RC-kuski.

Poissa mof

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #200 : 09.02.10 - klo: 08.09 »
Eli halutaanko tässä nyt oikeasti, että esimerkiksi Hazard-nimimerkin Asso SC10 ei olisi kisalaillinen, koska runkoa on modattu tee-se-itse -osalla?



...mutta sama osa kaupasta ostettuna olisi laillinen? http://2008.neweramodels.com/index.cgi?partnumber=A10324&vehicle_manufact=Associated&model=1109

Tuohan antaa epäreilun edun kisassa kun on todennäköistä, että auto pääsee maaliin muita samalla autolla ajavia kilpailijoita useammin.

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #201 : 09.02.10 - klo: 08.15 »
Assoon saa tehdä aikas hyvän modin runkoon että paranee.

Tämä on jo käytännössä menossa työn alle, kunhan saadaan tämä sääntövääntö loppumaan ja tiedetään minkälaisilla värkeillä saadaan tulevaisuudessa ajaa.

Odotan mielenkiinnolla  :smiley:
Jos nämä SC-autot ovat modien jälkeen yhtä tasaväkisiä kuin M2-10 niin mitä väliä?

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #202 : 09.02.10 - klo: 08.27 »
Eli halutaanko tässä nyt oikeasti, että esimerkiksi Hazard-nimimerkin Asso SC10 ei olisi kisalaillinen, koska runkoa on modattu tee-se-itse -osalla?

http://sv.aqua-web.org/kuvat/tommi/assoo.jpg

...mutta sama osa kaupasta ostettuna olisi laillinen? http://2008.neweramodels.com/index.cgi?partnumber=A10324&vehicle_manufact=Associated&model=1109

Tuohan antaa epäreilun edun kisassa kun on todennäköistä, että auto pääsee maaliin muita samalla autolla ajavia kilpailijoita useammin.

Hävyttömän laiton auto. Mielestäni koska tuo heikkous kuuluu asson rakenteeseen noiden autojen kuuluis antaa napsahdella poikki kesken kisan. Tai sitten pitää olla se kaupasta ostettu alukilke mikä on mahdollista jokasen ostaa. Ja kuitti pitää muistaa näyttää kisoissa. Muuten siitä on paha sanoa onko oma tekele.

Ite tulen iskemään autooni diy palikkaa ja jos sillä ei saa ajaa niin heippa sitten vaan. Chuckworksikin Slicekin varmaan lasketaan diy palikaksi ja sitten ainakin kun joutuu parantelemaan sen muutamaa heikkoutta itse ellei halua joka kerta särkeä pohjalevyä.

e: En lukenut hoken viestiä aluksi. Jos tuo ei ole DIY niin voihan se suomen pertti tehdä sillä CNC koneella omat osansa ja myydä niitä sopivaan hintaan. Se ei sitten enää ole diy? Omaan käyttöön tehtynä on kielletty jos myy niin sallittu? Slice:t on juuri jotain autotalli väännöksiä tai töissä vapaa-ajalla tehtyjä. Jos ne käy niin käy mikä tahansa DIY jos niitä vaan tekee myytäväksi. Ja tietenkin jokainen kuta myy hilpettä niin laskee katteet mukaan. Eli aika hemmetin kalliiksi voi tulla ostaa se suomalainen sallittu diy kilke.

SC auton jo omistavat (mitä käsittääkseni löytyy jo aika läjä) voisivat vetää äänestyksen kesän jälkeen tehdäänkö tästä auto laatikosta kisaan luokka vai vapaampi. Tai sitten molemmat jos kisaajia löytyy. Ja tuosta votesta voisi kylmästi sulkea ne pois keiden nimiä ei kisoissa ole näkynyt... Jos enemmistön päätös on, että ei oma valmisteista kilkettä mihinkään kohtaan niin se on enemmistön päätös eiköhän sen kaikki sulata kun tulee luokkaa ajavien ihmisten suusta.

Tiedä oliko sitä missään sovittu, mutta itse ymmärsin, että vedetään vapaammilla säännöillä kesään saakka ja sen jälkeen katotaan ne viralliset säännöt. Kun on nähty miten autot toimii ulkona.
« Viimeksi muokattu: 09.02.10 - klo: 08.42 kirjoittanut OV »

Poissa jaan

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.large-scale-finland.eu
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #203 : 09.02.10 - klo: 08.57 »

Renkaatkin voisi määrätä samoiksi kaikille. Käytännössä niin onkin jo, Asson rengas on sisäradalla ylivoimainen. Harmi vaan saatavuus on huono, kotimaasta ei taida saada ollenkaan?

Ei taida pitää paikkansa varsinaisesti, tuon käyttämisen osalta.

-Turku RC Areena. Jos asso jätkät ostavat omiinsa hpi blitzin renkaita, kertoo se jotain. Oma kokemus Traxxasin renkaista siellä hyvä. 2wd/4wd renkaat Traxxas.
-Nokia. Hong norin pääkaupunki. :laugh: Siellä niitä riittää ja monella käsittääkseni traxxas rengas käytössä nelkussa, ja asso kuskit kehuneet omiansa, eli ristiriita sen puolesta.

Pääkaupunkiseutu taitaa olla Asson rengasparatiisi sitten.


Kuten onkin ketjussa mainittu seuraavaa..


-Renkaat SC-renkaat.(2,2"/3,0"). Insertti vapaa. Yksi rengaskierros/kilpailu. EI customointia.


Tällä se on jokaisen henkilökohtainen VOI VOI, millä renkailla ajaa kisansa. Lämmittely ensin vapailla renkailla, Sitten kuski valitsee renkaansa ja katsastukseen.
Ei ainakaan kukaan jätä tulematta kisoihin (edes se uusi) jos on PAKKO ostaa toiset vanteet ja määrätyt renkaat.

Määrätyn renkaan käyttäminen alkaa kuulostamaan käsittääkseni -90 lukua sähköcrossin osalta,
Joka kuulemma oli ihan tervees**.  :lol:

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #204 : 09.02.10 - klo: 09.17 »

Renkaatkin voisi määrätä samoiksi kaikille. Käytännössä niin onkin jo, Asson rengas on sisäradalla ylivoimainen. Harmi vaan saatavuus on huono, kotimaasta ei taida saada ollenkaan?

-Turku RC Areena. Jos asso jätkät ostavat omiinsa hpi blitzin renkaita, kertoo se jotain. Oma kokemus Traxxasin renkaista siellä hyvä. 2wd/4wd renkaat Traxxas.

Tarkemmin sanottuna tuo mainittu Blitzin rengas on MAXXIS TREPADOR BELTED TIRE D COMPOUND joka on siis vakio Blitz rengas...    niitä kun on monia muitakin laatuja...

Mitä tuohon DIY osien käyttöön tulee niin ei niitä missään muussakaan luokassa ole kielletty kuin Mineissä, kukaanhan ei halua jokkikseen minejä eihän...
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #205 : 09.02.10 - klo: 09.24 »
Assoon saa tehdä aikas hyvän modin runkoon että paranee.

Jos jotain halutaan rajoittaa niin pidetään vakio iskarit ja jouset. Niihin saa rahaa menemään paljon enemmän kuin pohjalevykokeiluihin.

Renkaatkin voisi määrätä samoiksi kaikille. Käytännössä niin onkin jo, Asson rengas on sisäradalla ylivoimainen. Harmi vaan saatavuus on huono, kotimaasta ei taida saada ollenkaan?

Tehdastekoisuus on todella häilyväinen käsite. Samoin osien vapaa saatavuus.

Siihen vois tehdä vaikka mitä modeja joilla autoa parantelis.
Pohjalevy uusiks... koko jousitusgeometria uusiks... no samassa menis laatikko uusiks kun autosta tulis keskimoottorinen.

Miks ei porukka pysty katsomaan pidemmälle...

Jos sallitaan niin se vaan lisääntyy ja lopulta se on niin että vakioilla ei tartte enää ajaa.

Miks porukka unohtaa että esim assohan on vaan venytetty trukki.
Ei sitä ole suunniteltu tollaselle korille ja renkaille.
Koko geometria on periaatteessa vetästy takavetokrossarista ja tukivarsia siis vaan venytetty... No haloo... onko vähän erilaisista autoista kyse.
Ei ne toimi tollasilla ratkasuilla niin hyvin kuin mahdollista.
Näähän nyt vaan on tehtaiden halvalla tuotettu uus luokka ihan vaan kikkana että sais mahdollisimman pienillä lisäkustannuksilla aikasiks uuden luokan jo taas lisää asiakkaita.
Hyvin ovat onnistuneetkin.

Ja joo... tehdastekonen on erittäin häilyvä käsite...
Siksihän olen jatkuvasti sanonut että mihin ihmeeseen se raja sitten päätetään vetää...
Johonkin se on pakko vetää mikäli tästä halutaan sellainen luokka kuin ALUKSI HALUTTIIN!!!

Runkojen vapaa muokkaus on kaukana siitä mikä oli lähtökohta kun sääntöjen tavoitteita edes mietittiin.

Tai sitten tosiaan säännöiks vaan että corri kori ja renkaat... renkaiden pitää pysyä korin sisäpuolella.
Eihän muita sääntöjä sitten oikein voi olla auton rakenteen suhteen, kun kerta rankka muokkaaminen on sallittua.

Sitten on turha kenenkään itkeä jälkikäteen miten koko luokka meni taas ihan kuraks.
Pitää ostaa auto ja sit tuunaa siihen runko ja tukivarret... ehkä iskaritornit... uus peräloota... oho... autohan onkin jo maksanut kolminkertasesti sen mitä kaupasta lähtiessä.

No sit jukoliste sallitaan kaikki.
Vähänkään pidemmässä juoksussa se vaan kusee koko luokan nilkkaan niin että lainehtii.
Ja mikä onkaan lopputulos... no ei uusia aloittelevia kuskeja... jo harrastavia siirtyy toisiin luokkiin... lopulta koko luokka kuolee.

« Viimeksi muokattu: 09.02.10 - klo: 09.29 kirjoittanut *HOKE* »

Mika R

  • Vieras
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #206 : 09.02.10 - klo: 09.29 »
Väännätkö nyt vaan väätämisen vuoksi vai meinaatko joskus ajaakin?

Tulee mieleen GT luokka jossa haastoit kyllä kilometritolkulla forumissa ennen kauden alkua säännösitä sun muusta mutta ajometrit jäi nollaan viime vuonna.

Mitäs jos palaisit asiaan kun olet ajanutkin omalla autollasi.

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #207 : 09.02.10 - klo: 10.03 »
Hazardin Asson runkoa on pelkästään vahvistettu, ei rakennettu kokonaan uusiksi ja muutettu selkeästi alkuperäistä rakennetta. Tässä ei taaskaan nähdä metsää puilta vaan halutaan väkisin irroittaa asiat yhteydestään.

Jos nämä SC-autot ovat modien jälkeen yhtä tasaväkisiä kuin M2-10 niin mitä väliä?


No kun ei tule olemaan, ei niin kauan kun virittely ja rakentelu on täysin vapaata. Esimerkkinä, Slashit tuli selkeästi nopeammaksi runkomuutosten myötä. Se on ihan jees mutta huomioidaan se että kehityksen oravanpyörä tekee sen että joku tekee vaikkapa Assoon selkeitä muutoksia ja nappaa taas joitan kymppejä kierrosajoista pois. Sitten on taas jonkun merkin rintamalla huuota että taas ne menee lujempaa.

Mihin tämä sitten johtaa? Täysin älyttömään kilpailuun siitä kuka osaa soveltaa eri ratkaisuja parhaiten. Olen sen verran kilpailuhenkinen/viettinen että koskaan en ole ollut ajamassa kisaa ajanvietteeksi, aina pitää olla parempi kuin taakse jääneet kilpailijat, vaikka välillä B/C-finaalissa. Kun ajotaidot ja auton ominaisuudet loppuu ja ajotaitoja ei saa kehitettyä, siinä vaiheessa alkaa auton kehitys. Kun tarvittavia palikoita ei saa valmiina niin sitten ne tehdään itse, eikä sitten ole halpaa, muutamien kymppien poissaaminen voi tulla helmposti maksamaan satoja euroja. Sen jälkeen päästään juuri tähän tilanteeseen mistä Hoke on yrittänyt teille vääntää rautalankamallia, järki ja kustannukset karkaa käsistä ja se tuskin houkuttelee ketään lajin pariin "kisailemaan rennosti".

Mulle se on aivan sama jos tuijotetaan tässä vaiheessa omaan napaan, odotan mielenkiinnolla mistä asiasta kitistään seuraavaksi kun muillakin merkeillä alkaa vauhdit nousta vapaan rakentelun myötä.

Kylätason RC-kuski.

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #208 : 09.02.10 - klo: 10.04 »
Väännätkö nyt vaan väätämisen vuoksi vai meinaatko joskus ajaakin?

Tulee mieleen GT luokka jossa haastoit kyllä kilometritolkulla forumissa ennen kauden alkua säännösitä sun muusta mutta ajometrit jäi nollaan viime vuonna.

Mitäs jos palaisit asiaan kun olet ajanutkin omalla autollasi.

Ihan samaa mieltä, nähtävästi joku kussu muroihin vähän isommissa piireissä kun pitää tulla jo itkemään alottelijoiden luokan säännöistä. 
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #209 : 09.02.10 - klo: 10.07 »
Hazardin Asson runkoa on pelkästään vahvistettu, ei rakennettu kokonaan uusiksi ja muutettu selkeästi alkuperäistä rakennetta. Tässä ei taaskaan nähdä metsää puilta vaan halutaan väkisin irroittaa asiat yhteydestään.

Jos nämä SC-autot ovat modien jälkeen yhtä tasaväkisiä kuin M2-10 niin mitä väliä?


No kun ei tule olemaan, ei niin kauan kun virittely ja rakentelu on täysin vapaata. Esimerkkinä, Slashit tuli selkeästi nopeammaksi runkomuutosten myötä. Se on ihan jees mutta huomioidaan se että kehityksen oravanpyörä tekee sen että joku tekee vaikkapa Assoon selkeitä muutoksia ja nappaa taas joitan kymppejä kierrosajoista pois. Sitten on taas jonkun merkin rintamalla huuota että taas ne menee lujempaa.

Mihin tämä sitten johtaa? Täysin älyttömään kilpailuun siitä kuka osaa soveltaa eri ratkaisuja parhaiten. Olen sen verran kilpailuhenkinen/viettinen että koskaan en ole ollut ajamassa kisaa ajanvietteeksi, aina pitää olla parempi kuin taakse jääneet kilpailijat, vaikka välillä B/C-finaalissa. Kun ajotaidot ja auton ominaisuudet loppuu ja ajotaitoja ei saa kehitettyä, siinä vaiheessa alkaa auton kehitys. Kun tarvittavia palikoita ei saa valmiina niin sitten ne tehdään itse, eikä sitten ole halpaa, muutamien kymppien poissaaminen voi tulla helmposti maksamaan satoja euroja. Sen jälkeen päästään juuri tähän tilanteeseen mistä Hoke on yrittänyt teille vääntää rautalankamallia, järki ja kustannukset karkaa käsistä ja se tuskin houkuttelee ketään lajin pariin "kisailemaan rennosti".

Mulle se on aivan sama jos tuijotetaan tässä vaiheessa omaan napaan, odotan mielenkiinnolla mistä asiasta kitistään seuraavaksi kun muillakin merkeillä alkaa vauhdit nousta vapaan rakentelun myötä.



Tuo rakentelu on nimen omaan ainakin itellä koko luokan suola.. onhan noita kilpaluokkia muitankin.

Säännöt:
Corr koppa (renkaat pitää peittyä kokoaan ylhäätä katsottuna.
Corr rengas
paino min 1,8kg (2wd)
paino max 2.4Kg (2wd)
akseliväli ja raidelevys rajautuu koppa säännöllä.

jos muita sääntöjä aletaav veivaamaan niin loppuu seinään omalta osalta slashilla ajaminen. Ei ole mahollisuuksia pärjätä, kun en osaa ajaa!

Nokian kisassa oli vakion lisäksi ite tehyt tornit, hoban iskarit ja 2mm vakaajat molemmassa päässä. Auto oli koko kisan korkein ja varmana oli eniten ulosjoustoa yms corr henkeä!!
Itellä kun ei ole tavotteena tehä ainakaan mitään corr kopalla vatustettua turistia autosta.

Ennemmin pitäs panostaa corr luokan ratoihin, että ne olis muuta kuin sileetä pintaa. Sillä saadaan enemmän ohjattua autot oikeeseen suuntaan.


« Viimeksi muokattu: 09.02.10 - klo: 10.11 kirjoittanut MirosHima »
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi