Kirjoittaja Aihe: Short Course -sääntökeskustelu  (Luettu 114772 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #240 : 09.02.10 - klo: 16.51 »
Eikös asson keulaan saa ostamalla semmosen tuen??
Jotenkin ainakin olen näin saanut ymmärtää kun olen niitä muutamilla nähnyt.
Voin toki olla väärässäkin.
Ei kyllä ollu ymmärtääkseni mikään asson palikka.
Tuo ei myöskään muokkaa auton runkoa tai sen rakenteita siten että siitä tehtäisiin nopeampi.
Lähinnä vain kestävyyteen vaikuttava palikka.

Lisäpaino ei ole rungon muokkaamista... Ei mielestäni mitenkään sodi tämän luokan henkeä vastaan.
Lisäpainoja kuitenkin jokainen saa hankittua rengasliikkeistä jne... eikä ne paljoa maksa... Niitä löytyy välillä jopa kavereiltakin ihan jaettavaks asti.
Eli ei tämäkään mitenkään sodi luokan henkeä vastaan.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #241 : 09.02.10 - klo: 16.56 »
Et oo tosissas Eklund?  :grin:
Jos noi ei ole sallittu niin  :huh:

Oli tosissaan tai ei, mutta oikeesti jopa liitty tähän keskusteluun jopa hyvinkin.
Tuo keulan tukipala on juuri hyvä esimerkki.
Jos siis päätetään että runkoja ei saa itse rakennella... mutta sallitaan kuitenkin nämä tehdasvalmisteiset blingirungot...
Ehkä sallitaan jopa niiden osien materiaalin muuttaminen niin onko tuo keulapala nyt sit sallittu...???
Niinpä.
No jos taas sitä ei ole mistään suoranaisesti saatavilla, vaan se pitää itse täysin nykertää, ja se sallitaan niin missä se raja sit tosiaan kulkee???
Miten tehdään rajaus ettei silti vois tehdä niitä yyberi pohjia???

Näistä on oikeesti hyvä keskustella ettei kohta tartte huomata ettei autoon saa vaihtaa yhtään mitään, siihen ei saa laittaa edes metallilätkää tukemaan heikkoa kohtaa, eikä sitä saa edes tasapainottaa lisäpainoin.

Kun näistä on höpisty niin sääntöjen puhtaakskirjottajilla on iso kasa pointteja joiden mukaan ne lopulliset säännöt vääntää.
Muuten jää aina jotain asioita unholaan, eikä mitenkään kaikkia asioita pysty kertalaakista saamaan kohdalleen, ellei ison porukan välillä ole asioista keskusteltu ja tuotu niiden hyödyt ja haitat esiin.

Poissa mof

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #242 : 09.02.10 - klo: 16.58 »
Eikös asson keulaan saa ostamalla semmosen tuen??

Kyllä saa, sitä tarkoitinkin, että onko itsetehty sääntöjenvastainen ja ostettu ei? Koska ilmeisesti rungon osalta halutaan, että itsetehty on sääntöjenvastainen ja valmiina ostettu ei. Vaikka itsetehty olisi täysin vastaava kuin se ostettu. Itselle sikäli olisi aivan sama, että mihin päädytään, kunhan on selkeät linjat että missä menee raja sen välillä, että muokkauksen saa tehdä, tai että pitääkö ostaa se kalliimpi versio kaupasta.

Asiaa sivuten, ilmeisesti 4wd-mallin kuitenkin saa muuttaa 2wd-malliksi?

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #243 : 09.02.10 - klo: 17.01 »
Minähän tästä olen eniten jauhanut tästä itsetekoisuudesta... eikövain.

Olen silti moneen kertaan sanonut että minun mielestä jos jonkin osan saa ostamalla joltain näiltä tehtailta niin sen saa mielestäni itse kopioida.

Mutta siis jos aletaan rakentamaan auton runkoja täysin erilaisiks... sellasiks mitä kukavaan ei saa kaupasta edes rahalla niin se menee jo rajan yli.

Se ei enää palvele koko harrastajakuntaa tasapuolisesti, eikä se pidä luokan kuluja alhaalla.

Toivottavasti ymmärsit mitä tarkoitan.

Muutamat taas haluavat parannella autojaan rakentamalla siihen täysin omasuunnittelemansa rungon...
Joo... kivaa harrastusta.
Mutta kun siihen leikkiin lähtee muutkin mukaan...
Alkaa hauskuus ja varsinkin aloittelijaystävällisyys todella nopeasti karisemaan.
Ja varsinkin se tasapuolisuus.

Eikö vain?

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #244 : 09.02.10 - klo: 17.26 »
Koko tämä keskustelu on melko älytön...

Miten ihmeessä voidaan rajata joitain viriosia pois? Millä kukaan voi oikeasti valvoa onko joku osa kaupallisesti hankittu vai itse tehty. Ja missä menee raja? Jos minä vaikka teen itelleni rungon ja samalla nikkaroin toisen, minkä myyn jollekin, niin onko se minun myymä runko laillinen ja mun oma laiton?

Kyllä mun mielestä tän keskustelun nyt voisi jo ihan oikeasti lopettaa - tämöinen rajoittaminen toimii vain just miniluokassa (tms. yksityyppiluokassa), mutta ei luokassa missä X-määrä erilaisia autoja ja niihin X2 erilaisia viripalikoita ja loputtomasti mahdollisuuksia parantaa jo olevia tai tehdä jotain omaa.

Jos nyt sitten joku viisaudessaan päättäisi, että saa ajaa vain vakioilla tai vakiolla höystettynä valmistajan omilla virinikaleilla niin se johtaisi alkuun siihen, että ne jotka ihan tosissaan haluaa ajaa ajaa sillä nopeimmalla autolla ja lopulta sitten luokan hitaaseen kuolemiseen.

Eiköhän säännöt saada sellaiseksi, että kuka vaan voi pärjätä itselleen parhaalla kalustolla.

Renkaat: SC (2.2/3.0)
Kori: renkaat (ainakin pääosin) peittävä SC-kori (laitoin tuon pääosin siksi, että edes kaikki paketista otetut korit eivät peitä renkaita 100% - tuo kuitenkin lienee vain haitta)
Akku: 2s
Painorajat: min ja max (max eliminoisi M8 autot pois SC4-10 luokasta)

Mutta kannattaako edes ensi kesäksi miettiä mitään nykyisiä sääntöjä kummempaa? Luokkaa tuskin tullaan ajamaan esim maastosarjan yhteydessä kansallisina kisoina (vaikka olisi kyllä hyvä ja oikea paikka..). Eli kisat jäänee joidenkin aktiivisten seurojen harteille.
Old fart

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #245 : 09.02.10 - klo: 17.38 »
Tuskin kukaan alkaa yrittämään ajamaan nelikiloisella M8-sähköversiolla 2S-lipoilla, joten tuon maksimipainon voi jättää säännöistä aivan hyvin pois?

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #246 : 09.02.10 - klo: 18.17 »
Tuskin kukaan alkaa yrittämään ajamaan nelikiloisella M8-sähköversiolla 2S-lipoilla, joten tuon maksimipainon voi jättää säännöistä aivan hyvin pois?
Varmastikin juuri näin...
Old fart

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #247 : 09.02.10 - klo: 19.12 »
Itseäni ei haittaa vaikka pro-kuskit sorvaisivat ruuvinsakin itse. Kuski se on joka autoa vie, ei osaavien tarvitse virittää mitään älyttömyyksiä.

Näissä vehkeissä on paljon käpyjä suunnittelussa... Pikku parannus sinne, toinen tänne. Varsinkin viriosissa. Eivät vaan sovi sellaisenaan. Voitosta en tule taistelemaan kuitenkaan, kunhan huvikseni ajan. Jos pitää ostaa toisenlainen auto että voi kisata niin EI SITTEN. PITÄKÄÄ KISANNE.

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #248 : 09.02.10 - klo: 19.43 »
Jatketaan nyt vielä vähän ja ajatellaan, että sähkökrossin lajiryhmällä olisi kanttia viedä lajia oikeasti eteenpäin ja tuoda SC2-10 ja SC4-10 mukaan maastosarjaan, vaikka sitten kansallisina luokkina, niin silloinhan näilläkin pitäisi olla ihan oikeat säännöt.

Monet kohdat sääntöihin löytyy varmasti jo esim. maastosarjasta, mutta juuri autojen tekniset määritelmät pitäisi miettiä.

Mun mielestä ROARin säännöt ilman moottorirajoitusta ja mahdollisesti ilman minimikorkeutta olisi hyvät. Moottorirajoitus on turha, eikä tästä tarvinne paljoa edes kinata. Minimikorkeus on hieman vaikeampi asia. Säännön tarkoitus lienee estää super low riderit ja pitää autot esikuviensa mukaisina. Tarvittaisiinko tätä sääntöä kuitenkaan oikeasti Suomessa? Todennäköisesti ROAR-säännöt ohjaavat korivalmistajia jo nyt riittävästi tekemään riittävän korkeita koreja. Toisaalta on jo nyt tiedossa, että jotkut korit eivät "kivuttomasti" yllä joissain autoissa riittävän ylös.

Toisaalta sitten taas jos minimikorkeus olisi niin tiettyjen autojen omistajat ostaisi sellaisia koreja joilla sääntö täyttyisi - korit on kuitenkin kulutustavaraa.

Nelkkua varten ROARillehan ei taida vielä olla sääntöjä, mutta eiköhän nekin pian tule ja mahdollisesti niitä voidaan joiltain osin soveltaa.
Old fart

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #249 : 09.02.10 - klo: 20.04 »
ROAR säännöt on ihan jees ja olen alusta asti ollut niiden kannalla, tosin ilman mottisääntöä.

Täältä taas löytyy yksi minimikorkeuden kannattaja, ToniP on aiemmin perustellut varsin hyvin korin korkeuden vaikutukset auton ominaisuuksiin. Varsinkin jos moottorit pidetään vapaana niin korin minimikorkeudella tasataan omalta osalta puntteja. Eikös näissä peleissä ole vaihdettavat koritolpat joten en usko että sen suhteen minimikorkeus olisi kovin kummoinen painajainen kenellekkään.

ROAR säännöt sellaisenaan, ilman konesääntöä, niin homma on selkeä ja pulinat loppuu siihen.

Onko kukaan muuten testannut autoaan 17.5 koneella? Taidan mielenkiinnosta ajaa testit ja mahdollisesti kisat tuolla padalla.
Kylätason RC-kuski.

Poissa miksu79

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #250 : 09.02.10 - klo: 20.10 »
mitä tulee nelkku correihinniin eipä tuo 8e painoltaan kauheesti jää painossa ja saa kyllä liikkumaan ihan riittävästi myös 2s lipolla jolloin painoa ptoo heti jo yhden akun verran ja nyky 8 noparitkin on aika kevyitä joten siinäkin ptoo painoa samoin pienemmistä renkaista ja siipi sekä siipiteline pudottaa myös painoo eli veikkaan että sen saa laihdutettua sinne 3 kilon tietämille. mutta vaikka sinne tollaisella joku tulis ajamaan niin tokko kauheeta etua sais. näin siis jos noita sääntöjä tulkitaan niin että autoja saa rakentaa ja osia saa valmistaa itse niin noita tulee taatusti ainakin yksi ja sen rakentajana en ole edes minä vaan joku muu joka menee kovaa ihan millä vaan
agama A8 evo nordic os speed futaba savöx Team Associated sc10 4x4  TC6.1  LRP

Poissa jaan

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.large-scale-finland.eu
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #251 : 09.02.10 - klo: 20.26 »
Mutta kannattaako edes ensi kesäksi miettiä mitään nykyisiä sääntöjä kummempaa?

Oma mielipide on että ei. Mennään edelleen niin kuten järjestäjät haluavat ja linjaus ollut miestäni hyvä. Varmasti 90% sc kuskeista tulee kisoihin ajamaan, ei tavoittelemaan kruunua päähänsä vaan viihtymään samanhenkisten kesken (Eli sitä p jauhantaa)
Toki tavoitteita saa olla ja kilpailuhenkeä. Mitä nyt näitä kisoja on ollut, käsittääkseni lauteilla on ollut rento meno ja näihän sen kuuluukin olla.

Vielä tuosta kesäkaudesta ja sen säännöistä. Kuten olen toistuvasti kommentoinut moottoriasioista, sille tuskin tarvitaan rajoituksia. Pääseehän noilla kovaa en sitä sano, mutta paikat kun alkaa leviämään pienestä ajovirheestä ja tukivarret napsahtelee liikayrittämisestä, opettaa sekin varmasti monia valitsemaan koneensa taitojen mukaan.


Nelkkua varten ROARillehan ei taida vielä olla sääntöjä, mutta eiköhän nekin pian tule ja mahdollisesti niitä voidaan joiltain osin soveltaa.

Nämäkin autot taitavat olla sen verran eri planeetalta, joten mitä muuta kuin moottori rajoitusta tuohon voisi keksiä, jos jotain tarvitsee rajata.

Tietenkin moottori ja painorajoitus yhdessä, tasaisivat nelikkojen menoa edes jotenkin.
Näitä tuskin enää tarvitsee talvikaudelle murehtia. Katsoo tuon kesän ensin. Kerrankin tilanne siten ettei kukaan sc-10 4wd omistaja ole ajanut ulkoradalla Suomessa, joten kommentteja käyttäytymisestä tietopohjana, ei voi olla kuin youtube.

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #252 : 09.02.10 - klo: 20.30 »
Jatketaan nyt vielä vähän ja ajatellaan, että sähkökrossin lajiryhmällä olisi kanttia viedä lajia oikeasti eteenpäin ja tuoda SC2-10 ja SC4-10 mukaan maastosarjaan, vaikka sitten kansallisina luokkina, niin silloinhan näilläkin pitäisi olla ihan oikeat säännöt.

Tämä on varmaan se asia, jota kannattaa pohtia, kun sääntöjä väännätte. Toisin sanottuna: Mikä on se tavoitetila, johon tämän luokka pyrkii. Jos tavoitteena on kerätä muutamia satunnaisia kisailijoita muutamiin satunnaisiin kisoihin, ei säännöilläkään ole kovin suurta merkitystä, varmaan nuo aiemmin todetut akku- yms- säännöt riittää. Jos sen sijaan jollakuilla on ajatus, että SC-autoille ja niillä kilpailemiselle olisi tilausta suuremmassakin mittakaavassa, kuten esim. Kansallisena sarjana, sääntöjen veivaamista tulee lähestyä hieman eri kulmasta, ts. ottaa pohjalle yleiset pienoisautoilusäännöt ja laatia tekniset määritelmät esim. jo hyväksi todettujen esimerkkien pohjalta.

Sääntöjen tarkoitushan ei ainakaan pidemmässä juoksussa ole varsinaisesti rajata ketään/mitään pois, vaan tehdä kilpaileminen mielekkääksi ja tasapuoliseksi, ainakin lähtökohdiltaan. Kuten kaikissa säännöissä tai määritelmissä, kaikkia ei voi miellyttää ja siksi asiaa pitääkin pohtia enemmän lajin ja pienoisautoilun kannalta yleensä, kuin peilaten kenenkään omakohtaisiin ja yksittäisiin kokemuksiin ja mielipiteisiin. Nämä kokemukset ja mielipiteet tietenkin tuovat sisällön ja tietämyksen, mutta yksinomaan niiden pohjalta keskustelun ja sitä kautta sääntöväännön eteenpäin puskeminen on tuskainen tie. Kaikilla on varmasti perustelunsa siihen miksi esim. moottorin pitäisi olla tämä tai tuo, mutta kuka osaa katsoa kokonaisuutta ja vieläpä hieman omaa nenäänsä pidemmälle?

Tällä viestillä en ota kantaa kummankaan vaihtoehdon puolesta, vaan haluan tuoda esiin erilaiset ajattelutavat. Jos autoilla on mukava ajaa, ne ovat suhteellisen edullisia, ne pysyy hyvin nipussa ja radalta löytyy mukavia kavereita, menestys lienee taattu. Kuten olen aiemmin sanonut, mielipiteeni on, että jonkun "kylähullun" pitäisi ottaa asiasta koppi ja lähteä viemään juttua määrätietoisesti eteenpäin, suuntaan tai toiseen.

Flying Calacucco

Poissa mkuu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #253 : 09.02.10 - klo: 20.52 »
Mulla olis sellainen ehdotus, että lopetetaan tämä ***tanan lapsellinen kinastelu tähän, koska jokaisella on oma lehmä ojassa. Annetaan pallo kilpailun järjestäjäille. He saavat päättää millaisilla säännöillä heidän kisassaan ajetaan.

Muutaman kisan jälkeen varmaan säännöt alkavat muovautua yhdelle ja samalle uralle ns. yleissarja säännöiksi. Tästähän seuraa se, että jos ei halua leikkiä järjestäjän sääntöjen mukaan, niin ei tule ajamaan. Ja lopulta kuskit kuitenkin nöyrtyvät järjestäjien sääntöihin, jos todella ovat tosissaan tulossa ajamaan.

Poissa Hazard

  • PRCA
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #254 : 09.02.10 - klo: 20.55 »
Itseäni ei kilvanajo suuresti kiinnosta ja sen saattoi huomata Nokian kisassa, en tehnyt ainuttakaan säätöä tai korjausta, tulin vain ajamaan. Homma oli ihan mukavaa mutta siellä ei näitä sääntövääntäjiä paikalla ollutkaan. Perustakaa vaikka SM-liiga näille autoille, mä ajan vain kerhokisoja joissa ei pingoteta, sisällä ja ulkona.

No kyllä mä tein lauantain korjauksia autooni, mutta crawleriin, joka hajosi pätkälle.

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #255 : 09.02.10 - klo: 21.01 »
Mulla olis sellainen ehdotus, että lopetetaan tämä ***tanan lapsellinen kinastelu tähän.

Keskustelu on nähdäkseni muutamia "ylilyöntejä" lukuunoattamatta varsin asiallista. Vaikea ymmärtää miksi ajatusten ja mielipiteiden vaihtaminen pitäisi lopettaa, sitä vartenhan nämä foorumit ovat.

Jos haluaa lopettaa kinastelun, siinä kohdin voi vaikuttaa parhaiten omaan itseensä.

Mielestäni on vähintäänkin harmillista, että siinä vaiheessa, kun asiasisältöiset argumentit loppuu, on vaihtoehtona joko a) lopetetaan tämän tanan kinastelu, tai b) pitäkää leikkinne, mua ei kiinnosta.

Kumpikaan ei valitettavasti vie itse asiaa eteenpäin, vaikka se lienee kaikkien yhteinen tahto?
Flying Calacucco

Poissa bartti

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #256 : 09.02.10 - klo: 21.16 »
Tehkääpä sellaiset säännöt että minäkin voin voittaa niin ostan auton saman tien  :cool:
Beetlejuice, nutech ja jotain sille välille.

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #257 : 09.02.10 - klo: 21.46 »
Eikös näissä peleissä ole vaihdettavat koritolpat joten en usko että sen suhteen minimikorkeus olisi kovin kummoinen painajainen kenellekkään.

Ei Slassissä, tai en ole vielä löytänyt, itse saa nekin tehtyä mutta kun ei ole tehdasvalmiste niin saako ajaa kisan ulkopuolella eli ei voi voittaa  :undecided:

Poissa jaan

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.large-scale-finland.eu
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #258 : 09.02.10 - klo: 22.10 »
Kuten olen aiemmin sanonut, mielipiteeni on, että jonkun "kylähullun" pitäisi ottaa asiasta koppi ja lähteä viemään juttua määrätietoisesti eteenpäin, suuntaan tai toiseen.

Haetaanko nyt oikeasti Suomeen sellaisia sääntöjä, että tämä kylähullu sitten alkaa esittämään sitä akk:lle.?
 
Mielestäni Suomen corr harrastajakunta ei ole tähän vielä valmis.
Nyt on oikeasti tärkeää että ajaminen jatkuu seuroissa vaikka keskenään kesällä ja jopa puuhastelette näille autoille asianmukaisia ratoja, taikka sovellatte jo olevia ratoja. 
 
Harrastajistakin suurin osa ei ole edes nähnyt autoa kesäolosuhteissa, joten opetteluksi se vielä menee jokaiselta.

Käytetään nyt ihmeessä vielä näitä järjestäjien antamia säädöksiä ja hyväksytään ne mitä tarjotaan.

Alkuun olisi hyvä järjestää vaikka kerhojen välistä sarjaa kesällä. Joka luonnollisesti avoin kaikille. Ainakin nyt RaisUA (Vai mitä ukot? :wink:), PRC, UAU, jos kiinnostaa ja mahdollisesti jokin muukin seura kiinnostuu varmasti ajatuksesta, jossa aktiivisia SC kuskeja.
Niistä sitä kokemusta saadaan kun sahataan toistemme radoilla. Myös kokemusta ja tietoa tarkempien sääntöjen varalle, jos on tarvetta 2011.
Sitten voi edetä pidemmälle ja miettiä hyvin virallista SC sarjaa, kun tiedetään mitä tämä oikeasti on ja tulee olemaan.

Mielipiteitä?




Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #259 : 09.02.10 - klo: 22.18 »
Kuten olen aiemmin sanonut, mielipiteeni on, että jonkun "kylähullun" pitäisi ottaa asiasta koppi ja lähteä viemään juttua määrätietoisesti eteenpäin, suuntaan tai toiseen.

Haetaanko nyt oikeasti Suomeen sellaisia sääntöjä, että tämä kylähullu sitten alkaa esittämään sitä akk:lle.?

Ei (välttämättä). Asiaa vaan pitäisi saada jollain tapaa "johdetusti" eteenpäin. Mielestäni ei ole kenekään etu, että ziljoona SC-kuskia esittää täällä omia ja parhaita mielipiteitään, joista jokaisen kilpailunjärjestäjän pitää arpoa ne olennaisimmat ja muiden (etenkin aloittelevien) yrittää tulkita sääntöjen mukaiset varusteet ja välineet. Hyvä on, että keskustelua käydään ja sitä ylipäätään on, mutta jonkun pitäisi kyetä näkemään kokonaisuus, joka olisi parhaaksi SC-luokalle, pienoisautoilulle ja sen harrastajille.

Mutta taas JOS asiaa ajattelee siihen suuntaan, että SC-autoja haluttaisiin ajaa Kansallisena sarjana esim. Maastosarjan yhteydessä, niin sitten tilanne on tietysti toinen. Kaikkihan on kiinni itse harrastajista ja osin tietysti kilpailunjärjestäjistä. Eikä siinä AKK:ssakaan mitään pahaa ole.
Flying Calacucco

Poissa atarauskis

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #260 : 09.02.10 - klo: 22.19 »
Tarkoitatko seurojen välistä liigaa? Ei huono idea,mutta mahtaako noi olla oikeesti kiinostunu ajamisesta? Minusta kiinostus on enemmänkin näppisralliin :lol:
BC5 2wd cup mestari 2015 / Rc Jokkis Suomenmestari 2016 / 2022

Poissa miksu79

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #261 : 09.02.10 - klo: 22.26 »
tuolahan on jo olemassa aika selkeät sääntö raamit. toki niitä pitäisi tarkentaa ja mielestäni luokalla täytyis olla selkeä johtohenkilö joka oikeasti ehtii jaksaa viitsii ja on keskittymiskykyä ja panoksia oikeasti toimia sarjan eteenpäin viemiseksi ja ottaa joskus jopa kantaa keskusteluihinkin myös kilpailujen välillä.

 ei noi säännöt sillä mihinkään muutu että kaikki esittää sen oman mielipiteensä ja juuri näin on toimittava. vaan tuo kilpailuarjan jälkeen kun muutama kisa takana ottaa ns kilpailu järjestäjien johtoporukka (jotka on aika kokeneita kilpilioita) koolle ja keskustella keskenään miten ko säännöt on toimineet ja mitä pitäisi muuttaa. näin ainakin mielestäni
« Viimeksi muokattu: 09.02.10 - klo: 22.30 kirjoittanut miksu79 »
agama A8 evo nordic os speed futaba savöx Team Associated sc10 4x4  TC6.1  LRP

Poissa atarauskis

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #262 : 09.02.10 - klo: 22.27 »
Rupee sinä kun olet äänessäkin.
BC5 2wd cup mestari 2015 / Rc Jokkis Suomenmestari 2016 / 2022

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #263 : 09.02.10 - klo: 22.27 »
tuolahan on jo olemassa aika selkeät sääntö raamit. toki niitä pitäisi tarkentaa ja mielestäni luokalla täytyis olla selkeä johtohenkilö joka oikeasti ehtii jaksaa viitsii ja on keskittymiskykyä ja panoksia oikeasti toimia sarjan eteenpäin viemiseksi ja ottaa joskus jopa kantaa keskusteluihinkin myös kilpailujen välillä.

Juuri näin.
Flying Calacucco

Poissa miksu79

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #264 : 09.02.10 - klo: 22.31 »
Rupee sinä kun olet äänessäkin.

 mun voimavarani siihen ei riitä siksi en kyseiseen hommaan edes ala kun tiedän että mun aikani ei riitä moisen sarjan vetämiseen.
agama A8 evo nordic os speed futaba savöx Team Associated sc10 4x4  TC6.1  LRP

Poissa atarauskis

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #265 : 09.02.10 - klo: 22.32 »
Ai jaa,mutta tänne riittää?
BC5 2wd cup mestari 2015 / Rc Jokkis Suomenmestari 2016 / 2022

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #266 : 09.02.10 - klo: 22.37 »
Ai jaa,mutta tänne riittää?

Tuntuu tuota riittävän sinullakin....

Mutta oikeasti on aivan eri asia näppis-äänestää vaikka joka ilta kuin oikeasti tehdä jotain lajin eteen. Ne semmoiset jampat on valitettavan harvassa jotka oikeasti haluavat edistää lajia ilman turhaa jaskanpauhantaa (jota tässäkin topicissa on aivan liikaa...), ainakin itselläni kynnys hommata corria nousee koko ajan tämän turhan äänestämisen myötä..

Ja joksikin viralliseksi lajiksi maastosarjan yhteyteen, ei ainakaan muutamaan vuoteen nähdäkseni.. Jos kilpailijoita riittää sanotaanko vielä talvella 2012 niin katsokaa sitten.
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa miksu79

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #267 : 09.02.10 - klo: 22.38 »
Ai jaa,mutta tänne riittää?

oletkos montaa kilpailua ollut järjestämässä saati yrittänyt rakentaa montakin kilpailusarjaa? vaatii pikkusen vähän enemmän paukkuja ja aikaa kun tuo muutaman tekstin kirjoittaminen nettiin. tuo kilpailusarjan vetäjänä oleminen kun ei todellakaan ole mikään pikkujuttu.
agama A8 evo nordic os speed futaba savöx Team Associated sc10 4x4  TC6.1  LRP

Poissa jaan

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.large-scale-finland.eu
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #268 : 09.02.10 - klo: 23.35 »
Eikä siinä AKK:ssakaan mitään pahaa ole.

Ei siinä mitään pahaa ole. Pointti oli kuitenkin se että on sitä kokemusta KAIKILLA, myös järjestäjillä.
Kuka hemmetin hullu aloittaisi lajia viemään eteenpäin AKK:lle tässä vaiheessa.
 
Päivää.. Mulla olisi mututuntuma tälle lajille, mutta en tiedä onko harrastajia enää kesällä ja ei varmaan edes kaikki ajanut ulkona.


Mikäli SC luokan suosio tästä vielä kasvaa, harrastajat varmasti osallistuvat ennemmin sellaisiin kilpailuihin, joka keskittyy SC autoihin pelkästään.
Ajamaan sinne ollaan menossa, eikä sotkemaan toisten kilpailuita täyteluokkana.

Katsotaan mitä muut seurat ovat aikaisemmasta ehdotuksestani mieltä, jos on mielenkiintoa kyseiseen sarjaan.

tuo kilpailusarjan vetäjänä oleminen kun ei todellakaan ole mikään pikkujuttu.


Ei varmasti olekaan.

Käsittääkseni se voi tehdä helpommallakin rasittamatta ketään.

Esimerkki hatusta.

-Neljä seuraa
-Neljä kilpailua
-Neljä rataa
-Neljä yhteyshenkilöä, jokaisessa luonnollisesti yksi.
Nämä myös keskenään päättävät yhteiset säännöt ja päivämäärät osakilpailuihin, tuoden esille sen mitä seurojen sisällä on pohdiskeltu.
-Yksi hoitaa sarjapisteet, yms. tiedottamisen jos tarvetta. (Voi olla ulkopuolinenkin jos tarvitsee äänestystä.)

-Jokainen seura käyttää kilpailumaksut tietenkin toimintaansa. Kuitenkin hoitaa palkinnot kisaan.

En jaksa enempää selostaa, mutta tuli varmaan selväksi :cheesy:
 

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #269 : 09.02.10 - klo: 23.43 »
Koko tämä keskustelu on melko älytön...

Miten ihmeessä voidaan rajata joitain viriosia pois? Millä kukaan voi oikeasti valvoa onko joku osa kaupallisesti hankittu vai itse tehty. Ja missä menee raja? Jos minä vaikka teen itelleni rungon ja samalla nikkaroin toisen, minkä myyn jollekin, niin onko se minun myymä runko laillinen ja mun oma laiton?

Kyllä mun mielestä tän keskustelun nyt voisi jo ihan oikeasti lopettaa - tämöinen rajoittaminen toimii vain just miniluokassa (tms. yksityyppiluokassa), mutta ei luokassa missä X-määrä erilaisia autoja ja niihin X2 erilaisia viripalikoita ja loputtomasti mahdollisuuksia parantaa jo olevia tai tehdä jotain omaa.

Jos nyt sitten joku viisaudessaan päättäisi, että saa ajaa vain vakioilla tai vakiolla höystettynä valmistajan omilla virinikaleilla niin se johtaisi alkuun siihen, että ne jotka ihan tosissaan haluaa ajaa ajaa sillä nopeimmalla autolla ja lopulta sitten luokan hitaaseen kuolemiseen.

Eiköhän säännöt saada sellaiseksi, että kuka vaan voi pärjätä itselleen parhaalla kalustolla.

Renkaat: SC (2.2/3.0)
Kori: renkaat (ainakin pääosin) peittävä SC-kori (laitoin tuon pääosin siksi, että edes kaikki paketista otetut korit eivät peitä renkaita 100% - tuo kuitenkin lienee vain haitta)
Akku: 2s
Painorajat: min ja max (max eliminoisi M8 autot pois SC4-10 luokasta)

Mutta kannattaako edes ensi kesäksi miettiä mitään nykyisiä sääntöjä kummempaa? Luokkaa tuskin tullaan ajamaan esim maastosarjan yhteydessä kansallisina kisoina (vaikka olisi kyllä hyvä ja oikea paikka..). Eli kisat jäänee joidenkin aktiivisten seurojen harteille.

Aamen tattis. Tätä yrittänyt eilisestä asti hokea, mutta ei. Muutama vänkkää ja vänkkää ja vänkkää ja vänkkää ja vänkkää.