Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - LaNi5

Sivuja: 1 ... 9 10 11 [12]
331
Vapaa keskustelu / Vs: Huvittavat myyntipuheet..
« : 27.02.09 - klo: 23.44 »

 
 Myöskin Vehon huollon seinällä oli joskus pahvi''taulu'', johon oli tylysti isolla kirjoitettu :
 '' tuntiliksa 65,-
asiakkaan osallistuessa 200,- ''
 Näin  prätkähuolloissa työskennelleenä tuo oli kovin huvittava taulu, sillä niskan takaa ''huoltoa tekevät'' asiakkaat osaavat nimittäin olla kokolailla ärsyttäviä.

 
Olen törmännyt myös vastaavaan hinnoitteluun:
Normaali hinta 200mk/h
Asiakas odottaa vieressä 300mk/h
Asiakas neuvoo 400mk/h
Asiakas auttaa 500mk/h

Ei ollut varaa jäädä odottamaan, kun hinnoitteluperiaatteet kerrottiin puoli vakavalla naamalla.

332
Auton hinta on noussut päivän aikana reilusti, 240->349e :mrgreen:. Sivut on jotenkin jumissa, mutta päivällä katsoessani auto oli muistaakseni varustettu kahteen osaan jaetulla 12V, 2500mAh akulla, joka oli ilmeisesti kasattu AA kennoista. Näiden akkupakettien saatavuus on aika rajallista verrattuna perinteiseen subc kennoista kasattuun 7.2V pakettiin. Näitä (7.2V)löytyy suomesta alkaen 12e, ihan kohtuulliset 30-40e ja myös kunnon kisa-akkuja. Toinen asia, mikä on yleensä täysin valmiissa paketeissa huono on laturi, joka on mallia yön yli. Tämän kokoisissa autoissa ei tarvita kahdeksaa iskunvaimenninta, näiden ainoa tarkoitus on kiinnittää ostajan huomio. Lisäksi auton laakerointi on liukulaakereilla tehty eli sitä pikku puuhaa autossa kyllä on.
Poika sai joululahjaksi samasta maasta lähteneen auton (joulupukki ei selvästikään lue näitä foorumeita) ja nyt on aika hankkia toinen auto (onhan kyseessä isä-poika harrastus eli autojen min. määrä on kaksi) ja etsin tosissaan ns. normaalilaatuista nelivetomonsteria kokoluokassa 1:10. Näitä en kuitenkaan löytänyt yhtään hintaluokassa alle 300e. Nyt on tulossa Traxxas Stampede VXL eli vetotavasta piti tinkiä, jotta sai tässä hintaluokassa kestävän maineessa olevan. Tämän harjallista versiota saa mielestäni edullisesti:
http://www.racingfactory.fi/tuotteet/SAHKOAUTOT-Traxxas/Traxxas-Stampede-XL-5-RTR-103050
Autossa on moni asia paremmin, kuin kiinalaisissa esim. kuulalaakerit pyörissä jne.
Akun puuttuminen on vain hyvä asia, kun pakettiin tulevat akut tuntuu olevan hyvin edullisia (huonoja).

333
Sähköautot / Vs: Sähkömittari
« : 27.02.09 - klo: 22.46 »
Edullisillakin pärjää ihan hyvin akkumittauksissa esim. jos haluaa mitata akun eri kennojen väliset jännite-erot. Kannattaa kuitenkin muistaa, että sen viimeisen desimaalin arvo on suuntaa antava samoin, kuin lämpötilan mittauksessa aste on kotioloissa ehdottomasti max. tarkkuus (vaikka jotkut tietää, että ulkona on 7.6 astetta pakkasta :grin:). Eli tiedettä näillä ei tehdä(samoin, kuin ei muillakaan kalibroimattomilla), muttä kotona riittää. Itselläni on useampi mittari kotona, yksi em. perheeseen kuuluva, jossa mallimerkinnässä on 830 lukusarja. Mittari on ihan hyvä, ainoa asia mikä siinä harmittaa on, että virta pitää erikseen sammuttaa kiertokytkimestä. Tämä kiertokytkimen liike tuntuu aika karkealta, mutta hyvin on kestänyt. Eniten käytän mittaria, joka muuttaa automaattisesti alueita ja jossa on erikseen virtanappula ja automaattisammutus (fluke kopio, en muista mistä). Hyvin pienet mittarit, joissa käytetään nappiparistoja yms. pikkuparistoja en enää ostaisi (yksi jäänyt tyhjänä hyllylle makaamaan), kun paristo on lyhytikäinen ja kallis.

334
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 25.02.09 - klo: 23.36 »
NiMH akuissa olevan elektrolyytin vahvuus ei riipu lataustilasta (kuten lyijyakuissa) ja normaali kennoissa oleva lipeä kestää yli -50 asteen pakkasta jäätymättä eli pitäisi kestää. Akut kyllä ladataan tehtaalla eli ei lähde tyhjänä matkaan.

335
Moottorit ja kierteet on kaunisti eloksoitu. Eloksoinnissa (esikäsittelyssä) alumiinia syöpyy eli reijät kasvaa (samalla häviää työstöjälkiä, mikä edesauttaa kaunista pintaa). Pienet kierteet tulee helpolla väljiksi eli kierteet on voinut olla mitoillaan ennen eloksointia. Tämän takia pitäisi käyttää normaalia pienempää kierretappia ja olla hyvin huolellinen eloksoinnin suhteen, että kierteet kasvaa aina saman verran.

336
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede
« : 24.02.09 - klo: 22.44 »
Täällä on hyviä teräksiä:
http://www.uddeholm.fi/finnish/files/akseliesite.pdf
Esim. impax supreme. Ei saa vaan joka k-raudasta.

337
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede
« : 19.02.09 - klo: 22.36 »
niihin latureihin kyllä löytyy adaptereita :D
Itse ostaisin laturin (siis jenkeistä), jonka käyttöjännite on 12V(11-15V DC). Se adapteri olisi normaali 220AC/12DC muuntaja, esim. tämä:
http://www.racingfactory.fi/tuotteet/ULTIMATE-RACING-UR-Tyokalut-ja-Tarvikkeet/UR4102-Ultimate-Racing-10A-Virtalahde-103223
Sisäänrakennettu 110AC virtalähde on vain turhaa painoa euroopassa. En usko, että heidän laitteissa on 220/110 valinta mahdollisuutta kuten täällä useissa laitteissa.

338
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede
« : 19.02.09 - klo: 17.56 »
Ja muistetaan sitten että kaikki yli 6 kennoset nimhit on oltava hump-tyylisiä Speden vakioakkukoteloon..
Mitä tämä hump-tyyli tarkoittaa :huh: Itse ajattelin, että lisäkennot pitää pistää vaikka pötköakun"reppuselkään".

339
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 14.02.09 - klo: 00.11 »
Mikä on "melko kuuma"? Jos lämmöt liikkuu vielä reilusti alle 50 asteen, ei pitäisi olla mitään hätää, jos akku muutoin on kunnossa.
Edullinen tapa mitata akkujen lämpötilaa latauksen aikana on ihan perus ulko-sisä lämpömittari ja teippaa sen ulkoanturin akun päälle ennen latausta. Tällä näkee akun lämmön nousun koko latausajalta ja ei tarvitse arvailla kuinka kuumaksi akku tuli. Hinta alle 10e ja mittatarkkuus on muutama aste eli riittää tähän tarkoitukseen. Lämmöt siis kannattaa mitata, kun on kyseessä uusi laturi, uusi akku tai muuten tuntuu, että akku käy kuumana.
Itse mittailin perus Deltapeak laturia (se edullinen 2,3.5 ja 5A vehje) ja 4000mAh akkua. Akun lämpö nousi tasaisesti ja lopussa nopeammin, kunnes laturi katkaisi latauksen lämmön ollessa 40 astetta eli laturi toimi oikein.

340
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 12.02.09 - klo: 22.10 »
Löysin sen jutun eli oli lennokkipalstalla:
http://www.lennokit.net/showthread.php?t=30487
Jutussa suositeltiin 1/10C virtaa 16h uudelle akulla ja aina välillä (10-20 syklin jälkeen).
Tästä keskustelusta voi sanoa, ettei sitä yhtä ja ainoa yksimielistä tapaa akkujen käsittelystä ole.
Itsellä on käytössä valmiit pötköakut eli pitää vaan avata paketit, ja johdottaa kennojen välit ulos, jotta erillispurku onnistuu siististi.

341
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 12.02.09 - klo: 00.13 »
Toinen kysymys akkujen purkamiseen liittyen: Onko latureissa olevasta purkutoiminnosta (kaikki kennot puretaan sarjassa) hyötyä NiMH akkujen kanssa, vai pitäisikö akku purkaa kennokohtaisesti? Jostain luin, että kennojen epätasapainon voi tasata hitaalla pitkällä ylilatauksella eli käytännössä esim. 4000mAh akku ja lataus 200mA 30h ajan "tyhmällä" perus laturilla (ei delttapeak). Onko tästä oikeasti hyötyä akun kestoiän kannalta?

342
Sähköautot / Vs: TRAXXAS stampede VXL
« : 02.02.09 - klo: 03.46 »
Olen lukenut jonkin verran vanhoja juttuja ja asiat ei vanhene mihinkään, mutta aika usein vanhat linkit on kuolleet :cry: ja näitä on aika paljon jutuissa.

343
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 01.02.09 - klo: 17.00 »
Itse ostaisin sen jälkimmäisen laturin (kunnon deltta peak) ja akun. Liittimet sen mukaan mitä autossa on. Laturista kannattaa varmistaa seinäpistookkeen malli ettei tule sitä kolmepiikkistä UK mallia.
Mukavia hintoja, itseänikin alkoi kiinnostaa, mutta miten toimituskulut?

344
Vapaa keskustelu / Vs: Riemurasia: LiPo akusta "asiaa"
« : 01.02.09 - klo: 14.36 »
Palava litium hajoittaa veden vedyksi ja hapeksi. Happi muodostaa Litiumoksidia ja vapautuva vety aiheuttaa näyttävät liekit (syttyy hehkuvasta litiumista). Sama ilmiö on NiMH akkujen metallihydridijauheen kanssa, Litium on vaan paljon rajumpaa tässä mielessä. Iso vesimäärä kyllä jäähdyttää ja sitä kautta sammuttaa RC auton kokoluokan akun, mutta esim. 1:1 sähköauton Litium akustoon ei vettä kannata kaataa.

345
Vapaa keskustelu / Vs: Riemurasia: LiPo akusta "asiaa"
« : 30.01.09 - klo: 19.31 »
Olen samaa mieltä HOKE:n kanssa, että ainoa järkevä vaihtoehto on käyttää latauspussia. Oma latauspaikkani vaan sattuu olemaan varastossa, jossa säilytän lämpimässä myös pihan hiekoitushiekkaämpäriä talvella :roll:.

346
Vapaa keskustelu / Vs: Riemurasia: LiPo akusta "asiaa"
« : 30.01.09 - klo: 00.08 »
vaarallisuus kerroin kasvaa heti kun tajuaa ettei se liekki sammukaan vedellä (yltyy vain), millään sammutushuovalla saati oikeastaan millään muullakaan mitä käsien ulottuvilla saattaa kotikäytössä olla.
Jos akku on palamattomalla alustalla niin ämpärillinen kuivaa hiekkaa päälle käytännössä sammuttaa palon. Savua taatusti silti tulee.

347
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede
« : 15.01.09 - klo: 00.20 »
Jos haluaa päästä kosteudesta oikeasti eroon tässä yksi vaihtoehto:
http://www.vaivaton.com/product/1713-1-1939

348
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede
« : 14.01.09 - klo: 23.43 »
Suojaako tuo muovipussi sähköjä jos ajaa talvella? Kerääkö se kosteutta sinne pussin sisään?

Muovipussi ei kerää kosteutta sisään. Kun sähkölaitteet pussitetaan sisällä lämpimässä ja viedään auto ulos kylmään tiivistyy sisäilman sisältämä kosteus pussiin ennen ajoa (määrä hyvin pieni), mutta tämä häviää, kun esim. säädin lämpiää. Sisällä luonnollisesti kannattaa pussin olla auki.

350
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 09.01.09 - klo: 00.18 »
4: 12 car battery charger 3-6A max.
Eli tuon mukaan voisi käyttää auton akkulaturia virtalähteenä? Onkohan täysin turvallista ympäristölle ja latureille?
Olen joskus mitannut akkulaturin(siis halpa 12V, 4A) ulostuloa niin, että siihen on kytketty kondensaattori. Jännite oli ilman kuormaa 18V mikä on sykkivän tasajännitteen huippuarvo. En kytkisi tähän kyllä laturia varsinkin, kun max. sallittu syöttöjännite on 13.8V. On muuten aika kapea jännitealue (12.5-13.8V), omassa Robben laturissa on 11-15V ja joissakin 10-18V.

351
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 07.01.09 - klo: 23.33 »
... jos se on tamiya-liittimellä (se valkoinen), en käyttäisi edes sitä.... :)
Liittimestä samaa mieltä. Mitä aikaisemmin olen ollut sähkölaitteiden kanssa tekemisissä niin liitin on mielestäni sopiva 6A(max 10A)virroille. Liitin on periaatteessa ihan hyvä, mutta pelti, josta se on tehty pitäisi olla 2x paksumpi eli nykyisellään hituvirroille.
Mikä olisi hyvä ja yleinen liitintyyppi?

Muutenkin kapasiteetiltaan melko ankea, hommaa toinenkin kunnollinen vaan suosiolla.
Kapasiteetti riittäisi pojan pihasuditteluun, mutta teho opettaa ajamaan ennakoiden (ylämäkiin vauhtia ennakkoon), muuten nykii :sad:. Pitää varmaan hankkia lisää akkuja ja toinen auto (itselle   :cool:).

352
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 07.01.09 - klo: 23.07 »
Mikä on NiMH akuille normaali sisäinen vastus? Itse mittasin LRP:n 7.2V, 4000mAh akulle 0.11 Ohm ja edullisen auton mukana tulleelle NiCd 7.2V, 1800mAh akulle 0.33Ohm. Ensimmäisellä auto toimii kunnolla, mutta jälkimmäisellä auto nykii, kun kunnolla kiihdyttää (ilmeisesti säätimen alijännitesuoja pätkii). Paljonko muuten 540 moottori ottaa virtaa? Edit: Otti 50 A hetkellisesti (tuli nyt sekin mitattua :grin:)
Onko mitään keinoa, millä tähän uuteen NiCd akkuun saisi lisää puhtia(ajettu noin 5 sykliä), vai onko kyseessä ns. näköismalli, jotta tietää minkä kokoinen oikea akku on ja tässä ainoa käyttökelpoinen osa on liitin ja johto :smiley:

Sivuja: 1 ... 9 10 11 [12]