Eli olin kirjoitellut tämän tuonne toiseen threadiin, mutta näen järkevämmäksi tehdä tästä ihan oman threadin, niin saa helpommin asiasta tietoa sekä kommentoitua tätä päivitystä paremmin.
Eli Hobbywingiltä on tullut
firmware päivitys / usb link software v3.4 jossa päivitykset ovat seuraavat:
Version 3.4_131202
The Version 3.4 is suitable for the following ESC:
XERUN Series Car ESC (Version 2.0/2.1/3.0/3.1 and later)
EZRUN Series Car ESC (Version 2.0 and later)
PLATINUM Series helicopter/airplane ESC
Hobbywing USB Link V3.4
Database for car is updated to the latest Version "130814", Here we release the new firmware V103_130806-Beta for XERUN-150A, XERUN-SCT-PRO, EZRUN-150A, EZRUN-WP-SC8 ESCs, and following improvements have been made on the former version:
- Excellent startup performance at low RPM greatly improved the linearity
- The acceleration is much quicker than before. The new firmware eliminates the discontinuous speed jump in the old firmware, now its control feeling in sensorless mode is very near to the control feeling of sensored brushless system.
- Compatibility with Tenshock sensored motor has been observably improved
- Supports motors with higher KV. The new firmware solves the trembling problem occurs to some high RPM multi-poles (>=4 poles) motors at part throttle
- The new firmware is “SAFER” than the old one:
a) It doesn’t allow the neutral throttle point coinciding with the full throttle point, while the old firmware allows user to set them to a same point. Therefore, the new firmware eliminates the possibility of unexpected full-speed running when the ESC is switched on. Undoubtedly, it makes the whole system safer for users and crowd nearby.
b) When the ESC is switched on, the motor can be started ONLY if the ESC detects the throttle signal is correctly in the neutral range. If the throttle signal is out of the neutral range, then the motor cannot be started. This also makes the entire system more secure for RC car drivers and people close by. - Bug Fix for USB Link Software (BUG: when updating the LCD firemware program, the progress bar often gets lost)
Leiskasin uudet datat sekä multifunction ohjelmointikorttiin että HW Xerun SD-150A nopariin. Tämä tietysti hävittää asetukset, joten ne tarvitsee asettaa uudelleen. Kalibroin myös noparin säätimelle uudestaan, en tiedä olisiko ollut pakko, mutta tein sen ilman testaamista suorilta.
Testeissä tietenkin käytössä tuo jo mainittu Xerun 150A säädin, jolla huomasin välittömästi ainakin sen, että uusi firmis sallii moottorin käydä todella alhaisilla kierroksilla, eli auton saa halutessaan etenemään 10cm sekunnissa, eli noin metrin kymmenessä sekunnissa. Ajelin jäisellä tiellä, jossa oli kuitekin yllättävän paljon pitoa (melkein voisi verrata soratiellä ajamiseen), mutta äkkiseltään siinä ei sen ihmeempiä tuntumia saanut siihen olisiko truggy käyttäytynyt muutoin eritavalla jo totuttuun menoon.
Lisäksi testasin tänään buggyani hommaamallani SCT Pro nopeudensäätimellä tuossa pihalla. Pito oli aivan uskomaton kiskopito, eli jäähän uponnut sepeli(?) aiheutti sen, että auto meni kuin kiskoilla (tai sitten asfaltilla
). Buggyn "TeamC" rebrandatty 1900KV 6-pole moottori on sensoriton, joten pääsin testaamaan myös tuota toista päivitystä, joka HW sanojen mukaan parantaa kiihdytystä sekä tekee sensoroimattomasta setupista enemmän sensorillisemman tuntuisen. Tämän huomasi välittömästi ainakin siinä, että jälleen kerran auton sai ryömimään todella hitaasti, tämä oli täysin mahdotonta 80A "rtr" noparin kanssa, eli vehje liikkui tuolla noparilla aina nopeammin kuin normaali kävelyvauhti. Lisäksi "kuminauhaefekti" oli poissaoleva kiihdytyksessä, mutta tämä on varmasti ihan jo senkin syytä, että HW SCT Prossa on punch säätö ja asetus vakiona sekä käytössäni arvossa 5. Punch arvolla 1 sekä 150A että tämä SCT Pro käyttäytyvät enemmän kuin tuo 80A "rtr" nopari.
Eli alustavasti mielipide on jotenkin näin: Vähäinen muutos 150A Xerunille, moottorin saa pyörimään hitaammin joten alapään kaasuttelu tuntuu hieman erilaiselta. SCT Pron kanssa sensoroimattomassa tilassa ero on varmaan suurempi, mutta minulla ei ole kokemusta tuosta SCT Pron aikaisemmasta firmiksestä, oli näköjään tehtaalla (tehdaskorjattu halppis tämä) leiskattu uusin firmis sisään, joten näillä mennään. Ero 80A "rtr" nopariin oli kyllä merkittävä, joten ehkä tuossa jotain eroa voisi olla noiden firmisten välillä.