Toi viiminen pointti kiteyttää hienosti et miten kehittävää tappopitomatolla ajaminen on... Auton ei tartte olla säädetty sinnepäinkään, rengas voi olla mitä tahansa,,, ja ajo kulkee...
Ja kun kesä tulee, siirrytään tappopidolta pois niin sormi menee suuhun kun autolle pitäis edes hiukan osata tehdä jotain että ajo sujuisi...
Olen mattojen kannalla ehdottomasti.
Oma näppituntuma on että ajotaidot kehittyy talvella parhaiten matolla.
SC autoissa pito ja kulut saatiin pienennettyä traxxas renkaalla.
Aloittelijalle on paljon helpompaa ajaa matolla, ei tarvii olla just oikea rengas ja säädöt niin voi silti kiertää rataa.
Tahallaan väärin ymmärtäminenkin on taito :D...
Voitaisko jo kohta jättää tää kiihkoilu puolesta ja vastaan ja ihan oikeesti keskustella aiheesta? Isot miehet, munat ja kaikki.
Voidaan kaikki myös kerralla unohtaa väitteet miten puhutaan "jonkun suuremman joukon äänellä". Ei puhuta, jokainen tässäkin keskustelussa puhuu omasta näkökulmastaan joka on enempi vähempi värittynyt.
Itseäni edelleen ihmetyttää monet epäloogisuudet mitä tähän pitoasiaan on liittynyt (oli sitten ulkona tai sisällä, matolla tai savella). Olen kuullut usein väitteen, että jos osaa ajaa virituristia kovaa, osaa ajaa pienellä reeniä luokkaa kun luokkaa hyvin. Olen kuullut myös väitteen että jos krossiradalle laitetaan matot kehittyminen loppuu, koska ajamisesta tulee kuten touringia mutta hypyillä. Nämä väitteet olen kuullut usein jopa samasta suusta eri päivinä. Tässä on ihan älytön ristiriita.
Olen kuullut myös monen ihan aloittelijan suusta tuon baristan väitteen, että on "kiva ajaa, kun ei ole ihan niin tarkkaa, jotta voi kiertää rataa". Olen myös kuullut tälle vasta-argumentin mikä tässäkin heitettiin, jotta sitten ei opita ja ollaan pulassa ja että aloittelijalle on parempi kun ajaa liukkaalla väkisin ja pyörii ympyrää. Näin saadaan kuulemma lisää harrastajia, koska ihmiset oppii enemmän. Mitä jos se neljättä kertaa radalle spinnailemaan tullut kyllästyy ja lopettaa, koska "ei tartte ajaa"? Kenen etu se on?
Joskus tämä keskustelu jatkuu vielä seuraavasti:
- Matoilla ajaminen on terveestä, koska jos auto ei ole nappiin säädetty se vaan sinkoilee ympäriinsä kun yrittää ajaa täysillä
Johon mattojen puolesta kiihkoilija vastaa:
- Matolla oppiikin säätämään autoa kun pitää olla just eikä melkeen päästäkseen todella kovaa
Huomaako kukaan muu ihan älytöntä epäloogisuutta näissä argumenteissa? Täällä porukka huutelee faktan perään ja latelee fiilispohjalta mitä sattuu. Ihan molemmin puolin pöytää.
Mun näkökulmasta faktaa on se, että:
- Hyvistä treenioloista tulee suuremmalla todennäköisyydellä hyviä lajin harrastajia
- Hyvät treeniolot tarkoittaa myös muutakin kuin vaikkapa radan pintamateriaalia
- Ihminen pysyy mukavan ja hauskan harrastuksen parissa todennäköisemmin kuin tympeän lajin parissa
- Bunkkerissa kävijämäärät olivat selvästi pienemmät kuin Tiksissä
- Siitä ei ole faktaa mistä tämä johtui, mielipiteitä tästä on sitäkin enemmän
- Sekin on faktaa, että viime kautisella renkaalla käytetyllä EOS matolla rengaskulu oli todella suuri
- Siitä on myös faktaa, että tähän on tulossa muutos, mutta muutoksen suuruudesta ei ole vielä kuin puheita
- Jotta harrastuspaikka ei lähde alta, pitää kulut saada katettua
- Maailmalla trendi on kovempaan pitoon useassa luokassa
- Mattoradan ylläpito on huomattavan paljon helpompaa kuin lattiabaanan - etenkin kun kävijämäärät kasvaa
- Suomessa ajetaan suurin osa vuodesta/kilometreistä sisällä, joten ois hirveen kiva jos harrastaminen olis sillon mielekästä
- Yhdessäkään mattokisassa krossissa ei ole ollut ns. "öljygatea" tai spekulaatiota pitoaineista
- Tiksin kaakeliaikaan takaveto auto (krossi tai korri) oli aika harvinainen näky
- Harva osaa suhtautua tähän(kään) asiaan kiihkoilematta, tuskin minäkään
Fullspeed hallitus on ehkä nähnyt näitä faktoja, ehkä joitain muita, päätöksiä tehdessään ja niiden perusteella tehnyt ratkaisunsa. En jaksa uskoa että tähän monenkaan "aktiivin" harrastaminen kokonaan kuolee. Jollain ehkä vähenee talveksi, tai ulkomaan kisat talvella vähenee tai jotain muuta. Suomeen tuskin myöskään yhtäkkiä kehittyy lukemattomia uusia huippukuskeja, vaikka betonilla kuulemma oppiikin lähes jumalaiseksi kuskiksi. Kuljettajien taso tuskin myöskään radikaalisti romahtaa.
Toivottavasti omassa hallissa saadaan riittävästi ratoja ja ratojen väliin äänieristetty lukittava väliseinä.
Samppa