Kirjoittaja Aihe: Akut rikki?!  (Luettu 3187 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tuumou

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Akut rikki?!
« : 27.07.04 - klo: 09.37 »
Minulla on 7,2v 2100 mAh Ni-Cd akku, jota olen ladannut noin 15-20 kertaa ja nyt akun yksi kenno taitaa olla sökö. Latauksen aikana sököakku lämpiää hirveän paljon. Ja tänään meni jo toinen samanlainen akku sököksi :( Auto vie paljon virtaa akulta(yksi 7,2v akku ->kaksi 540 moottoria) ja ajon loputtua akun yksi kenno on polttava(se joka meni sitten sököksi). Ei kyllä akut kovin kauan kestä. Pitäisikkö ostaa jotain muita akkuja :?:
Tamiya Midnight Pumpkin QD | Tamiya TXT-1 | Tamiya Mini M03 | HPI Micro RS4

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Akut rikki?!
« Vastaus #1 : 27.07.04 - klo: 17.08 »
Jos lataat normaalilla 4-5A virralla, kunnossa oleva akku ei lämpene latauksen aikana paljoa, vaan vasta latauksen lopussa, kun akku on jo täynnä. Jos tarkoitat tätä loppulämpiämistä, niin silloin laturisi ei osaa katkaista latausta ajoissa. Siinä tapauksessa sinun on tehtävä se itse siinä vaiheessa, kun akku on selvästi kättä lämpimämpi, mutta ei vielä epämiellyttävän lämmin (40-45°C).

Jos kahden moottorin systeemi ottaa erityisen paljon virtaa, se voisi selittää akkujen nopean vioittumisen. Kuinka pitkä on ajoaika? Jos se on 2100mAH -akulla luokkaa 3-4 min tai enemmän, ei virta ole sen suurempi kuin touring-autojen kisatilanteessakaan.
Akun voimakas lämpeneminen ajon aikana viittaa kuitenkin suureen virtaan. Vai tapahtuuko lämpeneminen ainoastaan viallisessa akussa/kennossa?

Jos kenno on viallinen, se täytyy ottaa pois. Kahdesta akusta saat yhdistettyä yhden ehjän, ja varakennojakin jää.

RC-autoihin tarkoitettujen akkujen pitää kestää RC-autoilla ajamista. Kuulostaa merkilliseltä.

Poissa Kuula

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://ilmaisajelijat.info
Akut rikki?!
« Vastaus #2 : 27.07.04 - klo: 22.47 »
Itselläni akku ainakin lämpes ku oli liian raskas välitys. Autolla pysty ajamaan ihan hyvin, mutta akku oli KUUMA ajon jälkeen. Siinä sit pohdin että mistä lie tämä johtus. Lopulta keksin ettei kone jaksa vääntää tarpeeks ja syö virtaa. Vaihdoin pienemmän pinionin ja avot :) Ei lämpee enää kuin normaali 30-40 asteiseks...
*Life is 2 short, so live it to the MAX!!!*

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Akut rikki?!
« Vastaus #3 : 28.07.04 - klo: 09.39 »
Täytynee vielä lisätä, että akun lämpiäminen, kun siitä otetaan virtaa, siis ajon aikana, on täysin normaalia.

Akku lämpenee sitä enemmän, mitä enemmän virtaa otetaan, eli mitä rankemmin ajetaan, eli mitä lyhyemmässä ajassa akun lataus käytetään.

Esimerkiksi kisaerän jälkeen, jossa 3300mAh-akku on tyhjennetty 5 minuutissa, akku on niin kuuma, että sitä ei voi pidellä kädessään. Keskimääräinen virta on silloin ollut 30A vaiheilla.

NiCd-akut kuumenevat voimakkaammin kuin NiMH-akut. Voimakas kuumeneminen myös heikentää akkua nopeasti ja lyhentää sen elinikää.

Pitkä välitys ja/tai rankka ajotyyli ottavat akusta paljon virtaa. Silloin kuumenevat sekä akku että moottori voimakkaasti. Ennemmin tai myöhemmin myös kuski  :wink:

Poissa Tuumou

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Akut rikki?!
« Vastaus #4 : 28.07.04 - klo: 09.58 »
Kunnossa oleva akku lämpiää latauksessa vain hiukan (kaikki kennot), mutta viallisen akun yksi kenno menee heti polttavaksi.
Kunnossa oleva akku lämpiää polttavaksi ajonaikana. Ajoaika on noin reipas 5 minuttii.
Tamiya Midnight Pumpkin QD | Tamiya TXT-1 | Tamiya Mini M03 | HPI Micro RS4

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Akut rikki?!
« Vastaus #5 : 28.07.04 - klo: 09.58 »
En nyt oikein ymmärtänyt selityksestä, mistä on kyse. Jos koko akku lämpenee reilusti latauksen loppuvaiheessa. Lataus olisi pitänyt keskeyttää aikaisemmin. Vika on luultavasti laturissa tai sen säädöissä. Jos vain yksi kenno lämpenee reilusti muita aikaisemmin, niin kyseessä on tämän yhden kennon rikkoutuminen tai reilu epäsynkroonisuus. NiCd akun voi syväpurkaa esim. 30 Ohm 10W vastuksella aivan tyhjäksi, jolloin epäsynkroonisuus hävinnee. Noin uudella akulla en usko näin tapahtuneen,eli veikkaan, että tämä kenno on tuhoutunut. Tällöin voit koota kahdesta rikkinäisestä akkupaketista yhden toimivan. Syitä tuhoutumiseen on mm. ylilataaminen, aivan väärät välitykset autossa ja moottorin mahdollisimman vapaan pyörimisen estyminen (jurruutetaan autolla seinää vasten tms.).

Katso Internet-sivuiltani Hyvä Tietää - AKUT - Akkujen käyttö ja ylläpito. Sieltä voi selvitä jotain lisää.

Poissa RaDon

  • Veteraani
    • Profiili
Akut rikki?!
« Vastaus #6 : 28.07.04 - klo: 10.24 »
Lainaus käyttäjältä: "l150040"
NiCd akun voi syväpurkaa esim. 30 Ohm 10W vastuksella aivan tyhjäksi


Mistäs tuollaista vastusta kannattaisi lähteä etsimään? Kouluelektroniikasta ei löytynyt, eikä Vaasan Elektroniikkakeskuksesta...

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Akut rikki?!
« Vastaus #7 : 28.07.04 - klo: 10.46 »
Tuo oli vain yksi vaihtoehto. Vastusarvon tulee olla suurempi kuin tuo 30 Ohm, joten esim. arvot 33, 47, 68 ja 100 Ohm kelpaa hyvin. Vastaavasti Tehonkeston tulee olla mielellään noille pienemmillä vastuksen arvoille (33 ja 47) 9 W ja suuremmille vastuksen arvoille (68 ja 100) 5 W. Pienempikin tehonkesto riittäisi, mutta tällöin vastus lämpenee melkoisesti. Mitä suurempi tuo vastuksen arvo on, sitä lempeämpi se on akulle, mutta vastaavasti aikaa purkamiseen kuluu enemmän.

Poissa RaDon

  • Veteraani
    • Profiili
Akut rikki?!
« Vastaus #8 : 29.07.04 - klo: 17.03 »
Lainaus käyttäjältä: "l150040"
NiCd akun voi syväpurkaa esim. 30 Ohm 10W vastuksella aivan tyhjäksi, jolloin epäsynkroonisuus hävinnee.


Kuinka usein tämä pitäisi tehdä?

Poissa RaDon

  • Veteraani
    • Profiili
Akut rikki?!
« Vastaus #9 : 29.07.04 - klo: 20.49 »
Nyt on 100ohmin 5W:n vastus ostettu. Paikallisessa TV&Video -huollossa tästä komponentista sai pulittaa 1?.
Nyt ei muuta kun kokeilemaan :)

Poissa m@sse

  • Veteraani
    • Profiili
    • Max-EV
Akut rikki?!
« Vastaus #10 : 07.08.04 - klo: 17.23 »
Minulla on  ilmennyt samoja ongelmia kahden 2100 akun kanssa: Toisen suojakavo on sulanut :|  ja molemmat ovat jo hiipuneet n. 30 latausta. Laturina Graupner Minilader 3. Muutama ylilataus. Akut maksoivat 30 euroa kappale.  :oops: . Eikä mitään Sanioita.
HPI Savage Flux, TRX Bandit/Rustler/Stampede, Tamiya TT-01 drifter. Powered by Castle, EZ-Run & Zippy. | Max-EV Racing

Poissa kukkalapio

  • Veteraani
    • Profiili
Akut rikki?!
« Vastaus #11 : 07.08.04 - klo: 18.01 »
Nothing...