Eikö Suomessa ole aina palautusoikeus?
Ei ole.
Lähtökohtaisesti kauppias ei ole velvollinen ottamaan palautusta vastaan, mikäli asiasta ei ole kaupanteon yhteydessä sovittu. Tämä siis sillä edellytyksellä, että tuote on ollut virheetön.
Mikäli tavarassa on virhe, kauppiaalla on kolme vaihtoehtoa:
1) Korjata vioittunut tuote vastaamaan alkuperäistä
2) vaihtaa tuote uuteen samanlaiseen
3) Purkaa kauppa ja palauttaa rahat
Kokonaan toinen stoori on se, että neuvoiko kauppias ottamaan juuri tuon kyseiseen tuotteen, vai valitsitko sen itse. Jäljemmässä tapauksessa palautusoikeutta ei ole, ensimmäisessä asian suhteen voi todenäköisesti neuvotella.
Kaikesta em. huolimatta fiksut ihmiset osaavat ja pystyvät sopimaan asioista keskenään. Uskon, että on molemminpuolinen etu, että saat kamasi palautettua tai ainakin vaihdettua itsellesi sopivampaan, mutta kuluttajansuojan tai muun lainsäädännön nojalla palautus-/vaihto-oikeus ei ole automaattinen.
Mitä tuohon paketin lunastamatta jättämiseen tulee, en neuvoisi niin tekemään. kaupan sitovuus on syntynyt siinä kohtaa, kun olet vahvistanut tilauksen, ei silloin kun vastaanotat tavaran. Toisin sanoen olet vastuussa postiennakolla lähetetystä tuottesta ja paketin sisällöstä.
Edit: Seuraavassa viestissä tarkennus koskien nimenomaisesti etämyyntiä (verkkokauppaa).