Leikkaa polkupyörän sisäkumista sopivan levyset renkulat mitkä venytät päälle..vois olla halkaisijaltaan ihan käypäset eikä ole liian paksua matskua.
Tämä yksinkertainen vinkki oli hyvä, testattu on ja taitaa toimia tarpeeksi hyvin, vielä voisi kokeilla kaventaa rinkuloita niin saisi painetta lisää ja ehkä pitoa vieläkin lisää
Päivitetäänpäs muutenki topikkia. Välityksiä tuli rakenneltua ja hihnapyöriä sorvailin alumiinista. Tosin sorvia ei ole käytössä niin pylväsporakoneella koitin jonkunlaiset liepottimet saada. Ja liepottimet tulikin
Välitystä eteenpäin mallailin levyn palaseen, muut osat tuli Nikosta (muutamat rattaat ja moottori)
Ekat testiajot tuli ajeltua tuolleen. "Vaihteisto" paketti ei ollu edes millään kiinni, hihnoina toimivat o-renkaat piti sen verran paikallaan pakettia. Hihnoille tehty reikä runkoonki oli liika pieni niin hankasi hihnat pahasti runkoon mutta ajelemaan pääsi :) Nopeus oli kyllä liika kova kun hihnoilla tuli 1:1 välitys.
Seuraavaan versioon tuli hinkattua toinen hihnapyörä reilusti pienemmäksi, oikeastaan niin paljon kuin uskalsi että olisi vielä pitoa hihnaan. Myös vähä levyjä tuli sipisteltyä ja rakenneltua kiinnitys + hihnan kiristys. Sitten taas koeajoja vähän. Nopeus pieneni kyllä hiukan vaan liian nopea on vieläki pakitteluun, on muuten hankala pakitella tuota yhdistelmää
Tuolla mennään nyt silti alkuunsa ainakin kun ei ole osia muuhunkaan, tämä kun on tälläinen budjetti vehje eli koitetaan vähällä rahalla tehdä. Joskus jos keksii jotain ja tuntuu jaksavan niin voisi välittää jotenki vielä. Tai kokeilla pudottaa moottorin nopeutta sähköisesti, vääntöä kun tuntuu olevan ihan riittämiin kumminki.
Sitten kopin kimppuun. Nämä rekat on siitä hyviä rakennella kun ne purkaantuu pieniin osiin helposti. Tästä oliki kokemusta jo yhestä aiemmasta josta tuli herätyskello rakenneltua keväällä.
Maalia suhautin pintaan kun ei tuo sininen väri miellyttänyt yhtään. Samalla tuli viriteltyä etuvaloihin ledejä:
Sitten pääsi sovittelemaan takakonttia paikalleen. Pohjaan tietenki piti tehä sopivan iso reikä että mahtuu putoamaan päälle. Kaikki alkuperäiset kiinnikkeet sai kuitenki säilytettyä niin kiinnityksiä ei tarvinnu ees soveltaa. Kuvassa jo suunniteltua loppujen osien paikkaa.
Ohjausservollakaan ei vielä ollut mitään kiinnitystä kun sekin kesti ilman mitään kolossaan testiajot. Takakopan ku laittoi paikalleen niin esti vielä sivuliikkeen mutta yks kiinnike piti kuitenki servollekki tehdä ettei takaosa pääse nousemaan ylös. Muuten siis on vaan käypäsessä kolossa.
Tänään tuossa sitten takavaloja värkkäsin. Ledeinä on siis pintaliitosledit jotta mahtuuvat pieniin paikkoihin. Valojen takapuolelta porasin 2,5mm reiän melkein läpi asti, siis silleen että vähän jäi muovia ja oikealta puolelta ei vielä huomaa mitään. Sinne reikään sitten ledi liimalla kiinni.
Mallailua paikallaan, takaa ei siis huomaa mitään eroa. Ainut että johdot vähän näkyy keskellä rungon alla.
Ja testailua paristoilla. Kuvassa vähä näyttää kirkkaammalta mitä luonnossa, punaisemmat siis oikeasti, leditki on punaiset. Tuurillaan onnistu tuoki ihan hyvin. Pitänee varmaan lisätä vielä noihin nuo peruutusvalotkin.
Etuvalojen asennuksesta ei tullu kuvia otettuukaan. Samaan tyyliin kumminkin että reikä ja ledi perään :) Tosin noissa ei tarvinnu linsseihin porata vaan takana olevaan muoviin.
Ja valot päällä himmeänä kun noi kirkkaat vaatis vähä enempi jännitettä mitä testissä oli.
Jatketaan taas kun keritään :)