Kirjoittaja Aihe: Alumiinin eloksointi  (Luettu 15409 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa PART

  • Jäsen
    • Profiili
    • http://www.alta-racing.cjb.net
Alumiinin eloksointi
« : 10.08.03 - klo: 10.02 »
:D Tervehdys, olisiko kellään tietoa mikä liike suorittaa alumiinin eloksointia, kun luonnollisen alumiinin väri alkaa ärsyttämään. Tiedän että kyseisen toimen piteen voisi tehdä itsekkin mutta siinä on riskinsä. :D
Miksi mulle käy aina näin......
Perä Alta Racing Team

Poissa CD

  • Tulokas
    • Profiili
Alumiinin eloksointi
« Vastaus #1 : 10.08.03 - klo: 13.03 »
Taitaa olla aika kallista, jos viet vain muutaman osan eloksoitavaksi.  Hinta kaiketi määräytyy tiettyjen kilojen mukaan, todennäköisesti pienin määrä mikä kannattaa päällystää on jotain 5kg... No en tiedä varmasti eloksoinnin suhteen, titaaninitrauksesta on vain kokemusta, siis sen teetättämisestä.

Kannattaa ottaa yhteyttä vaikka

http://www.eloksointi.fi/

Ei se itse askartelukaan niin vaikeaa ole, pitää vain olla TOSI huolellinen happojen kanssa, ettei tipu tossuista pohjat seuraavana päivänä. Kustannukset tulee aika pieniksi itse tehdessä. Materiaaliin: happo, vedet, folio ja värit n10e, jolla sitten jo eloksoi aika paljon, virtalähde taitaa löytyä jokaiselta rc harrastajalta?!

pari linkkiä TIS -miehille:

http://www.ilmailuliitto.fi/lennokki/lehti/2001/6/8.html

http://www.sunpoint.net/~zzu-racing/alum.htm

Poissa jval

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Alumiinin eloksointi
« Vastaus #2 : 11.08.03 - klo: 07.10 »
Alumiinin anodisointi ei ole kallista, hintaan vaikuttaa kappaleen koko. Kyllä firmat ottaa pieniäkin kappaleita vastaan, ei elektroniikkaan liittyvät osat ole läheskään viiden kilon painoisia....
Anodisoinnin onnistumiseen vaikuttaa alumiinin ominaisuudet, kaikkia laatuja ei ole mahdollista anodisoida.

Mikäli haluat jonkin muun sävyn kuin harmaan tai mustan ja muutenkin tarkempaa tietoa löytyy tuolta:
http://www.bodycote.fi
Janne Valtanen OSPA Ry
|  Roche P12V GT-12  |  Associated B6.2DC & B6DC |  Tamiya M05 Ver.II Pro & M03  | Hobbyfactory

Poissa CD

  • Tulokas
    • Profiili
Alumiinin eloksointi
« Vastaus #3 : 11.08.03 - klo: 09.34 »
Hyvä tietää, kiitos korjauksesta  :)

Poissa Juke-

  • Veteraani
    • Profiili
Alumiinin eloksointi
« Vastaus #4 : 20.05.05 - klo: 16.58 »
Olisiko oulun lähellä mitään paikkaa mikä elaksoisi alumiinia :?:
joo o

Poissa pukki81

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Alumiinin eloksointi
« Vastaus #5 : 16.10.08 - klo: 15.08 »
Nostetaanpa vanhaa topiccia.

Onko joku kokeillut tätä itse?

Melko sekalaisia ja ristiriitaisiakin ohjeita netistä löytyi, osaako joku neuvoa virtalähteen valinassa? Sopiiko automaaginen 12v akkulaturi ollenkaan? Mitä tapahtuu jos automaatilla yrittää?
HN X1-CRT, X1-CR, Dm-one spec. Alpha ja v-spec.

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Alumiinin eloksointi
« Vastaus #6 : 17.10.08 - klo: 07.27 »
http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/muuta/muuta.html#elaksointi

tuolta lueskelin itte ohjeita, en ole testannut
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: Alumiinin eloksointi
« Vastaus #7 : 17.10.08 - klo: 07.30 »
Pieni toive: älkää nyt jukopliuta alkako leikkimään noilla hapoilla, maalatkaa vaikka ennemmin niitä osia.... !!
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Alumiinin eloksointi
« Vastaus #8 : 17.10.08 - klo: 07.35 »
Pieni toive: älkää nyt jukopliuta alkako leikkimään noilla hapoilla, maalatkaa vaikka ennemmin niitä osia.... !!

Kunnon hanskat ja suojalasit niin eipä siinä kovin pahaa tuhoo saa aikaan.

Maalihan ei tuppaa alumiinissä pysymään huonostikaan, vaikka tekee kunon pohjatkin.
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa pukki81

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Alumiinin eloksointi
« Vastaus #9 : 17.10.08 - klo: 09.26 »
Ei se nyt NIIN paha nakki ollut. Löysin myös wanhan 4 amppeerin 12v laturin.

Tosin virta ei kulkenut osaan asti aivan tasaisesti joten vähän epätasainen elaksointi tuli.
HN X1-CRT, X1-CR, Dm-one spec. Alpha ja v-spec.

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Alumiinin eloksointi
« Vastaus #10 : 17.10.08 - klo: 10.52 »
Ei se nyt NIIN paha nakki ollut. Löysin myös wanhan 4 amppeerin 12v laturin.

Tosin virta ei kulkenut osaan asti aivan tasaisesti joten vähän epätasainen elaksointi tuli.
Kuva.
- Tapsa

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: Alumiinin eloksointi
« Vastaus #11 : 17.10.08 - klo: 13.02 »
Pieni toive: älkää nyt jukopliuta alkako leikkimään noilla hapoilla, maalatkaa vaikka ennemmin niitä osia.... !!

Kunnon hanskat ja suojalasit niin eipä siinä kovin pahaa tuhoo saa aikaan.

Maalihan ei tuppaa alumiinissä pysymään huonostikaan, vaikka tekee kunon pohjatkin.

Lähinnä mun pointti olikin että suurimman osan tämänkin foorumin lukijoista ei TODELLAKAAN pitäisi koskea noihin aineisiin.
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa pukki81

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Alumiinin eloksointi
« Vastaus #12 : 17.10.08 - klo: 14.35 »
Vaarallisia litkujahan ne kaikki on.

25% akkuhappo ei kyllä ole mitään hirvittävän vaarallista imo.
HN X1-CRT, X1-CR, Dm-one spec. Alpha ja v-spec.

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: Alumiinin eloksointi
« Vastaus #13 : 17.10.08 - klo: 15.19 »
Sun imos ei ketään tässä asiassa kiinnosta, myrkkyä mitä myrkkyä.
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa -rcmh-

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Alumiinin eloksointi
« Vastaus #14 : 17.10.08 - klo: 15.28 »
Kyllähän noi litkut on vaarallisia tunarin käsissä. :tongue:
HPI Savage Flux | HPI Savage X 4.6 | Losi 5ive-T | Rusty Monster Energy | Hong Nor SCRT10 | Hong Nor X2e | Axial Wraith | Stampede & Rustler XL-1
YouTube Kanava

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Alumiinin eloksointi
« Vastaus #15 : 18.10.08 - klo: 09.55 »
Pieni toive: älkää nyt jukopliuta alkako leikkimään noilla hapoilla, maalatkaa vaikka ennemmin niitä osia.... !!

Kunnon hanskat ja suojalasit niin eipä siinä kovin pahaa tuhoo saa aikaan.

Maalihan ei tuppaa alumiinissä pysymään huonostikaan, vaikka tekee kunon pohjatkin.

Lähinnä mun pointti olikin että suurimman osan tämänkin foorumin lukijoista ei TODELLAKAAN pitäisi koskea noihin aineisiin.

Se on hyvin pitkälti totta, eikä ihan jokaiselle kannattane antaa puukkoa edes  :roll:

Jottei ihan ot:ksi mene niin pitääpäs testaa piruillessaan tuota, per aatteessa kaikki vaadittava löytyy
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa pukki81

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Alumiinin eloksointi
« Vastaus #16 : 18.10.08 - klo: 10.37 »
Varoittelijoilla on hyviä pointteja. Aineiden (rikkihapon) kärystä tulee vähintään pää kipeäksi.

Tuollaisen perus änkkärin elaksointiin käyttäisin kyllä jotain 8a virtalähdettä. 4a virtalähteellä osan läpi näkyi kulkevan parin minuutin jälkeen n. 1,5a virtaa, joka oli ehkäpä liian vähän ja osa ei selkeästi poreillut.

Toinen mihin kannattaa kiinnittää huomiota on anodin kiinnitys, ettei virta karkaa.

Nyt lopputuloksena oli pinkki pakoputki truggyyn.
HN X1-CRT, X1-CR, Dm-one spec. Alpha ja v-spec.

Poissa Fillarimies

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Alumiinin eloksointi
« Vastaus #17 : 29.10.08 - klo: 18.10 »
http://nparts.blogspot.com/2008_05_01_archive.html
Tuosta kun selaa mun sivuja alaspäin niin kokeilin itsekkin anodisointia.
Siinä touhussa pitää olla todella varovainen ja pitää tietää mitä tekee. Wikipediassa on tosiaan aika hyvät ohjeet anodisoimiseen ja googlettamalla löytyy lisää.
Rikkihappoa saa akkuliikkeistä ja virtalähteen kaupasta.
Ei muutakuin kokeilemaan, mutta suosittelen kouraan jotakin hapon kestäviä hanskoja :police:
Nparts
| Mini M-03 | Beam E4 advanced | E-starter | Walkera V120D03 | Meri-Lapin pienoisautolijat PJ |