Kirjoittaja Aihe: RB:n Gas cooler  (Luettu 1750 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lennokkimies

  • Jäsen
    • Profiili
RB:n Gas cooler
« : 21.04.10 - klo: 22.35 »
Löysin RB:n virallisilta sivuilta tämmöisen vempaimen:

http://www.rbproducts.com/mainEn.php?part=Products&AR_Stat04=RB%20CONCEPT&PProduit=02010-031

Se maksaa jotain 40-50e. Sanotaan siis että polttoaineenkulutus pienenee(jotain 0,051521%?) ja suorituskyky paranee. Kysymys kuuluukin, että onko ajossa lämmenneessä polttoaineessa mitään negatiivista vaikutusta verrattuna viileään polttoaineeseen?
« Viimeksi muokattu: 21.04.10 - klo: 22.42 kirjoittanut Lennokkimies »

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: RB:n Gas cooler
« Vastaus #1 : 22.04.10 - klo: 01.30 »
Novarossilla oli tuo jo aikoja sitten mutta itse aiheeseen.
Formula 1.ssä tuota bensaa kylmetetään mutta se kait tehdään sen takia että silloin mahtuu tankkiin enemmän tavaraa.
Voisi kuvitella että kylmempi löpö jäähdyttää konettakin enemmän.
Viisaat voivat jatkaa.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa JUkka-san

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: RB:n Gas cooler
« Vastaus #2 : 22.04.10 - klo: 09.19 »
Tuo vaikuttaa markkinamiehen keksinnöltä. Ilmeisesti tuolla on tarkoitus estää polttoaineen lämpeneminen jäähdyttämällä pakoputkesta tankkiin tulevaa ilmaa jolla samalla jäähdytettäisiin polttoainetta.

Ongelmaksi tuossa tietysti tulee se, että tankissa on erittäin vähän pakoputkesta tullutta kaasua, eikä tämä kaasu vaihdu muulloin kun tankin korkin avaamisen yhteydessä. Sen jäähdyttävä vaikutus on erittäin pieni.

Toisaalta pakoputki on tankista muutamien millien päässä ja sen lämpötila huitelee arviolta 60-80 asteen tuntumassa. Tämä lämpö vaikuttaa eniten polttoaineen lämpöön. Samainen lämpö estää myös gas-coolerin toiminnan, koska koko auton korin sisällä vallitsee aika kuuma tunnelma.

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: RB:n Gas cooler
« Vastaus #3 : 22.04.10 - klo: 10.00 »
Onhan se pro näköinen laite kuin se on autossa kiinni. Ne pienetkin edut saadaan jo varikolla tälläisillä vempaimilla.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa JUkka-san

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: RB:n Gas cooler
« Vastaus #4 : 22.04.10 - klo: 10.02 »
Oikeessa oot :cheesy:

Poissa Lennokkimies

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: RB:n Gas cooler
« Vastaus #5 : 22.04.10 - klo: 10.54 »
Vaikea uskoa, että tuon avulla saadaan lisää polttoainetta tankkiin. Syy siksi, koska tuo vehje rupeaa toimimaan vasta ajon aikana ja se luultavasti vain estää polttoaineen lämpenemisen/laajenemisen, eli se ei tarkasti sanottuna viilennä sitä polttoainetta.

Tooooosin en siitä tiedä, kun se pakoputkihan on melkein kiinni tankissa...jos sen laittais sellaiseen kohtaan, missä on ilmavirtaus, jolloin sen pitäis toimia? Tai tosin tuskin tuo vehje auttaa sen ongelman kanssa paljoakaan. En minä tiedä! Arvailua vain!

Poissa TheArska

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: RB:n Gas cooler
« Vastaus #6 : 22.04.10 - klo: 16.14 »
Itse en tiedä onko tuosta hyötyä vai ei, mutta ainakin silloin kun novarossilta vastaava tuli markkinoille niin niitä näkyi C8-luokan huippukuskienkin(siis ulkomaisten) autoissa olevan kiinni, en tiedä onko enään.  Ja C8:ssahan tankki ei ole putken vieressä(vaan keskellä autoa).

Edit: kuukkeloin vähän aiheesta, niin noita löytyy jo erittäin monelta merkiltä, integyn "kuulereita" saa 5 dollarilla.
Lukemani mukaan pääasiassa on-road autoissa näitä käytetään jos käytetään.
Muistelin ihan oikein että osassa näistä on paineen säätö.

Alla oleva teksti(on vuodelta 2008) koskee novarossin kuuleria/tiimiä ja kopsattu ulkomaan foorumilta.(ja C8 autoista on alla puhe, Collari:han on pokannut C8 MM titteleitä enemmän kuin laki sallii(viimeiset 9kpl?), evolvalla ovkoors  :mrgreen: )

During the EC-A 2008 which was held in a very hot Valencia many drivers had problems to make the five minutes on 1 fuel tank.
After our team manager handed out some prototype parts of our new 'Exhaust Gas Cooler' to our team drivers (Collari, Balestri, Pietsch, Pirani, Lackner, Vuga to name a few) they where able to use the full potential of their 359 Race . 21 engines again because they did not have to worry about five minutes anymore.
« Viimeksi muokattu: 22.04.10 - klo: 18.35 kirjoittanut TheArska »
Kyosho: Evolva(x2)REX pr-21r01wc/IDM Picco evo2 p7-r, V-one RRR(x2)LRPz.12r spec3/Team Orion crf.12 wasp.
Hpi: Baja 5b cy26, Savage X STS d30m. Hong Nor X1crt pro SHpt28*m-p6,plus muut 1/36-1/8 autot

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: RB:n Gas cooler
« Vastaus #7 : 22.04.10 - klo: 21.06 »
Se vasta oli jotain se Imatran Aima Mauravaaran vesijäädytteinen kyosho inferno. Tankilla se ajoi reilusti yli 10min. Muutenkin Aimon auto oli hitec mallia läpi kohtaisin. Itse tehdyt aluvetarit jotka olivat kuulalaakeroidutkin.
That was an imazing car dudes.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Lennokkimies

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: RB:n Gas cooler
« Vastaus #8 : 24.04.10 - klo: 19.46 »
hhmhm kannattaiskohan tota kokeilla? Mulla on siis 1:8 buggy 21 koneella.
Ja toiseksi että mistä tollasia sitten saa-jos saa?

Poissa TheArska

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: RB:n Gas cooler
« Vastaus #9 : 24.04.10 - klo: 20.00 »
http://www.google.fi/search?hl=fi&client=firefox-a&hs=8Bj&rls=org.mozilla%3Afi%3Aofficial&q=rc+gas+cooler&meta=&aq=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=

Itse näkisin että jos ajaa kisaa on-road autolla niin voisi ehkä olla kokeilemisen arvoinen(tosin suomessa ei kovin kuuma ole kesälläkään, jolloin lukemani mukaan tuosta voi hyötyä olla, siis erittäin lämpimällä kelillä, buggyssä on se putkikin ihan tankin vieressä), toisaalta esim. integy:n kuuleri ei paljoa maksa vaikka olisi täysin turha.
 1/8 http://www.integy.com/st_prod.html?p_prodid=6488&p_catid=3
1/10 http://www.integy.com/st_prod.html?p_prodid=6492&p_catid=3
Ja paineen säädöllä http://www.integy.com/st_prod.html?p_prodid=6499&p_catid=3
Kyosho: Evolva(x2)REX pr-21r01wc/IDM Picco evo2 p7-r, V-one RRR(x2)LRPz.12r spec3/Team Orion crf.12 wasp.
Hpi: Baja 5b cy26, Savage X STS d30m. Hong Nor X1crt pro SHpt28*m-p6,plus muut 1/36-1/8 autot