Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - jval

Sivuja: 1 ... 4 5 6 [7] 8 9 10 ... 14
181
RC-kerhot ja -radat / Vs: Kiimingin sähkökrossirata
« : 06.08.14 - klo: 21.50 »
Baana on hyvässä kunnossa. Muutamia kraateri on ja sade on piiskannut hyndiä muttei kovin pahasti.

182
RC-kerhot ja -radat / Vs: Kiimingin sähkökrossirata
« : 06.08.14 - klo: 08.54 »
tänään ajamaan, olen radalla klo 17:00 mennessä

183
RC-kerhot ja -radat / Vs: Kiimingin sähkökrossirata
« : 30.07.14 - klo: 14.55 »
Baanalla klo 16:00 hujakoilla, laskenta käytössä.

184
Miika Laurila tulee ajamaan TSM luokkaa. Intin kuviot hieman vaikeuttavat kisarutiineja.

Ilmottautuneita nyt 15 kpl.

185
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 13.12.13 - klo: 18.48 »
Moro!
Yritän ladata 1s lipoa laturillani. Laitan johot kiinni niin sanoo vain kokoajan connection break. Johot on oikein ja tarkastettu. Onko mahdollista että laturi vaatii tasavirtaa eli vaikka tasan 12v? Virtalähteestäni tulee vähän yli 12v. Laturi on siis ansmann racing xbase 2.0.

kun lataat 1S akkua eli yhtä kennoa niin irroita laturista tasuripiuha mikäli se on paikallaan. Sitten pitäisi toimia mikäli muut latausasetukset on oikein.

186
Schumacher / Vs: Schumacher Mi4 ja Mi5 -touring-autot
« : 24.10.13 - klo: 23.01 »

Tehtaalta onkin tullut ohjauspalan ja saranaruuvin V2 päivysosat mutta en vielä ole saanu niitä käsiini joten en tiedä muutoksista tarkemmin.

Nyt on omakin auto kasattu valmiiksi joten voin myöskin kertoa tarkemmin noista osista.

Ohjauspalasta oli pienennetty ruuvinreijän viistettä sekä ruuvi venytetty maksimi mittaan eli 13,5mm pituiseksi. Noilla muutoksilla kestävyys on parantunut reilusti.


187
Matto alustana on tällä hetkellä poikkeuksellinen suomessa ja on turhan työlästä alkaa etsimään autolle saati renkaille setuppia kisapäivänä. Välimatka ajattaa joka tapauksessa Ouluun jo perjantaina ja tuntuu hassulta ensin käkkiä ilta hotellilla ja sitten taistella kisapäivä kaatuilevan auton kanssa..  :azn:

Krossikäytössä on nyt eri matot kuin aiemmassa wj-kisassamme eli ei ne siniset messumatot vaan toisenlaiset, väriltään harmaat. Mini Spike 2 -kisarenkailla ei ole pelkoa että auto kaatuisi pidosta kun ei sitä ei tapahtunut Mini Pinneilläkään kun keväällä ajoimme sisäkrossia.

188
Schumacher / Vs: Schumacher Mi4 ja Mi5 -touring-autot
« : 13.10.13 - klo: 22.13 »


Tilaisin itselleni uuden Mi5 turistin mutta ne oli päässyt loppumaan tehtaankin varastosta joten Matti lähetti minulle testiin esittelyauton kunnes tehdas saa toimittettua lisää kittejä ja pääsen itsekin kasaamaan uutta autoa.

Auton oli siis rakennettu, vain sähkökamat paikalleen ja menoksi. Pieniä muutoksi autoon piti kuitenkin tehdä mekkaamisen helpottamiseksi.

Iskunvaimentimien sekä kallistuksenvakaajien pallokupeissa ei ollut samanlaista läpireikää pallopään ruuvaamista varten kuten Camber-linkkien ja raidetankojen pallokupeissa on. Irroitin iskarit ja vakaajien pallot poratakseni niihin 3mm reiät työkalun läpimenoa varten.
Tämä auttaa siihen että jos vakaaja tai iskari pitää irroittaa tukivarresta niin pallokuppia ei tarvi "plopsauttaa" irti pallosta vaan pallopääruuvin voi ruuvata irti tukivarresta joka on parempi tapa estäen  pallokuppia venymästä väljäksi.

Kallistuksenvakaajat ja droopit oli säätämättä, se olikin helppo tehdä ennen iskareiden asentamista takaisin paikalleen.

Sitten olikin vuorossa oli sähkökamojen asennus. Niiden asentaminen sujui helposti ja nopeasti koska pohjalevyssä oli reilusti tilaa servon ja moottorin välissä.
Renkaat paikalleen, maavara sekä Camberit kohdilleen ja lopuksi vielä koritolppien korkeussäätö.

Aloitin tutustumisajot pakettisetupilla joka näytti olevan enemmän asfaltille tarkoitettu.
Muutaman akullisen jälkeen ruuvasin tukivarsien kiinnitykset lähemmäksi Hoferin perussetuppia, eli alatukivarsien kiinnityspallojen 1mm prikka vaihtui 0.5 milliin ja Camber-linkkien sisäpäässä pallopään ja levyn väliin lisää prikkoja. Tuolla muutoksella se muuttuikin heti paremmaksi mattobaanalle.
Eri jousia en ole vielä kokeillut.
Paketissa mukana tuleva iskariöljy tuntui edessä hieman liian löysältä joten vaihdoin eteen hieman paksumman öljyn.

Auton runkorakenne on aika fleksaava eli kiertojäykkyydeltään löysä. Mikäli sähkökamat eivät ole liian tiiviisti toisissaan kiinni vaan välissä on pieni rako niin runko pääsee joustamaan sekä myös palautumaan takasin suoraksi. En kertaakaan huomannut että runko olisi ollut twiikissä.

RCTech.netistä Mi5-topikista lukemani perusteella heikoimmiksi osaksi osoittautuikin ohjauspalat. Pienessä reunaputkikosketuksessa ohjauspalan alumiininen kiinnitysruuvi repeytyi irti ohjauspalasta.
Huomasin että ruuvi olisi voinut olla muutaman millin pitempi jolloin kestävyyskin olisi parempi.
Ohjauspala jäi muuten ehyeksi joten asensin kotona ohjauspaloihin Helicoilin eli kierteenkorjauselementin jolloin kestävyys paranee reilusti.
Toisena treenipäivänä autosta ei hajonnut mitään mutta kyseinen ruuvi oli päässyt löystymään ajon aikana joten lukitsin sen kiinni käyttäen pientä määrää autopaketissa mukana tulevaa ruuvilukitetta.

Alkuperäisen kiinnitysruuvin tilalle voi kokeilla M4x14 tai M4x16 linssikantaista ruuvia joka pitää lyhentää 13.5mm pituiseksi ettei se ota kiinni vetoakselin ristiniveleen.
Tehtaalta onkin tullut ohjauspalan ja saranaruuvin V2 päivysosat mutta en vielä ole saanu niitä käsiini joten en tiedä muutoksista tarkemmin.

Edelliseen CXL-malliin verrattuna hihnojen paikkaa on vaihdettu. CXL:ssä etuhihna kulkee keskellä ja takahihna reunassa mutta Mi:5:ssä etuhihna kulkee oikeassa reunassa ja takahihna keskellä. Jos haluaa ajaa kuuladiffillä niin Mi4:n diffi menee paikalleen kun ensin kääntää hihnapyörän toisin päin.
Edessä voi käyttää SpecR:n valmistamaa ratasdiffiä.

Tuo aiemmassa postauksessa esiintyä Hoferin auto on täynnä purppuran värisiä osia mutta myyntimallissa ainoa sen väriset osat ovat hexat ja nekin on vanteen takana piilossa. Kaikki alumiiniosat ovat tyylikkään mustia.

Alla linkki Petitrc.comin oivalliseen sivustoon. Sieltä löytyy rakennus- ja säätövinkkejä sekä setuppeja.

http://www.petitrc.com/reglages/schum/SetupSheetsSchumacherMI5.html

189
RC-kerhot ja -radat / Vs: Kiimingin sähkökrossirata
« : 27.08.13 - klo: 22.45 »
Mäkäräiset ovat jälleen ilmestyneet Hannukseet terrorisoimaan.

Kannattaa varautua ottamalla karkotetta mukaan jos käy iltasella ajamassa.

190
Schumacher / Vs: Schumacher Cat SX / SX2 / SX3 / K1
« : 14.06.13 - klo: 13.20 »
Kiesi valmiina Vaasan kisaan jossa pääsen ajamaan ensimetrit savella tälle kesälle.
Pöydällä pompottelun ja asfaltilla suoritetun testin perusteella tuntuu huomattavasti oivallisemmalta kuin aiemmat mallit.
Ponderin naamioteippasin vasta kuvan ottamisen jälkeen eikä enää hypi silmille.

Setuppi on lähellä Cockerillin EM-warm upissa käyttämää.

191
Schumacher / Vs: Schumacher Cougar SV / SV2 / SVR
« : 20.04.13 - klo: 21.38 »
Moottorin kiinnitysruuvien alla pitää aina olla prikat. Muuten moottori siirtyy aina suuntaan tai toiseen kun ruuveja kiristään.
Esim. Olet kiristänyt moottorin "feftiin" jolloin hammasvälys on oivallinen eli kohdillaan.
Viimeistelet asennuksen kiristämällä ruuvit oikeaan tiukkuuteen. Sitten huomaat että välys on pienentynyt olemattomaksi tai liian suureksi. Sen aiheuttaa se että ruuvi lähtee kiristettäessä liikkumaan koska kanta ottaa vain "toiselta" reunalta mottoripukkiin kiinni.

Prikkoja käyttämällä ehkäistään myöskin alumiinisen moottoripukin vaurioituminen ruuvien kannan alta.
Eli ruuvinkanta ei "syö" materiaalia pukista.

192
tuolta voi vilkaista hyvät ohjevideot kiesin kasaukseen:

http://www.youtube.com/user/SchumacherRacingTV

193
Jos on hirmu kiire ajamaan niin pikaisesti kannattaa tarkistaa ettei Caster-palat ole ne ole halki ohjauspalan saranaruuvien ympäriltä. Jos ne on rikki niin sen huomaa helposti katsomalla tai voi myös kevyesti taivuttaa palaa ja katsoa näkyykö halkeamia.
Tukivarsien muoviset kiinnikkeille samanlainen tarkastus.

Irroita renkaat sekä iskarit ja kokeile ettei pyöränripustus ei ole jumissa. Samalla varmista myös että iskarit toimii oikein.

Varmin tapa olisi purkaa auto osiin ja kasata sitten uudelleen.
Silloin saisi samalla tarkastettua kaikkien sarana-akseleiden suoruuden sekä kasatessa jousituksen herkän toiminnon. Jatkossa huolto ja korjaaminen on helpompaa kun rakenne on tuttu.

Varaosiksi voi hommata kolarointien varalle:
- caster-palat, 4ast std tai med
- ohjauspalat
- tukivarrenkiinnikkeet

Kulumisen varalle diffin ja spoolin muoviset ulostulohuilut (U3814)

Autoon on saatavilla viisi erilaista caster-palaa, joten tarkista että molemmilla puolilla on samanlaiset. Niissä on merkintä F (flex) tai M (med), std:ssä ei lue jäykkyyttä. Lisäksi on vielä 2 ja 6 asteiset palat.

194
Schumacher / Vs: Schumacher Cat SX / SX2 / SX3 / K1
« : 23.02.13 - klo: 17.53 »
Laitoitko oikeat tiivisteet?

Pienissä iskareissa on Ø3mm männänvarsi (tiivistesarja U2999) ja big boreissa männänvarsi on Ø1/8" eli 3.17mm (U3667).

195
Kauden ensimmäinen kilpailu takana. Finaaleissa lähtöruutu oli 7. kuten myös sijoitus lopputuloksissa.
Parempaankin olisi ollut mahdollisuudet mutta edessä olleet kolarisumat verotti tulosta.
Osan tapahtumista näkee hyvin toisen finaalin videolta ajassa 1:10-1:40 ja myös Napen ottamasta kuvasta:

http://rc10.fi/index.php?topic=72031.msg649994#msg649994

http://wormhole.pictures.fi/kuvat/RC-racing/FTT+I+2013/N4110357.jpg


Itselleni aiheutti hieman päänvaivaa radan älytön pito, vastaavissa olosuhteissa en ole ennen ajanut. En kuitenkaan muuttanut autoa paljoakaan, yritin vain muuttaa ajotyyliä. Suurin muutos oli kun vaihdoin ohuemmat iskariöljyt.

Setup sheetti liitteenä.

196
Sähköautot / VIPER - nopeudensäätimet
« : 05.12.12 - klo: 08.19 »


Vaihdoin  tälle kaudelle turistiin nopeudensäätimeksi tyylikkään ja pienikokoisen VIPER VTX-10BE-mallin.

Säädettäviä parametreja noparissa on erittäin runsaasti kaasun/jarrun taajuuksista lähtien mutta löytyy myös valmiit profiilit eri rata/krossiluokkiin, viri/stockki moottorille, boostille/0-ennakolle
joista sopivimman voi sitten muokata mieleisekseen. Koska itse ajan prostockkia valitsin #5:n joka on spec on road 0-boost -profiili 10.5-21.5T moottorille.
Säädöistä vaihdoin hieman jarrun asetuksia sekä otin automaatti sammutuksen kokonaan pois päältä jonka olisi voinut asettaa 1-10 minuutiin.

Säädöt on helppo muuttaa ProGauge:lla jossa on viisi laitetta samoissa kuorissa.Sillä voi tarkastaa esim. becin jännitteen joka tässä noparissa onkin säädettävä viidestä seitsemään volttiin virran ollessa 5A. Servolle on siis jännite-/virtasyöttö turvattu vaikka olisi hieman hankalampi tapaus kyseessä.

Noparin asennus alkoi juottamalla ensin hieman liian paksut ja painavat 12AWG johdot sekä konkkapaketti irti. Tilalle juotin hieman ohuemmat 14AWG johdot.
Konkalle sopivaa asennuspaikkaa etsiessäni päädyin teippaamaan sen noparin päälle jolloin sain lyhennettyä piuhat aivan minimi mittaiseksi.

Signaalipiuha ja virtakytkimen johto tulee ulos säätimen takaa juotostornien alta jossa myös sensoripiuhan
sekä lisätuulettimen liittimet on. Johdot sain siisteimmin vastarin puolelle tuomalla ne huomaamattomasti noparin alta kun laitoin kaksipuoliteippisuikaleet vain reunoille ja jätin keskelle tilaa.

Kovin montaa akullista en ole ehtinyt ajamaan mutta tuntuma oli loistava heti ensi metreistä lähtien.
Minkäänlaisia pätkimisiä tai muita toimintahäiriöitä ei  esiintynyt.

Alla kuva asennuksesta

197
Tuolta Petit RC:n sivulta voi hieman vakoilla muiden kuskien setuppeja erilasilla pidolla ajettaessa. Mikään ei tosin ole oikeille Sweepin renkaille
mutta voi käyttää vertailukohtana kun miettii minkälaisia säätöjä voisi kokeilla.

Pakettisetuppiin verrattuna suurin eroavaisuus on Screw Block Spaceriden ja pukin välissä oleva prikkamäärä + 4mm hexa edessä sekä neliuraiset Link Mountit edessä/takana ja niiden alla olevat prikat.

198
alatukivarren ulkopäästä alapuolelta casterpalan tai hubin vierestä

199
Ohhoh, onpa kevyt akku.

Painojakaumaa voi toisiaankin säätää enemmän kun kääntää voimansiirtokamat toisinpäin jolloin moottorin saa huomattavasti sisemmäksi. Tarkastaa vain ettei se ota hihnapyörään kiinni. Siitä ei toisin ole pelkoa prostockki koneella vakio vetorattaalla.

Itselläni vetoratas on moottorin puolella ja kone niin lähellä kuin saa. Akkua siirtämällä sitten balanssiin, voihan se olla vaikka hieman poikittain eli edestä lähempänä keskilinjaa.

En käytä schumin omia alustaan ruuvattavia akun tukilevyjä vaan liimaan pohjalevyyn kaksipuoliteipillä palikan kiinni sopivaan kohtaan että akku asettuu aina samaan kohtaan.

200
Abaut 5,4 eli 28 pinjoni vakio vetorattaalla (85) voisi olla hyvä aloitusvälitys kun en tiedä millaisella baanalla ajelet.
Jos tuntuu että kone huutaa pääsuoralla maksimi kierroksilla liian aikaisessa vaiheessa niin kokeile 1-2 piikkiä isompaa pinjonia.
Sisäinen välitys on 1,8 (36/20)

201
Sähköautot / Vs: Vintage Touring Racing, VTR-10
« : 15.11.12 - klo: 13.53 »
Akseliväliä voi säätää sillä että kuinka paksusti prikkoja on tukivarsien ja kiinnikkeiden välissä etu/takapuolella. Myös taka-aurauksen määrä vaikuttaa.

Voin töiden jälkeen mitata akselivälin tämän hetkisestä setupista. Siitä voi helposti laskea minimi-maximi mitan olettaen että aurausta ei muuteta.

Mallikohtainen keskustelu löytyy tuolta: http://rc10.fi/index.php?topic=42832.0

202
Schumacher / Vs: Schumacher Supastox 1/12 mattorata-auto
« : 15.11.12 - klo: 10.56 »
Auton sai huomattavasti paremmin istumaan junnukuskin käteen kun vaihtoi kovemmat eturenkaat ja levittämällä renkaan ulkoreunaan hieman pikaliimaa. Lisäsin myöskin hieman Ackermania vaihtamalla servosaverin etupuolella olevan holkin ohuempaan 2> 1mm mutta sillä ei ollut kovin suurta vaikutusta. Alkuperäisillä renkailla eron olisi saattanut huomata paremmin.

Muuten auto on rakennusohjeen mukainen, kaikki O-renkaan on paikallaan.

203
Sähköautot / Vs: Vintage Touring Racing, VTR-10
« : 15.11.12 - klo: 10.49 »
Schumacher on kyllä kestävä auto. Tälle syksylle en ole saanut yhtään muoviosaa rikki oman kerhon lankkubaanalla eikä niitä montaa hajonnut viime talvenakaan.
Mollabaanalla ajettaessa ei tavallisessa kolarissa osia pitäisi juurikaan mennä rikki.
Varaosia saa nopeasti RCM:ltä ja niitä saattaa olla myöskin teidän kerhomyyjällä.
Varaosina voi omassa pakissa kuitenkin pitää ainakin tukivarrenkiinnityspaloja sekä ohjaus- ja Casterpaloja (4 ast med)

204
Schumacher / Vs: Schumacher Supastox 1/12 mattorata-auto
« : 16.10.12 - klo: 23.22 »
Nyt on ensimmäiset akulliset ajettu ja auto yllätti positiivisesti vaikka onkin hieman alkeellisempi kuin mihin olen tottunut.

Itselleni käytös oli neutraali ja helppo ajaa mutta junnukuskille auto reagoi ohjausliikkeisiin vähän liian hätäisesti, mikä olikin odotettavissa ajettaessa solukumi-renkailla mattoradalla vaikka pitoainetta ei käytettykään. Eturenkaiden pito oli oikeestaan liian hyvä, auto ei mutkissa puskenut ollenkaan olematta kuitenkaan liian yliohjaava niin että takapito olisi kärsinyt. En kuitenkaan alkanut muuttamaan  säätöjä mutta käsittelin eturenkaiden ulkoreunat pikaliimalla. Kovemman seoksen eturenkailla käytöksen voisi saada puskevaksi joten sellaiset pitää laittaa tilaukseen. Mikäli ne ei auta tarpeeksi niin sitten pitää kokeilla keulaan eri setuppia.

Välitys oli kasauksen jäljiltä 99mm jolla huippunopeutta oli aloittelijalle hieman liikaa. Vähensin ohjaimesta kaasun epan 50 prosenttiin mutta kiihtyvyys ei ollut tarpeeksi rivakkaa joten vaihdoin myöhemmin kotona vetorattaan 90 hampaiseen (64dp) jolla välitykseksi tuli noin 80mm.

Lukuisista osumista oikaisuesteisiin huolimatta auto sekä kori jäi täysin uuden veroiseen kuntoon. Rakenne on kestävä ja foumipuskurit tukee koria oivallisesti eikä renkaat ei kulunut päivän aikana yhtään.

205
Schumacher / Schumacher Supastox 1/12 mattorata-auto
« : 09.10.12 - klo: 23.00 »
Tuli hommattua nelivuotiaalle pojalle harjotteluautoksi tuollainen uusi Supastox.
Houkuttimena toimi muunmuassa laaja ja monipuolinen korivalikoima. Ihan tuli reilut parikymmentä vuotta vanhat stanumattisajat mieleen jolloin käytettiin henkilöautomalleja eikä ”prtototyyppikiiloja” kuten nykyään. Esimerkiksi Kamteciltä löytyy koreja farmari-Angliasta asuntovaunuyhdistelmiin.

Auto on tarkoitettu aloittelijalle joten siinä on yksinkertainen rakenne, joka on helppo kasata ja huoltaa, mutta säädettäviä kohtia on kuitenkin yllättävän paljon kuten myöskin viriosia.

Tuossa linkki Red RC:ssä olleeseen esittelyyn:  http://www.redrc.net/2012/04/schumacher-supastox-gt12-circuit-racer/

Runko:

Kaikki levyosat on Schumacherin S1 composite- materiaalista eli 2.5mm lasikuitulevystä. Levyn pinta on musta mutta kylki on vaalea. Ensitöikseni ennen kasaamisen aloittamista värjäsin tussilla mustaksi kaikkien osien reunat, aukotukset ja ruuvinreikien senkkaukset, tuloksena tyylikkäämpi ulkonäkö.

Keulan rakenne:

Etujousituksen toteutus on samanlainen kuin jota Corally käytti muistaakseni vuosituhannen vaihteessa. Alatukivarsi on yksiosainen joka on saranoitu etunurkista, saranointi on toteuttu läpivientikumeilla sekä O-renkailla. Ylätukivarsi on myöskin yksiosainen joka ohjauspalat toisiinsa säätäen Camberin yhteen asteeseen.
Eturenkaisiin tulee paketissa liukulaakerit koska Brittien kerhosarjoissa kuulalaakerit on kiellettyjen listalla. Suomessa ei sellaista sääntöä ole joten kuulalaakerit kannattaa asentaa heti kasausvaiheessa ettei turhaan ensin kuluta pyöränakseleita pilalle. Laakeri on 4*8*3 eli eri kuin normi mattoautossa joissa käytetään laipallisia laakereita.
Pohjalevyssä on kiinnitysreijät ainakin normikokoiselle mutta myös miniservon taitaa saada kiinni mikäli vaihtaa toisen kiinnikkeen. Mukava ylläri oli paketissa mukana tuleva Kimbroughin servosaveri. Servoksi laiton matalan mallin että vastarin sai paremmin mahtumaan kyytiin.
Foam-puskuri tukee hyvin koria lisäten sen käyttöikää.

Takapään rakenne:

Jousitus on hieman toisenlainen kuin muissa mattorata-autoissa. Jousitus on toteututtu linkeillä joita on kolme pitkittäin, yhdet molemmilla sivulla sekä keskellä siinä missä normaalisti on jousi/iskunvaimennin ja yksi akun ja moottorin välissä poikittain joka estää akseliston sivuttaisen liikkeen. Keskilinjalla olevaa saranapalloa ei siis ole. Rakenne on taidettu kopioida 1:1 kilpa-autojen nelilinkkisysteemistä.
Iskunvaimentimia ei ole vaan vaimennukseen käytetään pallokuppia vasten olevia O-renkaita. Takanakin on foam-puskuri tukemassa koria.

Voimansiirto:

Taka-akseli on kuulalaakeroitu jäykkä 1/4” teräksinen jossa ei ole lainkaan tasauspyörästöä. Mukana tuleva vetoratas on 32dp-moduulia jonka korvasin 73 hampaisella 64dp-rattaalla joka vaati hieman työstöä että sen sai paikalleen. Pinjoniksi valitsin suurimman joka pakista löytyi, siinä hampaita 46. Välitykseksi tulee vakiokoon renkailla (50mm) 99mm. Valitsin 64dp rattaat siksi että niitä löytyi valmiina pakista. Kuvissa moottorina on CS:n 10.5 jolla ei ole tarkoitus ajaa vaan se vaihtuu piakkoin 17.5-malliin. Takarengas on kiinni mutterilla eikä ruuveilla eli normi mattoauton renkaita ei saa kiinni.

Viri/optio-osat:

Viriosia löytyy laaja valikoima mikäli haluaa muuttaa ajo-ominaisuuksia tai ulkonäköä. Tarjolla on muunmuassa eri kovuuksisia O-renkaita joilla voidaan vaikuttaa jousituksen herkkyyteen, erillisjousitussarja eteen, jäykempiä/löysempiä jousia eteen ja taakse mutta tärkein on kuuladiffi.

Ajo-ominaisuudet:

Auto on vastikään kasattu eikä kerhon sisätreenikausi ole vielä alkanut joten metriäkään ei ole ajettu mutta näillä näkymin tulevana lauantaina pääsee ajamaan. Kerron sitten lisää. Tarkoitus on ajaa ilman pitoainetta mikä (toivottavasti) pitää renkaiden huollon helppona.

206
Karttapohja on viime vuodelta mutta toimii edelleen tosin sillä erolla että kisajärjestäjälle varattu alue tehtään tänä vuonna kauemmaksi ajajakorokkeesta.

Infoa kisaajille kisapaikalle saapumisesta:

Oheisessa kartassa (ei mittakaavassa) näkyy hieman miten toivoisimme teidän sijoittuvan varikko-alueelle. Autojen ja kisajärjestäjien välissä vapaata aluetta mekkaamiseen, tarkoitus olisi pitää autot pois telttojen vierestä. Motorhomet/vaunut jos niitä tulee voisi parkkeerata kentän oikeaan reunaan, kuten kuvasta näkyy. Koulun pihalle sopii myös autoja parkkeerattavaksi, ei mielellään nurmialueelle jos ei ole pakko.

Tervetuloa kisaamaan!



207
RC-kerhot ja -radat / Vs: Kiimingin sähkökrossirata
« : 22.06.12 - klo: 22.21 »
maanantaina käyn duunaamassa viimeisen pöytälevyn kiinni  jos kelit sallii, samalla voisi ajaa muutaman akullisen pojan kanssa

208
Tuonne ensi talvena Winter Jumpsit????!!!!!!!!!!!

Ps. Oikeasti se menee niinkuin sanoin eli Valtanen voitti miut siinä nelkussa lauantaina.

Kyllähän tuolla voisi pitää myös SM-osakilpailun. Onhan Rauman vastaavassa pidetty MM:kin.

Tuloksissa tasapisteissä 1+3 on parempi kuin kaksi kakkossijaa, ei siinä tulosvertailua tarvi tehdä. Mutta eipä tuon kisan tuloksilla ole mitään merkitystä, tärkeintä oli päästä ajamaan.

209
Prostock kausi on nyt takana ja tuloksena kisoista sijoitukset 4.+1.+2. joilla lopputuloksissa heltisi sarjan toinen tila.

Setupeissa luotettiin sekä minun että Kisaajan autoissa Martin Hoferin nopeaksi osoittamiin ratkaisuihin, hyvin pienilä eroilla.
Petrillä oli kiinni auton mukana tulleet jouset sekä iskariöljyt. Omassa kiesissäni oli edessä tamiyan siniset ja takana tamian keltaiset jouset sekä AR 550cps öljyt.

Autot oli helppoja ajaa joten tulosta oli helppo tehdä.

210
Oli mulla pieniä liikkeellelähtöongelmia finaaleissa mutta en tehnyt asialle mitään.

Kuusankoskella ongelmat oli pahemmat ja vaihdoin silloin uuden sensoripiuhan sekä kalibroin säätimen jolloin vika poistui. Myöhemmin päivitin säätimeen vielä uuden softan.

Vika ilmeni jälleen viimeisen alkuerän lähdössä. Janin kanssa mietittiin että sensorin voisi vaihtaa ja olisi mulla sellainen pakissa ollutkin mutta koska en ole koskaan kokeillut sen toimivuutta niin en tohtinut vaihtaa sitä paikalleen. (Sensori oli ollut kiinni liiallisilla ennakoilla poltetussa 17.5-koneessa)

Koneella on jo aika paljon käyttötunteja takana. Olen samalla koneella ajanut siitä lähtien kun kyseiseen moottoriin prostockissa siirryttiin. Varakone (kaksikautta mattoautossa) oli Goldin käytössä.

Lähtöpaikka ei ollut huono mutta hieman hankala ja ainakin omiin silmiin auton kulkusuunta on vaikea havaita. Keskeltä mutkaa lähdettäessä voi helposti käydä niin että liian vähän kaasua,  ajaa kääntää liikaa tai liian aikaisin jolloin osuu sisäkurvin mollaan. Tai sitten liikaa kaasua, mutka pitkäksi jne.

Monesti olen ollut sitä mieltä että sääntöjen määräämä 2m lähtöväli on liian lyhyt mutta 3.5m on taasen liian pitkä. 2.5 tai 3m voisi toimia paremmin.

Sivuja: 1 ... 4 5 6 [7] 8 9 10 ... 14