Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - vaizki

Sivuja: [1] 2 3
1
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 01.12.09 - klo: 22.10 »
Hyvin on Accucel täälläkin toiminut, sen tuuletin vaan pätki jo uutena.. mutta eipä tuo edes oikeasti lämpene 5A virroilla. Vaan mitä käytät virtalähteenä, kestääkö se noita virtoja?

2
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede
« : 27.11.09 - klo: 02.40 »
Eikös sen VXL speden mukana tullut sitten 7-kennoinen NiMH akku ja laturi mukaan, pääset ainakin sutimaan kunnes hopikinkki shippaa?

Luulen että sun hardcase lipot tulee ilman minkään sortin piuhoja tai sitten hyvällä säkällä tulee deans-kopiolla.. Traxxasin omat liittimet on minusta kyllä hyviä ja käteviä käyttää mutta älä osta kiinankopioita vaan aidot. Minulla on muutamat kiinankopiot ja laatu on aivan onneton. Ei ne nyt niin paljon maksa... Banaanilittimistä jotka sopii hardcase lipoihin en tiedä mistä löytyy jos ei ole mukana. Toivotaan että siinä nyt edes balanseripiuhat on..

Jos mukana ei tule, piuhaksi tarvitset silikonivaippaista monisäiekaapelia, sitä kauppaa esim. yleiselektroniikka siinä Luomannotko 6:ssa tosin en ole varma onko metrikamana. hobbyshopeista löytyy tietty kanssa ja foorumin myydään- osastollakin kaupitellaan (sieltä ostin itse). Normaali paukkulangoista sulaa eristeet ja parhaassa tapauksessa kärähtää koko naru kun painat kaasua...


3
Traxxas / Vs: Traxxas E-Revo
« : 26.11.09 - klo: 16.27 »
Morot vaan, tällaaset akut tuli tilattua autoon:

http://www.modelsport.co.uk/?CallFunction=ShowSpecification&ItemID=34633

Onko kokemuksia ja mitäpä luulette/tiedätte, riittääkö amppeerit isolle karvattomalle e-revolle?

Eikö se kannattaisi kysyä ENNEN kuin ostaa :huh: Eiköhän tuo akku kestä mutta itse ajan 5000mAh 3S 30C akuilla tosiaan kun kiinanpojat niitä toimittaa sopivan kokoisena.

Eikä se nopari vaadi mitään virtaa mistään, vaan moottori ottaa virtaa noparin läpi akuista. Jos ei nopari kestä sitä virtaa niin se käryää ja jos akkujen virranantokyky ei riitä niin ne sulaa, paukkuu, pullistuu tms ikävää.

4
Traxxas / Vs: Traxxas E-Revo
« : 26.11.09 - klo: 01.33 »
Joo 5000mAh ja 30C Zippy Flightmaxit täälläkin E-revo brushlessissa...

http://www.hobbyking.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8587

En itsekään suosittele < 30C akkujen ostamista.. ne 30C+vaan tuntuu olevan säännöllisesti loppu Hoppikinkiltä niin on muutama 20C akkukin tullut ostettua mini-Revoon.. jossa ne taas tuntuu toimivan ihan ok.

5
Traxxas / Vs: Traxxas E-Revo
« : 24.11.09 - klo: 11.37 »
Millä nimellä (in English) kulkee kiinnityslenkki, nauha, noille kopan pidikkeille? Sellainen versio, joka kiinnitetään korin läpi ja narujen päästä roikkuvat sitten nuo orkkikset pidikkeet.

Olisko body clip retainer vaikka.. voinee esiintyä muillakin nimillä.

6
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 23.11.09 - klo: 11.08 »
Laadukas joo mutta itse kyllä ostaisin (ja ostinkin) vain latureita joissa on vähintään 5A latausvirta ja esim. kennokohtaisten jännitteiden näyttö. Eli Ultramat 14 plussa tai sitten Imax B5 kiinanlaturi toimisi tuossa suhteessa.. Imax vaan vaatii erillisen virtalähteen.

Latausaika menee niin että kun 1C:llä kannattaa ladata niin latausaika on aina (teoriassa) se 1 tunti - käytännössä varmaan jotain 1h15min jos laturin virta riittää. Eli 5A laturilla lataa 5000mAh akun ns. maksimivauhtia ja 3A laturilla menee melkein 2x niin kauan.


7
Ei sinne noparille kyllä mitään ampeereita pusketa vaan moottori ne ottaa noparin läpi akuista. Ne mAh siinä akun kyljessä kertovat kapasiteetin, jos sulla on 5000mAh (eli 5Ah) akku niin voit ottaa 5A virtaa sieltä tunnin tai 25A virtaa 12 minuuttia. Peruskoulufysiikkaa ja -matematiikkaa.

Nopari kärähtää siis jos a) akuista tulee liian paljon voltteja (liian monta kennoa sarjassa)  tai b) moottori ottaa niin paljon virtaa että noparin komponentit eivät kestä. Moottorin tehonkulutusta taas ei ole kauhean helppo arvioida niin tarkasti joten ylimitoittaminen on varmaan se helpoin tie.

Tietty akku pitää mitoittaa niin että myös se kestää virran ottamista. Ja rinnan kytkemällä akut voltit eivät nouse mutta tehonkesto kylläkin. Eli jos moottori haukkaa vaikka 80A ja sulla on 3200mAh akku niin purkuvirtaa pitää kestää akun päässä vähintään 80A/3.2Ah = 25C jolloin "normaali" 20C akku ei riitä vaan on kolme vaihtoehtoa:

1) ostat 25 tai 30C akun
2) kytket kaksi akkua rinnan jolloin tehonkesto periaatteessa 40C (käytännössä varmaan alempi)
3) ostat isomman vaikka 5000mAh akun jolloin 20C akku kestääkin jo 100A tehoa

Toivottavasti selvensi (ja meni oikein).. oikeat yhdistelmät löytyvät ehkä helpoiten kysymällä alkuvaiheessa, ja toki myös kädellä kannattaa kokeilla että lämpeneekö paikat ajossa niin sieltä ne alimitoitetut osat sähköistä alkaa paljastua.

8
Polttisautot / Vs: Piikkipyörät!
« : 19.11.09 - klo: 15.25 »
Mielenkiinnosta, mistä ostit piikit? 15e/100kpl kuulostaa melko edukkaalle?

9
Yleinen keskustelu / Vs: Minkä auton ostan -osio
« : 19.11.09 - klo: 15.16 »
Aina yhtä mukava neuvoa ihmisiä joille kaikki pitää olla hetinytmulle ja kun joku silti näkee vaivaa auttaakseen niin napsuu kuittailua takas.

Yritä nyt edes vähän itse jooko?

10
Keskustelua kaupankäynnistä / Vs: Huijari Liikkeellä!
« : 19.11.09 - klo: 01.18 »
Turha sitä on tuollaisia kierroksia ja uhkailuja ruveta julkisilla foorumeilla heittelemään. Joko tekee rikosilmoituksen tai sitten menee vetämään jätkää pataan, mitä hyötyä on mouhota jossain foorumilla terveraiskauksista ja tappouhkauksista..  :huh:

11
Vapaa keskustelu / Vs: Putkiaivotesteri
« : 17.11.09 - klo: 21.06 »
21.48 sekuntia.. mutta tuo on ihan hirveän riippuvainen siitä millaiset lähtönopeudet ja kulmat niille palikoille saa.

12
Yleinen keskustelu / Vs: Minkä auton ostan -osio
« : 17.11.09 - klo: 16.48 »
Tower Hobbiesista olen tilannut ja aina tullut tip top kunnossa.

Sieltä esim. Stampede VXL 289.99 USD, päälle pari varaosaa niin että totaali menee just 300 USD yli, promokoodilla 75 USD pois, postit 54.50 USD ja siitä klubijäsenyydellä 9.99 USD veks taas niin lopullinen hinta on 280 USD eli 187.10 eur + 22% alvia tullipostissa = 228.26 euroa.

Miten tämä toimii? Liityt heti Towerin Super Saver clubiin (se maksaa jotain kympin) ja odotat että heiltä tulee noita kuponkeja sähköpostiin (minulla kesti 2 päivää), sitten tilaamaan hyvillä alennuksilla.

13
Kerran sanon ei kiinnosta, jos juttu jatkuu niin joko punaista luuria korvaan tai puhelin pöydälle odottamaan kärsivällisyyden loppumista. "Hetki" ja pitoon toimii myös.

Lehtimyyjiin toimii "kehtaattekin kiusata näkövammaisia tällä tavalla" ja aika moni lopettaa soittelun kun sanoo muuttaneensa ulkomaille.

14
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 16.11.09 - klo: 17.50 »
Lataa nyt kiltisti sillä 2.2A:lla eli 1C virralla, tosin taitaa siinä akussa lukea että voit ladata 2C:llä eli 4.4:lla. Mielummin ostat lisää akkuja (eihän ne maksa yhtään mitään) jos pitää päästä yhden päivän aikana ajamaan niin hurjasti kuin pilaat akut liian kovalla latausvirralla.

15
Traxxas / Vs: Traxxas E-Revo
« : 11.11.09 - klo: 17.11 »

Joo nuo Turnigyt ei mene nätisti, Zippy Flightmax 3S 5000mAh 30C:t nyt tilalla ja mahtuu just.

16
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 11.11.09 - klo: 10.52 »
Painat sitä Select-nappia (se iso siellä edessä) kunnes lukee: REV   CH 1  sitten ratin päältä vaihdat asetuksen NOR -> REV. Näin ainakin 2PL:ssä..

17
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 11.11.09 - klo: 10.37 »
Minusta ne traxxas-liittimet ovat paljon mukavampia asentaa ja käyttää kuin deansit, eikä virrankestossakaan pitäisi olla valittamista. Ovat vaan turhan isot noihin pienempiin autoihin kuten 1/16 revoon, siellä käytän deansejä sitten.

Se että deans-liittimet ovat täydellisen sileitä ilman mitään karhennusta tai muuta otteenparantajaa on ihan käsittämätöntä.. halvoissa kopioissakin saa paremman otteen  :huh:

18
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede
« : 11.11.09 - klo: 10.13 »
http://www.rcplanet.com/ProductDetails.asp?ProductCode=TRA3605&CartID=1 toihan on sairaan halpa jos siihen tarvitsee vain akun ja laturin.
Paljonko tulee postikuluja jos tilaa sen USAsta?

Kannattaa toki tilata samantien se harjaton esc+motti että on kotona valmiiksi kun kone laukeaa ;) Se valmiiksi harjaton spede maksaa +$100 ja on varmasti parempi diili kuin tapella noiden Titan moottoreiden kanssa?

Ja pientä yritystä, menin tohon urliisi, painoin add to basket ja siellä oli heti laskin joka kertoi että postikulut suomeen autolle on .. $89.09...  :shocked:

19
Traxxas / Vs: Traxxas E-Revo
« : 10.11.09 - klo: 00.44 »
Kiitos vinkistä, säästyy pari keikkaa kellarin kylmälle ruuvipenkille turaamaan.. Ihan saman näköinen tukivarsi täälläkin oli vielä viime viikolla, meni samalla ylä- ja alatukivarretkin naps sanoi nailon kun puuhun osui.

20
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 09.11.09 - klo: 23.02 »
No joku normaali pikkuauton akku lienee 70Ah (ja tietty 12V).

Jos siitä lataat 2000mAh eli 2Ah 3S akkuja (joka on myös lähes 12V) niin teoriassa pystyt lataamaan 35 lipoa ennenkuin auton akku on tyhjä. Toki maailma on epätäydellinen ja laturitkin muuttaa osan ampeeritunneista lämmöksi niin voit ladata ehkä sen 10 lipoa ennenkuin auton akku on puolillaan.

Ja toki se auton akku antaa ampeereita aivan eri tahtiin kuin normaali laturin 220V virtalähde, eli ei se latausaika ainakaan pitene.

Näin hatusta laskettuna ilman kokemusta  :wink:

21
Traxxas / Vs: Traxxas E-Revo
« : 09.11.09 - klo: 21.03 »
Toin joo, mutta olen tilannut Towerista muuta kamaa joten systeemi on tuttu, ja laskin kyllä mitä se olisi maksanut vrt itse muulaus :)

About sen saman 700 USD maksoin jenkeissä, siellä voi tingata paikan päällä lapussa lukevasta hinnasta mutta siihen tunkee sales tax päälle (6-10% riippuen paikasta) joten nettihintojen kanssa on paha kilpailla. Tower vaan myi siihen aikaan ei-oota ja availability jossain yli kuukauden päässä niin piti tukea kivijalkakauppaa. Virhe siinä mielessä että joku tulli/turvamies tosiaan vei niitä osia.. Samaan hintaan olisi tullut täysi paketti kotiin asti Towerista, niiden nuo alekupongit ovat ihan superhyvä diili vaikka alvit ja äkkiseltään törkeältä vaikuttavat postit joutuukin maksamaan.

Ärsyttävää vaan kun eivät Towerissa stockaa Losia (ymmärrettävää kun Losi on oikeasti niiden kilpailijan Horizon Hobbyn merkki) tarttis varmaan pari micro-kokoista tilata eivätkä myy ;)

22
Traxxas / Vs: Traxxas E-Revo
« : 09.11.09 - klo: 19.10 »
Towerista tulee hintaa about seuraavasti:
+ auto 700
- alekoodilla 175 USD
+ posti 75
yht 600 usd eli n. 400 eur
* 1.22 alvit = 488e

Eli alle viidensadan jää. Käytännössä tuo meille kansainvälisille asiakkaille tarjottava alekoodi kattaa kivasti postit, alvit ja vähän päällekin.

Ja jos tuo alekoodisysteemi ei vielä ole tuttu niin ostat ensin pelkän super saver clubin jäsenyyden ja sitten ne mailaavat sulle muutaman päivän päästä alekoodeja sähköpostiin jolla saat esim. 700-799.99 tilauksesta -175 USD. Kun auto maksaa 699.99 niin siihen kannattaa ottaa varaosia pikkaisen tai jotkut renkaat mukaan että se menee sen 700 yli ;) Itse olen rikkonut vasta etutukivarret.. Ja kyllä, niiden systeemi tarkistaa että ovat lähettäneet juuri sinulle ne alekoodit eli et voi tilata sitä heti esim. minun koodeillani.

Tuo brushless edition on kyllä hieno peli minusta, kulkee 2x Zippy Flightmax 3S 30C 5000mAh lipoilla niin että hirvittää.

23
Minulla on Traxxasin TQ:t sekä AM että 2.4Ghz versiona, ei niissä varsinaisesti mitään vikaa ole kun tulivat RTR paketeissa mukana mutta en minä kyllä erikseen kumpaakaan ostaisi.

Tuo Traxxasin oma 2.4GHz maksaa jotain 120 USD tienoilla, halvemmalla saa jo perus Futaba 2PL:n tai hiukan lisää pistämällä 3-kanavaisen 3PM-X:n, vastaavan spektrumin tms laatupelin, tai kiinanradioita molemmille käsille ja pari hyllyyn varaosiksi. Tuon Traxxasin gigaradion säädöt ovat ns onnettomat - korjaan olemattomat.


24
Traxxas / Vs: Traxxas Slash 2wd
« : 06.11.09 - klo: 14.29 »
Nyt kun tuli liittimistä puhetta, onko joku näitä kokeillut:

http://hobbyking.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9572

HK myy niitä 40C lipoissaan, näyttävät kyllä ihan asiallisilta. Kivana yksityiskohtana tuo ura kutistesukalle että sukka menee liittimen rungon sisään vaikka liitin on noinkin pieni.

25
Käännä nuo Kyoshon gummit vielä toisin päin niin on melkein laparenkaat ajossa  :roll:

26
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 05.11.09 - klo: 09.42 »
Jos kysyttiin sitä voiko tavallista akkulaturia käyttää imax b6:n virtalähteenä.. sanoisin että suoraan piuhat yhteen solmimalla ei tule mitään.

Ehkä-tavallaan-joo ratkaisuna laita siihen väliin tavallinen auton akku puskuriksi, lataat laturilla sitä samaan aikaan kun se ruokkii imaxia. Luulen että toimis ihan ok.

.. tai sit vaan ostat sen oikean virtalähteen...

27
Traxxas / Vs: Traxxas E-Revo
« : 04.11.09 - klo: 00.51 »
Noniin tuossa viime viikolla pistin E-Revon (BE) kovasta vauhdista jonkun juuren tms kautta ilmalentoon ja kops puuhun naps tukivarret poikki ja vääntynyt toe-link.

Tukivarret on vaihdettu ja toe-link suoristettu (uusi tulossa) mutta millä ilveellä saan camber ja aurauskulmat (toe) kohdalleen? Manuaalissa puhuttaan tyyliin 0-1 asteen kulmista.. mutta näin aloittelijana silmäni ei ole vielä harjaantunut asteen tarkkuudella säätämään renkaan kulmaa kohdalleen missään tasossa.

Onko tähän joku työkalu tai kikka jonka olen missannut? Vai vedänkö fiiliksellä sinnepäin? Caster on vakio 10 astetta.  :tongue:

28

Joo 2 x 2S rinnan liikuttaa ihan riittävästi tuota kirppua, itselläni 2200mAh Flightmaxit ja sopivat about täydellisesti akkukoteloon, kotelon kanteen tein pienet loveukset että piuhat mahtuvat nätisti ulos.

http://www.hobbyking.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idproduct=6540

Nuo akut siis. Minulla ne tulivat deans-kopio liittimillä ja mukana pussillinen samoja kopsuja, päällä tarra "FREE".. eli dumppaavat ilmeisesti noita liittimiä (ainakin 1.5kk sitten) kun Deans haastoi ne oikeuteen. Turnigystä ei kokemuksia mutta tuo Flightmax on sen verran tiukka sovite että kauhean montaa mm se ei voi olla isompi se akku.

29
Edit: Jahas nyt taisin kämmätä, jos on 1/16 revo kyseessä niin juu varmaan pitää vähentää hampaita pinjonista.. Muistaakseni vakiona on kiinni 28-hampainen ja paketissa tulee mukana vaihtoehtoinen 25-hampainen.. mutta riittääkö se, joku fiksumpi tietäkööt ;) Alla olevat kommentit oli isoon revoon.. mutta siis mitkä fillarit tilasit?


Kuinka isot renkaat nyt siis ostit? Ja joku fiksumpi osaa antaa paremmat neuvot jos kerrot mikä pinjoni sinulla on nyt (varmaan vakio mutta mikä revon malli on kyseessä)

Pinjoni on se ratas joka on suoraan kiinni moottorin akselissa ja pyörittää seuraavaa isompaa ratasta eli spurria.

Jos pelkän pinjonin tilaat niin esim. liquidrc.com toimittaa sen amerikoista kotiin 0.99 USD postikuluilla. Varmaan halvempaa kuin suomesta keneltäkään ellet foorumilta löydä.

Itse olen tässä aivan aloittelija mutta kuvittelisin että kun pienennät renkaita (e-revon vakiorenkaathan on 3.8" hirviöt) niin sinun ei ole PAKKO vaihtaa pinjonia, auto vaan kulkee hitaammin. Eli pinjoniin lisää hampaita niin saat lisää vauhtia..

30
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 02.11.09 - klo: 20.06 »
Joitain keskusteluita kun lukee niin pitää varmistaa että ei minä en ole kaatokännissä, nythän on maanantai enkä itseasiassa ole ottanut mitään..  :huh:

Itse käytin n. 4h googlen ja tämän foorumin parissa ennenkuin menin ja tilasin auton + lipot + laturin eikä ole ollut ongelmia..

Sivuja: [1] 2 3