Kirjoittaja Aihe: LiPo akut autokäytössä.  (Luettu 1512488 kertaa)

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa rc-ralli

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2700 : 28.03.10 - klo: 21.15 »
voisitteko kertoo vastauksen eikä viilata pilkkua :cheesy:
traxxas e-revo 1/16 vxl 2.4GHz

Poissa rottapaavo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2701 : 28.03.10 - klo: 21.15 »
voiko micro t lipo 2c akkua ladata suuremmalla milliamppeerilla kuin 0,5MaH?
Pilkun viilausta, mutta tarkoititko 0,5Ah eli 500mAh? Koska 0,5mAh on 0,0005Ah.

Ja jos jatketaan pilkunviilausta niin tuo 0,5MAh ei ollut milliampeeritunteja vaan mega-ampeeritunteja =) Eli se on omien laskujen mukaan 500000Ah eli 500000000mAh =)
:cheesy:
.

Poissa Janos

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2702 : 28.03.10 - klo: 21.20 »
voiko micro t lipo 2c akkua ladata suuremmalla milliamppeerilla kuin 0,5MaH?

No kerrotko hieman akusta tietoa ekaksi?
HongNor DM-1 Brushless MMM V3&2200kv&6S
Tamiya TA05 Spektrum DX3R

Poissa rc-ralli

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2703 : 28.03.10 - klo: 21.28 »
voiko micro t lipo 2c akkua ladata suuremmalla milliamppeerilla kuin 0,5MaH?

No kerrotko hieman akusta tietoa ekaksi?
se on 400Ah, 2-kennonen, 7,4v, team losin akku
traxxas e-revo 1/16 vxl 2.4GHz

Poissa Gatling

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2704 : 28.03.10 - klo: 21.33 »
voiko micro t lipo 2c akkua ladata suuremmalla milliamppeerilla kuin 0,5MaH?

No kerrotko hieman akusta tietoa ekaksi?
se on 400Ah, 2-kennonen, 7,4v, team losin akku


Aikas iso on akku... Olisiko 4000mAh?
HPI E-Firestorm Flux | Tamiya Mini M03

Poissa rc-ralli

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2705 : 28.03.10 - klo: 21.41 »
joo on sori menin taas sekasin :grin:
traxxas e-revo 1/16 vxl 2.4GHz

Poissa Janos

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2706 : 28.03.10 - klo: 21.57 »
No yleensähän noissa lipoissa taitaa olla suositus maksimi latausvirta 1C eli tässä tapauksessa saisit ladata 4A. Kaikkia omia lipo-akkuja olen ladannut 1C
HongNor DM-1 Brushless MMM V3&2200kv&6S
Tamiya TA05 Spektrum DX3R

Poissa rc-ralli

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2707 : 28.03.10 - klo: 21.58 »
mul on maximi määrä 3a  :undecided:
traxxas e-revo 1/16 vxl 2.4GHz

Poissa nestori

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2708 : 28.03.10 - klo: 22.26 »
No sit lataat 3A

Poissa SepiMies

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2709 : 29.03.10 - klo: 00.07 »
Ettei olisi tämä akku? Jos vaikka näin olisi, että se tuon on (vaikka ei ole 400mAh) niin älä hyvä ihminen sitä 3A:lla lataa. Se olisi jo ~16C lataus millä se "saattaa lähteä jo kuuhun". Vaikka se olisi tämä akku niin sitäkään ei saa ladata 3A:lla. Tuota suurempaa saa ladata 0,3A:lla ja pienempää 0,18A:lla. Jos vaikka ensin varmistat, että mitä tarkkaan siinä akussa lukee tai linkität losin sivuilta (tai muualta mistä löytyy sen tiedot). Jos se on 400mAh, niin latausvirta on maks. 0,4A. Lipoissa tosiaan (poislukien kisa-akut ja jotkin uudet pakat) maks. latausvirta on 1C.
Tekno RC Team Driver
SCT410.3, EB48.3, NB48 2.0, Losi 22SCT 3.0

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2710 : 29.03.10 - klo: 00.14 »
Nimenomaan...
Nyt jarrut päälle ja katso nyt hyvä ihminen ensin varmaksi se mikä tuo akku on.

4000Mah kuulostaa niin isolta kapasiteetilta tuollaiseen mikro akkuun etten jaksa sekuntiakaan siihen uskoa.
400 olis jo aika paljon.

Mut nyt todellakin katsot sen akkusi kapasiteetin huolellisesti ennenkuin lähdet millään virroilla latailemaan.

Poissa LaNi5

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2711 : 29.03.10 - klo: 00.35 »
Pidä välipäivä lataamisesta ja laita sen sijaan tänne linkit akusta ja laturista. Näillä tiedoilla kyseessä on lähinnä arvauskilpailu.

Ja muuten akku tulee myös täyteen 2h latausajallakin(0.5C) eli aina ei ole pakko käyttää 1C virtaa.

Poissa timeless-93

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2712 : 29.03.10 - klo: 15.49 »
No, tähän pullistumiseen taas vähän lisää aihetta. Eli tänä aamuna katsoin akkua niin se oli ihan normaalin muotonen, eikä ollut enää lainkaan pullistunut :huh:. Ja testasin kopukalla ja toimiiiiiii ihan NORMAALISTI, eikä pullistele eikä lämpene. Että se oli varmaan vähä eri asia kun autossa testasin. Mutta uskaltaahan nuita muutkin pullistuneina käyttää http://www.kopterit.net/index.php?topic=8119.0, ja on muuten vähän enemmän pullistuneita mitä mulla oli :shocked:.

Poissa Funk

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2713 : 29.03.10 - klo: 16.26 »
Näistä pullisteluista tuli mieleeni, että huomaako HC-LiPoista edes lievää pullistumaa? Joissain on toki läpikuultava kuori josta näkee helposti, mutta muista taitaa huomata vasta reilumman pullistelun?
Team Associated B44
JConcepts BJ4 WE

Poissa SLap

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2714 : 29.03.10 - klo: 16.31 »
Ei huomaa ei, se niissä huono onkin.
Jeps

Poissa OzKi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2715 : 29.03.10 - klo: 18.40 »
Mistä sen tietää jos siis joskus joku hc lipo poksahtaa? Ei ilmeisesti mistään->safepack on tarpeellinen.
HoBao Hyper 7, HoBao.21|Traxxas Rustler, Lrp 6900kv

Poissa Youha

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2716 : 29.03.10 - klo: 19.01 »
Sen tietää siitä kun sieltä tulee savua ja myös tulta.
Team Associated RC10T4 Factory team/LRP Sphere Competition 2007 Edit./Novak SS Pro 8.5T/Sanwa MX-3FHSS 2.4GHz

Poissa OzKi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2717 : 29.03.10 - klo: 19.14 »
Tarkoitin siis ei tiedä milloin on ladatessa poksahdusvaara.
HoBao Hyper 7, HoBao.21|Traxxas Rustler, Lrp 6900kv

Poissa rc-ralli

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2718 : 29.03.10 - klo: 22.24 »
Pidä välipäivä lataamisesta ja laita sen sijaan tänne linkit akusta ja laturista. Näillä tiedoilla kyseessä on lähinnä arvauskilpailu.

Ja muuten akku tulee myös täyteen 2h latausajallakin(0.5C) eli aina ei ole pakko käyttää 1C virtaa.
mutta mitä osaatte sanoo tästä akusta?

Linkki akkuun:www.racingfactory.fi/tuotteet/AKUT-JA-TARVIKKEET-LiPo-ja-LiFe-akut/LOSB0863-Team-Losi-Micro-T-LiPo-ajoakku-101727

Linkki laturiin:http://www.racingfactory.fi/tuotteet/LATURIT-JA-PURKULAITTEET-Laturit/Graupner-Ultramat-8-102670
traxxas e-revo 1/16 vxl 2.4GHz

Poissa LaNi5

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2719 : 29.03.10 - klo: 22.37 »
Tässä valmistajan laturi(ja akku) ko. akulle:
http://www.losi.com/Products/Features.aspx?ProdId=LOSB0862
Latausvirtana 150mA. Ultramat 8:n min. latausvirta, 0.5A on kyllä liian iso näin pienelle akulle. Sopiva voisi olla Ultramat 14 ja sillä lataus 100mA virralla. Vastaavilla virta-arvoilla olevia latureita löytyy kiinasta todella halvalla.

Poissa rottapaavo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2720 : 31.03.10 - klo: 10.32 »
Voiko joku kertoa, että  iten noita lipo akkuja kannattaa säilyttää? Jos joku osais eritellä, että onko eroa jos säilyttää muutaman päivän tai viikon ja ehkä ylikin?! :huh:
.

Poissa apophis

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2721 : 31.03.10 - klo: 12.08 »
Paras on säilyttää noin 50% varauksessa. Aja akku tyhjäksi (niin että nopari katkaisee) ja lataa sitten 50% nimelliskapasiteetista. Latureissa voi yleensä asettaa, montako mAh ladataan. Esim. 4000 akussa laita raja 2000 ja lataa.

Sitten kun seuraavan kerran on ajoa tiedossa, niin lataa sen toiset 2000 perään, niin akku on täynnä.
Slash & Rustler & Mini Desert Truck

Poissa Pete_69

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2722 : 31.03.10 - klo: 12.24 »
niin ja eikös noita oo hyvä vielä säilyttää siinä lipo säkissä? vaikka tuskin ne itekseen rupee pullistelemaan/syttyy palamaan, mutta eihän sitä koskaan tiedä.
Lrp S18 Monster, hpi cyber 10b "Wannabe SC". Axial SCX10 Trail Honcho. Tamiya TT-01 Type ED.

Poissa seppomikael

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2723 : 31.03.10 - klo: 12.25 »
Akuille suositellaan 3,85V/kenno varastojännitettä. Se on oikeasti noin 30% kapasiteetista.
Jos on sellainen laturi missä on kapasiteettikatkaisu niin siinä taitaa olla myös varastointiohjelma joka lataa/purkaa akun sopivaan jännitteeseen.
Ja itse en tarkoituksella ainakaan halua ajaa akkuja kuttiin asti koska se lyhentää akkujen ikää. 80% kapasiteetista on yleinen suositus jos haluaa akun kestävän maksimaalisesti. Tietty purku- ja latausvirrat, käyttölämpötila, kolhut ym. vaikuttavat myös akun käyttöikään.

Ja jos säilytysaika on vain viikon hujakoilla niin ei tällä varastointijännitetouhulla kyllä taida olla suurtakaan merkitystä.

Edit: Tuossa alla jo korjattiinkin virheeni. 3,85V per kenno
« Viimeksi muokattu: 31.03.10 - klo: 16.41 kirjoittanut seppomikael »

Poissa rottapaavo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2724 : 31.03.10 - klo: 12.32 »
Kiitokset vastauksista!!  :laugh:
.

Poissa Gatling

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2725 : 31.03.10 - klo: 12.33 »
Akuille suositellaan 3,85V varastojännitettä.

Per kenno? Eli 2s 7.4v akku ladataan laturilla 3.85 volttiin? Olenko ymmärtänyt oikein?
« Viimeksi muokattu: 31.03.10 - klo: 12.50 kirjoittanut Gatling »
HPI E-Firestorm Flux | Tamiya Mini M03

Poissa mop

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2726 : 31.03.10 - klo: 14.14 »
Akuille suositellaan 3,85V varastojännitettä.

Per kenno? Eli 2s 7.4v akku ladataan laturilla 3.85 volttiin? Olenko ymmärtänyt oikein?

Per kenno. Eli 2ässälle 2 x 3,85 = 7,7 v.

Poissa SepiMies

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2727 : 31.03.10 - klo: 17.27 »
Ja itse en tarkoituksella ainakaan halua ajaa akkuja kuttiin asti koska se lyhentää akkujen ikää.

Tämäkin lienee hiukan noparikohtaista tai sitten jos on säädettävä cut-off, niin kuinka matalalla sitä pitää. Oma 4100mAh akku antaa käytöstä riippuen 15-25min. ajoaikaa ja siltikin kennojännitteet on ajon jälkeen ~3,6V ja jos lataa kerralla täyteen, niin sinne menee ~3900mAh. Epäilen ettei ole liian kuiva, kun jotkut joilla cut-off on ~3V/kenno niin laturi puskee yli nimelliskapasiteetin. Toki on akku- ja laturikohtaista paljonko sinne menee. Noparina siis 1. sukupolven VXL-3s.

Mutta kun muisti-ilmiötä ei ole yms. metalliakkujen juttuja, niin mikään ei estä tuota em. 80%:n toimintaa :grin:.
Tekno RC Team Driver
SCT410.3, EB48.3, NB48 2.0, Losi 22SCT 3.0

Poissa Jyrki-Boy

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2728 : 05.04.10 - klo: 21.09 »
Löytyykö jo moneltakin tuollaista akkua, vai tietääkö kukaan edes vielä moisen olemassaolosta?
http://hobbycity.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10869
Hinta on "melko" halpa verrattuna muihin 4s kovakuorisiin! :shocked:
Nelkkukrossia

Poissa SepiMies

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2729 : 06.04.10 - klo: 11.53 »
Ainakin itse olen ollut tietoinen tuon olemassaolosta jo muutaman viikon. Hinta on tosiaan aika halpa verrattuna muihin vastaaviin. Itse odotan enemmän, että tuonkin "etiketissä" mainostettu 3s kovakuorinen tulisi myyntiin. Niitä kun ei ole ainakaan liikaa missään markkinoilla. Tai sitten kapasiteetti on ~3500mAh.
Tekno RC Team Driver
SCT410.3, EB48.3, NB48 2.0, Losi 22SCT 3.0