Nyt kun joku avasin jälkipelin niin uskallan itsekkin omat seikkailuni panna julki...
Kisaraportti:Pelipaikalle siinä klo 8:00 pintaan, ajo-ohje Turusta päin veti aamun reisille, mikä lie rapupolku annettu osoitteeksi. Kotvasen "EK" hiekkapätkä kruisailujen jälkeen löysimme itsemme kohtuullisen siistiltä kilpailupaikalta itsemme pikku aamutokkurassa uudenkarhean baanan välittömästä läheisyydestä. Nuppiluku osoitti pienen odottelun ja parin pikapuhelun jälkeen onnellisesti koko tiimin kisapaikalle laittamaan show pystyyn...
Ensivaikultema baanasta oli haastava ja sitähän se oli ainakin NOSTAJILLE. (palaan tähän myöhemmin) Ei muutakuin lelut esiin ja odottelemaan mielenkiintoista reeniä. Losin viilattu pakettisetuppi pelasi mutta pata/kytkin ei. Lyhyempi välitys ja rajumpi kytkin kehiin ja jopas homma alkoi pelata. Lyhyen baanan vielä lyhyemmät suorat suorastaan kirkuivat autolle agressiivisuutta. Ensimmäisen alkueräkierroksen jälkeen sijaluku 6 osoitti että treenin aikana löydetyt poppakonstit olivat oikeita ratkaisuja. Alkuerien jälkeen pieni odotettu pudotus sijaluvulle 9 oli kuitenkin enemmän kuin onnistunut suoritus. Ajoin kuitenkin erässä jossa tasoero oli aivan käsittämättömän suuri.
Tämän jälkeen alkoi urani ensimmäinen piinaava odotus semifiinaaliin. Finaalin lähtö oli normaali HANAT+KASAAN lähtö jossa totuttuun tapaan autoni joutui jälleen kerran nostajien huoleksi ja takaa-ajo koko rotlan hänniltä alkoi. Sen verran tuli hermoiltua että illan päätösfinaali tuli seurattua intensiivisesti radan varresta, rattoista 45min taas jälleen kerran.
Kaiken kaikkiaan olen kuitenkin tyytyväinen siihen että lelut pelasi erinomaisesti kaikilla osa-alueilla ja rehdisti kerrankin hävisin ajamalla. Kalustopaketti on kunnossa mutta kuljettajan korvienvälistä pitää saada särmät ja valupurseet hiottua pois. Tähän ei ole kuin yksi lääke ja se on "enemmän paineen alla ajoa" treeniä. (Vinkiksi tähän: Ota vaimo treeniin mukaan nostamaan autoa :p )
Tammisaaren UA osasi järjestää todella mukiin menneen kilpailupäivän, järjestävällä seuralla oli mukavasti väkeä kilpailijoiden iloksi ja juurikaan minkäänlaista ontumista ei ollut nähtävillä. Kilpailijoiden perustarpeet tuli täytettyä erinomaisesti ja palvelu pelasi mallikkaasti, puitteet olivat kunnossa. Kuitenkin jotkin asiat olisivat kaipaneet pientä hienosäätöä, pahimpiin järjestäjä tekikin korjausliikkeitä kilpailun aikana...
Rata oli todella ahtaaseen tilaan rakennettu mutta oli kuitenkin rakennettu todella hienosti. Baana kesti todella hyvin koko kilpailupäivän ja huomattavaa kulumista ei ollut havaittavissa. Hyppyrit toimivat mutta sijoittelun kannalta tuottivat kuitenkin kohtuuttomasti katvetta sekä kuljettajille että nostajille. Pahin hyppyreistä oli se ensimmäinen 1+table jossa monien hypyt ajautuivat vastaantulevien "kaistalle" tässä myös kaataminen helposti maksoi YHDEN KIERROKSEN koska nostajien oli lähes mahdoton turvallisesti hoitaa hommansa. Finaaleihin hommaa korjaattiin lisäverkoilla joka tuottikin sitten jatkossa "pikkuautoja ongenkoukussa" efektejä, hupaisaa sikäli mutta voi sitä nostaja rukkaa joka niitä kaloja merrasta poimi.
Ajajakoroke oli sijoittelun suhteen jäänyt ehkä hieman oikealle, asiaa ei edesauttanut se että tuomareille varattu väli oli korokkeen vasemmassa laidassa. Tunkua oli joka välillä aiheutti hieman hikikarpaloita. Muilta osin koroke oli oikein mainio.
Ne jotka eivät kestä rakentavaa kritiikkiä voivat lopettaa lukemisen tähän...Napsahtamiskriittisimmät hetket kilpailupäivänäni olivat viimeisen alkuerän jälkeen jolloin tuomarisetä päätti että minulla on asennevamma. Setä omassa roolissaa jopa uhkasi kirjallisella varoituksella (Tästä kuitenkin rakentavan keskustelun hengessä selvittiin kättelyillä!), en tiedä mistä moinen hässäkkä tuli mutta omat arveluni ovat tässä.
Kolmannen alkuerän viimeisimmillä kierroksilla tuli eteen kisatilanne jossa oma autoni oli sisäkurvin puolella ja ulkokurivista takaa tullut kylkeeni kiilannut kuljettaja sai pahasti siipeensä (taisi jopa lentää pois koko ajouralta), suuret pahoittelun tästä mutta Mr.Tuukkaa lainatakseni kysessä oli selkeä kisatilanne enkä ollut pahat mielessä. Taisin jopa hieman avata suutani ko. erän aikana, vuorosanoin: "Ei voi olla todellista" (normaalilla puheäänellä) Liekö jäänyt naamani tuomarille muistiin kun olin kahden aikasemman alkuerän jälkeen käynyt huomauttamassa että tilaa ei herunnut ajoradalla vaikka oli selkeästi suurinta osaa nopeampi.
Semifinaali meni sitten periaatteessa pilalle kolmesta syystä. Ensinnäkin jos kolmen ensimmäisen kierroksen aikana kaataa kaksi kertaa niin se ei vielä pitäisi pilata koko 20 minuuttista. Se että näiden aikana MENETTÄÄ yli 50 SEKUNTIA aikaa on liikaa (näistä kaadoista toinen oli ainakin autettu). Tällä baanalla kyse on reilusti yli kierroksesta. Tässä kohtaa nostajat siis ratkaisivat pelin, en kuitenkaan voi heitä tuomita koska rata oli rakennettu täysin ajouran ehdoilla eikä nostajaa oltu paikkapaikoin huomioitu ollenkaan, saati tämän turvallisuutta. Kaiken tämän jälkeen voin kertoa että siinä kohtaa menee helposti Heinosellakin hermo. Kolmantena ja kaikkein pahimpana pidin kuitenkin sitä että vieressäni ollut kanssakilpailia mutisi koko ajoajan vieressäni siihen sävyyn että pahamaineisin merimieskin olisi hävennyt, suoraan sanottuna 80% sanoista oli sellasia joita ei painotuotteista löydy. Tämä kuljettaja vielä seisoi kaljakorin päällä. Samainen kaveri vielä tuuppi kyynärpäällään vähän väliä, ilmeisesti silloin kun oli jännittävä ilmalento päällänsä. Tuomarit eivät tähän reakoineet. Tässä kohtaa koin todella suurta pettymystä.
Lopuksi näin voisin todeta että edelleenkin toivoisin ainakin SM kisoihin katsatuksessa pakolliseksi tankin tilavuuksien mittaamista, se ei oikeasti ole vaikeaa.
PS: Pitää kai ruveta lentäjäksi Napen tapaan...
Ja näin vielä loppujen lopuksi...
3.6.4. AJAMINEN KILPAILUSSA
Kilpailun aikana kun auto on yksin radalla, se saa käyttää hyväkseen radan koko leveyttä. Kuitenkin alkuerissä kun hetkellisesti tai pysyvästi nopeampi auto on saavuttanut suoralla, on edellä ajavan annettava tietä takana tulevalle siirtymällä sivuun ja sallittava ohittaminen toiselta puolelta. Jos edellä ajava ei näytä seuraavan tilannetta häntä voidaan huomauttaa kuulutuksella/ sinisellä lipulla. Kilpailijalle joka ei noudata huomautusta voidaan antaa varoitus.