Kirjoittaja Aihe: C-12 stanuluokka Suomeen - FTT2011 keskustelua ja ideointia  (Luettu 50678 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Vs: C-12 stanuluokka Suomeen - FTT2011 keskustelua ja ideointia
« Vastaus #120 : 15.09.10 - klo: 14.02 »
Mr Cale: Joo ynnäilin tuossa jälkeenpäin näitä niin kyllä ahdasta tulee...

...Toisaalta jos suomeen tulisi oma Foam sarja niin eikös silloin olisi paikallaan juuri laajentaa noita luokkia jotta saadaan osallistujalistat pituudeltaan "kisajärjestäjämielekkääksi".

Raisiossa on baana ja tilat mitä oivallisimpia Foam sarjaa ajatellen... ...ja turussa LRP areena...

Oli niin tai näin niin onhan näitä "talvisarjoja" jo muutenkin että pääsee ajamaan jotain jos pääsee...
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: C-12 stanuluokka Suomeen - FTT2011 keskustelua ja ideointia
« Vastaus #121 : 15.09.10 - klo: 14.07 »
Nyt kun kotona jo pöydällä odottelee 1/12 auto niin alkaisi jo ihan oikeasti kiinnostamaan mihin suuntaa tämän C-12 stanun tekniset säännöt on tarkoitus sorvata, jotta voisi hommata loputkin tekniikat.

Itse olisin tanakasti 0-ennakko säätimien puolella ja mieluiten myös vaikka ennalta määrättyjen koneiden myös. Eli olisiko sitten viimekauden 10.5 koneet hyvä vaihtoehto tähän luokkaan.
Old fart

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: C-12 stanuluokka Suomeen - FTT2011 keskustelua ja ideointia
« Vastaus #122 : 15.09.10 - klo: 14.42 »
Itse olen ollut vuosia jo erillisen foamisarjan kannalla, syitä onkin tullut mainittua vuosienkin varrella ja em. viesteissä listattua.

Jos ja kun erillinen foamisarja ajetaan, tarvii muistaa ettei kaikkia luokkia voi eikä saa laittaa samalle päivälle, koska useimmat kuskit haluavat ajaa molempia luokkia jos 2 on tarjolla. Näin homma toimii ulkomaillakin. Suomessa on vaan rajoitettu kuskit luokkiin, mikä rajoittaa osaltaan osallistujamäärää kun ei voi ajaa toisena päivänä saman luokan autolla.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa zippola

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: C-12 stanuluokka Suomeen - FTT2011 keskustelua ja ideointia
« Vastaus #123 : 15.09.10 - klo: 17.18 »
Itse olisin tanakasti 0-ennakko säätimien puolella ja mieluiten myös vaikka ennalta määrättyjen koneiden myös. Eli olisiko sitten viimekauden 10.5 koneet hyvä vaihtoehto tähän luokkaan.

Itse ajoin sp:n säätimellä ennakot käytössä viimekauden 10.5t koneella, välityksien mm:ä en muista mitä oli, mutta samaa luokkaa oli kuin viriluokassa käytetty. Kulut oli aika sopivat aloittelijalle, ehkä 0-ennakoilla ja soppeleilla välityksillä olis kyllä loistava. Kannatan suuresti!
Capricorn Reedy Futaba

Poissa Grasshopper

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: C-12 stanuluokka Suomeen - FTT2011 keskustelua ja ideointia
« Vastaus #124 : 15.09.10 - klo: 17.55 »
Tässä jonkin aikaa sivusta seuranneena heitä ihan välillisesti aiheeseen liittyvän yleisen kysymyksen.

Miksi C-12 stanu ei voisi olla WGT-10 luokka?
(Vastaukseksi ei kelpaa että ei riitä kisaajat uusiin luokkiin, mikä c-12 stanu sitten on?)

Tätä näkemystä puoltaa seuraavat asiat.
1) WGT Autot ovat isompia joka suuntaan => Helpompia säätää, ajaa ja rakentaa!
2) WGT:n renkaat ovat isommat, kestää kulutusta ja käyttöä enemmän.
3) WGT ovat kivamman näköisiä, seksikkäämpiä (Corvette, Alfa/Fiat, Mulsanne jne.).
4) Tekniikka on sama kuin C-12 autoissa -> on siis helppo nousta SM-luokkaan kun taidot ovat WGT:ssä harjaantuneet.
5) Väitän että avauskaudella olisi enemmän _uusia_ kuskeja WGT-luokassa kuin mahdollisessa C-12 stanussa.
6) WGT autot kulkevat "uudelleen ja uudelleen" rakennettavilla kerhoradoilla paremmin. Kaikkihan tietää mitä ongelmia kipristyneet maton reunat tekevät C-12 auton ajonautinnolle.

Suomessa on tällä hetkellä tilanne että ainoastaan Sähkötouringissa on mahdollisesti tulossa hyvä sisäänheittoluokka, toisaalta touring auto on tekniikaltaan huomattavasti monimutkaisempi kuin "pannuautot".

Heitetään tähän vielä ajatus FTT sarjasta, jos FTT:ssä on TSS-10 ja TSM-10 tällöin nämä luokat voisi ajaa toisena päivänä ja C-12 ja WGT sitten toisena, vai oliko TSP-10 vielä listoilla. Toisaalta karkea arvio kilpailijamääristä pitäisi saada jotenkin selvillä, jotta päivän aikan saadaan kisat vietyä läpi.

PS: Kyllä, olen ajanut enemmän kuin kerran molemman luokan kaltaisilla autoilla...


 Eikös Suomessa ole jo 1/10 skaalan seksikkäillä henkilöautokoreilla ajavia luokkia peräti kolme kappaletta (pelkästään talvella), miksi pientä harrastajamäärää pitäisi entisestään hajaannuttaa taas uusiin ja uusiin  saman kokoluokan luokkiin? WGT ei myöskään palvelisi C-12 luokkaa ollenkaan koska hyppäys luokkaan vaatisi taas uuden auton oston ja uudet sähköt. 
« Viimeksi muokattu: 15.09.10 - klo: 18.02 kirjoittanut Grasshopper »
Yokomo - Kyosho - Hobbywing - Intellect - Sanwa - Kawada

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: C-12 stanuluokka Suomeen - FTT2011 keskustelua ja ideointia
« Vastaus #125 : 15.09.10 - klo: 17.59 »
Jos haluaa realistisen näköisiä autoja, kannattaa vaihtaa harrastusta pienoismallien rakentamiseen tai katsella 1:1 autokisoja televisiosta.

Edelleenkin kannattaa muistaa että jos luokkia tehdään ja kaavaillaan samalle päivälle useita, ei kuljettajia ole kuin kourallinen per luokka. Jos stokkiluokka ja suomen turistin TSP-10 esim olisi avoin ja eri päivänä kuin viri, jengiä olisi LUOKASSA aina PALJON. Se että KISOISSA on paljon porukkaa ei viel meinaa mitään jos itse kisa muodostuu 4-6 eri luokasta. Hyvä ja varoittava esimerkki on jenkkien toimintamalli, jota en toivoisi mellä näkeväni (joka teholuokassa 2 luokkaa, amatööri ja expert).
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: C-12 stanuluokka Suomeen - FTT2011 keskustelua ja ideointia
« Vastaus #126 : 15.09.10 - klo: 18.09 »
Eiköhän 10,5T 1S mattis ole 0 ennakollakin ihan nopea peli, ikäänkuin superstock.

Jos katsoo kv-lukuja, niin esim. LRP:n X11 moottori 10,5T kiertää 65% enemmän kuin 17,5T.
Se tarkoittaa melkoista eroa tehossa/nopeudessa.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Vs: C-12 stanuluokka Suomeen - FTT2011 keskustelua ja ideointia
« Vastaus #127 : 15.09.10 - klo: 19.47 »
Mikä itseisarvo on se että yhdellä luokalla on mahdollisimman paljon kisaajia? Eikö itseisarvo olekkaan saada mahdollisimman paljon kisaajia yhteensä?

Tehdäänpä hypoteettinen laskelma.
Kisa jossa on yksi sm-luokka jossa kuskeja 3 finaalin verran, 30 kuskia yhteensä.
Kisa jossa on kaksi luokkaa joista toinen sm-luokka, kisassa kuskeja 3+2 finaalin verran, 50 kuskia yhteensä. Olettaen nyt niin että toinen luokista on suunniteltu niin että siihen on uuden harrastajan mielekästä tulla. Jos se on C-12 stanu niin sitten se on...

Miten nämä kisat eroavat toisistaan kisajärjestäjän näkökulmasta? Entä kisaajan?

Toisaalta mitä jos SM-luokat ajettaisiin SM-kisoina ja sitten nämä kansalliset sarjat ihan erikseen. Tämä voisi tuoda tuonne kisajärjestäjä suuntaan toivottavia resurssivapautuksia.

PS: Kirjoittelen tänne vain ajatuksen juoksua, en mitään ehdottomia malleja. Käsittääkseni tuossa ketjun otsikossakin on jotain siihen suuntaa antavia viitteitä...

[OT]
Sitten ihmettelen sitä että kun tänne kirjoittaa oikeasti jotain asiaa niin saa vastaukseksi ruveta keräilemään pienoismalleja tai mennä katsomaan telkkaria - hei, mitä vi...a?!
[/OT]

Tiedoksi: Yhdelläkään WGT-korilla on turha mennä tyrkylle kumipyöräkisoihin...

edit: Pieni lisäys...
« Viimeksi muokattu: 15.09.10 - klo: 19.56 kirjoittanut HVoltage »
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: C-12 stanuluokka Suomeen - FTT2011 keskustelua ja ideointia
« Vastaus #128 : 15.09.10 - klo: 20.18 »
Mitä enemmän kuskeja on kussakin luokassa > sitä enemmän on kilpailua ja tasoa. Tämän kilpailija huomaa siinä, ettei heti ollakkaan suoraan a-finaalissa, vaan joudutaan oikeasti ajamaan, kuten oikeissakin kilpailuissa. Jos halutaan, että kaikille saadaan se finaalipaikka, niin kannattaa ajaa vielä merkkiluokat erikseen. :)

Kisajärjestäjän näkökulmasta ja varsinkin niiden uusien potentiaalisten kuljettajien silmissä mitä isompi luokka, sitä hienompi ja mielenkiintoisempi. Mitä vähemmän kuskeja, sitä suurempi kuilu on kärjen ja häntäpään välillä. Sitä vaikeampi sieltä on kehittyä ja nousta ylemmäs. Ja sitä vähemmän se luokka kiinnostaa ulospäin. En ole ihan eilen tätä touhua aloittanut, joten jonkinlainen näppituntuma touhuun on. Mutta ilmeisesti olen taas yksin tämänkin ajatuksen kanssa, tai sitten henkilöt ei uskalla kommentoida herran pelossa.
Tämä on tietääkseni vapaa maa ja jokaisella on mielipidevapaus. Oma tyylini ei ehkä kaikkia miellytä, mutta mulla ei ole tapana kyräillä verhojen takana, vaan voin sanoa sanottavani suoraan myös paikanpäällä, kuten olen tehnytkin.

Välillä tuntuu, että kisoihin ollaan tunkemassa millä sattuu historic-kalustolla, ja on pakko saada se juuri itselle sopiva luokka, kun ei olla valmiita yhtään tekemään työtä sen menestyksen eteen niissä luokssa joita on tarjolla. Tämä on näyttänyt olevan nykytrendi jo useita vuosia. Tässä en nyt osottele sormella ketään tiettyä, vaan suuntausta yleisesti. Onhan se hienoa että on tarjolla kaikenlaisia luokkia, mutta ehkä sitä pyörää ei kannata keksiä uudelleen.

Ja se mitä tulee ja tukee C-12 stokkiluokan palauttamista kisakalenteriin on se, että se on huomattavasti suositumpi luokka maailmalla IHAN SAMA mistä maasta otetaan referenssit.

Mutta jos saman päivän osallistujia ruvetaan halkomaan useisiin saman luokan teholtaan erilaisiin kisaluokkiin, suunta on mielestäni täysin väärä. Se kuinka stokki on tarkoitus kenties ensi kaudella toteuttaa on tarkoitus viitoittaa tietä erilliselle foamiluokkie sarjalle, jossa uskon olevan tilausta myös WGT luokalle. Mutta luokkien ei tulisi kilpailla samasta osallistujakapasiteetista keskenään, vaan ne tulisi jakaa viikonloppuun siten, että esim lauantaina WGT ja stanu ja sunnuntaina viri, joka suurella todennäköisyydellä vetäisi stanuporukkaa ajamaan myös toisena päivänä, samoin virikuskeilla olisi siihen mahdollisuus. Vaikka sitten niin, että virikuskit eivät saa pisteitä sarjasa tai osallistumisrajoitus vaikkapa vain kahteen kisaan. Ulkomailla tosin tällekkään ei ole ollut tarvetta,  vaan on ollu varsinaisen hieno magneetti, kun virikuskit ovat vauhdittaneet vakioluokassa näyttäen mallia ja nostaen kilpailun tasoa. Ainakin itse olen sen verran kilpailuhenkinen, että pyrin suorituksessani aina vain parempaan, ja kokisin sen haastavana ja positiivisena asiana, kuten olen matkalla tähän päivään aina kokenut. Mutta toki kaikille asia ei ole niin tärkeä tai kilpailuvietti ja menestymisen halu ei ole niin kova.

Mutta Suomen tilanne on hieman eri sinänsä, että halutaan niitä uusia kuskeja. Joku kommentoi joskus aiemmin, että olen luokasta tekemässä itselleni treeniluokkaa toiseksi kisapäiväksi :D En edes vaivaudu kommentoimaan asiaa.

Tuossa muutamia ajatuksia.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: C-12 stanuluokka Suomeen - FTT2011 keskustelua ja ideointia
« Vastaus #129 : 15.09.10 - klo: 20.23 »
Ja viittaukseni pienoismallailuun johtaa siitä, että vuosi sitten 1/12 luokassa yritettiin väkisin ottaa uusi korisääntö käyttöön, jossa yksikään nykykori ei olisi mennyt speksiin. Uuden säännön mukaan ukkojen kypärät oli pari milliä liian isoja ja lokasuojat millin tms liian korkeita. Kuka oikeasti edes huomaa eroa C-12 koreissa paitsi kuskit? Ulkopuolisille ne on pääasiassa yleensä erikoisennäköisiä, jopa rumia. Tosin ei mielestäni krossikoritkaan ole mistään kotoisin, itseasiassa erittäin rumia ja mahdollisimman epärealistisia, mutta ei se estä mua ajamasta krossia tai ole tehnyt luokasta yhtään sen huonompaa, päinvastoin 1/8 luokka on tällä hetkellä suosituin luokka joka maankolkassa. Mielipiteitä on monia, mutta autourheilu on kuitenkin nopeuslaji, ei missikisat. Vauhti ratkaisee.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: C-12 stanuluokka Suomeen - FTT2011 keskustelua ja ideointia
« Vastaus #130 : 15.09.10 - klo: 20.49 »
On ehkä "hieman" karrikoitu vertaus, mutta jos luokkaan haluaa ajamaan, se vaatii laitteet jotka luokan säännöt vaativat. Itse en ole tunkemassa pesisjoukkueeseen vaikka mulla oiski samanmittanen katkennut harjan varsi. Enkä myöskään pyri jalkapallojoukkuseen vaikka potkinkin kiviä.

Täysin uudet luokat ovat suomessa flopanneet mielestäni aika täysin, pahin esimerkki esim CORR-autot, joita tuntuu olevan kymmeniä joka paikkakunnalla, mutta kisoihin on vaivautunut kokonaista 2-3 kuljettajaa! C-12 vakioluokka ei ole uusi luokka, vaan se on vain "unohtunut" kun siirryttiin 4kennoisiin akkuihin vuosituhannen vaihteessa.

Mielipiteistä syntyy keskustelua, miellytti tai ei. Lopputulos on aina parempi kuin yksipuolinen keskustelu. Ja kaikilla on kuitenkin tavoitteena edistää lajia. Sitä ei tule unohtaa.

Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: C-12 stanuluokka Suomeen - FTT2011 keskustelua ja ideointia
« Vastaus #131 : 15.09.10 - klo: 21.26 »
Täysin uudet luokat ovat suomessa flopanneet mielestäni aika täysin, pahin esimerkki esim CORR-autot.

Vesalla oli tuossa aiemmin hyviä perusteltuja näkemyksiä, enkä lähde niitä sen enempää spekuloimaan. Totean kuitenkin, että esim. GT-8, VTR-10 ja Minit elävät ja voivat hyvin, kuitenkin kaikki ovat ns. uusia luokkia. Väitän myös, että näistä uusista luokista aikaa myöten siirtyy aina osa ns. perinteisiin luokkiin, joten siinä mielessäkin intressi on loppujen lopuksi sama. Esim. GT-8 kautta ensi kaudelle on siirtymässä kymmenkunta "uutta" kuskia LS-5 sarjaan, ilman tällaisen "entry"- luokan olemassa oloa näin tuskin olisi tapahtunut. Näitä asioita pitää katsoa myös pidemmällä aikavälillä, eikä tuijottaa ainoastaan siihen yhteen kisaan. CORR-autojen kisaamisinto oli kyllä paria kisaa lukuunottamatta mullekin iso pettymys, varsinkin sen jälkeen, mitä kaikkea siitä viime talvena asiasta vouhkattiin.
Flying Calacucco

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: C-12 stanuluokka Suomeen - FTT2011 keskustelua ja ideointia
« Vastaus #132 : 15.09.10 - klo: 21.30 »
Joo tuli ehkä HIEMAN liioteltua asiaa, jäi laittamatta aikaskaalaa tuohon. Tarkoitin viimeaikaisia luokkia. Miniluokka on tuonut meillä mukavasti jengiä kerholle sisäänheittoluokkana. Lähinä piti käyttää esimerkkinä tuota CORRia...  :angel:
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: C-12 stanuluokka Suomeen - FTT2011 keskustelua ja ideointia
« Vastaus #133 : 15.09.10 - klo: 21.42 »
CORR on aktiivista espoossa. kerhohommana erittäin suosittua.
kyse lienee luokkien paikallisesta vaihtelusta, puitteet määrittelevät kaluston ja toisinkin päin. lavangossa ei ole sähkisrataa ja hyvinkäälle asti ei kukaan jaksa lähteä. espoon rata ei täytä "kisa" puitteita, ei ole ponderilinjaa jne. mutta ajajia on luokkaa 5-10 per kerhoilta. paikalliseksi ryhmäksi suomen mittakaavassa ihan hyvä setti.
yhtä yksioikoisesti voisin sanoa että noi vanhat mattisluokat ovat nykyään ihan out. ei niitä ajeta espoossa v*ttu yhtään.
okei nää jätkät ei skabaa, mutta siihen on syynsä joita on käsitelty muulla forumissa
mut ne "rokkaa"
« Viimeksi muokattu: 15.09.10 - klo: 21.45 kirjoittanut GT Warrior »
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa sakke_

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: C-12 stanuluokka Suomeen - FTT2011 keskustelua ja ideointia
« Vastaus #134 : 15.09.10 - klo: 21.46 »
CORR on aktiivista espoossa. kerhohommana erittäin suosittua.
Eiköhän tässä nyt kuitenki olla kehittelemässä kisaluokkaa jota on kuskit valmiita kiertään ympäri Suomee, ei mitään kerholuokkaa.
MBX-6, X10-CR, Sanwa M11X.
Team finRC

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: C-12 stanuluokka Suomeen - FTT2011 keskustelua ja ideointia
« Vastaus #135 : 15.09.10 - klo: 21.48 »
ihan sama, mutta toi CORR käyttäminen jonain esimerkkinä... hmm.
veikkaan että CORR on taas suosittua kunhan sisäbaanat aukee. eniten niitä autoja oli espoon lippulaivan viikottaisissa kerhokisoissa, 10 kuskia, jopa 15. ei yhtään mattoautoa.

BTW, yksi tämän vuoden isoimmista kisoista ainakin katsojamääristä katsottuna (satoja ellei tuhansia katsojia) oli Helsingin messukeskuksen Model Expo, jossa CORRia vedettiin kahtena päivänä ja oliko LA (missä itsekin olin) jopa 2 erää kuskeja; porukka oli tullut skabaamaan koska ei tarvittu lisenssiä jne.
jostain syystä tätä ei vaan oikein noteerattu forumissa, tuloksiakaan ei koskaan julkaistu vaikka Copter veti kierrslaskennassa loistavan shown (ehkä oli liian kiireinen kisojen jälkeen). tiedän että skidit ovat sen pohjalta ostaneet autoja K liikkeistä tyyliin "haluun sen punasen trukin joka hyppi siellä model expossa".

over & out
« Viimeksi muokattu: 15.09.10 - klo: 22.12 kirjoittanut GT Warrior »
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa koivisi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: C-12 stanuluokka Suomeen - FTT2011 keskustelua ja ideointia
« Vastaus #136 : 15.09.10 - klo: 21.55 »
Viime talvella Rajatorpan sisäradalla ajoi liki kymmenkunta harrastajaa minä mukaan lukien  WGT autolla. Ja kun kyseli ja keskusteli heidän kanssaan luokasta ja syitä ajaa ko. luokkaa esille tuli juuri samoja HVoltagenkin perusteluja:

1) WGT Autot ovat isompia joka suuntaan => Helpompia säätää, ajaa ja rakentaa!
2) WGT:n renkaat ovat isommat, kestää kulutusta ja käyttöä enemmän.
3) WGT ovat kivamman näköisiä, seksikkäämpiä (Corvette, Alfa/Fiat, Mulsanne jne.).


Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: C-12 stanuluokka Suomeen - FTT2011 keskustelua ja ideointia
« Vastaus #137 : 15.09.10 - klo: 22.02 »
Espoo ei ole koko Suomi. Tässä on kyse kansallisesta luokasta jossa jaetaan mahdollien junnu-SM titteli, ei mistään takapiha-ajelusta. Hyvä että "CORRissa on jengii ku jätkät on nii kovii" mutta jos niitä kisoja vongutaan, niin sillon tarvii myös osoittaa boolssia ja tulla paikalle kun niitä järjestetään, vaikka kisat ei olekkaan kotipihalla.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: C-12 stanuluokka Suomeen - FTT2011 keskustelua ja ideointia
« Vastaus #138 : 15.09.10 - klo: 22.16 »
Joo siitä vaan. Ei ne (me) kovii olla mutta hauskaa. Monet kyl ajaa ihan "oiketakin" luokkia (esim. SM tason) siinä sivussa.
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: C-12 stanuluokka Suomeen - FTT2011 keskustelua ja ideointia
« Vastaus #139 : 15.09.10 - klo: 22.26 »
Mikä itseisarvo on se että yhdellä luokalla on mahdollisimman paljon kisaajia? Eikö itseisarvo olekkaan saada mahdollisimman paljon kisaajia yhteensä?

Jokainen luokka tarvitsee ns. kriittisen massan että se on toimiva. Ensiksi laitetaan tän hetkiset luokat toimimaan kunnolla ja sitten pohditaan tarvitaanko lisää.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: C-12 stanuluokka Suomeen - FTT2011 keskustelua ja ideointia
« Vastaus #140 : 16.09.10 - klo: 07.48 »
Jos haluaa realistisen näköisiä autoja, kannattaa vaihtaa harrastusta pienoismallien rakentamiseen tai katsella 1:1 autokisoja televisiosta...

... Mielipiteitä on monia, mutta autourheilu on kuitenkin nopeuslaji, ei missikisat. Vauhti ratkaisee.

Jos sopivien lasien takaa kun lukee nämä kirjoitukset niin esim Mini, LS-5 ja VTR ei ole kilpaluokkia koska niissä on realistisen näköiset korit, ne on missikisoja. Mutta jos noihin autoihin laitetaan koriksi pyörillä kulkeva siipi niin sen jälkeen nekin on autoja joilla voi ajaa oikeasti kilpaa...:mrgreen:

Ei sitten palkokasvien siemeniä ylähengitystiehyeisiin, pientä kevennystä ettei mene liian vakavaksi :wink:

Kyllä noissa Vesan kirjoituksissa on paljon asianjuurta ja muutti omia näkemyksiä joiltain osin.
 
Kylätason RC-kuski.

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Vs: C-12 stanuluokka Suomeen - FTT2011 keskustelua ja ideointia
« Vastaus #141 : 16.09.10 - klo: 08.15 »
Mikä itseisarvo on se että yhdellä luokalla on mahdollisimman paljon kisaajia? Eikö itseisarvo olekkaan saada mahdollisimman paljon kisaajia yhteensä?

Jokainen luokka tarvitsee ns. kriittisen massan että se on toimiva. Ensiksi laitetaan tän hetkiset luokat toimimaan kunnolla ja sitten pohditaan tarvitaanko lisää.

Tämä on ei kyllä nyt vastannut kysymykseeni! Mikä on kriittinen massa, missä on se raja? Mikä nykyisissä luokissa on vikana? Miksi ei voi pohtia uusia luokkia ilman että nämä määreet täyttyy (mitkä ne sitten ovatkaan)?

Mitä tulee noihin espoo/vantaa kehäkolme viittauksiin niin pitää ottaa huomioon että suuri osa suomen harrastajista asuu siellä. Heistä suurin osa kuitenkin ajaa vain ihan paikallisissa sarjoissa, kannattaisi varmaan kysyä että miksi?

Laitetaan tähän vielä se että en ole tässä lyttäämässä C-12 stanu luokkaa, osaan kyllä ajaa mattiksella jopa suoraan ja taidoillani varmasti joku ö-finaalipaikka irtoaisi. Itse ajattelen lähinnä siltä kantilta että jos entry-kilpailuluokka ei ole tarpeeksi helppo ja rajattu (mestareilta) niin luokan menestys on kuin lehmän henkäys, hetken se lämmittää.

Tällä hetkellä suomessa on muutenkin tilanne sellainen että koko laji-sekmentiltä puuttuu visio.
Ei ole selkeää suunnitelmaa miten saataisiin lisää kisaajia nousemaan takapihoilta -> kerhokisoista -> maailmanmestareiksi. Tähän tarvitaan "road-map" jossa on kuvattu luokat ja niiden kehityssuunta, tähtäimenä luokat joista ajetaan EM/MM-titteli.

Suurin osa toiminnasta on heitetty kerhojen vastuulle ilman mitään selkeää ohjausta, tuki AKK:n jäsenkerhoille on aika heikkoa. Toiset kerhot onnistuu hyvin ja toiset kärsii harrastajakadosta. Yhteinen suunta ja visio puuttuu.

Tuskin se lätkää hakkaava Ville 12v menee suoraan pelamaan SM-kaukaloon kun on ensin ostanut sopivat varusteet ja vähän sutinut koulunsa kaukalossa. Kyllä uskon vahvasti että jonkilainen seuratoiminta ja pienemmät pelit ovat ensin välissä…
« Viimeksi muokattu: 16.09.10 - klo: 08.33 kirjoittanut HVoltage »
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: C-12 stanuluokka Suomeen - FTT2011 keskustelua ja ideointia
« Vastaus #142 : 16.09.10 - klo: 08.23 »
Tämä on just mun pointti! Se ei että nämä eivät käy SM-kisoissa (joissa vaaditaan lisenssi) tai krossibaanoilla (Finnish Open) ei tarkoita että se olis "flopannu" täysin kokonaisuutena. Again, Model Expo oli hurjan suosittu juttu. Riippuu taas mistä kulmasta katsotaan asiaa. Ei mitään tätä luokkaa vastaan.

Vesa, ehkä voit ehdottaa Model Expo työryhmälle että tänä vuonna rakennetaan turistibaana sinne (mulle kyllä sopii!) niin voit tulla Oulusta ajamaan sinne ja katsotaan mikä on suosio.
« Viimeksi muokattu: 16.09.10 - klo: 08.35 kirjoittanut GT Warrior »
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: C-12 stanuluokka Suomeen - FTT2011 keskustelua ja ideointia
« Vastaus #143 : 16.09.10 - klo: 08.34 »
Olen seurannut tätä keskustelua ja ihmettelen että yhtään "uutta" kuljettajaa ei ole ollut keskustelijoiden joukossa. Tuntuu siltä, että ollaan tekemässä luokkaa kuskeille joita ei ole. Olisiko parempi pitää nykyiset SM-luokat ja ajaa kerhotasolla tai lisenssivapaasti kunnes kriittinen massa kisaajia on kasassa?

Matolla ajaminen kiinnostaisi mutta ajaminen, ei säätäminen. Samoilla sähköillä olisi hyvä voida ajaa jotain muutakin jos homma ei nappaakaan, muuten tulee kallis kokeilu.

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: C-12 stanuluokka Suomeen - FTT2011 keskustelua ja ideointia
« Vastaus #144 : 16.09.10 - klo: 08.38 »
Jon - jos luokalla ei ole SM-statusta niin sitä ei ajeta (missään). Ensin status, sitten kuskit.
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa rrike

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: C-12 stanuluokka Suomeen - FTT2011 keskustelua ja ideointia
« Vastaus #145 : 16.09.10 - klo: 08.43 »
Pitäisköhän järjestää kysely
jossa näkyis kenellä oikeesti on näitä stanu mattiksia ja on valmiina ajamaan kisoissa.
| Team Associated | LRP | Sanwa |

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: C-12 stanuluokka Suomeen - FTT2011 keskustelua ja ideointia
« Vastaus #146 : 16.09.10 - klo: 08.54 »
Pitäisköhän järjestää kysely
jossa näkyis kenellä oikeesti on näitä stanu mattiksia ja on valmiina ajamaan kisoissa.


Johan semmonen pidettiin... oliko siellä joku 50-60 nimee
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: C-12 stanuluokka Suomeen - FTT2011 keskustelua ja ideointia
« Vastaus #147 : 16.09.10 - klo: 09.00 »

Tämä on ei kyllä nyt vastannut kysymykseeni! Mikä on kriittinen massa, missä on se raja? Mikä nykyisissä luokissa on vikana? Miksi ei voi pohtia uusia luokkia ilman että nämä määreet täyttyy (mitkä ne sitten ovatkaan)?

Mitä tulee noihin espoo/vantaa kehäkolme viittauksiin niin pitää ottaa huomioon että suuri osa suomen harrastajista asuu siellä. Heistä suurin osa kuitenkin ajaa vain ihan paikallisissa sarjoissa, kannattaisi varmaan kysyä että miksi?
Jos teet uusia luokkia se myös karsii nykyisiltä luokilta osallistujia, jos ne ovat just ja just yli kriittisen massan ne saattaa tipahtaa sen alle. Sen jälkeen on vanha luokka joka ei toimi ja uusi luokka joka ei mahdollisesti ota tuulta.

Mihin perustat väitteesi että ajaisivat vaan kerhokisoja? Itse sanoisin että UAU oli varsinkin viime vuoden FTT kisoissa todella aktiivisia(muista vuosista ei ole havaintoakaan). Melkeen kaikki ketä näin radalla/kerhokisoissa olivat myös kiertämässä sarjaa sisäkaudella, isompi kato oli ns vanhoissa ketuissa jotka ovat jo vuosia ajaneet ja eivät jaksaneet enään lähtee kiertämään.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: C-12 stanuluokka Suomeen - FTT2011 keskustelua ja ideointia
« Vastaus #148 : 16.09.10 - klo: 09.07 »
Tällä hetkellä suomessa on muutenkin tilanne sellainen että koko laji-sekmentiltä puuttuu visio.
Ei ole selkeää suunnitelmaa miten saataisiin lisää kisaajia nousemaan takapihoilta -> kerhokisoista -> maailmanmestareiksi. Tähän tarvitaan "road-map" jossa on kuvattu luokat ja niiden kehityssuunta, tähtäimenä luokat joista ajetaan EM/MM-titteli.

Suurin osa toiminnasta on heitetty kerhojen vastuulle ilman mitään selkeää ohjausta, tuki AKK:n jäsenkerhoille on aika heikkoa. Toiset kerhot onnistuu hyvin ja toiset kärsii harrastajakadosta. Yhteinen suunta ja visio puuttuu.

Nyt ollaan asian ytimessä!

Pitkän tähtäimen suunnitelmallinen kehitystyö on se mitä tarvitaan, ei pelkästään yksittäisen luokan nostamiseksi, vaan koko pienoisautoilun näkyvyyden ja tunnettuuden parantamiseksi ja sitä kautta harrastajien ja tukijoukkojen mukaan saamiseksi.
Flying Calacucco

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: C-12 stanuluokka Suomeen - FTT2011 keskustelua ja ideointia
« Vastaus #149 : 16.09.10 - klo: 09.17 »
Pitäisköhän järjestää kysely
jossa näkyis kenellä oikeesti on näitä stanu mattiksia ja on valmiina ajamaan kisoissa.


Johan semmonen pidettiin... oliko siellä joku 50-60 nimee

49 vastaajaa joista 42 ilmoittaa joko osallistuvansa tai harkitsevansa osallistumista

Tulokset täällä
http://kuusinen.pp.fi/C-12%20stock_Tulosyhteenveto_13.6.2010.pdf
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi