Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Toomi

Sivuja: [1]
1
Viikko takaperin tuli ostettua Trx Erevo 1/16 ja nyt pari päivää sitten tuli 1/10 Erevo. Näillä mennään nyt hetki ainakin..

2
Tuli tässä uusi harrastus hankittuani RC auton (Maverick Desert Wolf http://www.hpiracing.co.uk/piw.php?partNo=MV12901). Tässä hieman jo ehtinyt myös tätä foorumia tarkkailla, ja hyvää infoa löytyy. Mutta toki saa hyviä vinkkejä laittaa, kun RC autot aikalailla noviisi tasolla minulla. Viimeeksi joskus -80 luvulla omistanut semmoisen. Tässä pari vuotta koptereita ja multeja harrastanu ja siitä tuli aika paljolti kiinnostus RC autoihin ja FPV  kamojen asentaminen. Menossa nyt testi isolla kameralle, mutta jos toimii hyvin niin sitten oikea FPV kamera asentuu.

Onkos täällä muuten porukkaa jotka käy yhdessä ajelemassa/pitämässä renkaan potkijaisia? Itse HKI keskusta, ja täällä hieman huonosti noita ajopaikkoja. Eli vinkkiä jos on jotain tämän tyyppistä kokoontumista.

Ja jos jollain on kokemusta yllä mainitusta autosta niin saa mielellään heittää vinkkejä koskien sitä.

Onne uuden auton johdosta!

Jätkäsaaren bunkkerissa on rata kyseiselle autolle ja myös Roihupellossa Rc-ratakeskus jossa myös rata.

Ei muutaku ajamaan ja hakemaan säätöjä omaan ajotyyliin sopivaksi!

3
Yleinen keskustelu / Vs: Rc Offroad 2016-tapahtuma?
« : 07.03.16 - klo: 20.01 »
Rc-offin puolelta tavoittaa scale/crawling alan harrastajia. Pitävät kisoja ja safari ajopäiviä.

4
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 27.02.16 - klo: 08.42 »
No miten se asennetaan takavetoisessa
kun ei ole kokemusta kuin nelivedoista.

Otat auton takaosasta pinjonin/spurrin suojakopan pois, muistaakseni 3kpl pieniä ristipäitä pitää sitä kiinni.

Sen jälkeen löystät 2kpl ruuveja mitkä pitää moottoria paikoillaan, etsit pinjonista sen kiristys ruuvin, löysäät ja vedät pinjonin pois. Uus paikalleen, pinjonin kiristys ruuviin hyvä laittaa pieni tippa kierrelukitetta/kynsilakkaa. Sit vaan romut kasaan!

5
Yleinen keskustelu / Vs: Omat RC-Videot
« : 20.02.16 - klo: 22.50 »
No jokos tiukkapipot ottia asian hampaisiinsa :police:
Huomatkaa juniorin eka video.
https://www.youtube.com/watch?v=-vhg43sSQt8
Ja sitten viimeisin, onhan tuossa jo yritystä, auto pysyy radalla ja on sitä tekemisen meininkiä.
https://www.youtube.com/watch?v=kA-19o6tLi0

Antakaa PRKL lapsen olla lapsi ja kehittää itse itseään, ei täällä kukaan ole ollut täydellinen kun ensimmäisiä
raportteja laittoi.

Vai ONKO tänne kohta laitettava joku ikäraja??

Täällä foorumilla kuitenkin on tuo ikähaarukka varmaankin about  7 vuotiaasta hautaan asti, joten pyytäisin itse hieman käyttäytymistapoja, tuskin tuo on keneltäkään pois jos innokkaat ja nuoret kaverit tänne omia videoita laittavat?
JA jos jollakin on se herne väärässä sieraimessa edelleen, niin laita ihmeessa se YV minulle, äläkä tätä hyvää ketjua pilaa.

Tää on kyllä fiksuin ja asiallisin kommentti mitä täällä sivulla oon lukenu..  Ja oon ihan samaa mieltä, täällä nykyään haukutaan, arvostellaan ja vittuillaan yms. aloitteleville kuskeille. Pitäis kumminkin kaikkien pitää yhtä, samaa harrastusta tässä harrastetaan.

6
Eiköhän se ole jokaisen oma päätös mitä ja minkä hintaisia osia laittaa omaan autoon, jota rakentaa itselle.


7
^Kiitoksia vastauksesta  :smiley:

Olen nyt kerran päässyt autoa kokeilemaan ulkona, niin siellä tuo jarruvoima tuntui kyllä riittävän. Varmaan aluksi johtui tuo jarrutus tehon "puute" välimatkoista, mitkä ovat sisällä niin lyhyet.

Ajon jälkeen latasinkin akun ja käärin sen sammutuspeitteen sisään latauksen ajaksi. Ajaa varmaan saman asian, ellei jopa paremmin, kuin tuo lataus pussi. Mutta tämä varmaan siippuu siitä miten sen sinne käärii... Cutoffi on päällä, enkä sitä ajatellut pois päältä laittaakkaan  :smiley:

Tuulettimen löysinkin jo...

Servoja olen yrittänyt löytää suht edullista ja edes jonkin laista semmoista. Mutta kun ei kaikkea näistä tiedä ja yrittää opiskella yksin netistä, niin ei siitä mitään tule. Ja jos totta puhutään, niin meni jo vähän makukin siihen, että täältä mitään enään kysyisin. Nyt autossani olevan servon(HSP e6001) spesit on tämän laiset:

Operating Voltage : 4.8-6 vdc
Operating Speed : 0.13 Sec / 60 (4.8V)
Operating Speed : 0.12 Sec / 60 (6.0V)
Torque : 5.2kg.cm at 4.8vde
Torque : 6.0kg.cm at 6.0vde
Weight : 42.4g

Jos oikein olen noita servoja tutkinut, niin aika vaikea löytää nopeampaa servoa alle 100€?

Kyllä se sammutuspeitekin luultavasti ajaa asiansa, kunhan on tiiviisti pakattu. Eipä ne lipot vaarallisia ole jos ei ihan järjettömiä virtoja käskytä sisään ja valvoo latausta.

Hobbylinnassa on muutama kohtuuhintanen servo metallirattailla, muistaakseni 9kg ja 0.09sek. Itselle 0.09 on toiminnut loistavasti
. Tietenkin kannattaa hommata varmuudeksi waterproof jos meinaa kurakeleillä ajaa, niin ei tule sitä "oho ei kestänykkään vettä"

8
^
Joo, kyllä noita ohjekirjoja on tullut luettua... Mutta kun tutkin pakkauksen uudestaan, niin löysin semmoisen ohjekirjan mitä en ollut ennen nähnyt. Sieltä löytyi semmoinen ohjekirja kuin, WP Sensorless Brushless Speed Controller[RTR](Nopari?). Tuolla on säätöohjeita aika monelle eri ohjelmoinnille, esim varoitus jos Li-Po akun kennon volttimäärä pääsee laskeutumaan liian pieneksi, yms. Ja siellä oli merkinnät kaikelle mille ne on tehtaalla säädetty. Jarruvoiman pitäisi olla 75%  :shocked:. Jotenkin en usko vielä tuota, ennen kuin tarkistan sen itse. Huomenna tutkin miten tuo oikein toimii...

Tuohon ohjaukseen ilmeisesti auttaa servon vaihto? Jos sillä pystyy tuohon vaikuttamaan, niin kuinka voimakas? servo minun kannattaisi hankkia? Jos nyt olen oikein autoani tutkinut, niin siellä on 6kg servo.

Sitten vielä semmoinen, kun tuon paketin mukana tuli tuommoisia C:n mallisia muovi osia, ne ovat n 11mm halkaisijaltaan ja n 6mm leveydeltään, niin mitäköhän ne mahtaa olla? (Ja näitä ei löytynyt sieltä ohjekirjasta  :wink:)

SItten jos joku jaksaisi vastat noihin aikaisempiin kysymyksiin akuista ja laturista  :smiley:

Jos ohjaus tuntuu hitaalta, niin kokeile päivittää nopeampaan.
6-9kg luulisi riittävän vallanmainiosti.

Noista C-klipseistä tulee ekana mieleen iskarin jousen esijännitys palat.

Suosittelen ostamaan kunnollisen älylaturin jolla pystyy ladata kaikkia akku tyyppejä.
2s akkut antavat tuohon vekottimeen jo tarpeeksi virtaa, mutta jos välttämättä haluat 3s niin anna mennä.
Itse ostin Vapexin 2s 4000mah Hobbylinnasta ja pyörittä Castlen harjatonta combo aivan hyvin. Hintaa 50e/Kpl

Lipoilla jos ajat, eikä aikaisempaa kokemusta akuista ole, niin suosittelen pitämään Cutoffin päällä.

Muista ostaa lipon latauspussi, halpa vakuutus!

Tuulettimia ja muita härpäkkeitä myy suurinosa Rc kaupoista, eurorc, rcm yms Kannattaa tutustua netissä tarjontaan.

En suosittele ottamaan "jarrua" pois, niin että pakki rävähtää heti päälle kun ajat eteenpäin ja painat jarru/pakkia, ei luultavasti tee kovin hyvää moottorille.

9
miten kaliproidaan nopeuden säädin himoto eambassa?

Jos sulla on kyseiseen vekottimeen ohjekirja niin sieltä löytyy luultavasti ohjeet.
Jos taas ei niin Googleen, himoto esc kalibration, löytyy ohjekirja Pdf. muodossa ja muutakin keskustelua auton sähköistä.

Näin saat varmasti nopeiten vastauksen.

10
Polttisautot / Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« : 28.09.11 - klo: 15.33 »
Auto taas kunnossa. Kytkimen paljojen kiristinjousi oli vain poikennut. Kiitos todella paljon HOKE, että jaksoit auttaa ja vastailla viesteihin, vaikka kysymykset olikin mitä oli:) Kiitos paljon!

11
Polttisautot / Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« : 28.09.11 - klo: 09.21 »
Kyllä auto on 2 vaihteinen...  Tarkoitatko kytkimen laakereilla siellä sisällä olevia laakereita??

EDIT: Laakerit ok! Miten noitten kytkimenpalojen pitäisi ottaa tohon levyyn kiinni? Kireellä ettei liiku ollenkaan vai sillee että liikkuu vapaasti?

Kytkinlaakerit... Löytyy kytkinkellosta, eli moottorissa oleva ratas.

Minkälainen kytkin on kyseessä???
Kolmipalainen, missä on palat samanlaiset kuin ylempänä nassikka10 kuvassa???

Mikä auto edes on kyseessä... Sekin voisi auttaa, varsinkin jos autossa on vakio kytkin.

Kolmipalaisessa kytkimessä ei ole mitään levyä... Eikä ole olemassa asentoa kireellä tai löysällä.

Kuulostaa siltä että puhut slipperistä, millä ei ole mitään tekemistä itse polttomoottorin kytkimen kanssa.

Eli siis autohan on Traxxas Slayer Pro 4x4. Ohjeessa puhutaan vain jostain "Slipper clutch" jutusta, eikä muista kytkimistä...
http://store02.prostores.com/servlet/rcnitrohobbies/the-4209/NEW-TRAXXAS-SLAYER-PRO/Detail  Tossa ois linkki minkä näköseltä ne ostat näyttää, palat+toi levy... Eli jos nyt oikein ymmärrsin niin kytkin on tuossa moottorin rattaan sisällä, joka pyörittää vaihteistoa?

12
Polttisautot / Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« : 27.09.11 - klo: 17.41 »
Kyllä auto on 2 vaihteinen...  Tarkoitatko kytkimen laakereilla siellä sisällä olevia laakereita??

EDIT: Laakerit ok! Miten noitten kytkimenpalojen pitäisi ottaa tohon levyyn kiinni? Kireellä ettei liiku ollenkaan vai sillee että liikkuu vapaasti?

13
Polttisautot / Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« : 27.09.11 - klo: 16.27 »
Eli siiis auto liikkuu eteenpäin ihan vapaasti, mutta taaksepäin kun työntää, niin tökkii ja moottorin ratas pyörii, samoin kytkin... en tiedä tajusitko

14
Polttisautot / Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« : 27.09.11 - klo: 08.28 »
Okei, eli nyt on autoa purettu sen verran että kytkin on näkyvissä... Mikä tuossa kytkimessä voisi olla vikana? Ja miten tuota kytkintä mahdollisesti säädetään? Noi kytkin palat on aika tiukasti tossa levyssä kiinni, ei liiku mihinkää se levy itsekseen

15
Polttisautot / Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« : 26.09.11 - klo: 21.35 »
Vaikuttais siltä että kytkin on rikki.

Eli ottaa kokoajan kiinni, josta johtuu tuo itsekseen ryömiminen.

Voiko tuo kytkimen rikkinäisyys vaikuttaa auton sammumiseen?

16
Polttisautot / Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« : 26.09.11 - klo: 19.40 »
Eli nyt tuli sellanen ongelma vastaan tollasen Traxxas Slayer Pro 4x4 auton kanssa. Eli... eilen olin ajelemassa tuolla autolla ja toimi kuin unelma ja käynnisty/kävi hyvin. Mutta tänään kun olin ajamassa lähti käyntiin mutta sammui heti...  Auto ei käynnisty renkaat maassa, lupailee vaan, mutta ei käynnisty. Renkaat ilmassa auto käynnistyy, mutta vaikuttaa "tukkoiselta" ja savuttaa. Heti kun laskee auton maahan, auto kulkee pari senttiä itsekseen ja sitten sammuu. Vaihdoin tulpan+ilmanputsarin ja katsoin että polttoainetta menee moottorille. Auto on tehdas asetuksilla.  Toivottavasti joku sai selvää ja kiitos etukäteen vastanneille! :)

Sivuja: [1]