Oppiminen jatkuu...
...
Diffeihin en ole koskenut ja akku on vakiopaikassa... Uudeksi moottoriksi tilasin Novak Ballistic 550 Brushless "Short Course" Motor (4.5T/5000Kv) murikan. Hobbyking 100 A combo ESCin kanssa ajattelin sitä alkuun kokeilla.
Nyt on kiinni varakoneena Hobbykingin kauppaama 16 taalan ihme "TP540-13.5T 3150kv Brushless R/C Car Motor w/sensor". Yllättävän mukavasti tuokin kulkee 3s akulla. Kestosta ei ole mitään tietoa, vasta pari 2s akullista ja yksi 3s akullinen on huristeltu...
... ja jatkuu...
Oli semmonen kuuden tunnin urakka laitella öljy takadiffiin. Meni siinä muutama poranterä ja avain samalla, käväisi v-käyrä pari kertaa melko korkealla, ei tahtonut vanhan selkäkään moista mahtiurakkaa kestää - joku ruuvi taisi olla lukitteella kiinni ja meni porailuksi jne. Pitää taas kohtalainen innostus tulla, että jaksan etudiffiä ruveta kaivamaan esiin.
Tuo varakone taisi semmoset reilut 10 akullista (alle 20 ainaskin) kestää kunnes päästi savut ulos. Nyt on ensimmäiset neljä akullista ajeltu em. Novakin motilla ja Hobbykingin noparilla. Kerran nopari pätkäs ylikuumenemisen vuoksi, tuuletin oli jumiutunut. Testasin noparina myös Ezrun 60A laitetta, mutta ymmärrettävästi se ylikuumeni nopeasti ja ajelu oli sellaista puolikaasuhuristelua. Tuossa Hobbykingin noparissa tökkii pakki, laitoin Novakin noparin tilaukseen, sen saman Novak SC noparin jota myydään moottorin kanssa myös combona.
Tuon Novakin koneenhan sanotaan ottavan tehoja 890 W. Tehot on kyllä havaittavissa myös ajoajoissa, kellotin 2s 4000 mah ja 5000 mah akuille n. 11... 12 min kestot. Hieman vekkulia, että molemille tuli lähes identtiset ajat. Syitä voisi olla:
- en noiden kiina-akkujen oikeaa kapasiteettia ole mitannut
- 5000 mah akulle muistaakseni luvattiin parempaa virranpurkuarvoa
----- ikäänkuin tuo 5000 mah akku olisi antanutkin hieman enemmän virtaa (tehoa, vääntöä) moottorille