Kirjoittaja Aihe: Apua harjattoman asennukseen  (Luettu 9458 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Apua harjattoman asennukseen
« Vastaus #30 : 29.11.05 - klo: 23.09 »
Miksi ostaa erillisiä kennoja, kun käsiteltyjen ja mätsättyjen kennojen halvimmat paketit maksaa jotakuinkin 50eur setti?

En nyt kommentoi noihin ampeerimääriin, mutta ei tasan tarkkaan kymmen purkukerran jälkeen tarvita mitään käsittelyä, paitsi tietysti tasauspurkua.

GP:ltä voivat mätserit ja muutkin ostaa jo valmiiksi luokiteltuja kennoja nykyisin. Eli huonoimpia ei tarvitse edes ostaa, vaan voi valita itselleen sopivimman hintatason laatutavoitteen mukan. Arvaapa minne ne heikommat kennot sitten menevät myyntiin?
---

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Apua harjattoman asennukseen
« Vastaus #31 : 30.11.05 - klo: 08.18 »
Voishan tässä kohtaa ihan kuriositeettinä kertoa esimerkin. Minä ostin aikoinaan 3000 Sanyon NiMh kisa-akkuja pari kitaletta. Noin sadan 12-lankaisella koneella ja touringautolla ajetun latauskerran jälkeen tein niistä nelikennoisia mattoauton akkuja kaverilleni. Kyllä ne edelleenkin toimii ihan kohtuullisesti. Akkuja ollaan vain ladattu ja purettu. Mitään muuta niille ei ole tehty.

Poissa Danger

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Apua harjattoman asennukseen
« Vastaus #32 : 01.12.05 - klo: 13.33 »
Lainaus käyttäjältä: "jtnevala"


Niin ja vielä sellainen kysymys, että asennetaanko se noparin ja vastarin välinen konkka näin


Nopari -  -------- C+ ----------- Vastari -
Nopari + -------- C-  ----------- Vastari +



EI asenneta noin, tai elektrolyytti tulee savuna ulos katselemaan. Eli elkon miinus negatiiviseen potentiaaliin, eli miinukseen.

Nopari -  -------- C-  ----------- Vastari -
Nopari + -------- C+  ----------- Vastari +
- Savage brushless. RC18T brushless.

Poissa Danger

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Apua harjattoman asennukseen
« Vastaus #33 : 01.12.05 - klo: 13.41 »
Lainaus käyttäjältä: "l150040"
Eiköhän ne suuret virrat oteta nimen omaan akusta. Eli joku 3000-4000 uF konkka kannattaa juottaa akun napojen väliin.



Jos ollaan tarkkoja, niin ELKO kannattaisi kytkeä mielummin mahdollisimman lähelle noparia. Tällä saadaan kompensoitua hieman virtapiikin aikana johtoihin jäävä tehohäviö. Eli energia varastoidaan konkkaan silloin kun virtaa otetaan akusta kohtuullisesti tai vähän. Sitten kun virtaa tarvitaan paljon meinaa akku kyykähtää ja konkkaan varastoitunut energia tulee apuun, mutta elektronit joutuvat kulkemaan häviöllisen johtimen läpi. Eli jos kondensaattori juotettaisiin mahdollisimman lähellä vastaria niin vapautuvalla energialla olisi vapaampi pääsy noparin kautta moottorille.

Menee tietty hifistelyksi, mutta jos tehdään tarkasti ja haluattan optimoida myös tämä seikka niin näin asia on.

-Danger


EDIT: Ensimmäinen vastari sana korjattu nopariksi. Kiireessä kirjoitin väärin.
- Savage brushless. RC18T brushless.

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Apua harjattoman asennukseen
« Vastaus #34 : 01.12.05 - klo: 14.01 »
Vai että meinaat sellaisia yli 50 A virtoja vetäistä vastarin johdon kautta ;-) Sitä paitsi vastarilta ei todellakaan mene virtaa moottorille. Sieltä tulee pelkkä ohjaus noparille. Virrat menevät kyllä suoraan akusta noparin kautta moottorille. Tämän lisäksi nopari ohjaa pienen osan virrasta vastarin suuntaan, jotta esim. servo saadaan toimimaan. Eli juoton edelleenkin konkkani akulta tulevien johtojen päähän (mieluusti noparin päähän), miten olen tehnytkin jo vuosien ajan.

Toki vastarin puolellekin voi konkan laittaa, mutta tällä kompensoidaan vain vastarissa kiinni olevien laitteiden virtapiikkejä. Yleensä tuo akun johdoissa kiinni oleva konkka hoitaa tämänkin, kunhan esim. servot eivät yritä imeä enempää virtaa kuin, mitä nopari suostuu tarjoamaan.

Poissa jtnevala

  • Jäsen
    • Profiili
Apua harjattoman asennukseen
« Vastaus #35 : 01.12.05 - klo: 14.09 »
Lainaus käyttäjältä: "Danger"
Lainaus käyttäjältä: "jtnevala"


Niin ja vielä sellainen kysymys, että asennetaanko se noparin ja vastarin välinen konkka näin


Nopari -  -------- C+ ----------- Vastari -
Nopari + -------- C-  ----------- Vastari +



EI asenneta noin, tai elektrolyytti tulee savuna ulos katselemaan. Eli elkon miinus negatiiviseen potentiaaliin, eli miinukseen.

Nopari -  -------- C-  ----------- Vastari -
Nopari + -------- C+  ----------- Vastari +


Ahha, virhe kuvassa, tarkoitin juuri tuota vastaustasi.

Poissa Danger

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Apua harjattoman asennukseen
« Vastaus #36 : 01.12.05 - klo: 15.32 »
Lainaus käyttäjältä: "l150040"
Vai että meinaat sellaisia yli 50 A virtoja vetäistä vastarin johdon kautta ;-) Sitä paitsi vastarilta ei todellakaan mene virtaa moottorille. Sieltä tulee pelkkä ohjaus noparille. Virrat menevät kyllä suoraan akusta noparin kautta moottorille. Tämän lisäksi nopari ohjaa pienen osan virrasta vastarin suuntaan, jotta esim. servo saadaan toimimaan. Eli juoton edelleenkin konkkani akulta tulevien johtojen päähän (mieluusti noparin päähän), miten olen tehnytkin jo vuosien ajan.

Toki vastarin puolellekin voi konkan laittaa, mutta tällä kompensoidaan vain vastarissa kiinni olevien laitteiden virtapiikkejä. Yleensä tuo akun johdoissa kiinni oleva konkka hoitaa tämänkin, kunhan esim. servot eivät yritä imeä enempää virtaa kuin, mitä nopari suostuu tarjoamaan.


Olin vahingossa kirjoittanut vastari vaikka tarkoitin noparia. Eli jos noparin ja akun väliin laittaa konka on edullisempi paikka lähellä noparia. Anteeksi harhaanjohtavuuteni.  :wink:
- Savage brushless. RC18T brushless.

Poissa jtnevala

  • Jäsen
    • Profiili
Apua harjattoman asennukseen
« Vastaus #37 : 03.12.05 - klo: 13.49 »
Lainaus käyttäjältä: "Danger"
Lainaus käyttäjältä: "jtnevala"


Partco:stä näyttäisi löytyvän elektrolyyttikondensaattoreita, onko oikeanlainen? pitäisikö hommata 10v 2200uF ja jos ei sillä pelaa niin 10v
3300uF kondensaattori?



Osta heti toi 3300uF konkka, jos se vaan sopii mekaanisesti. Sillä ei ole mitään merkitystä ostatko 10V tai vaikka 15V elkon. Tärkentä, että jännitekesto alkossa on suurempi kuin käyttämäsi akun jännite. Tässä tapauksessa 3300uF 10V ja 3300uF 15V konkilla EI ole mitään eroa. Itseasiassa mitä pienempi konkan kotelo on fyysisiltä mitoiltaan niin konkan kapasitanssi laskee kun jännite sen yli lisätään. Tosin noin suurissa konkissa ei juuri kyseistä efektiä esiinny.

Elkon tulee kytkeä aina oikein päin mutta miinus on yleensä hyvin merkitty. On olemassa myös ns. bi-polar elkoja jotka voidaan kytkeä kumminpäin tahansa...

-Danger



Kiitoksia kaikille avusta. Ostin Partcosta erilaisia kondensaattoreita ja juotin noparin ja vastarin väliin samantien 4700uF konkan 16v, kun ei ollut noita 10v. Eipä sillä mitään merkitystä kuulemma ole vaikka se konkka olisi 16v.

Nykimisongelma hävisi tosiaankin kokonaan pois :) , kiitoksia teille.

Tehoakin on 7.2 voltilla ajellessa enemmän kuin koskaan harjallisella 8.4 voltilla. Välityksiä voisi vielä suurentaa, niin että auto kulkise kovempaa.
Nyt se vaan sutii ja kun saa pitoa niin kiihtyy välittömästä huippunopeuteensa.

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Apua harjattoman asennukseen
« Vastaus #38 : 07.12.05 - klo: 00.10 »
Lainaus käyttäjältä: "jtnevala"
Eipä sillä mitään merkitystä kuulemma ole vaikka se konkka olisi 16v.


Sillä on sen verran merkitystä, että 16V kondensaattori kestää isomman jännitteen, jolla tosin Ei ole tässä apauksessa mitään merkitystä. Kummankaan virrankesto ei tule 7.2V akulla ylittymään. Täyteenladatulla 8.4V akulla 10V kondensaattorin jännitteenkesto menee aika rajalle, mutta kyllä senki kestää pitäis. Ei siitä ylimääräisestä jännitteenkestosta tosin haittaakaan ole...
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja