Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - TomiM

Sivuja: 1 2 [3]
61
Tulokset / Jose
« : 24.11.02 - klo: 00.15 »
Jose: Kulkiko tarpeeksi kovaa viimeisessä finaalissa?

62
Sähköautot / Set up
« : 24.11.02 - klo: 00.11 »
RChullu: Renkaat ja niiden toiminta on 80% kierrosajasta. Eli tarkoituksena on saada käyttöön mahdollisimman PALJON pitoa, EI vähentää. Kapeampi leveys pitoainetta kumirenkaaseen=vähemmän mekaanista pitoa, eli kierrosajat huononevat. Tämähän ei ole tarkoitus, eihän, vaan tarkoitus on mennä hemmetin kovaa rataa ympäri!?! Säätämällä oikeaoppisesti autoa kierrosajat paranevat ja auto on rauhallisempi ajaa.

Skodan säätöihin en ota kantaa, koska on onneksi vieras kärry mulle. Kenties Teppo voi antaa säädöille täsmäiskun.

63
Sähköautot / Säädöt
« : 23.11.02 - klo: 20.06 »
Helpottaisi myös kummasti, jos kertoisit minkä kärryn omistat.

Eturenkaisiin ohuemman pitoaineraidan laittaminen EI korjaa ongelmaa, ainoastaan piilottaa sen.

64
Sähköautot / Losi
« : 23.11.02 - klo: 20.03 »
Losi XXXS:kin löytyy multa, samoin hyvä perussetup. Pitäis vain vääntää se sähköiseen muotoon.

65
Sähköautot / Servo
« : 18.11.02 - klo: 19.53 »
RCHullu: Varmaan ihan OK servo, mutta vaikea sanoa kestävyydestä, kun ei ole kokemuksia. Ei ole ollut tarvetta vaihtaa, koska en ole saanut kymmenen vuoden käytönkään jälkeen toimintasavuja ulos vanhimmasta Airtronics-servostani...

66
Sähköautot / ...pensselit
« : 18.11.02 - klo: 19.31 »
Kyllä, pattereilla on muisti-ilmiö tallella. Se on hyvä nollata Koskenko..eiku kennokohtaisella erillispurkulaitteella.

2400:set ovat vielä hitsauksenkestävää NiCd-teknologiaa.

Keilillä on myös ihan OK servoja, kunhan niissä on metallirattaat.

67
Sähköautot / Pelit ja pessaarit
« : 18.11.02 - klo: 19.25 »
Pakilla ja pannuilla voit heittää vesilintua. Eiku, komento takaisin säästä ankkurit moottoreista ja tee pakista katiska!

Quadra on aivan passeli, kun sisältää virtsalähteen. Hinta/laatusuhde on parhaasta päästä, jopa uutena ostettuna.

Akku asia on näin: Millä tahansa paristotyypillä kerkeää stanussa nopeuden puolesta, kunhan ne ovat laadukkaat. Paristotyypit käyttäytyvät hieman erilailla viritetyllä moottorilla kuin stanulla. Pitäis varmaan kokeilla stanulla ajoa, niin vois spekuleerata enemmän. Kenties RC2400:set ovat kestävämmät kuin NiMh-akut, vaikka nekin vaikuttavat olevan tänäpäivänä erittäin pitkäikäisiä.

68
Sähköautot / Pelit ja pensselit!
« : 18.11.02 - klo: 19.05 »
Asiaa!!

Höpö, höpö! Unohda Hitecit, M'tronicksit ja muut halpisnippelit! Huippulaitteet ovat lähestulkoon edelleen saman merkkisiä nykyäänkin kuin silloin 8-vuotta sitten kun hyväksikäytit Schumacherin GayCar:ia 9-lankaisella koneella!

Huonoista laitteista ei tule kuin pahamieli ja silloin on huono lämmitellä wanhaa harrastusta uudelleen henkiin. Tilannehan on sama kuin käyttäisit 305hv:ssa S14:ssa Bilteman tarvike jarrupaloja tai, että sinulla on käytettävissä rahatollo X. Voit ostaa rahotollo X:llä uuden Fiat Punton tai sitten esim. neljä vuotta vanhan Almera GT:n. Kyse on valinnoista. Minä ainakin suosisin jälkimmäistä vaihtoehtoa!

Parhaimman hinta/laatusuhteen omaavat käytetyt huippulaitteet ja aktiivikisaajat antavat varmasti vinkkejä tekniikasta.

Säädin: Novak Cyclone, LRP V6 tai V7.1, LRP Quantum, CS Rocket MAX, GM V12... Hl käytettynä n.85e Mikä tahansa alle 6-vuotta vanha kisasäädin antaa rahalle paremman katteen kuin saman hintainen upouusi hilavitkutin!

Servo: Metallirattainen Sanwa, Futaba tai KO. Ei ole muita vaihtoehtoja! Mikä tahansa alle 10-vuotta käytetty on parempi, kuin saman hintainen uus halpis! Hl käytettynä n.20-50e

Laturi: Vaikeaa löytää kunnollista käytettynä. Pitää olla sellanen mikä lataa uusia NiMh-akkuja. Robitronic PRO2000+, CS, Orion, LRP tms. Hl käytettynä n.50e->

Radiot: Eivät ole hirveän oleelliset auton hallinnan suhteen, kunhan eivät ota häiriötä. Suosittelen Sanwan, Futaban ja KO:n kisamalleja viimeisen 10-vuoden ajalta. Hl. n.50-250e Vaikeahko löytää..

Akut: Tarvitset kisoissa kolme hyvää akkua. Tähän päälle vielä kolme treeniakkua, niin saldo on täynnä. Stanuun käyttökelpoiset kennotyypit ovat Sanyon RC2400, RC3000HV, Pano UMH ja SMH. Kannattaa harkita käytettyjen hankkimista ainakin treeniparistoiksi huippukuskeilta. Paristojen hintahaitari on laaja n.10-120e. Satsi ja ajoaika hinnan mukaan.

Auto: Kärryyn kannattaa panostaa. Loppupelissä se on se tärkein työkalu, millä ajetaan kovaa ja muodostetaan parhas mielihyvä.

Mitä välineitä Juha sulta vielä löytyy varastosta? Voitaisiin kasaa sulle sellainen paketti, niin uusista kuin vanhoista palikoista, että junnukuskien niskat taittuu;)

69
Tulokset / 6min
« : 31.08.02 - klo: 00.18 »
Toke: Meinaatko tosiaan, että moottoreita ei sorvattaisi sitten joka erään, jos ajoaika olisi 6min ja vähentäisi moottorikustannuksia? Höpöhöpö. Olen ajanut kahdella moottorilla nyt tasan tarkaan vuoden! Joka hemmetin treenin ja kisan! Minun mielestä moottorikustannukset hiiliä lukuunottamatta ovat aivan inhimmilliset. Se on sitten monta paria hiiliä on mennyt...

Mattoautoiluhan ei sitten ole mitään välineurheilua?? Suosittelen 2wd krossia niille, jotka ujostelee sorvaamista tai välineurheilua.

Minun mielestä sen kuuluu olla voittaja joka tahkoaa nopeimpia kierrosaikoja koko erän ajan, eikä se jamppa joka sitten siinä viimeisessä kurvissa ohittaa puutuneen auton. Mikä nopeuskilpailu se sellainen on?

70
Tulokset / kumit
« : 29.08.02 - klo: 16.23 »
Jesse: Kokeile Losin liimaa, jos kumit karkaa lapasesta.

Minä näkisin, että CS27-renkaiden käyttöpakko ainoana renkaina ei toisi kilpailukuluja alaspain. Joka tapauksessa keskiverto TS-10 kuljettaja laittaa sen kaksi kierrosta renkaita per kisa, niin kuin nyttenkin. Onhan renkaat nopeimmillaan ensimmäisellä akullisella ja jos pitoa ei muilla keinoilla ole, niin uusilla kumeilla sitten.

71
Tulokset / CS27-kumit
« : 28.08.02 - klo: 11.48 »
Jos CS27-kumit tulee ainoiksi sallituiksi renkaiksi kesät talvet täytyy pistää touring boikottiin Suomessa ja alkaa ajamaan sähkökrossia tai harrastamaan kuviokelluntaa. "Ei oo niin ku pakko ajaa" Piste.

72
Tulokset / Kokis
« : 27.08.02 - klo: 11.59 »
Minä yhdyn myös Tepon kokiskommenttiin! Pidotin kokiksella RaceHousen radan yksiin VAU:n kerhokisoihin ja kaikki ajotasosta riippumatta olivat erittäin tyytyväisiä rataan, vaikka jotkut olivat "kaatopitoon" erittäin skeptisiä. He juuri tulivat kiittelemään kisan jälkeen radan pidosta.

Suomessa on edelleen niin vähän kuljettajia, että liiallista kiskopitoa ei saada aikaiseksi kuin raiteilla.

73
Tulokset / Renkaista:
« : 27.08.02 - klo: 11.51 »
Täällä on näköjään keskusteltu hartaasti renkaista ja uusista säännöistä.

Ensimmäiseksi: Renkaat ovat kilpa-autojen tärkein elementti, joka ratkaisee auton suorituskyvystä ja kierrosajoista vähintään 80%, jos kuljettajaa ei oteta huomioon. Tämä pätee, niin pienoisautoilussa kuin F1:ssä. Eli kyseessä on todella tärkeästä asiasta ja mielestäni renkaat ovat todellakin väärä paikka säästää kustannuksia, ainakin määrittelemällä yksityyppirenkaaksi CS27!!

Käytännössä Suomessa on sallittu kaksi eri kovuuksista rengasta, CS22 ja CS27. CS-merkinnän perässä oleva numerointi kuvaa renkaan kovuutta. Pienempi luku on pehmeämpi kumiseos ja luonnollisesti suurempi päinvastoin. Kovempaa CS32 rengasta maahantuoja ei vaivautunut ottamaan tuontiohjelmaansa, vaikka se olisi ollut sääntöjen mukainen rengas. Keskikesän helteillä olisi ollut useastikin tarpeellista ajaa kovemmalla kumiseoksella...

Mitä, missä, milloin? Kuinka lämpotila vaikuttaa renkaan toimintaan? Tätä lämpötilafunktiota ei ole otettu huomioon ratkaistaessa rengas probleemaa. Pehmeämpi rengas toimii viileällä säällä ja kovempi seos kuumalla säällä. Käytännössä olen siirtynyt kovempaan CS27-kumiin, kun asfaltin pinta on selkeästi tuntunut lämpimältä kädellä koitettaessa. Käytännössä myös CS27-renkailla ei tarvitse ajaa metriäkään, jos asfaltin lämpötila on viileä sutimatta autoa katsomoon. Eikä myöskään kuumalla assulla ei tarvitse ajaa metriäkään CS22-kumeilla, kun ne kuluvat nopeasti, eivätkä pidä mitään renkaiden ylikuumetessa. Ääritilanteiden ollessa väärillä renkailla ei pysty edes ajamaan suoraan!! Tämä on syy miksi on oltava sallittu vähintään kaksi erikovuista rengasta!!

Minulla ei ole ollut mitään ongelmia liian nopeasti kuluvien renkaiden kanssa. Näkisin myös tilanteen näin, että kyseessä on ollut renkaiden väärinkäyttöä, kun valitetaan että CS22-kumit kuluvat nopeasti. Eli, ollaan yritetty väkisin kumit valittaen ajaa kuumalla säällä liian pehmeällä renkaalla. Tällöin paras ratkaisu on rengassääntöön on mennä tarkastelemaan sääntömuutoksia pelin eteen.

CS-renkaat ovat toimineet tämän vuoden sääntöjen mukaisesti asfaltilla mielestäni ihan tyydyttävästi, enkä näkisi mitään muutospaineita sääntöihin. Ajo-ominaisuudet, pito ja kustannukset ovat olleet mukavassa kompromissipaketissa. Mielestäni kuitenkin viime vuotiset SS-renkaat olivat joka suhteessa paremmat kuin uudet CS-kumit. CS-renkaiden akilleenpää on mattotoimivuus. Kaiken lisäksi jo valmiiksi huonoa mattopitoa/-toimivuutta/ajonautintoa meinataan heikentää asettammalla kovempi/pitämättömäpi rengas ainoaksi sallituksi renkaaksi. Ei näin! Aivan väärä suunta! Viime kevään kokemuksien mukaan, jolloin ajettiin jo CS-kumella, rengaskustannukset olivat minimaaliset. CS22-renkailla pystyi ajamaan useita kymmeniä akullisia. Kuitenkin pidon ollessa yhtä huono koko ajan..

Mattopidon parantamiseksi ei auta mikään pitoaine tai myrkky, jos rengas yksinkertaisesti on niin huono, ettei sillä pysty ajaa!! Pitoaineella ei saavuteta oleellista etua. Minä näkisin tilaanteen näin, että renkaiksi pitäisi valita niin hyvät renkaat matolle kuin mahdollista, jolloin ei olisi tarpeellista käyttää myrkkyjä.

Lainaan erästä Suomen huippukuskia, joka totesi ratojen rakentamisesta tähän malliin. "Ne ketkä rakentavat ratoja eivät osaa tehdä niitä, mutta ketkä osaisivat rakentaa ja suunnitella ratoja, heillä ei ole aikaa siihen" Tätä voisi myös soveltaa tähän rengassääntö probleemiin. Kansainvälisiä kisoja kiertäneilla on paljon kokemuksia erilaisista renkaista ja varmasti parempi näkemys harrastuksestamme ja tekniikasta. Voitaisko heitä kuunnella isommalla painoarvolla, ennen kuin mennään tekemään hätiköityjä päätöksiä ja karkotetaan heidät tyystin Suomen kilpaympyröistä? Lainaus taas eräältä huippukuskilta kysyttäessä mattokilpailuihin osallistumisesta. "Ei mun tarvii lähtee sutimaan saippuarenkailla minnekään jordaniaan mikkihiiriradalle. Mulle on paljon hyödyllisempää mennä heittämään kotiradalle kympinsetti kuin osallistua johonkin FinTrack-kilpailuun"

Toivottavasti saadaan aikaiseksi kaikkia osapuolia, niin kansainvälisiä kilpailuja kiertäviä ammattilaisia miellyttävät säännöt kuin aloittelijoita miellyttävät säännöt aikaiseksi.

74
Tulokset / Krossi EM
« : 27.07.02 - klo: 22.17 »
Teemu ei ole mukana krossi EM:ssä, vaan keskittyy täysin touring kisoihin. Jukan lisäksi Englannissa taitaa olla Henkka ja Jouko.

Teppo: Otetaanko voittajaveto siitä ketä joutuu Lostallossa häkkiin ensimmäisenä :lol:

Suomalaisista osallistuu turisti EM:iin ainakin seuraavat kaverit:

Teemu Leino    Schumacher/Orion
Jukka Steenari    Losi/Orion
Juho Levänen    Asso/Reedy
Sakke Ahoniemi    Corally
Simo Ahoniemi    Corally
Teppo Kauppinen    XRAY/LRP
Tomi Myöhänen    Orion
Aki Leppänen    Orion
Henrik Hokkanen    Asso
Timo Rinne    XRAY

Sorry, jos joku puuttui, mutta viisaammat lisätköön..

Tiedossa on todellinen High Speed Circuit: 360m pitkä rata. Kuukausi sitten treenireissulla mitattiin EFRA-sääntöjen mukaisten sähkötouringautojen huippunopeudeksi jopa 82km/h kilpailuerässä!!

Sivuja: 1 2 [3]