73
« : 27.08.02 - klo: 11.51 »
Täällä on näköjään keskusteltu hartaasti renkaista ja uusista säännöistä.
Ensimmäiseksi: Renkaat ovat kilpa-autojen tärkein elementti, joka ratkaisee auton suorituskyvystä ja kierrosajoista vähintään 80%, jos kuljettajaa ei oteta huomioon. Tämä pätee, niin pienoisautoilussa kuin F1:ssä. Eli kyseessä on todella tärkeästä asiasta ja mielestäni renkaat ovat todellakin väärä paikka säästää kustannuksia, ainakin määrittelemällä yksityyppirenkaaksi CS27!!
Käytännössä Suomessa on sallittu kaksi eri kovuuksista rengasta, CS22 ja CS27. CS-merkinnän perässä oleva numerointi kuvaa renkaan kovuutta. Pienempi luku on pehmeämpi kumiseos ja luonnollisesti suurempi päinvastoin. Kovempaa CS32 rengasta maahantuoja ei vaivautunut ottamaan tuontiohjelmaansa, vaikka se olisi ollut sääntöjen mukainen rengas. Keskikesän helteillä olisi ollut useastikin tarpeellista ajaa kovemmalla kumiseoksella...
Mitä, missä, milloin? Kuinka lämpotila vaikuttaa renkaan toimintaan? Tätä lämpötilafunktiota ei ole otettu huomioon ratkaistaessa rengas probleemaa. Pehmeämpi rengas toimii viileällä säällä ja kovempi seos kuumalla säällä. Käytännössä olen siirtynyt kovempaan CS27-kumiin, kun asfaltin pinta on selkeästi tuntunut lämpimältä kädellä koitettaessa. Käytännössä myös CS27-renkailla ei tarvitse ajaa metriäkään, jos asfaltin lämpötila on viileä sutimatta autoa katsomoon. Eikä myöskään kuumalla assulla ei tarvitse ajaa metriäkään CS22-kumeilla, kun ne kuluvat nopeasti, eivätkä pidä mitään renkaiden ylikuumetessa. Ääritilanteiden ollessa väärillä renkailla ei pysty edes ajamaan suoraan!! Tämä on syy miksi on oltava sallittu vähintään kaksi erikovuista rengasta!!
Minulla ei ole ollut mitään ongelmia liian nopeasti kuluvien renkaiden kanssa. Näkisin myös tilanteen näin, että kyseessä on ollut renkaiden väärinkäyttöä, kun valitetaan että CS22-kumit kuluvat nopeasti. Eli, ollaan yritetty väkisin kumit valittaen ajaa kuumalla säällä liian pehmeällä renkaalla. Tällöin paras ratkaisu on rengassääntöön on mennä tarkastelemaan sääntömuutoksia pelin eteen.
CS-renkaat ovat toimineet tämän vuoden sääntöjen mukaisesti asfaltilla mielestäni ihan tyydyttävästi, enkä näkisi mitään muutospaineita sääntöihin. Ajo-ominaisuudet, pito ja kustannukset ovat olleet mukavassa kompromissipaketissa. Mielestäni kuitenkin viime vuotiset SS-renkaat olivat joka suhteessa paremmat kuin uudet CS-kumit. CS-renkaiden akilleenpää on mattotoimivuus. Kaiken lisäksi jo valmiiksi huonoa mattopitoa/-toimivuutta/ajonautintoa meinataan heikentää asettammalla kovempi/pitämättömäpi rengas ainoaksi sallituksi renkaaksi. Ei näin! Aivan väärä suunta! Viime kevään kokemuksien mukaan, jolloin ajettiin jo CS-kumella, rengaskustannukset olivat minimaaliset. CS22-renkailla pystyi ajamaan useita kymmeniä akullisia. Kuitenkin pidon ollessa yhtä huono koko ajan..
Mattopidon parantamiseksi ei auta mikään pitoaine tai myrkky, jos rengas yksinkertaisesti on niin huono, ettei sillä pysty ajaa!! Pitoaineella ei saavuteta oleellista etua. Minä näkisin tilaanteen näin, että renkaiksi pitäisi valita niin hyvät renkaat matolle kuin mahdollista, jolloin ei olisi tarpeellista käyttää myrkkyjä.
Lainaan erästä Suomen huippukuskia, joka totesi ratojen rakentamisesta tähän malliin. "Ne ketkä rakentavat ratoja eivät osaa tehdä niitä, mutta ketkä osaisivat rakentaa ja suunnitella ratoja, heillä ei ole aikaa siihen" Tätä voisi myös soveltaa tähän rengassääntö probleemiin. Kansainvälisiä kisoja kiertäneilla on paljon kokemuksia erilaisista renkaista ja varmasti parempi näkemys harrastuksestamme ja tekniikasta. Voitaisko heitä kuunnella isommalla painoarvolla, ennen kuin mennään tekemään hätiköityjä päätöksiä ja karkotetaan heidät tyystin Suomen kilpaympyröistä? Lainaus taas eräältä huippukuskilta kysyttäessä mattokilpailuihin osallistumisesta. "Ei mun tarvii lähtee sutimaan saippuarenkailla minnekään jordaniaan mikkihiiriradalle. Mulle on paljon hyödyllisempää mennä heittämään kotiradalle kympinsetti kuin osallistua johonkin FinTrack-kilpailuun"
Toivottavasti saadaan aikaiseksi kaikkia osapuolia, niin kansainvälisiä kilpailuja kiertäviä ammattilaisia miellyttävät säännöt kuin aloittelijoita miellyttävät säännöt aikaiseksi.