Tuo poistaisi melkein täydellisesti kuka on junnu ja kuka ei. Voihan sinne toki mennä joku vanha kyönäkin kiusaamaan muka junnuna.
Epäilen vain ettei pelkkiä junnuja ole sarjan vaatimaa määrää. Tietääkseni ainakin Saksassa on tälläinen sarja, joka on toimiva ratkaisu jos on vain kuskeja riittävästi.
Toisaalta aika koomista on sekin, että oman kylän junnu ei saa osallistua yleisen sarjan kilpailuun, kun kotiradalla kisa sattuu olemaan. Tai loppukesästä kokeilla yleiskilpailua. Vai tarkoitettiinko sitä, että saa osallistua kilpailuun, mutta ei saa sarjapisteitä?
Olikos nykyisissä säännöissä muuta "ongelmaa" kuin tuo EFRA lisenssi? Ongelma hipsujen välissä siksi, että moni kokee sen huonoksi säännöksi. Vain onko porukka myös sitä mieltä, että Artun ja Tuomaksen kaltaiset "ikijunnutkin" on ongelma? Kysymyksen asetteluhan vissiin on, että onko kyseessä nuorten kuljettajien + aloittaneiden kisa vai vaan aloittaneiden kisa?
Kannatan pelkkää junnusarjaa, jos on varma tieto noin 30 kuskin halusta tähän, mutta muuten nykyisen kaltainen systeemi tarkennetuin säännöin. Toki mielipide saattaa muuttua, jos SM osakilpailuun pyrkiin huomattavasti enemmän kuskeja kuin yhden päivän kisa sallii. Silloin joku toinen ratkaisu voi olla toimivampi.
Vähän sekavaa kirjoittelua, mutta toivottavasti ydinkohdat saa selville.