Uskoisin, että perustuu jonkinlaiseen tietoon mekaniikkasuunnittelusta: kyllähän tuon sanoo jo maalaisjärkikin, että ruuviliitos tuossa kohtaa on paljon jäykempi kuin sokkaliitos, se että onko se riittävän jäykkä, voidaan olla montaa mieltä. Itse laittasin tuon kyllä kiinni ruuveille, varsinkin, jos haluaisin rakenteesta mahdollisimman jäykän. Mielestäni hiilikuidun jäykkyys menee vähän hukkaan sokkaliitoksilla tuossa kohtaa.
Kyllä, olet oikeassa, ruuviliitos on varmasti normaalioloissa jäykempi! Tässä nimenomaisessa kohdassa, tässä autossa, en näe siinä kuitenkaan mitään etua. Edelleen toivoisin, että tutustuisit autoon sen verran, että tietäisit tuon ratkaisun toteutuksen ja tarkoituksen. Nyt ilmeisesti vertaat rakennetta muihin autoihin, joissa ruuvikiinnitys on varmasti järkevä ja tarpeellinen ratkaisu.
Tämä sokilla kiinni oleva radiolevy, yhdessä muun auton rakenteen kanssa, antaa riittävän jäykkyyden auton alustalle. Aivan yhtä riittävän kuin muissakin autoissa. Jäykkyys myös säilyy ja auto on vieläkin, kaikkien kilpailujen ja kaputtien jäljiltä, jäykkä.
Autossa on jäykistyslinja seuraavasti: Keulajäykkäri-diffiboksin kansi-etujäykkäri-keskidiffi-takajäykkäri-diffiboksin kansi. Nämä muodostavat yhtenäisen, jatkuvan linjan. Sen lisäksi auton takadiffiboksista on sivulle menevät jäykistimet. Kun tähän lisätään radiolevy ja moottoripukki, ei ole tarvetta enää kiinnittää radiolevyä ruuveilla. Rakenteesta johtuen siihen kohdistuu vain vaakatasoista voimaa, jonka se pystyy mainiosti käsittelemään (juuri kokeilin radiolevyä heiluttaa, se on niin tiiviisti paikallaan, etten usko ruuvikiinnityksellä saatavan mitään etua, siis tässä autossa). Rakenne mahdollistaa sen, että tankki (3 sokkaa) ja radiolevy (3 sokkaa) voidaan irroittaa todella nopeasti, huolto ja puhdistaminen on helppoa ja nopeaa.
Korostan vielä, että radiolevy istuu paikalleen todella napakasti ja tarkasti, ja hiiilikuidun jäykkyys ei todellakaan mene hukkaan. Se ei hölsky ja siinä ei ole väljää. Se on nostettava paikaltaan tasaisesti, jokaisesta kolmesta kohdasta saman verran kerrallaan, muuten jämähtää paikalleen.
Mutta ei Sinun tarvitse minua uskoa, tule itse toteamaan ja taivuttelemaan vuoden vanhaa Mätzikkiä. Voit samalla verrata sitä uuteen, ajamattomaan runkoon. Silmiäsi Sinun on kai pakko uskoa. Olen varma, että kokonaisratkaisun nähtyäsi et varmasti alkaisi sitä ruuveilla kiinnittämään