Pari kysymystä lajia mahdollisesti aloittavalta..
Slashistä tulisi käytännössä lelu eikä kisavehje..
- Mitä käytännön eroja eri Slash 4X4 malleissa on? Kalliimmissa seteissä ilmeisesti on osa osista korvattu alumiinilla ja vakaajatangot löytyvät?
- Mikä malli on järkevin sunnuntaisuharille?
- Katselen myös käytettyjä. Mitä niissä erityisesti pitää ottaa huomioon?
- Onko muuten koreja saatavana valmiiksi maalattuina/teipattuina vai ovatk kaikki "kirkkaita"?
- Onko jotain vakio modauksia, jotka ovat välttämättömiä lähinnä kestävyyden kannalta?
- Kuinka hyvin "Over trayt" suojaa autoa pikku kiviltä entä aiheuttaako se ylikuumenemista?
Tuossa muutama perus kyssäri. Mukavaa, jos jaksatte vastailla.
Jos vain budjetti sallii niin osta uusi. Toki käytettyjä voi löytää hyviäkin mutta myös niitä huonoja, olen tässä nyt tehny kuukauden aikana jonkinverran kauppaa eri käyttäjien kanssa ja moni on sanonu muussa yhteydessä että tullu hankittua ihan susi auto.
Itsekin käytettynä ostin nelikon, ja noin 2viikkoa sen saamisen jälkeen pääsin ekan kerran tosissaan pihalle. Sen jälkeen alkoi laakeriongelmat, sitten sähköongelmat, sitten myinkin jo auton pois uusien osien kera.
Kieltämättä siinä kävi monta kertaa mielessä laittaa vain auto kaappiin ja ostaa samantien uusi tilalle kun ei enään jaksanut "toimivaa pakettia" korjata. Muutaman samanlaisen tapauksen oon tässä nähny muiden käyttäjien puolesta, vastaan on tullu puuruuveilla kiinnitettyjä osia, teipattuja osia, vajaita paketteja, ym ym.
En väitä että kaikki olisi tällaisia tai että kaikkia vikoja olisi välttämättä edes myyjän tiedossa mutta siihen kannattaa varautua. Auton kaikkien ruuvien uusiminenkin maksaa jo sen 20-30e, vetarit on 10e kappale kunhan niitä edes tulisi ensin myyjille lisää, sähköt maksaa sen >100e(motti+nopari), laakereihinkin saa menemään sen muutaman kympin.
Eli tuota käytetyn ostamista kannattaa todella tarkasti miettiä ja jos mahdollista, käydä katsomassa sitä paikanpäällä.
Uusi on kuitenkin aina uusi, toki maksaa enemmän mutta kyllä maksaa sen korjaaminenkin.
Toki kannattaa varautua myös siihen että lajiin kuuluu ruuvaamista välillä enemmän ja välillä paljon. Siitä ei eroon pääse edes uuden auton kohdalla. Riippuu tietenkin itse ajajasta ja kokoonpanosta paljon.
ITse ehkä suosittelisin platinum mallia, sisältää paremmat jouset ja joitakin päivityspaloja jotka tuo kestävyyttä. Ja on hintasuhteelta kohtalainen verrattuna perus 4x4 harjattomaan.
Platinumissa taitaa olla yleensä aina kirkas koppa mutta jos esim. sabelta tilaa auton niin en usko olevan este vaihtaa se valmiiksi maalattuun jos semmosen haluaa mieluummin.
Overtraytä en ole itse kokeillut mutta sen mitä muilta kuullut niin kovemmassa rasituksessa(isoilla akuilla, mm. 3s lipolla) on jonkinsortin lämpöongelmaa olemassa vaikka on tuuletin+siili yhdistelmiä käytössä joten se kannattaa ottaa huomioon.
Perusmodauksia löytyy hyvin youtubesta esim. "slash 4x4 tips", mutta taitaa se suurin huolenaihe olla kardaanin muovisuojan jatkaminen päätyyn asti joka ei ole iso projekti mutta säästyt todennäkösesti heti ekana päivänä slipperin mutterin pyöristymiseltä.