RC10.FI

Kilpailut => Tulokset => Aiheen aloitti: VesaK - 24.07.02 - klo: 16.34

Otsikko: AJOTAITO vs. KALUSTO
Kirjoitti: VesaK - 24.07.02 - klo: 16.34
Kylläpäs oli mehukas debatti NM-aiheesta, joka harmi kyllä lukittiin, ennen kuin meikäläinenkin ehti mukaan. Ehkä lukitsemiseen oli perusteita, ehkä ei, mutta toivottavasti oppi meni perille, ja keskustelua voidaan jatkossa käydä kuumemmistakin aiheista ”silmästä silmään”.  Voittaminen ei tunnetusti ole helppoa, mutta häviäminen taitaa olla vielä vaikeampaa. Kuten PJEP muisteli, on huvittavaa, että aivan vastaava keskustelu käytiin viime vuonna NM-kisan jälkeen.

Koska hyviä pointseja vilahteli monissa kommenteissa, jotka pyörivät kuin kissa kuuman puuron ympärillä, aihetta on pakko vielä jatkaa, mikäli moderaattorit suovat... puuronahan on TJ-luokan kalusto ja varsinkin moottorit.

”Mitä koneisiin tulee saa katsoa peiliin ja opetella laittamaan ne sääntöjen mukaisesti toimimaan optimaalisesti eli kuten Henkalla ja Christerillä.” Tuo oli pikkuisen ylimielinen kommentti CAi:lta, sillä tosiasiahan on, että kaikilla ei ole mahdollisuutta dynota koneita, zäpätä magneetteja, eikä osaamista ”laittaa niitä sääntökirjan mukaisesti toimimaan”. Peiliin katsominen ei siis ihan riitä. Seurojen sen sijaan pitäisi peiliensä edessä käydä, jos eivät ole hommanneet harrastajille em. vempeleitä ja osaamista.

On kysymys vakioluokasta, jossa uskoakseni useimmat ajavat moottorilla, joka on suoraan paketista. Näin ainakin meillä, kunhan sentään hiilet kokeeksi vaihdettiin. Puuttunut sekunti A-finaalipaikasta olisi varmasti löytynyt ”laitetulla” koneella, mutta se olisi tullut moninkertaisesti myös ajolinjoista, radan tuntemisesta ja ajovarmuudesta.
Tämä siis lohdutukseksi kaikille, joilla ei ole mahdollisuuksia dynoiluun, zäppäilyyn ja ”laittamiseen”. Ajotaito on se, joka vie perille. Laukaalaisten, jyväskyläläiten ja pieksämäkeläisten hieno menestys kertoo myös siitä, että radan osaaminen on poikaa. Turolta muuten hieno suoritus tulla lähes kylmiltään radalle ja saada 3. sija!

On päivänselvää, että Henkka ja Christer olivat ylivoimaisia useimpiin nähden jo pelkästään ajotaidoillaan! Todella hienot, tasokkaat ajosuoritukset kummallakin. Mutta, yhtä selvää on, että heidän tasollaan kalustoakaan ei jätetä sattuman varaan. Akuista ja moottoreista voi toki kertoa näillä palstoilla vähättelevästi, mutta ei tarvitse kenenkään epäillä, etteivätkö ne olisi olleet kunnon kamaa. Halpoja tai vanhoja tai miten vain, testattua kunnon kamaa joka tapauksessa. Eikä siinä mitään pahaa ole. Kun pelissä on vuoden NM, johon on tähdätty kauan, totta kai ne satsaavat, joilla voiton mahdollisuus on!
Oleellista on se, että kalustoon panostaminen voi tuoda etua vasta, kun ajamisen taito on hanskattu.

Ja vielä yksi pointsi: vaikka voittaminen on juhlaa ja jokainen sitä haluaa, osallistuminen ja kisaaminen itsessään on aivan yhtä arvokasta ja hauskaa. Onko joku eri mieltä?
Otsikko: Re: AJOTAITO vs. KALUSTO
Kirjoitti: Yippo - 24.07.02 - klo: 16.40
>Turolta muuten hieno suoritus tulla lähes kylmiltään radalle ja saada 3. sija!

Niin no Turohan ajoi launataina A-finaalissa...
Otsikko: Re: AJOTAITO vs. KALUSTO
Kirjoitti: CAi - 24.07.02 - klo: 17.09
”Mitä koneisiin tulee saa katsoa peiliin ja opetella laittamaan ne sääntöjen mukaisesti toimimaan optimaalisesti eli kuten Henkalla ja Christerillä.” Tuo oli pikkuisen ylimielinen kommentti CAi:lta, sillä tosiasiahan on, että kaikilla ei ole mahdollisuutta dynota koneita, zäpätä magneetteja, eikä osaamista ”laittaa niitä sääntökirjan mukaisesti toimimaan”.

VesaK: Toisen palstan juttua en kutsuisi mehukkaaksi vaan osoitukseksi kanssakilpailijoiden kateudesta ja vahingonilosta. Aika kumma reaktio jos 10-vuotias poika ajaa NM kilpailussa toisten kotiradalla hienosti hopealle.

Koneissa olin tosiaan hieman ylimielinen, mutta toisaalta olen jakanut tietotaitoa avuliaasti muillekin jotka . ovat asiasta kiinnostuneet. Esim Laukaalla zäppäsin Similän  laitteella varmaan 10 kanssakilpailijan konetta, laitoin yhteen koneeseen yli 15 w lisätehoa ja paljon muuta.

En käsitä tyyliä jos joku voittaa, niin vedotaan ensimmäiseksi koneisiin tai rahan käyttöön tms. Voin kertoa , että ei meidän koneet / autot  rahan avulla kulje vaan tietotaidolla ja opettelulla, siihen vaan on aina helppo vedota. Jos vinkit kiinnostaa suoraan kysymään vaan. minun tyyliin ei kuulu salailu.
Otsikko: ???
Kirjoitti: Losikuski - 24.07.02 - klo: 17.31
Se on helppoa vedota siihen että toisella oli "paremmat" laitteet kuin itsellä mutta Tj-10 luokan kärkikuskeilla tuskin on mitään kamalan halpoja laitteita. Ajotaitohan sen voiton ratkaisee mutta kyllä kalustollakin voi voittaa vakiossa.

Missä on ne ajat jolloin Rc-autoilu oli halpaa ja Tj-10 oli niin sanottujen p.a kuskien luokka mutta nykyään on aivan järjetöntä kun 2400 akut eivät meinaa riittää vakioluokassa puhumattakaan 1700 akuista vaan täytyy olla 3000 akut. Onhan se jo huomattu että vakioluokat ovat kuolemassa Suomesta koska niistä on tullut yhtä kallis luokka kuin viri luokka joten asialle olisi tehtävä jotain että ettei kaiken maailman hintapäälliköt pelota kaikkia tulokkaita pois lajin parista.
Otsikko: Re: AJOTAITO vs. KALUSTO
Kirjoitti: VesaK - 24.07.02 - klo: 19.38
Lainaus käyttäjältä: "Yippo"
>Niin no Turohan ajoi launataina A-finaalissa...


Sitä syvempään kumarramme, vai mitä Yippo? Turo tupsahti kylmiltään TS:iin ja ajoi siellä A-finaaliin! Olenkohan paljon väärässä kun luulen, että lauantain pärskeistä ei ollut paljoakaan hyötyä sunnuntain kuivan kelin kisaa ajatellen?
Otsikko: Re: Kateus
Kirjoitti: VesaK - 24.07.02 - klo: 19.59
Lainaus käyttäjältä: "Mr Ollinmaki"
Niin kauan kuin olemassa olevia sääntöjä noudatetaan, ei kenelläkään pitäisi olla mitään sanomista kenenkään voittamisesta tai häviämisestä.


Lainaus käyttäjältä: "CAi"
Voin kertoa , että ei meidän koneet / autot rahan avulla kulje vaan tietotaidolla ja opettelulla.


Aivan samaa mieltä Mr Ollinmäen ja CAin kanssa.

CAi:n ja Christerin tuntevana voin vakuuttaa, että heidän menestymisensä perustuu täysin harjoitteluun, asioiden tutkimiseen, kokeilemiseen ja opetteluun. Siihen he satsaavat paljon aikaa ja vaivaa, mutta se on eri juttu kuin rahan käyttö.
Jos Christerille annetaan laatikosta koottu Asso alle ja siihen kenen tahansa kilpaveikkonsa TJ-moottori ja akku, hän pärjää yhtä hyvin kuin on pärjännyt koko kesäkauden. Henkalla todennäköisesti sama juttu omalla automerkillään.

Jos vastaavasti vaikkapa meikäläiselle, armoitetulle TJ-kuskille, jolla ei ollut osallistumisoikeutta Laukaan kisaan [murinaa & mökötystä], annetaan paras kalusto alle, mitä rahalla saa, luulenpa silti jääväni taistelemaan viimeisistä sijoista.
Otsikko: AJOTAITO vs. KALUSTO
Kirjoitti: Tuure - 24.07.02 - klo: 21.22
Ei se ole koneista kiinni koska finaaliin pääsee aika helpolla..Pitää oppia ajaan tarkasti,tasaisesti ja pitää osata säätää auto oikein...Virikuskina olin tosi pettyny siihen että jotkut ei tiedä miten ohitetaan..Mut tiputettiin tokassa finaalissa aika suoraan peräänajolla kun kyseinen peräänajaja ei päässytkään heti ohi...Meinas tulla rumaa kommenttia mutta ei viitsi huutaa nuoremmille ...Opetelkaa ohittamaan tyylillä niin ei tarvii äänestää jälkeenpäin!!..Kärkipari oli kyllä omaa luokkaa mutta olin vähän yllättyny miten oma vauhti riitti hyvään sijotukseen..Mä ajan opiskelijabudjetilla eli ei mitään puhetta uusista renkaista jne..
KIITOKSET TENHUSILLE KONEESTA!!!!!

saa kysellä lisää kokemuksia jos kiinnostaa..
Otsikko: AJOTAITO vs. KALUSTO
Kirjoitti: Henkka - 24.07.02 - klo: 21.28
Tuure ajoi minun vanhalla MVP:LLÄ. :mrgreen:  :mrgreen:  :mrgreen:
Otsikko: Re: AJOTAITO vs. KALUSTO
Kirjoitti: Make - 24.07.02 - klo: 21.43
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"

Koska hyviä pointseja vilahteli monissa kommenteissa, jotka pyörivät kuin kissa kuuman puuron ympärillä, aihetta on pakko vielä jatkaa, mikäli moderaattorit suovat...


Kyllähän moderaattorit suovat. Kunhan on pokkaa kirjoittaa omalla nimimerkillä. Eikä huudella toisille nimettömänä mitä sattuu.
Otsikko: Re: AJOTAITO vs. KALUSTO
Kirjoitti: PJEP - 25.07.02 - klo: 03.25
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Kylläpäs oli mehukas debatti NM-aiheesta, joka harmi kyllä lukittiin, ennen kuin meikäläinenkin ehti mukaan.

VesaK : Ehkäpä se lukittiinkiin juuri siksi :wink:
(Tumpeloin muuten lainauksessa edellisessä viestissä, enkä osaa poistaa sitä)

Asiaan: Mielestäni harjoittelu  radalla on kaikkein ratkaisevin tässä lajissa ajotaidon lisäksi. Kaikista ei tule huippukuskeja runsaasta harjoittelusta huolimatta.
Taitaapi olla niin, että pettymysten hetkellä peiliin katsominen on vaikeaa. Helpompi on etsiä syytä tekniikasta, toisten ajovirheistä ja kalliista kalustosta, kuin syyttää itseään huonosta ajosta. Tekniikan pettäminen taitaa olla hyväksyttävin syy häviölle.
Kuinka paljon rahaa laitetaan harrastukseen, sille tuskin  kukaan mahtaa mitään. Ainoastaan muuttamalla sääntöjä siten, että kilpailukalusto olisi myytävä kisan jälkeen tietyllä hinnalla asiaan voitaisiin vaikuttaa. Eli JM-säännöt voimaan. Eipä taida saada kannatusta.

Jotenkin olin aiemmin ymmärtänyt, että  sääntöjen henkenä on ollut junioriluokan 3 parhaan automaattinen siirto viriluokkaan. Muistaakseni oman seuran kuskeille näitä siirtoja on tapahtunutkin. Myöhemmissä keskusteluissa tämä automaattinen siirto on kuitenkin kiistetty.
Olisiko sääntö otettava käytäntöön?
Otsikko: Re: AJOTAITO vs. KALUSTO
Kirjoitti: VesaK - 25.07.02 - klo: 10.22
Lainaus käyttäjältä: "PJEP"
VesaK : Ehkäpä se lukittiinkiin juuri siksi :wink:

BUUU!!

Manin käytöstä: Paljonko kukin kisaaja/tallipäällikkö käyttää mania, on tietenkin jokaisen oma asia. Mutta sen voi todeta, että vasta A-finaalin yläpäässä satsaaminen harjoitteluun ja kisoihin alkaa olla sen näköistä, että se on kalliinpuoleista. Tarkoittaa siis rengas- moottori ja akkukulunkeja. Sen sijaan muu porukka näyttää pärjäävän aivan maltisilla kalustokuluilla, ja mukana on paljon sellaisia, joiden budjetti on niin pieni, että kärkipään pojat eivät sitä edes uskoisi.

Juuri näin on hyvä! On nimittäin muodostunut kuva, että tämä on lottovoittajien harrastus. Ja sitähän se ei ole, vaan mukana on ja voi olla aivan tavallisia harrastajia aivan inhimillisillä sijoituksilla. Kuten on tullut todettua, itse ajamisen taidolla tulokset paranevat moninkertaisesti enemmän kuin kalustosatsauksilla.

Omasta harrastamisestammesen verran, että mania on kulunut paljon, liikaakin. Mutta se on käytetty enemmänkin peruskalustoon ja "tutkimuslaitteisiin" kuin välittömästi yrityksiin rakentaa huippumenestystä (akut, moottorit). Tästä nimittäin löytyy juuri se harrastuksen ulottuvuus, mikä kiehtoo isäpappoja: tekniikka.
Juniorin autoa, radiota ja renkaita lukuunottamatta suurin piirtein kaikki hankintamme on käytettynä ostettua. Suosittelen, sillä säästöt ovat melkoisia.
Otsikko: AJOTAITO vs. KALUSTO
Kirjoitti: Mr Cale - 25.07.02 - klo: 17.55
Turostahan taisi tulla nyt sitten kerta heitolla kilpakuski, kun sijoittui parhaaseen kolmannekseen SM-kisoissa. Eli stanukisoihin ei asiaa kausina 2003 ja 2004.
Otsikko: AJOTAITO vs. KALUSTO
Kirjoitti: Tumppi - 25.07.02 - klo: 18.50
Lainaus käyttäjältä: "Mr Cale"
Turostahan taisi tulla nyt sitten kerta heitolla kilpakuski, kun sijoittui parhaaseen kolmannekseen SM-kisoissa. Eli stanukisoihin ei asiaa kausina 2003 ja 2004.


Jep. Näin on.

Tosin voinen muistuttaa, että kilpailijahan voi aina anoa lajiryhmältä lupaa ajaa vakioluokkaa, sarja ja NM kilpailussa myös seuraavana vuonna. Painavista syistä voisi mielestäni olla ihan oikeutettua tässäkin tapauksessa myöntää moinen lupa. Huomioiden että ns. huippumme oli kokonaan poissa kisoista..

Ja tämä nyt oli ihan oma mielipiteeni, mielestäni ei ole syytä tehdä tästä mitään suurta haloota kuitenkaan, vaan käytetään tervettä järkeä.

Mutta jos Turo haluaa ajaa ensi vuonna myös vakioluokkaa, tulisi hänen silloin moinen lupa anoa.

Säännöt ovat sääntöjä, mutta kyllä niissäkin voi aina katsoa sitä mikä on edullisinta lajille ja harrastajalle ja siten poikkeukset ovat aina mahdollisia, kunhan ne on hyvin perusteltu.
Otsikko: Kalusto vs. kuski
Kirjoitti: mustavihannes - 29.07.02 - klo: 23.59
Mielestäni rc-kisaaminen koostuu kolmesta osa-alueesta: 1. kalusto, 2. taito käyttää kaluston ominaisuudet hyväkseen ja 3. ajotaito. Näistä ehdottomasti tärkein on taito käyttää kaluston ominaisuudet hyväkseen. Kaluston voi hankkia rahalla, ajotaito tulee ajamalla. Mutta jos omasta kalustostaan ei teknisesti saa kaikkea irti, ei mahdollisuuksia huippusuoritukseen ole. Tämä taito koostuu lukemattomista eri osista, ajotyylin hiomisesta, auton säätöjen opettelusta, moottoreiden, akkujen, renkaiden, yms. yhteen sovittamisesta. Sen saavuttamiseen tarvitaan paljon aikaa, kärsivällisyyttä ja ehkä onneakin. Huippukuskeilla se taito on, meillä muilla ei. Korostan vielä, että puhtaan ajotaidon tässä lajissa VOI oppia. Varmuus, paineensietokyky ja tasaisuus ovat taitoja, jotka voi saavuttaa "vain" ajamalla paljon. Auton tekninen äärirajoille vienti sensijaan vaatii paljon enemmän....
Otsikko: AJOTAITO vs. KALUSTO
Kirjoitti: reittila - 01.08.02 - klo: 21.41
Ciacomo Agostini (moninkertainen RR-maailmanmestari) sanoi asian telkkarihaastattelussa melko tyhjentävästi kun tuli puheeksi Jarno Saarinen (kerran voittanut mestari) :
"Jarnosta on aina sanottu, että sillä on paras pyörä, no niin pitääkin, parhailla kuskeilla on aina paras kalusto"
Semmottis.
Otsikko: AJOTAITO vs. KALUSTO
Kirjoitti: Turhala - 02.08.02 - klo: 17.07
Mutta mihis sitten panostetaan, kun halutaan menestystä mutta ei ole paikkaa missä treenata/"testata" :?
-------------------------
Tampere sucks!
Otsikko: AJOTAITO vs. KALUSTO
Kirjoitti: VesaK - 23.06.03 - klo: 20.30
Tämä topicci on saanut olla melkein vuoden jäähtymässä, mutta näin SM/NM-kisojen alla se on edellisten kisojen jälkilöylyinä hyvä nostaa taas esille tähän hiljaiseen hetkeen. Näkyvillä on nimittäin muutama todella hyvä kommentti.

ISON KISAN lähestyessä ei nimittäin pidä unohtaa totuutta: ajotaito ratkaisee.

Tuure kiteytti asian ehkä parhaiten:
"Pitää oppia ajaan tarkasti, tasaisesti ja pitää osata säätää auto oikein..."
Otsikko: AJOTAITO vs. KALUSTO
Kirjoitti: killerloop - 23.06.03 - klo: 22.30
ei siellä tj:n käressä mitään kovin huimaa budjettia tarvita... meni viime talven kisat kahdella rengas sarjalla ja neljällä akku sarjalla (kaks niistä oli uusia 3300 akkuja) ja yks voitto tuli... että kyllä se ajotaito ratkaisee
Otsikko: AJOTAITO vs. KALUSTO
Kirjoitti: Henkka - 23.06.03 - klo: 23.15
Kun VesaK on nyt nostanut tämän asian esille niin itse olen sitä mieltä että ajotaito on se peruspilari mistä lähetään, sitten kannattaa ruveta panostaa laitteisiin ym. kun on varma että kenkä puristaa juuri siitä moottorista ja siitä akusta. Laukaan kisa oli ja meni, mutta tulihan sitä treenattua paljon ja tietenkin sitä treenattiin että saatiin tuollainen vauhti... Yksi asia on aivan varma: Ikinä ei mene treeni hukkaan!
Otsikko: AJOTAITO vs. KALUSTO
Kirjoitti: tuukka.m - 26.06.03 - klo: 22.14
Kaide: minä olen sitä mieltä että jos kisailu vähääkään kiinnostaa niin heti kun on jonkinlainen kalusto niin sekaan vaan!!! Ja muista sitten ekassa kisassa että jokaikinen joka kisailee on jännittänyt varmasti ekassa kisassaan.
Otsikko: AJOTAITO vs. KALUSTO
Kirjoitti: PJEP - 28.06.03 - klo: 22.18
Lainaus käyttäjältä: "killerloop"
ei siellä tj:n käressä mitään kovin huimaa budjettia tarvita... meni viime talven kisat kahdella rengas sarjalla ja neljällä akku sarjalla (kaks niistä oli uusia 3300 akkuja) ja yks voitto tuli... että kyllä se ajotaito ratkaisee


Niin, oma tiimi on ajanut tähän asti miltei pelkästään talvikisoja ja kesätreenitkin ovat olleet vähäisiä, joten rengaskulut eivät ole näytelleet kovin suurta osuutta budjetissa. Mutta nyt kun ensimmäinen asfalttikisa virillä Turussa on ohi, ei voi olla kauhistelematta rengaskuluja! Yhdet kisat ja 2 rengassettiä menee kisakelvottomiksi. Inserteistä riippuen setin hinta on n 45? eli rengaskuluista aiheutuu n 90 ? kustannus joka kisaan.
Huippukuskit kertoivat, että 4 akkukerran jälkeen paras pito renkaista katoaa, joten toista kisaa renkailla ei ajeta.
Mikä renkaissa maksaa, paljonko niissä pienissä kumirinkuloissa on ilmaa?
Pistää todella miettimään kesäkisojen mielekkyyttä.... muutakin tekemistä kun kesällä löytyy.
Otsikko: AJOTAITO vs. KALUSTO
Kirjoitti: VesaK - 28.06.03 - klo: 23.09
Ihan samoja ajatuksia pyöri päässä täälläkin tämänpäiväisen kisan jälkeen! Karmeata, miten renkaat kuluvat! Taisi löytyä vastaus siihen, miksi niin monet TS-kuskit häipyvät näkymättömiin kesän tullen.

En ole aikaisemmin tajunnut, miten TS-kisat syövät renkaita.
Otsikko: AJOTAITO vs. KALUSTO
Kirjoitti: Mr Cale - 28.06.03 - klo: 23.40
Juu, renkaat ei talvella kulu niin nopeasti, mutta pito niistä häviää talvellakin samalla tavalla. Joten jos tosissaan meinaa ajaa, niin se on 2 kierrosta renkaita per kisa.

Miettikää, minkälaiset rengas- ym. kustannukset ensi kaudella on kun ajetaan ikään kuin 8 SM-kilpailua. Panostus on aivan jotain muuta, kuin nykyisiin FT-sarjan kisoihin...
Otsikko: AJOTAITO vs. KALUSTO
Kirjoitti: VesaK - 28.06.03 - klo: 23.50
... ja tästä tulemmekin jälleen rengassääntökeskusteluun.
Jos tarjolla on yksi ainoa rengastyyppi, sen pitäisi olla mahdollisimman kestävä. Semmoinen hytinä on tuntuvinaan, että CS-sarja ei ole sitä.

Juniori muisti lukeneensa Saksan 2002 mestaruuskisojen raportista, että sallittuja olivat CS-27 ja eräs toinen tyyppi. Kisan sadoista osanottajista kukaan ei ollut käyttänyt CS-27:a.
Ja se toinen tyyppi tunnetaan lisäksi huomattavasti kestävämpänä renkaana. Että silleen..
Otsikko: AJOTAITO vs. KALUSTO
Kirjoitti: PJEP - 29.06.03 - klo: 01.07
Mitä tulee vielä keskusteluun CS-27 renkaiden käytöstä ympäri vuoden, niin eihän siitä tule mitään säästöjä kuluissa. Kesällähän ajetaan joka tapauksessa eri inserteillä kuin talvella. Ehkäpä eniten säästöjä ja vähemmän harmaita hiuksia tulisi säännöstä, jossa yksityyppirenkaan lisäksi määrättäisiin yksityyppi-insertti.

Jokatapauksessa mattoradalla voisi olla erilainen rengas kuin asfaltilla.
Otsikko: AJOTAITO vs. KALUSTO
Kirjoitti: VesaK - 29.06.03 - klo: 12.20
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Juniori muisti lukeneensa Saksan 2002 mestaruuskisojen raportista, että sallittuja olivat CS-27 ja eräs toinen tyyppi. Kisan sadoista osanottajista kukaan ei ollut käyttänyt CS-27:a.
Ja se toinen tyyppi tunnetaan lisäksi huomattavasti kestävämpänä renkaana. Että silleen..

Oikaisu: ko. artikkelia ei tähän hätään löytynyt (etsinnät jatkuvat), mutta kyseessä on täytynyt olla tieto siitä, että kisan A-finalisteista kukaan ei käyttänyt CS-renkaita. Kaikkien satojen osanottajien renkaissa luulisi niitä jo löytyvänkin.

Joka tapauksessa, rengassääntö on yksi keskeisimmistä aiheista touringissa, ja vaihtoehdoista pitäisi keskustella vakavasti. Lähihistoria on tältä osin meillä masentava, ei pitäisi olla enää varaa tehdä huonoja ratkaisuja.
Otsikko: AJOTAITO vs. KALUSTO
Kirjoitti: Thormax - 29.06.03 - klo: 13.13
asiaan viitaten--> kuinka valtava ero on vakio ja viri luokan rengas kulutuksessa?
Otsikko: AJOTAITO vs. KALUSTO
Kirjoitti: PJEP - 29.06.03 - klo: 13.21
Lainaus käyttäjältä: "Thormax"
asiaan viitaten--> kuinka valtava ero on vakio ja viri luokan rengas kulutuksessa?


Hyvä kysymys,johon mielellään haluaisi vastauksen.

Oma käsitys on, että sisäkisoissa ero ei ole kovin suuri, mutta asfaltilla ero kasvaa. Löytyisikö viisaampaa vastausta?
Otsikko: AJOTAITO vs. KALUSTO
Kirjoitti: VesaK - 29.06.03 - klo: 17.24
Lainaus käyttäjältä: "Thormax"
asiaan viitaten--> kuinka valtava ero on vakio ja viri luokan rengas kulutuksessa?

Vaikka pitkäaikaisia kokemuksia ei vielä olekaan, niin tekisi mieli mutu-periaatteella sanoa, että renkaat kuluvat suunnilleen tehoerojen suhteessa: noin 230W:130W.

Kun vakioluokan 20% lyhyempi ajoaika jätetään huomiotta, myös energian kulutus tapahtuu pitävällä radalla suunnilleen tehojen suhteessa: TS 2800-3200 mAh ja TJ (5 min eräpituudella) 2200-2400mAh.

TS:n käyttämä "lisäenergia" kuluu pidemmän matkan ajamiseen, akun ja moottorin vähän voimakkaampaan lämpiämiseen, mutta ennen kaikkea renkaiden kuluttamiseen. "Ennen kaikkea" siksi, että tehoa käytetään paljon sutimiseen ja luistoon, jolloin tietenkin renkaiden kuluminen on voimakkaampaa.

Sisäradalla osa energiasta menee alustana olevan maton työstämiseen.
Otsikko: AJOTAITO vs. KALUSTO
Kirjoitti: PJEP - 29.06.03 - klo: 21.31
Kun valittelin noita rengaskuluja kilpailussa, niin eihän ne renkaat hurstille asti kuluneet, toki ne käy vielä harkkarenkaiksi.
 Mutta tosiasia on, ettei niillä voi mennä ajamaan enää seuraaviin kisoihin, vaan jokaiseen kisaan on hankittava uudet rengassarjat eli kaksi sarjaa maksaa n 90 euroa. Onhan se merkittävä kustannuslisä, kun matkojen,majoituksen ja osallistumismaksujen lisäksi tulee yleensä hankittavaksi muitakin pieniä pussukoita.
Otsikko: AJOTAITO vs. KALUSTO
Kirjoitti: Mr Cale - 29.06.03 - klo: 22.51
Lainaus käyttäjältä: "PJEP"
Kun valittelin noita rengaskuluja kilpailussa, niin eihän ne renkaat hurstille asti kuluneet, toki ne käy vielä harkkarenkaiksi.
 Mutta tosiasia on, ettei niillä voi mennä ajamaan enää seuraaviin kisoihin, vaan jokaiseen kisaan on hankittava uudet rengassarjat eli kaksi sarjaa maksaa n 90 euroa. Onhan se merkittävä kustannuslisä, kun matkojen,majoituksen ja osallistumismaksujen lisäksi tulee yleensä hankittavaksi muitakin pieniä pussukoita.

Miksei niillä voi mennä enää seuraaviin kisoihin ajamaan? Hommahan on ihan siitä kiinni, kuinka paljon haluaa panostaa. Voihan niitä renkaita käyttää kisoissa kunnes ne puhkeaa - uusilla pääsee vaan lujempaa. Samaten esim. uusia hiiliä voi laittaa vaikka joka erään - taas mennään kovempaa. Entäs sitten akut, autot... käytännössä ihan mikä vaan suorituskykyyn vaikuttava kuluva auton osa on uutena (lähes) aina nopeampi kuin käytettynä. Jokainen vaan määrittelee itselleen sen panostamisen tason millä haluaa harrastaa ja vaihtaa uutta osaa sen mukaan.
Otsikko: AJOTAITO vs. KALUSTO
Kirjoitti: CAi - 30.06.03 - klo: 09.19
MrCale: Juuri näin !
Otsikko: AJOTAITO vs. KALUSTO
Kirjoitti: reittila - 30.06.03 - klo: 12.28
MrCale puhuu jälleen vähän, mutta asiaa.
Otsikko: AJOTAITO vs. KALUSTO
Kirjoitti: PJEP - 30.06.03 - klo: 12.44
Lainaus käyttäjältä: "Mr Cale"

Miksei niillä voi mennä enää seuraaviin kisoihin ajamaan? Hommahan on ihan siitä kiinni, kuinka paljon haluaa panostaa. Voihan niitä renkaita käyttää kisoissa kunnes ne puhkeaa - uusilla pääsee vaan lujempaa. Samaten esim. uusia hiiliä voi laittaa vaikka joka erään - taas mennään kovempaa. Entäs sitten akut, autot... käytännössä ihan mikä vaan suorituskykyyn vaikuttava kuluva auton osa on uutena (lähes) aina nopeampi kuin käytettynä. Jokainen vaan määrittelee itselleen sen panostamisen tason millä haluaa harrastaa ja vaihtaa uutta osaa sen mukaan.


Niinhän se on.... 2000 akkujakin saa tosi halvalla! :wink:
Vaatii vaan kovaa motiivia lähteä kisoihin alitehoisella kalustolla.

Mutta kun ihmetellään kisoihin osallistujien vähäistä määrää, niin raha voi olla yksi syyllinen....
kaikilla kun ei ole sponsoreita ja isäpappa ei aina taida olla se paras sponssi, joskin monelle ainoa.

Olet täysin oikeassa siinä, että jokainen määrittelee itse mihin harrastukseen haluaa panostaa ja kuinka paljon.
Itsekin olen joutunut miettimään, missä kulkee kipuraja,  ehkäpä joku muukin miettii samaa asiaa.
Otsikko: kallista
Kirjoitti: JQ - 30.06.03 - klo: 12.58
Kyllä se sähköautoilun kalleus vaikuttaa harrastajamääriin muuallakin. Jenkeissäkin käydään keskustelua siitä miksi niin monet sähköautoilijat siirtyvät polttiksiin. No HINTAhan siinä ratkaisee. Sähkökisailu on mennyt siellä liian hintapäälikkö touhuksi.
Otsikko: Re: kallista
Kirjoitti: CAi - 30.06.03 - klo: 13.02
Lainaus käyttäjältä: "JQ"
Kyllä se sähköautoilun kalleus vaikuttaa harrastajamääriin muuallakin. Jenkeissäkin käydään keskustelua siitä miksi niin monet sähköautoilijat siirtyvät polttiksiin. No HINTAhan siinä ratkaisee. Sähkökisailu on mennyt siellä liian hintapäälikkö touhuksi.


Kyllä se polttispuolellakin kuluja teettää, varsinkin rata-autoissa, joilla ajetaan oikeesti lujaa! Nopeat koneet on kalliita, rekaita kuluu jne.
Polttis-krossi on ehkä hiven halvempaa johtuen alitehoisista koneista, koska radat on liukkaita.
Otsikko: AJOTAITO vs. KALUSTO
Kirjoitti: reittila - 30.06.03 - klo: 13.11
Ei ole pakko panostaa "liikaa".
Jätettäköön meikäläisen todelliset mahdolisuudet pärjätä huipuille toiseen keskusteluun, mutta käytännössä ainakin itse satsaan juuri sen verran, että harrastus on mukavaa/hauskaa/kivaa/ei liian kallista, jolloin mielekkyys pitää kipinää yllä.
Ilmaiseksihan ei voittoja kuitenkaan tule.
Sen lisäksi, että kaluston pitää olla kunnossa, tulee osata a) ajaa b) säätää kalustoa ja nämäkin seikat vaativat panostusta testaamiseen ja treeniin.
Otsikko: ??
Kirjoitti: JQ - 30.06.03 - klo: 14.06
Cai, älä kirjoita sellaisista asioista joista et tiedä mitään. Ei ne koneet ole alitehoisia. Ne ei vaan rasitu samalla tavalla kuin ratakoneet. Ja ratakoneista otetaan yleensä kaikki tehot irti mitä niistä saa, joka tietenkin lyhentää niiden ikää.
Otsikko: Re: kallista
Kirjoitti: nikoprkl - 30.06.03 - klo: 16.05
Lainaus käyttäjältä: "CAi"

Kyllä se polttispuolellakin kuluja teettää, varsinkin rata-autoissa, joilla ajetaan oikeesti lujaa! Nopeat koneet on kalliita, rekaita kuluu jne.
Polttis-krossi on ehkä hiven halvempaa johtuen alitehoisista koneista, koska radat on liukkaita.


Jos hiemankaan jaksat perehtyä aiheeseen, niin huomannet, että Turisteissa on koneiden viritystä nimenomaan rajoitettu (4 porttia, 16% nitroa) kun taas M8 luokassa ei rajoituksia ole porttien lukumäärässä, vain nitro on rajoitettu 25%:iin. Voit myös verrata koneiden tehoja suhteessa iskutilavuuteen.. Myöskään M8 koneet ei minusta paljon sen enmpää lepoa kisan aikana saa, johtuen vain 1 vaihteen käytöstä. Jos radalla hiemankin on kunnollinen suoranpätkä, niin kyllä siinä huutaa krossarin konekin pitkän matkaa täysillä kierroksilla ennen seuraavaa kurvia.
Otsikko: AJOTAITO vs. KALUSTO
Kirjoitti: CAi - 30.06.03 - klo: 19.07
Jose: Joo, en polttis-crossi tuntija, joten oli väärä sanamuoto toi "alitehoinen", ehkä parempi on sanoa , että kone ei rasitu sillä tavalla koska pito on rajallinen ja koneet on enemmänkin vääntö-tyyppisiä kuin kierroskoneita vrt. C-8. Sorry.

Niko: Siis C-8 Autoissa on 7-11 porttia, kierrokset n. 40.000 ja tehot jopa 3 hp ! C-8 koneen hinta on n.480€ ja crossikoneen n. 250€ puhuin rata-autoista en pelkästään polttisturistista....

Lainaten Teppoa polttisturistista eri palstalta:
snip"""finaalin jälkeen kyllä tuli mieleen, että tätä pitää saada lisää, tosin yksi kalleimpia luokkia harrastaa jos haluaa ajella ihan kilpaa. Renkaita, moottoreita ja kuluvia osia yms. taitaa kulua enemmän kuin sähkötouringissa ja polttsikrossissa yhteensä.. voin olla väärässäkin. """"snip.

Teppo ehkä tuossa vähän huumorilla höysti, mutta kallista se kuitenkin sekin

Nähtyäni viikonlopun polttiscrossikisan osallistujamäärän yllätyin suuresta osallistuja määrästä ja varsinkin junnuja oli paljon. Hienoa
Otsikko: joo
Kirjoitti: JQ - 01.07.03 - klo: 09.18
Ekassa kisassa oli saman verran. Ilmoittautuneita oli 36. Hyvältä näyttää
Otsikko: AJOTAITO vs. KALUSTO
Kirjoitti: Juha - 15.08.03 - klo: 10.40
Reittila kiteytti aika hyvin ajatuksen.
Jos halua pitää hauskaa ja harrastaa omaksi iloksi, niin sitä voi ite päättää paljonko on valmis maksamaan.

Jos haluaa voittaa täytyy panostaa enemmän, mutta ei se silti niin hirveesti ole, jos muihin lajeihin vertaa.
Sekin on totta, että täytyy osaa ajaa virheittä ja sen hetkisestä kalustosta on otettu kaikki irti ennenkuin siirrytään seuraavaan asteeseen. Pikkuhiljaa hyvää tulee. Heti ei voi olla voittamassa A-finaalia.

Kun alkaa miettimään miten tulos voisi parantua kannattaa aloittaa miettiminen peilin edestä. Voiko vielä jotakin tehdä paremmin? Eikä ensimmäisenä rynnätä kauppaa.