Autossa kuin autossa on muutama pakka missä hiekasta on olennaista haittaa:
-rattaiden välissä
-laakereissa
-ohjausvivustossa
Hihnavetoisissa, siis jos on avoin, on lisäksi hihna, joka ei tykkää hiekasta.
Hiekalla ajamiseen suositellaan kardaanivetoisia autoja, sillä suojaamaton hihna tuo aina omat ongelmansa.
Minulla on Kyoshon PureTen Alpha EP 3. Auto on kardaanivetoinen ja siinä on jo vakiona sisäkori ja rattaatkin on suojakannen alla. Ennen ostamista yritin etsiä yhtä hyvin ralliin sopivaa autoa muilta valmistajilta mutta tuloksetta. Löysin halvempia autoja, kalliimpia autoja, autoja jotka kulkivat kovempaa jne mutten löytänyt toista ralliin sopivaa.
PTA:ta tunnutaan morkkaavan, mutta muita tämän kokoluokan ralliautoja ei yksinkertaisesti ole. Minulla on ollut yksi ongelma hiekalla ajaessani ja senkin olen nyt korjannut palalla jesseä (eipä ollut kovin kallis remontti). Ongelma oli hiekan joutuminen ohjausvivuston ja pohjan väliin ja se jumitti ohjauksen. Ratkaisu oli peittää jessellä pohjassa olevat vahvikeristikko, jolloin hiekka liukui pois vivuston työntämänä. Korjauksen jälkeen ajo ei ole päättynyt kuin akun loppumiseen.