Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - alaa

Sivuja: 1 2 [3] 4 5 6 7
61
Bensa-autot / Vs: 2-tahti moottorin virittely
« : 08.01.13 - klo: 20.43 »
Dremeli käteen vaan niin pääsee ilma liikkumaan.

Tämähän alkaa olla jo "tehdään RCMK:sta Zenoah"-projekti   :azn:  Brucehan sen oli jo aloittanut poistamalla ylösvirtauskanavien seinät.

62
Bensa-autot / Vs: 2-tahti moottorin virittely
« : 08.01.13 - klo: 19.49 »
Tuo kahden ylimmäisen jäähdytysrivan väli näyttäisi olevan aika ummessa. Sitä kannattaisi kanssa avata juuri tuossa puhallussuunnassa (imu ja pakoaukon yläpuolelta).

63
Bensa-autot / Vs: Bensa autojen kuvia
« : 08.01.13 - klo: 11.08 »
Jos tarkemmin haluaa kulkua seurata niin onnistuu esim tälläisellä:

http://www.mytach.co.uk/

Tuossa on 10Hz GPS ja kiihtyvyysanturit. Saa nopeuskäyrät, kierrosajat jne ja piirrettyä vaikka ratakartan helposti. Softana on sama Race Studio 2 jota käytetään AIMin muissakin dataloggereissa. RC-vehkeessä en ole tuota kokeillut mutta mopossa kyllä.

64
Bensa-autot / Vs: Nutech 1:5 autot
« : 21.12.12 - klo: 20.00 »
SimpleDynoa kannattaa käyttää vain raakadatan eli rpm vs. aika tallennukseen. Ja näytteenottotaajuudeksi 44,1kHz. Simpledynon tehokäyrät sovitetaan muistaakseni 5. asteen polynomifunktioon joka toimii suht hyvin niin kauan kuin käyrässä ei ole kuoppia tms.

Eli suosittelen ottamaan esim. excelin käteen ja sillä laskee tehon ja momentin siitä raakadatasta (.txt tiedosto). Tuo simpledyno on yllättävän tarkka systeemi kun vaan panostaa siihen datan jälkikäsittelyyn.

65
Bensa-autot / Vs: Nutech 1:5 autot
« : 21.12.12 - klo: 10.07 »
Hienoa että löytyy muitakin "hulluja"  :wink: Mikäs softa tuohon tulee? Itse meinasin AIMin loggeria mutta niissä pitää mennä EVO-sarjan laitteisiin että alkaa toimimaan. Ja hintahan on sitten $$$...

Nyt on tarkoitus tehdä Dataq boksin kanssa, katsotaan miten etenee.

66
Bensa-autot / Vs: Nutech 1:5 autot
« : 21.12.12 - klo: 08.52 »
Mielenkiintoista. Onkos tuo moottoridyno vai pyöristä mittaava? Laittakaahan tuloksia niin pääsee vertailemaan  :wink:

67
Bensa-autot / Vs: 2-tahti moottorin virittely
« : 11.12.12 - klo: 17.00 »
Miksköhän toi on tehty 2-pulttisesta? Tuo jäähdytystorni ei kyllä painopisteen kannalta ole ihan ideaali  :shocked:

68
Bensa-autot / Vs: 2-tahti moottorin virittely
« : 06.12.12 - klo: 11.51 »
Laittasin RCMK:n vakiomännän ja sit kaivaa imuaukkoa alaspäin samanverran mitä mäntää on lyhennetty.

69
Bensa-autot / Vs: 2-tahti moottorin virittely
« : 06.12.12 - klo: 10.33 »
Meinasin koittaa mitä hyötyä on kun vaihtaa vain tuon pitemmän kangen. Pitäisi näkyä tehoissa ja pienentää männälle tulevia voimia. Se levy pytyn alle pitää tietysti väsätä.

Tuossa gizmon moottorissa pisti pari juttua silmään. Kanaviin on jätetty äkkinäisiä pinta-alan muutoksia mikä ei ole hyvä. Lisäksi tuo männän lyhentäminen ei ole hyvä kun se on liian lyhyt vakionakin. Ennemmin imuaukosta pois tavaraa. Kuvissakin näyttää siltä että männän imupuoli on ollut kovilla. Tunteja ei kai vielä ihan hirveesti kuitenkaan oo?

70
Bensa-autot / Vs: 2-tahti moottorin virittely
« : 05.12.12 - klo: 20.46 »
Törmäsin BZM lasikuituläppiin jotka pitäisi sopia vielä suoraan paikalleenkin. Niitä on nyt tulossa kun olivat halpojakin. Lisäksi on tulossa +5mm kiertokanki kokeiltavaksi, kiitos juhamatin linkin.

AIMin boksi on myös jo luvattu niin pitäisi saada tuo käyrien käpistelykin nopeammaksi ja helpommaksi. Sitähän voi sitten käyttää myös ajaessa tiedonkeruuna ja ruveta mittaamaan vaikka jousituksen toimintaa, Jos ei muuta keksi  :tongue:


71
Bensa-autot / Vs: 2-tahti moottorin virittely
« : 04.12.12 - klo: 20.29 »
Putkea odotellessa. Se onkin sitten seuraava penkityksen aihe. Muistatkos minkä paksuista läppää noissa moteissa on käytetty, eli mistä kannattaisi lähteä liikkeelle? Tai osaisitko neuvoa pätevän kauppiaan joka olisi kartalla. Itse kun ei ole lasikuituisilla juuri tullut leikittyä. Mikäs tuon laikuidun etu on hiileen verrattuna?

Muutamaa läppätyyppiä kokeilin jollain läpät pysyy jotakuinkin kurissa. Käppyrä ohessa. Paras oli ohut hiililäppä joustavalla rajoittimella. Paksumpi hiililäppä rupeaa ahdistamaan jo koko alueelta, ilman rajoitintakin. Ohut hiililäppä pyöreäselkäisellä rajoittimella rupeaa ahdistamaan jo 13k jälkeen, tosin en päässyt avaamaan rajoitinta ehkä tarpeeksi ennen kuin lohkoon kaivaa lisää tilaa rajoittimelle. Epäilen kyllä että jos avautumaa vielä nostaa niin ei pysy läpät mukana. Lasikuitu täytyy sitten vielä testata.

Näillä näkymin penkkiin vaihtuu AIMin tiedonkeruu jotta saa kaikki mahdolliset mitattavat samaan käppyrään helposti. Myös keskipakokytkin lähtee moottorin ja rullan välistä ja starttaus tulee sähköllä. Näin alkuun  :grin:

72
Bensa-autot / Vs: 2-tahti moottorin virittely
« : 04.12.12 - klo: 08.22 »
0,35 alkaa olemaan minimi squish.

Kyllähän luistiohjaus olisi parempi korkeilla kierroksilla mutta siinä tulee muutama käytännön toteuttamisen ongelma. Tehtävissä kyllä jos vaan intoa riittää. Läpillä on myös mahdollista saavuttaa laajempi käyttöalue, ainakin teoriassa. Tuo ohuet läpät ja pienempi avautuma on se toinen vaihtoehto, vain kokeilemalla selviää kumpi tyyli pelittää paremmin. Tässä projektissa ei välitetä tapahtuuko mitään alle 10000, kunhan käynnissä pysyy  :wink:

73
Bensa-autot / Vs: 2-tahti moottorin virittely
« : 03.12.12 - klo: 20.12 »
En nyt hazardista tiedä mutta ei ainakaan hyvää tee jos aukko ja laippa ovat erikokoiset. Vähintään tehoissa huomaa.

Reedin tämänpäiväiset lukemat olivat  5,5hp @15600 eli oikeaan suuntaan mennään. Suurin "ongelma" ovat tällähetkellä se koko idean alku eli läpät itse. Ei ole Polinin pojat tehneet käytettäväksi näillä kierrosluvuilla  :laugh: Kikkailemalla sain vedätettyä tuon reilu tuhat kierrosta ylemmäs ennen kuin läpät sekoaa. Noh, loppuviikosta saa jämäkämpää materiaalia niin tehdään uusi yritys. Ja vielä on monta muutakin parannusta tiedossa mutta mennään nyt yksi kerrallaan. Liitteenä käppyrä alueelta jolla tuo nyt tällähetkellä suunnilleen toimii.

Veikkauksia saa esittää mikä paikka repeää tuosta seuraavana. Tämän hetken saldo on: yksi tulpanhattu ja pakoputki (hitsisauma).


74
Bensa-autot / Vs: 2-tahti moottorin virittely
« : 02.12.12 - klo: 18.08 »
Ja varmasti saan jotain ideoita itsekin siitä miten Jari on tuon putken toteuttanut  :wink:

Tuossa huonosti kuvattu video dynovedosta. Tuo Maximum 32268 ei pidä paikkaansa. Tuo unohtui nollata sen jälkeen kun tulpanhattu temppuili ja antoi häiriötä. Tuossa vedossa max on n. 22500rpm.

DIY 30,5cc reed case engine dyno run

75
Bensa-autot / Vs: 2-tahti moottorin virittely
« : 01.12.12 - klo: 11.22 »
Tuon vauhtipyörän keventämisen voi ajatella myös silleen että jos laitan "kevennetyn" rullan dynoon niin mitattu teho kyllä kasvaa koko alueella (oikeasti tietysti jos rulla muuttuu niin käytetään uutta inertiaa laskemisessa ja mitattu teho pysyy samana). Lisäksi kevennyksen yhteydessä pienentynyt puhallus lisää tehoa etenkin ylös.

Sen verran on koneen tehosta havaintoa että nyt oli reilu 5hp @14000rpm. Mutta tuo huiputehon kohta on tarkoitus saada paljon ylemmäs eli säädöt ovat vielä kaaauuukana optimista. Potentiaalia kyllä tuntuisi olevan.

76
Bensa-autot / Vs: 2-tahti moottorin virittely
« : 30.11.12 - klo: 20.21 »
Ei ole tullut vielä mittailtua vakion ja kevennetyn vauhtipyörän eroa. Molempia on penkitetty mutta ei samassa moottorissa. Varmasti sen verran kuitenkin on hyötyä että mitattua saadaan :wink: Tällä hetkellä ei ole vaan yhtään moottoria johon saisi vakion paikalleen. Tuohon omatekelemoottoriin ei mahdu vakio fööni paikalleen, eikä ole tarkoituskaan.

Tänään pyörittelin ensimmäistä kertaa tuota omaa läppälohkoista. 22000rpm alkaa kuulostamaan jo aika veikeältä. Enempää en uskaltanut näin alkuun tyrkätä  :grin: Kunhan saan vähän säädeltyä niin laittelen käppyrää. Huipputehon kohtaa pitää saada siirrettyä ainakin muutama tuhat ylemmäs jne.

77
Bensa-autot / Vs: 2-tahti moottorin virittely
« : 27.11.12 - klo: 10.55 »
Tuo venemoottorin viritelmä vaikuttaa kyllä fiksulta. Vähän epäselväksi jäi miten tuo ilma ohjataan jäähdytysrivoille asti?

Ei paljoa puuttuisi enää tulosten tai tuhon saamiseksi.

78
Bensa-autot / Vs: 2-tahti moottorin virittely
« : 17.11.12 - klo: 20.19 »
Onkos näitä 35/36cc moottoreita myynnissä useampana eri merkkinä?

79
Kokeilitko muuten sitä CY:n kytkintä vakiona/muokattuna? Ei ainakaan pahemmin näytä kytkin luistavan  :grin:

80
Bensa-autot / Vs: 2-tahti moottorin virittely
« : 15.11.12 - klo: 20.02 »
Kerrohan jm sitten miten RCMK:lla etenee. Mikäs tuo on tuo oranssi koppa?

Uusin lelu. Leikkuunesteenkin saa vietyä suoraan terälle  :grin:

81
Bensa-autot / Vs: 2-tahti moottorin virittely
« : 15.11.12 - klo: 10.00 »
30,5 on tilavuus. Täytyy seuraavaan lohkoon jättää varoja isommallekin pytylle. Noin 50 kuutioisista lennokinmoottoreista voisi löytyä hyvä sylinterin aihio. Niissähän ei olisi ollenkaan imukanavaa häiritsemässä (läppä tai luistiohjattuja).

Kyllä kiinnostaa testata toistakin putkea. Tuota putkipuolta kun joutuu varmasti vielä muutenkiin hakemaan kohdilleen.

82
Bensa-autot / Vs: 2-tahti moottorin virittely
« : 14.11.12 - klo: 21.26 »
Kohta ei tartteis kun starttia painaa  :tongue:

83
Bensa-autot / Vs: 2-tahti moottorin virittely
« : 05.11.12 - klo: 20.03 »
Näyttää vielä enemmän penkitysputkelta  :azn:  Alkukäyrä on tuollainen kun se pitäisi sopia Nutekkiin moottorin siirron jälkeen. Niin pääsee sitten ajamallakin kokeilemaan.

Tuo profiili on perinteinen RR-putken malli eli aikalailla huipputehoa painottava. Näyttää itseasiassa veneputket aika samalta nyt kun sen sanoit. Tuon alkukäyrän kanssa laskettu huipputeho on vähän yli 17k.

Katsoitko muuten Jari sitä sytkää josta oli toisessa topiikissa juttua.

Saahan niitä putkia tilata mutta pitää tietää millaisen haluaa  :wink:  Muitten maksamillahan se olisi parasta treenata tuota TIGgikättäkin  :laugh:

84
Bensa-autot / Vs: 2-tahti moottorin virittely
« : 05.11.12 - klo: 12.47 »
Mankelilla. On kai sille joku hienompikin nimi olemassa. Kuitenkin sellainen missä on ne 3 telaa.

85
Bensa-autot / Vs: 2-tahti moottorin virittely
« : 04.11.12 - klo: 20.33 »
Kyllä siellä on helma jäljellä. Se on vaan ihan naurettava noissa. Pätkä tuli lisää. Täytyy kyllä keksiä vielä joku siistimpi kiinnitys jouselle.

86
Bensa-autot / Vs: 2-tahti moottorin virittely
« : 03.11.12 - klo: 20.45 »
TSI putken seuraava versio. Tai ainakin osa siitä.

87
Bensa-autot / Vs: MCD ONROAD PROJEKTI
« : 30.10.12 - klo: 12.15 »
jatkan vielä kysymyksen verran väärässä paikassa. Laittaisitko Jari tuon toisen valmistajan vehkeen merkin. Oddifiedin kartat ovat varmasti hyviä mutta vielä kivempi olisi itse päästä säätämään. Ohjelmoitavia sytkiähän löytyy vaikka minkälaisia mutta niissä tulee äkkiä koko, paino, ym vastaan näissä laitteissa.

88
Bensa-autot / Vs: MCD ONROAD PROJEKTI
« : 30.10.12 - klo: 08.30 »
Saako tuohon Oddifiediin tehtyä itse karttoja vai onko siinä vain mahdollisuus vaihtaa valmiita karttoja? Yritin niitten sivuilta tutkia mutta ei oikein selvinnyt.

Tarkentaisitko Jari miten nuo käyrät ovat vanhentunutta tietoa. Eikai nää mitään kännyköitä oo  :shocked:

89
Bensa-autot / Vs: MCD ONROAD PROJEKTI
« : 29.10.12 - klo: 21.02 »
Itselläni ei ole mitään sitä vastaan jos joku haluaa käyttää samaa moottoria useammassa penkissä. Olisi jopa mielenkiintoista nähdä onko eroja ja millaisia. Tarjoan kyllä ajelut omalta osaltani jos joku tälläisestä innostuu. Tuohon hommaan paras valinta voisi olla uusi vakio Zenoah 260.

Mitäs sytkää JariV käytit tuolloin moottorissa?

Edit: joku tuossa MCD offroad projekti-topiikin penkityksessä heittää. Tuo 8,9hp @12000rpm ei voi kyllä pitää paikkaansa. Moottorina ilmeisesti kuitenkin 27cc CY Samballa?

90
Bensa-autot / Vs: MCD ONROAD PROJEKTI
« : 28.10.12 - klo: 11.35 »
Eli mekaniikka on itse tehtyä. Kuvahan tuossa jo olikin. Tuon jälkeen on hieman muuttunut, voin laittaa uudempaa kuvaa kunhan olen taas kotona. Rulla on sorvattu yhdellä kiinnityksellä ja inertia laskettu sekä chekattu SolidWorks mallista. Myös muut pyörivät osat on huomioitu. laakerikitkat on kalibroitu vapaasti pyörivän hidastuvuuden perusteella. Testattu mm sähkömoottorilla että oikeaa näyttää. Laakereina on C3 välykselliset peltisuojatut.

Ohjelmana tällähetkellä SimpleDyno jota käytän vain raakadatan tallentamiseen. Tarkoitus vaihtaa AIMiin kunhan budjetti antaa myöden.

Edit: Voin tuon laittaa testimielessä myös Aimin tiedonkeruuseen kiinni jos softaa epäillään ;)
Mutta lyhyesti, käytän simpledynossa 44100Hz näytteenottotaajuutta ja rullalta tuleva max taajuus on n.300Hz.

Sivuja: 1 2 [3] 4 5 6 7