Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - alaa

Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6 7
91
Bensa-autot / Vs: MCD ONROAD PROJEKTI
« : 26.10.12 - klo: 20.01 »
Siitä olen kyllä samaa mieltä että teholukemalla ei sinänsä ole väliä kunhan käyttää aina samaa dynoa. Tärkeämpää on että pystyy vertaamaan muutosta. Yksi mikä tuli mieleen niin miten tuossa oli mitattu moottorin kierrokset penkityksen aikana? Jos moottorin kierrokset eivät ole luettu samaan softaan suoraan niin silloinhan siinä on yksi mahdollisuus josta voi tulla heittoa.  Toinen millä saa eroa on käytettävän korjauskertoimen valinta. Niissäkun on annettu kerroin 1 hieman eri oloissa (lämpötila ym).

Moottoripyöräpuolella on kuuluisa esimerkki Dynojetin kaupalliset penkit. Ne on "kalibroitu" näyttämään n.15% (jos oikein muistan) liikaa koska silloin myynti on helpompaa, ainakin jenkeissä. Tuosta seuraa sitten helposti se että monet karttavat muita penkkejä kun tietävät saavansa huonommat tehot. Ja kierre on valmis  :grin:

Onkos tuossa dynossa ajettu vakiomoottorilla? Sellaisestahan pitäisi tulla n.3hp riippuen tietysti putkesta jne. Mutta pitäisi välille 2-4hp ainakin sattua.

92
Bensa-autot / Vs: MCD ONROAD PROJEKTI
« : 24.10.12 - klo: 20.05 »
Yksi asia jäi vaivaamaan. lainaus Buttenmeisteriltä:

"Pieni ero johtuu autojen kokonaisvälityssuhteista, ja renkaiden koosta. Oikeastaan onroad ja offroad autoja ei voi verrata dynotuloksissa ainoastaan tehoissa."

Miten kokonaisvälityssuhde tai renkaiden koko vaikuttaa tehoon? En kysy V*ttuillakseni vaan en hoksaa mikä tuossa on juju? Esim. jos välitystä tihentää (tai renkaita pienentää) niin rullathan kiihtyy silloin nopeammin. Mutta myös rullien pyörimisnopeus jää tällöin pienemmäksi. Mikä tuossa siis aiheuttaa eron teholukemassa?

93
Bensa-autot / Vs: MCD ONROAD PROJEKTI
« : 24.10.12 - klo: 09.55 »
En ole tätä projektia ennen seurannut enkä tarkemmin ole asiasta perillä. Seuraava on ihan yleistä mutua joka ei tähän suoraan liity. Enkä siis halua mitenkään kenenkään projekteja kyseenalaistaa.

Jos teoreettista tehoa tuumailee niin nämä moottorithan ovat lähimpänä varmaankin 60-70-luvun 2-tahtisia kilpavehkeitä. Jenningsin opus antaa pienikuutioselle viritetylle motocross moottorille (jossa siis on myös laaja tehoalue) teholliseksi keskipaineeksi n.95psi. Pienikuutioselle ratamopon moottorille annetaan n.115psi, jossa on siis keskitytty lähinnä tehoon ja tehoalue jää kapeaksi.

Nuo jos muuttaa vaikka 26cc moottorin tehoiksi olettaen että huipputeho saadaan nostettua 18000rpm kohdalle niin: 95psi on 6,7hp ja 115psi on 8,1hp. Tuo 95psi lienee lähempänä totuutta koska näiden moottorien pitää toimia melko laajalla alueella kun vaihteita ei ole.

Mutta. Näiden Zenoah, CY jne moottorien saaminen edes noita vanhoja kilpamoottoreita vastaavaksi on vaikeaa ellei jopa mahdotonta (käyttäen vakio-osia, esim sylinteri).

Eri mieltä saa ja pitääkin olla  :wink:

94
Bensa-autot / Vs: projektit
« : 19.10.12 - klo: 07.40 »
Kannatan myös kahta laakeria. Laakerivälys on yleensä vähintään C3 jotta se antaa anteeksi pienet heitot kampurassa. Jos laitetaan 4 laakeria ja kampiakseli ei ole täydellisen suora, mitä se ei käytännössä ikinä ole, niin tulee ongelmia tehohäviön kanssa sekä mahdollisesti myös laakerien kestossa. Ongelmia tulee toki myös kahdella laakerilla jos kampura ei ole tarpeeksi suora. Noitten laakerien lämpötilahan ei saisi nousta yli 70 asteen käytössä.

95
Bensa-autot / Vs: projektit
« : 18.10.12 - klo: 19.43 »
Otapas pari lähikuvaa imu- ja pakoaukoista niin nähdään monta heppaa tuossa on :wink: Saisitko mitattua aukkoja (leveys*korkeus)?

96
Bensa-autot / Vs: 2-tahti moottorin virittely
« : 16.10.12 - klo: 07.30 »
Autossa on kiinni portattu 30,5 jossa on se 5hp. Sitä ei ole sen kummemmin hierottu, laitettu vain läjään että pääs ajelemaan. Lisäksi on lähes valmis se omavalmiste reed-case moottori. On ollut jo nipussa, vielä pitää tehdä säädettävän sytyksen kiinnitys jne valmiiksi.

97
Bensa-autot / Vs: 2-tahti moottorin virittely
« : 15.10.12 - klo: 13.10 »
Imuaukkoa voi myös leventää. Leventämisellä ei menetä alavääntöä mutta hyötyä kuitenkin on. Joku 1-2mm levennys pitäisi olla vielä suht turvallista männänrenkaalle. Aukon nurkat pitää olla hyvin pyöristetty, mahdollisimman iso pyöristyssäde nurkkiin.

98
Bensa-autot / Vs: Gasolinehead SnowBash
« : 15.10.12 - klo: 11.49 »
Minkäslaisia ruuveja näihin laitteisiin kannattaa laittaa? Ja paljonko olisi järkevä nastan ulkonema? Entä minkälainen rengas on hyvä, Hostilen MX kenties?

99
Bensa-autot / Vs: 2-tahti moottorin virittely
« : 15.10.12 - klo: 11.45 »
Ottaisin ennemmin pois imuaukon alareunasta kuin männästä. Näissä kun tuo mäntä on aika lyhyt muutenkin, siis ei ajoituksen vaan mekaanisen toiminnan kannalta. Aika pienin muutoksin kannattaa edetä. Tietysti jos käyttää läppäventiiliä sylinterissä niin sitten voi kaivella reippaasti.

100
Bensa-autot / Vs: 2-tahti moottorin virittely
« : 11.10.12 - klo: 19.47 »
Väkisin sitä alavääntöä häviää jos haluaa tehoa ylös. Suurin vaikutus lienee putkella ja pako / imuajoituksella.

Nuo VHM kampurat on hyvässä maineessa ainakin isommissa moottoreissa. Uskon että paras mitä näihin on saatavana. Itse meinasin kokeilla onko vakiokampuran painottamisesta kuinka paljon iloa. tuossahan on siis käytetty kovametallia lisäpainona.

101
Bensa-autot / Vs: 2-tahti moottorin virittely
« : 11.10.12 - klo: 13.44 »
Aluksi tulee 2-läppää. Pitäisi ainakin alkuun päästä. Tuota läppärunkoahan käytetään myös n.12hp moottoreissa. Ja tuohon sopivia saa kyllä veikeämpiäkin, sattumaako ;) Erilaisia läppiä ja läppärunkoja on kyllä tarkoitus kokeilla kunhan pääsee niin pitkälle asti.

102
Bensa-autot / Vs: projektit
« : 09.10.12 - klo: 13.55 »
Penkissä on nuo oikeinpäin ja 6000 jousi. 5hp teholla ei ainakaan luista, siinä kun pystyy katsomaan kahta kanavaa yhtä aikaa, eli moottorin ja rullan kierrokset. Itsellä oli mielessä väärinpäin kääntö ja lyhennys jos tulee ongelmia. Tosin BZM on paljon pahempi kun vääntöä tulee jo alhaalta ja paljon.

90% varmuudella on yhdet uudet tuollaiset kotona. Ehtisin ehkä tänään laittaa jo postiin, laita yvtä jos kiinnostaa.

103
Bensa-autot / Vs: projektit
« : 09.10.12 - klo: 13.25 »
CY:n palat ainakin näyttävät sintteriltä  :undecided::
http://www.innovative-rc.com/high-response-clutch-yellow-spring-p-515.html?osCsid=6390d10001c79edd1ee3bb4769ba9d7d

Omassa penkissä nuo ei tunnu kuluvan ikinä. Voisivat olla myös kokeilemisen arvoiset tuolla systeemillä. Tuolta innovativelta tulee vielä todella nopeaan tavarat.

104
Bensa-autot / Vs: projektit
« : 09.10.12 - klo: 12.06 »
Ei tuo varmasti lopullinen ratkaisu olisi. Mutta jos ei muuta tähän hätään keksi niin voisi kokeilla laittaa lyhennetyt palat väärinpäin ja 6000rpm jousen. Jos luistoa saisi vähennettyä niin silloin myös lämpötila laskisi.

Nuo virikytkimet tulevat käsitykseni mukaan suoraan kampiakseliin kiinni ja eivät silloin ilman koneistelua sopisi.

105
Bensa-autot / Vs: projektit
« : 09.10.12 - klo: 11.37 »
Mitä käy jos vakiokytkimen kitkapintaa lyhentäisi samaan tapaan kuin tuossa BZM kytkimessä on:

http://www.davesmotors.com/s.nl/c.885035/n.1/it.A/id.9300/.f

Pinta-ala tietysti pienenee mutta jos sen saisi "pureutumaan" kovemmin kytkinkelloon kiinni.

106
Bensa-autot / Vs: JariV:n projekteja
« : 05.10.12 - klo: 20.38 »
Omassa motissa 5hp tehoilla oli n. 520 astetta. Vakiossa ei nouse juuri yli 400. Ja kun lämpöjä saa vähän kohdilleen niin siinä ei sitten silikoniletkuliitokset kestä. Niitähän näkee monissa valmiissa putkissa.

Lähinnä tuo kannen lämpö kiinostaa sen takia kun vakiofööni puhaltaa ihan turhan paljon ja että paljon sitä uskaltaa pienentää.

107
Bensa-autot / Vs: Hpi Baja kytkin
« : 05.10.12 - klo: 20.21 »
Kampiakseli on näiden(kin) moottorien sydän. Jos pilkkua käsitellään niin virityksessä kaikki muu on aikalailla turhaa jos ei ole varmuutta että perusasiat on kunnossa. Kun kampiakseli on moottorissa paikallaan niin silloinhan sen suoruutta ei voi enää mitata. Eli ainakin itse otan mieluummin varman päälle.

108
Bensa-autot / Vs: 2-tahti moottorin virittely
« : 05.10.12 - klo: 20.12 »
Saadaanhan me. Aikataulua en uskalla vielä luvata. 6,5hp oli alkuperäinen tavoite. Siis tuossa omassa penkissä jossa vakio Zenoah G260 on se 3hp putkella.

Läpät on hiilikuitua by malossi. Ja jos siltä rupeaa tuntumaan niin niitähän saa useita eri paksuuksia sekä eri suuntiin kudottuja.

Edit. ESP:n Dougilta tuli juuri postia. Piti ideaa sähkömoottorin käyttämisestä kalibrointiin hyvänä. Meinasi niin myös tehdä. Katsotaan tuleeko tehoihin muutoksia  :wink:

109
Bensa-autot / Vs: JariV:n projekteja
« : 05.10.12 - klo: 20.07 »
Just tuollasia nuo mikroautomiehet on.  :laugh: Ettei vaan naapurin poika pääsis kovempaa.

Mutta vakavasti, jos jollain on tietoa lämmöistä niin olen kiinnostunut. Lentokoneen Rotaxeissa tais olla max. 260 C. Kilpavehkeissä varmaan enemmänkin?

110
Bensa-autot / Vs: Hpi Baja kytkin
« : 05.10.12 - klo: 20.03 »
Kytkimestä on helppo pitää vaikka tuollaisella kiinni. Vauhtipyörään olen käyttänyt tarpeeksi isoa jakaria jolla nappaa siitä keskeltä kiinni. En ole vielä hienompaa siihen ehtinyt tehdä.

Piston stopperilla on iso riski vääntää kampura kieroon. Myös esim. kytkinpulttien avaaminen vauhtipyörästä kiinni pitämällä on nou nou.

Edit. Siis tuo ruuvipenkki ei kuulu hommaan. Siitä lattaraudasta pidetään kiinni. Sattui olemaan vain irtokytkin käsillä.

111
Bensa-autot / Vs: Hpi Baja kytkin
« : 05.10.12 - klo: 14.28 »
En kyllä piston stopperia käyttäisi missään hommassa.

112
Bensa-autot / Vs: JariV:n projekteja
« : 05.10.12 - klo: 13.13 »
1994 mallin hondan CR500:ssa oli 56hp takapyörällä ja omassa CRF450:ssä 66,5hp takapyörällä (samassa penkissä) ;)

JariV, missä alueella liikkuu ilmajäähdytteisten mikroautojen lämmöt tulpan alta mitattuna? Kun ei ole ilmajäähdytteisten kanssa tullut räplättyä sitten 90-luvun.

Sori OT.

113
Bensa-autot / Vs: 2-tahti moottorin virittely
« : 05.10.12 - klo: 13.02 »
Pientä edistystä moottorin suhteen. Laakerisovitteet ym. kohdillaan ja voi ruveta kasaamaan.

JariV, meinasin jos hommais vakio GP460 motin ja tekis siihen ite läpälliset lohkot, putken jne. Jos omalle työlle laskee mitään niin sitten kannattaa kyllä ostaa suoraan valmis.

114
Bensa-autot / Vs: 2-tahti moottorin virittely
« : 02.10.12 - klo: 21.01 »
JariV, mikä jottei! Kyllä tuo on mielenkiintoinen penkitettävä. Täytyy tehdä seuraavaan lohkoversioon tilaa tuollekin pytylle. Ellen sitten innostu tekemään läpällistä lohkoa tuon moottorin perustalle. Voisi olla aika hyvä köyhän-miehen-BZM-aihio. No, koitataan saada ekaksi edes nykyinen moottori valmiiksi..

115
Bensa-autot / Vs: 2-tahti moottorin virittely
« : 02.10.12 - klo: 08.29 »
JariV, Kiitän. Jää vaan just pari milliä vajaaksi tuo oma lohko imu-pako suunnassa. Näyttääkö siltä että olisi mahdollista pultteja ottaa pytyssä yhtään lähemmäksi toisiaan juuri tuossa imu-pako-suunnassa (mitta 46mm)? Yritin kaivella netistä kuvia mutta kehnolla menestyksellä.

Tuohon omaan lohkoon on jo sovitettu laakerit paikalleen, oiottu pinnat ym. Ehkä se kohta jo saadaan kasaan asti.

ESP:n Doug kertoi kalibroineensa penkin ilman putkea ja ilmanpuhdistinta. Eli luottaa Zenoahin ilmoitukseen. Laitoin sille vinkkiä paremmasta kalibrointitavasta kun kertoi että ei muuta tiedä kun tuo Zenoah  :)

116
Bensa-autot / Vs: projektit
« : 01.10.12 - klo: 07.48 »
Ja tyhjäkäynnilläkin (4000rpm) melkeen 2hp!

117
Bensa-autot / Vs: 2-tahti moottorin virittely
« : 30.09.12 - klo: 20.21 »
Tilatkaapas joku tämä:

http://www.gizmomotors.com/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_images.tpl&product_id=2229&category_id=136&option=com_virtuemart&Itemid=56

Tarjoan ilmaisen penkityksen ja maksan vaikka 50e siitä ilosta että saan katsoa mikä siinä on niin ihmeellistä.

Saakos tuostakin rahat takaisin kun siinä ei sitten olekaan sitä 7,5 heppaa?

118
Vapaa keskustelu / Vs: rc-vene keskustelu
« : 26.09.12 - klo: 11.38 »
Nyt löytyisi DIY-miehelle kunnon moottori:

http://www.nettivaraosa.com/mopojen-varaosat-ja-tarvikkeet/1414803

119
Bensa-autot / Vs: JariV:n räpellykset (omia projektejani)
« : 25.09.12 - klo: 10.13 »
Oisko peräti antaa kiinnityspulttien jaon mittoja? Tuohon omatekele billettilohkoon saa sovitettua myös isomman kytkimen. Ja siihenhän on helppo sorvata sylinterin kiinnitysreiätkin eri kohtiin jos ei suurta eroa ole.

120
Bensa-autot / Vs: JariV:n räpellykset (omia projektejani)
« : 24.09.12 - klo: 20.56 »
Onkos muuten GP420:n sylinterin pulttijako sama kuin näissä Zenoah/CY/Rovan ym? Vai onko tuo jo kaikinpuolin isompi laite?

Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6 7