Kirjoittaja Aihe: Rc-autoissa käytetty muovi?  (Luettu 2284 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ile__

  • Veteraani
    • Profiili
Rc-autoissa käytetty muovi?
« : 19.11.10 - klo: 14.55 »
Onko kellään tietoa mitä muovia näissä esim. 1/8 autojen tukivarsissa ym osissa käytetään?
Tuolla on lueteltu erilaatuja ja kauppanimiä: http://www.aikolon.fi/kauppanimet.php
Varmasti eri valmistajat käyttää eri laatuja, mutta jos olisi vähänkään suuntaa antavia vinkkejä laittaa joko tähän tai yv:llä...
Kyosho Inferno  VE  Race Spec

Poissa primeri

  • Ulvilan RC-rata
    • Profiili
Vs: Rc-autoissa käytetty muovi?
« Vastaus #1 : 20.11.10 - klo: 10.10 »
Ainakin RPM käyttää osissaan nylonia. Sivuilla lukee "blend of bulletproof nylons".
Mutulla mennään muiden valmistajien osalta, mutta luulisin, että nylon on heilläkin käytössä.
Xray 808e | Venom Creeper | Chevrolet Silverado 2007 "axial"scale | Turnigy Talon V2
http://prmr.1g.fi

Poissa Ama

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Rc-autoissa käytetty muovi?
« Vastaus #2 : 20.11.10 - klo: 21.21 »
Mekaanista kestävyyttä haettaessa käytetään monesti sekoite muoveja jotka ovat lisäksi kuitulujitettuja.

Poissa DIY-man

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Rc-autoissa käytetty muovi?
« Vastaus #3 : 21.11.10 - klo: 21.04 »
Aivan. Yleisistä kauppaliikkeistä kuten Etra, Vink tms. ei kyllä saa sellaisia muovilaatuja, joita RC-autojen valmistajat käyttää mainituissa mekaanista kestävyyttä vaativissa osissa. Sama pätee alumiinilaatuihin. Ne ovat erikoismateriaaleja, jotka ovat hyvin pitkälti tavallisen tallaajan saavuttamatomissa. Rahalla toki saa vaikka mitä, mutta samalla pitäisi ottaa teollisen isoja määriä.

Itse olen veistellyt osia polyasetaalista (POM), se on näppärää ainetta koneistaa, joskin paljon kalliinpaa kuin nylon. Nylonia on vaikeampi koneistaa, koska se on enempi sitkasta. Mutta POM tai nylon ei vedä vertoja niille materiaaleille, mistä autonvalmistajat tekee esim. tukivarsia tai hammaspyöriä.
Kyosho: Twin Force Trial-Modified 4x4x4, Optima, Inferno Kanai-VE, Zaboon 4wd - Valtra Valmet HiTech 6850 1:18 - Scania 140 Bigfoot 1:10

Poissa LaNi5

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Rc-autoissa käytetty muovi?
« Vastaus #4 : 21.11.10 - klo: 22.26 »
Tämä saattaisi olla lähellä:
Lamigamid 210, PA 6.6 + GF
Eli nylonia ja siinä vahvikkeena lasikuitua. Ruiskupuristamalla muovia muottiin saadaan kuitenkin paljon vahvempia osia, kuin samasta materiaalista koneistamalla eli vaikka löytyisi samaa materiaalia itsetehty osa ei ole kestävyydeltään/lujuudeltaan hyvää tehdasosaa vastaava.

Poissa TheArska

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Rc-autoissa käytetty muovi?
« Vastaus #5 : 22.11.10 - klo: 00.08 »
Itse olen veistellyt osia polyasetaalista (POM), se on näppärää ainetta koneistaa
Minä olen myös tehnyt tuosta POM:sta pari osaa rc autoon ja myös esim. 1/1 krossipyörään takaiskarin holkkeja. On kyllä erittäin kestävää materiaalia.
Kyosho: Evolva(x2)REX pr-21r01wc/IDM Picco evo2 p7-r, V-one RRR(x2)LRPz.12r spec3/Team Orion crf.12 wasp.
Hpi: Baja 5b cy26, Savage X STS d30m. Hong Nor X1crt pro SHpt28*m-p6,plus muut 1/36-1/8 autot