Mallien väliset erot, eli FG:llä on kaksi sarjaa nelivetoja, viime vuoden lopussa julkaistut Competition-mallit ja nyt talvella julkaistu "normaali" RTR-mallisto.
Competitionit ovat täysalumiinisia, näissä ei ole sähkölaitteita mukana ja autot toimitetaan rakennussarjana, lisäksi ostajalla on mahdollisuus päättää, haluaako auton mekaanisilla jarruilla, vai hydraulisilla jarruilla varustettuna. Hintaluokka jo Saksassa tuo 1800 euroa, kotimaassa maahantuojalla oli vuodenvaihteessa 2000:n pahemmalla puolella, siihen päälle radiot, kaasu/ jarruservo, etujarruille servo ja kaksi 1/4 skaalan voimaservoa (vääntö vähintään 15 kg), joten sähköosiin saa helposti uppoamaan kunnon osat valitsemalla 500 euroa ja komeasti ylikin. Mutta, jos autossa hydrauliset jarrut, selviää keskivahvoilla jarruservoilla (vääntö noin 5 - 6 kg), mekaanisissa hyvä olla vähintään 8 ja enemmänkin, mielellään metallirattaiset.
RTR "muovimallit" taas ovat aivan perusvarustuksessa, näissä ei ole kuin mekaaninen jarru diffiakselilla, levyt täytyy hankkia erikseen, hinnat mekaanisena perusversiona noin 100 euroa per pääty ja hydraulisina 200 - 300 per pääty. Lisäksi etujarruille tarvitaan oma käyttöservo ja radiosta pitää löytyä kolmas kanava, jossa on miksaus jarruvoiman säätöön etu- ja takajarrujen välille. Lisäksi etujarrujen servojen asennuksen jälkeen saat miettiä, minne asennat vastarikotelon, servo kun vie tämän paikan radiolevyltä, yhdessä omassa FG:ssäni boksi majailee nykyisin vastariakun paikalla ja akku taas muutti auton kylkipanssarin ja bensatankin väliin.
Muuten Monsterit näyttävät nelivetoina perustuvan teknisesti hyvin pitkälti ensin julkaistuun Bajan Competition versioon teknisesti, eli on yksi iskunvaimennin per kulma, mutta on alumiiniset sivulevyt ja korkea etuiskaritorni, etupuskuri näyttää olevan kaikissa versioissa sama Bajasta peräisin oleva. Kannattaa varmistaa nuo erot noista Jaanin maintsemista FG:n räjäytysmanuaaleista. Muutenkin Monsterin ja offroadien erot käyvät ilmi niin taka- kuin nelivetoina noista räjäytysmanuaaleista. Ainakin tuo Beetle RTR tuntuu olevan sekoitus alustan osista sekä Monsteria, että Bajaa (alumiiniset kylkilevyt).
Toivottavasti tästä saa nyt jotain selvää noista eroista, eli RTR:ssä ei nuo levyjarrut kuulu vakiovarustukseen.
EDIT: "Saksalainen" tehokkuus ei kyllä tunnu aina pätevän tuolla tehtaan kotipaikalla Winterbachissa, eli nelivetomalleista ei valitettavasti ole saatavilla vielä räjäytyskuvia PDF-muodossa, edes aluversiosta, takavetoisista malleista löytyy kyllä. FG:n omat sivut eivät vielä edes virallisesti tunne uusia RTR-malleja, vain competitionit löytyvät, joten sikäli tuo nelivetojen vertailu valitettavasti hankalaa. Toivottavasti tilanne korjaantuu kevään myötä tässä. JA teknisissä osissa on suuriakin eroja takavetojen ja nelivetojen välillä, joiden esittäminen ilman noita teknisiä räjäytyskuvia on hankalaa. VALITETTAVASTI!
Saksmanni on ainoa, joka ostaa S-mersun kaikilla herkuilla dieselinä vain "säästääkseen".