Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - koivisi

Sivuja: 1 ... 3 4 5 [6]
151
Pienoisautoiluun uusi asfalttiratasarja

Ensi keväänä käynnistyy uusi virallinen AKK-Motorsport Ry:n alainen radio-ohjattavien pienoiskilpa-autojen sarjakilpailu nimellä Fin LS-5 2006. Luokassa ajetaan 1/5 mittakaavan touringautoilla asfalttiradalla. Sarja käsittää neljä osakilpailua.

      1.     21.05    Tattarisuo    VAU
       2.     18.06    Seinäjoki   VUA / EPUA
       3.     16.07    Tykkimäki   KyPak
       4.     27.08    Tattarisuo    VAU

Sarjan säännöt ilmestyvät tammikuun aikana AKK-Motorsport Ry:n nettisivuille osoitteeseen:
www.akk-motorsport.fi/lajit/pienoisautoilu

Sarjasta informoidaan enemmän vuoden vaihteen jälkeen näillä sivuilla.

Hyvää joulua ja menestyksekästä uutta vuotta 2006!

Ilpo Koivisto

152
Polttisautot / Näin toimii rc-pyörän ohjaus
« : 17.10.05 - klo: 17.31 »
Terve .21 rc-moottoripyörän omistaja. Ihmettelit miten rc-pyörän ohjaus toimii. Minulla on yhden kesän kokemus akkukäyttöisestä rc-moottoripyörästä parin kesän takaa. Soittele tai tule näyttämään pyörää niin kerron mihin fysiikan lakeihin perustuen rc-pyörä kääntyy.

Terveisin
Ilpo 0400-668987

153
Tulokset / Large Scale CUP, LS-5
« : 09.08.04 - klo: 21.25 »
Large scale cup 2004 pistetilanne 5/7 startin jälkeen:

Kuljettaja                    Yhteensä

 Pekka Heikkilä   241
 Peter Winqvist   239
 Kari Ikävalko   225
 Ilpo Koivisto   177
 Roope DiRubbo   169
 Marko Nurmi   127
 Veikko Jalas   125
 Tomas Hassel   86
 Veini Mäkinen   47
                     
Pistelaskusysteemi :
    1. 50 pistettä
    2. 47 pistettä
    3. 45 pistettä
    4. 44 pistettä
    5. 43 pistettä
    6. 42 pistettä
    jne.

Seuraava osakilpailu 16.8. kello 17.30 Tattarisuon pienoisautoradalla. Illan aikana ajetaan kaksi erillistä 20 minuutin kilpailua, joten mitallisijoista käydään vielä kova taistelu.

Kauden edetessä 1/5 luokka on herättänyt yhä vain enemmän kiinnostusta myös muiden rc-luokkien ajajien ja mikroautoillijoiden keskuudessa. Muutamille on järjestetty koeajomahdollisuus kesän aikana.

Seuraaville pienoisautoillun nimimiehille on hankittu maailmalta lainakalusto kauden viimeiseen osakilpailuun: Kalle Lehto/Kypak ja Olli Löflund/JärvSRK.

Tervetuloa katsomaan paikan päälle menoa.

Lisää infoa 1/5 luokasta löydät osoitteesta www.thr-team.com

154
Polttisautot / 1/5 lajiesittely Model Expo näyttelyssä
« : 16.04.04 - klo: 17.07 »
Tervetuloa ModelExpo pienoismalli- ja harrastemessuille Helsingin jäähalliin 23-25.4.2004.

Esittelemme 10 auton voimalla radio-ohjattavia 1/5 pienoiskilpa-autoja ja koko lajia.

Tule rohkeasti vain osastollemme.  Ei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä. Korkeintaan huonoja vastaajia. Kerromme mielellämme kaikesta lajiin liittyvästä: kaluston hankinnasta, auton rakentamisesta, alustan säätämisestä jne.

Järjestämme säännöllisiä kerhoiltoja Tattariruon pienoisautoradalla Helsingin Malmilla tiistaisin klo 16.00-20.00 ja lauantaisin klo 12.00-18.00 Vapusta alkaen. Tervetuloa radalle katsomaan miten moottorit pauhaa,  bensa haisee ja juttu lentää varikolla.

Mottomme on "Saa olla kivaa"

155
Vapaa keskustelu / Menestystä ja onnea!
« : 23.02.04 - klo: 19.06 »
Menestystä ratahankkeelle. On todella ilo kuulla uusista asfalttiratahankkeista. Toimiva rata on nimittäin perusedellytys rc harrastuksen kehittymiselle paikkakunnalla. Asfalttirata on myös aina iso investointi vaikka asfalttialueen saisi veloituksetta käyttöön. Radan suunnitteluun kannattaakin paneutua rauhassa, että ei sitten kiirreellä hutaista vain jonkinlaista rataa. Hyvälle radalle tullaan kauempaakin harjoittelemaan.  

Tattarisuon rata suunniteltiin ensin paperilla, lyijykynällä, kumilla ja viivottimella.  Kun perusmuodoista oli päästy yhteisymmärrykseen skannattiin rata tietokoneen muistiin. Windows:n Paint ohjelmalla sitten tehtiin loput muutokset, väritettiin välialueet vihreäksi, kanttarit väritettiin puna/valkoiseksi jne. Tällä näyttävällä viiveistellyllä kuvalla oli sitten helppo markkinoida hanketta päättäjille ja kerätä sponsorirahaa.

Millaisen radan tekee on tietenkin lopulta makuasia, mutta muutamia perusasioita ei voi ohittaa suunnittelussa. Radan tulee olla haastava ajaa. Tulee olla nopeaa suoraa, tiukkaa mutkaa, sikaani, ajettavia laakeita kaarteita, kaarre, jonka säde muuttuu kokoajan jne.  Tulo ja lähtö varikolta tulee tapahtua sujuvasti muita autoja häiritsemättä. Ajajakorokkeen ja varikkosuoran väliin tulee jätää riittävästi tilaa varikkotoimintaa ja tankkausta varten. Lisäksi näkyvyys varikkosuoralle tulee olla esteetön. Rataa ei kannata tuoda liian lähelle oikeassa ja vasemmassa etukulmassa. Jälleen näkyvyyden vuoksi. Ajajakorokkeella vasemmassa reunassa olevan kuljettajan tulee nähdä estettömästi oikea etukulma. Ja vastaavasti oikeassa reunassa olevan kuljettajan vasen kulma. Ei siis pidä väkisin täyttää koko aluetta radalla.

Radan leveys tulee olla riittävä. Riippuu tietenkin luokista, millä aiotte radalla ajaa. Etenkin takasuora riittävän leveä. 1-1,5 m leveämpi kuin muu osa rataa. Mitä kauempana rataosa on ajajakorokkeesta sen leveämmät välit ratojen välille. Radan takaosassa 1 metri ei oikein riitä. Se nimittäin näyttää kovin kapealta 30 metrin päästä. Etenkin jos on kovin matala ajajakoroke.

Kovin syheröistä "Mikkihiiri" rataa en suosittele. Talvella ajetaan varmaan ihan riittävästi syheröradoilla. Voin vain todeta, että nopeus tuo uskomattoman paljon vaikeusastetta radalle.

Toivon, että tuleva ratanne sopii kaikille luokilla: 1/10 sähkö, 1/10 polttis ja mielellään vaikka 1/5 autoille. Tällöin titenkin vaara, että radasta tulee komppromissi. Eli ei sovi kunnolla millekkään luokalle. Uskon, että kun näkee vaivaa tämäkin este on voitettavissa. Mielestäni Tattarisuon rata on tästä oiva positiivinen esimerkki.

Tässä muutamia huomioita, joita teimme suunnitellessamme Tattarisuon rataa.

156
Surffaillin netissä Google hakukoneella etsiäkseni tietoa 1/5 rc autoista. Niistä kun ei juurikaan puhuta RC Maailman sivuilla.  Ja suurena yllätyksenä löysin suomenkieliset 1/5 rc autoista kertovat sivut netistä. Tässä osoite muillekin 1/5  autoista kiinnostuneille:
www.thr-team.com

157
Polttisautot / Tehoilla ei voiteta!
« : 10.09.03 - klo: 19.32 »
Älä kanna suotta huolta moottorisi tehoista. Suosittelen, että investoit nekin rahat renkaisiin. Ne ovat 1/5 auton tärkeimmät säätökohteet jousien ja öljyjen ohella. Toki pyörän kulmat myös ratkaisevat alustan toimivuuden. Väärää rengasvalintaa ei enää paljon voi muilla säädöillä korjata. Eikä myöskään alustan virheellisä asetuksia voi enää paljon rengasvalinnalla paikata.
Vasta sitten, kun auto pysyy hyvin hallinnassa ja kierrosajat ovat kaikki samaa suuruusluokkaa koko 20 min session ajan voi ajatella viritysosien hankkimista.

Fg senior

PS. Radalle vain tahkoamaan. Siitä sitä oppii. Kukaan ei ole oppinut uimaankaan vain rannalla toisten uintia katsomalla.

158
Tulokset / 1/5 infoa ja kuulumisia Tattarisuon kisoista
« : 28.08.03 - klo: 21.27 »
Tattarisuon uudistetulla rc radalla järjestettiin VAU:n kerhokisat 1/5 harrastajille 5.8.  Paikalla oli koko 1/5 ydinjoukko Pasi, Winkku, Kari ja Ilpo. Kaikki odottivat kilpailuja jännittyneenä. Kyseessä oli vähän niin kuin puolikurssijuhla. Olihan sitä yhdessä harjoiteltu koko kesä. Etsitty kunkin ajotyyliin parhaiten sopivia alustan säätöjä ja hiottu ajolinjoja. Kokemuksia tuli aina vaihdettua vielä illalla jälkipeleissä. Nyt voidaan jo myös tunnustaa, että mehän ne kanttarit sinne radalle rakensimme sadepäivinä. Ei ne mistään taivaasta pudonneet. Harjoittelumääriä voidaan vaikka kuvata käytetyn bensan määrällä. Tiimi on käyttänyt yhteensä  nyt jo yli 60 litraa bensaa. Litralla bensaa voi ajaa noin 1,5 tuntia täyttä kilpailunopeutta.

Mutta nyt oli tosi kyseessä. Enää ei paljon neuvottu kaveria. Totta puhuen. Heti kun ruutulippu heilahti erän loppumisen merkiksi huuli alkoi lentää ajajakorokkeella.

Sitten itse kilpailuun. Alkuerät jätimme kokonaan väliin. Ajoimme suoraan kolme 10 minuutin finaalia. Ja kaikkien lähtöjen tulokset laskettiin lopputuloksiin. Näin maksimoimme yhteisen kilpa-ajoajan. Olihan sitä jo harjoittelua kaikilla takana runsaasti. Ensimmäisen startin lähtöjärjestys arvottiin. Seuraavaan lähdettiin edellisen erän tulosten mukaisessa järjestyksessä. Voittaja ensin. Hän sai myös valita lähtöruudun. Haluten valita luonnollisesti ”puhtaamman” puolen ja seuraavaan  mutkaan parhaimman ajolinjan tarjoavan puolen.  

Ilmassa oli todella moottoriurheilun tuntua. Neljä isoa 10 kiloa painavaa ja näyttävää autoa kiersi ensin kolme minuuttia rataa renkaita lämmittäen.  Bensan katkua oli aistittavissa ilmassa ja moottorit pauhasivat.  Sitten lähettäjän komennosta siirryttiin pääsuoran alkuun lähtömuodostelmaan noin metrin välein. Lähtö tapahtui  Aaken heilauttaessa lippua. Ensimmäisen lähdön alussa oli vähän kolistelua. Mutta sitten kaikki löysivät oman kisarytmin. Meno oli hyvin tasaista, kuten jo kesän yhteiset harjoittelut antoivat odottaa. Vuorotellen kukin kävi johtopaikalla. Maaliin tultiin Napen heiluttaessa ruutulippua. Nappe hoiti myös ajanottolaitteistoa.

Tulokset paranivat kaikilla lähtö lähdön jälkeen. Eikä enää seuraavissa lähdöissä kolisteltu. Ajo oli todella siistiä mutta kovaa ja armotonta. Tuomarin ei tarvinnut jakaa penaltteja. Kukaan ei antanut vapaa-ehtoisesti tietä.  Kesän yhteiset rajoittelut näkyivät  kaikkien ajossa. Perässä tulevan ajolinjat osattiin  taitavasti peittää. Oli pakko odottaa kaverin ajovirhettä. Toki niitä tuli aina silloin tällöin itse kullekin.  Yleisö nautti. Moottorin pärinä houkutteli  viereiseltä mikroautoradalta parikymmentä ulkopuolista katsojaa.

Tulokset:

1. ja mestari ja nopeimman yksittäisen kierrosajan ajanut oli Pasi Tarvainen/THR.
Sijoitukset: 1-3-1, pisteet yhteensä 5
Paras kierrosaika eli rataennätys 25,65 s
Paras tulos: 23 kierrosta 10 min 16,02 s

2. Peter Winqvist alias Winkku/THR
Sijoitukset: 2-1-3, pisteet yhteensä  6
Paras kierrosaika: 25,82 s
Paras tulos: 23 kierrosta 10 min 8,32 s


3. Kari Ikävalko/VAU
Sijoitukset 3-2-2, pisteet yhteensä 7
Paras kierrosaika: 26,12 s
Paras tulos 23 kierrosta 10 min 19,96 s
Autona vuoden 1997 mallia oleva SVM, tosin hieman päivitettynä. Mutta tämä osoittaa, että teholla ei voiteta. Ratkaisevaa on ajotaito ja alustan toimivuus.

4. Ilpo Koivisto/VAU
Sijoitukset: 4-4-4, pisteet yhteensä 12
Paras kierrosaika: 26,70 s  
Paras tulos: 22 kierrosta 10 min 5,13 s

Kiitokset vielä kerran Pasille, Winkulle ja Karille yhteisistä harjoitteluhetkistä ja  jälkipelikeskusteluista. Nähdään jälleen radalla.

Ilpo alias FG senior.

PS. Päätimme, että järjestämme vuonna 2004 neljän osakilpailun sarjan kaikille 1/5 harrastajille. Kaikki mukaan. Tiedämme, että Suomessa on lukuisia 1/5 autoja hyllyssä pölyttymässä. Herätys. Vai pitääkö tulla repimään ylös sohvalta.

Lisää infoa 1/5 autoista löydät seuraavilta nettisivuilta:

www.femtedelen.pp.se Ruotsin 1/5 harrastajien sivut

www.fg-modellsport-gmbh.de Saksalaisen FG 1/5 autotehtaan omat sivut. FG aloitti 12 vuotta sitten ensimmäisenä 1/5 autojen valmistuksen. FG hallitsee markkinoita 80 % osuudella.

www.rc-car-online.de Saksalaisen postimyyntifirman Hobbythekin omat sivut. Yritys erikoistunut FG 1/5 autoihin. Markkina-alueena koko maailma. Helppolukuiset sivut. Osia löytyy. Toimitukset pelaa. Toimitusaika 7 vrk. Täältä ostamme nykyisin osat ja autot.
.
www.rctek.com täältä löytyy englanninkielinen 1/5 autoihin keskittynyt keskustelufoorumi.

www.rev-up.co.uk englantilainen 1/5 portaali.

www.modelracer.com englantilainen 1/5 autoihin erikoistunut lehti.

www.fgdriver.de täältä löytyy saksankielinen FG 1/5 autoihin erikoistunut keskustelufoorumi. Vastaajina  mm.  FG:n tehdaskuljettajat

Tattarisuon rc-rata on erittäin sopiva myös isoille 1/5 autoille. On pitkää pääsuoraa, jossa pääsee mittamaan huippunopeutta. Ajettavia nopeita kaarteita, joissa alustan säätötaidot punnitaan. Pari malttia vaativaa tiukkaa mutkaa. Ja pitoa on. Kaikin puolin nautittava ajaa. Tällä radalla 1/5 auton ominaispiirteet pääsevät oikeuksiinsa.
Radan pituus keskilinjaa pitkin mitattuna on 315 m ja ajolinjaa pitkin mitattuna n. 295m. Radan leveys on 4-5 m.
Keskinopeus 1/5 autolla kilpailutilanteessa 43 km/min 5.8.2003
 
Kannattaa tulla kauempaakin.

159
Polttisautot / Kokemusta?
« : 09.02.03 - klo: 12.17 »
Kokemusta 1/5 autoista on aina vuodesta 1996 alkaen. Tällä hetkellä tiimin kalustona on kaksi kautta palvellut FG Competition, joka on päivitetty vastaamaan EVO 1:tä.

160
Polttisautot / 1/5 rata
« : 08.02.03 - klo: 19.27 »
Tattarisuon rc-rata on erittäin sopiva myös isoille 1/5 autoille. On pitkää pääsuoraa, jossa pääsee mittamaan huippunopeutta. Ajettavia nopeita kaarteita, joissa alustan säätötaidot punnitaan. Pari malttia vaativaa tiukkaa mutkaa. Ja pitoa on. Kaikin puolin nautittava ajaa.  Tällä radalla 1/5 auton ominaispiirteet pääsevät oikeuksiinsa.

Kannattaa tulla kauempaakin.

1/5 rc auto aiheisia nettiosoitteita:

www.femtedelen.pp.se Ruotsin 1/5 harrastajien sivut. Ruotsissa laji on erittäin suosittu. Ruotsissa kaudella 2002 kilpailuissa kävi 140 harrastajaa, n. 100 touring autoa ja 40 kuorma-autoa. Täältä löydät myös kuvia Tattarisuon radasta.

www.fg-modellsport-gmbh.de Saksalaisen FG 1/5 autotehtaan omat sivut. FG aloitti 12 vuotta sitten ensimmäisenä 1/5 autojen valmistuksen. FG hallitsee markkinoita 80 % osuudella.

www.rc-car-online.de Saksalaisen postimyyntifirman Hobbythekin omat sivut. Yritys erikoistunut FG 1/5 autoihin. Markkina-alueena koko maailma. Helppolukuiset sivut. Osia löytyy. Toimitukset pelaa. Toimitusaika 7 vrk. Täältä ostamme nykyisin osat ja autot.
.
www.rctek.com täältä löytyy mm. 1/5 autoihin keskittynyt keskustelufoorumi.

www.rev-up.co.uk englantilainen 1/5 portaali.

www.modelracer.com englantilainen 1/5 autoihin erikoistunut lehti.

Sivuja: 1 ... 3 4 5 [6]