Sekin vähän riippuu kuinkas liukas keli on...jos vaikka takatalvi iskee
Niin. Kyllä sitä liukkautta saa. Onhan noita silikoniöljyjä. Mutta mites pidotus? Pitoainetta rataan, vai liukkaan radan kuivaus? Esim kuumailmapuhallin voisi olla hyvä:)
Radan liukkaudesta en olisi ollenkaan huolissani, ainahan se alussa on.
Mutta mitä enemmän ajelee ja ottaa kunnon lähtöjä niin sitä nopeammin pito paranee, ts. rata kuivuu.
Näin käy toki aikaa myöden vaikka rata ei kovalla käytöllä olisikaan.
Pinta muuttuu käyttämättömyyttään mm säiden vaikutuksesta karheaksi ja kumit kuluu varsin nopeasti.
Toisaalta, jos rataa käyttää pitkän tauon jälkeen useampi kuljettaja, esim ratapäivät, radan pinta silenee äkkiä, varsinkin kesähelteillä. Vrt esim etelänaapurin radat jotka ovat lämpimämmän ilman vuoksi paljon täkäläisiä sileämpiä.
Mutta ihmeen liukas on tuollainen kerran jo hyväpitoiseksikin muuttunut rata jos lähtee suinpäin uusilla vanteilla ja kumeilla päästämään. Saattaa pidon puute kokemattoman/ rataa aiemmin tuntemattoman kuljettajan jopa yllättää.