Mielenkiintoista että akkujen hinnassa 20e on pieni summa ja vastaavasti rengas kuluissa valtava.
40g-50g ero akkujen painossa on suuri näin pienissä autoissa ja varmasti tuntuu ajossa. Sen huomaa selvästi vauhdissa, sekä auton käytöksessä mod autoissa ja pienempi tehoisilla moottoreilla varmasti vielä selvemmin.
Eikä paino ole ainoa ero akuissa myös akun korkeus vaikuttaa auton käytökseen esim. Gens ace redline 4000mAh korkeus on 18mm paino 147g ja redline 6000mAh korkeus 25mm paino 220g
Kärkikuskien pärjäämisen salaisuuksia on kaksi, luontainen lahjakkuus sekä suuret ajomäärät. Lahjakkuutta ei saa edes treenaamalla mutta paljon ajamalla saa kokemusta ja luottoa ajamiseen. Mitä enemmän ajaa, sitä enemmän alkaa vaatimaan autosta ajettavuutta. Virheitä tulee mutta johtuuko ne ajotaidon puutteesta vai siitä ettei ole osattu säätää autoa kuljettajan luontaiselle ajotyylille? Kaikki kun ei osaa sopeutus mihin tahansa säätöihin, kuten lahjakkaat kuskit yleensä sopeutuu hyvinkin nopeasti, kun normi kuski painii jatkuvasti ajettavuuden kanssa.
Auton säätäminen tulee ajankohtaiseksi ennemmin tai myöhemmin ja kokemuksesta voidaan sanoa että toisten säätöjen kopioiminen ei aina tuo oikotietä onneen, mutta monen huippukuskin säädöistä saa suunnan minkälainen auton pitäisi olla ja ne toimii hyvänä pohjana. Auton säätämisessä on useita eri lähestymistapoja ja hyvinkin erilaisilla säädöillä voidaan saavuttaa sama lopputulos koska kuljettajien ajotyylit usein poikkeaa paljon toisistaan.
Itse olen onneksi luontaisesti lahjakas. Miten sen saa selville onko lahjakas vai peruskuski harrastusvälineiden olisi hyvä olla alusta asti samat kuin kärkikuskeilla. Sitten voi sulkea pois vaihtoehdon, että huonoajo johtuu välineistä. Usein kuultu selitys varikolla.
Alusta asti kannattaa alkaa säätämään autoa, vaikka säädöt ei menisikään heti kohilleen. Samalailla säätöjä joutuu harjoittelemaan kuin ajamista eli toistoa.
Tähänkin topicciin voisi tämän hetkiset kärkikuskit pistää omat setupit esille, koska suurin buumi on täällä Helsingin suunnalla ja kaikki ei käy Hakkilassa ajamassa. Tieto taito leviäisi helpommin ympäri Suomen ja mahdollisesti kasvattaisi luokan suosiota. Varsinkin kun kesän maastosarjan kisoista kolme ajetaan turffilla.
Kiinnostaa kuinka paljon autoa muutettu siihen verrattuna millaisena tulee suoraan paketista ja mikä on tämän hetken suosituin auto ajaako kärjessä kaikki samalla kalustolla, sekä sähköt eli nopari, moottori ja akut.