Kirjoittaja Aihe: Turboahtimet pienoisautossa  (Luettu 11343 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa blenheim

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/blenheim
Turboahtimet pienoisautossa
« : 27.04.04 - klo: 17.37 »
Kuten Model-Expossa näimme oli QRC-monsteriin tehty hieno turboahdin ja intercooleri.
Nyt heräsi innostus tehdä oma turboahdin. Keskustelua virisi tuolla model-expo topicissa, mutta tämä lienee paras ja oikea topic sille keskustelulle.
Joten tänne vaan vinkkejä ja teko-ohjeita! Niitä tullaan tarvitsemaan.
E-tmkua | Hyvöö jouluva ja onnellista uutta vuotta!

Poissa Jakke

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.savagefinland.com
Turboahtimet pienoisautossa
« Vastaus #1 : 27.04.04 - klo: 17.54 »
Rb-innovations on tehnyt jonkin aikaa turboja 2-tahtisiin:
http://www.rbinnovations.com/
Savage sivut - Savage SS 4.6 ja Truckzilla työnalla: http://www.savagefinland.com

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Turboahtimet pienoisautossa
« Vastaus #2 : 27.04.04 - klo: 19.14 »
Pistetääs yks linkki koskien rc-autojen
ahtamista
. Muistaakseni joutuu hieman selaan alaspäin tuota sivua... Aika siistejä toteutuksia..
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa henrikhomppi

  • Jäsen
    • Profiili
Turboahtimet pienoisautossa
« Vastaus #3 : 27.04.04 - klo: 19.18 »
Toi Skyline oli kyl TÖRKEEN tyylikäs 8)  8)  8)
Iron Maiden

Poissa Antti R

  • Veteraani
    • Profiili
Turboahtimet pienoisautossa
« Vastaus #4 : 27.04.04 - klo: 19.33 »
Lainaus käyttäjältä: "henrikhomppi"
Toi Skyline oli kyl TÖRKEEN tyylikäs 8)  8)  8)
Siinä oli välijäähytin :mrgreen:
-EhtoollisWeli

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Turboahtimet pienoisautossa
« Vastaus #5 : 27.04.04 - klo: 19.42 »
Lainaus käyttäjältä: "GUNTHER"
Siinä oli välijäähytin :mrgreen:


Tiedetään... Eikai tollaisesta taida olla enää mitään hyötyä, on meinaan sen verran pitkät ilmakanavat...
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa Antti R

  • Veteraani
    • Profiili
Turboahtimet pienoisautossa
« Vastaus #6 : 27.04.04 - klo: 19.55 »
Lainaus käyttäjältä: "tomppa82"
Lainaus käyttäjältä: "GUNTHER"
Siinä oli välijäähytin :mrgreen:


Tiedetään... Eikai tollaisesta taida olla enää mitään hyötyä, on meinaan sen verran pitkät ilmakanavat...



Nii ei kai ja se ilma ei kerkee paljoo viiletä vaikka siinä on väläri. Paljon tosta turbosta on hyötyy?
-EhtoollisWeli

Poissa blenheim

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/blenheim
Turboahtimet pienoisautossa
« Vastaus #7 : 27.04.04 - klo: 21.21 »
No, remmiahtimen kyllä periaatteessa vois toteuttaa helpommin kuin turbon. Tuossa QRC:ssähän on se tuulettimen hihnapaikka kampiakselilla kytkinkellon edessä... Siihen vaan remmari kiinni ja menoks. Turbo olis kyllä siistimpi...

Skylinen omistaja varmaan on aika porvari kun tommosen on mennyt väsäämään ;)!
E-tmkua | Hyvöö jouluva ja onnellista uutta vuotta!

Poissa fiesta6

  • Veteraani
    • Profiili
Turboahtimet pienoisautossa
« Vastaus #8 : 27.04.04 - klo: 21.26 »
Varmaan hienot äänet turbossa  :wink: Voisi ajella vaikka gallonan päivässä...
Taas kehissä.. ;)

Mika R

  • Vieras
Turboahtimet pienoisautossa
« Vastaus #9 : 27.04.04 - klo: 21.56 »
Blenheim, pieni välikysymys : Miksi et aja serpentilläsi jo? mietit tällasia turhanpäiväisiä juttuja.. keskittyisit ajamiseen ja auton säätöön.

Me tultiin Tonin (keken) kaa just ajamasta ja hitto että oli hauskaa, pari kolme tuntia poltettiin nitroa ja vedettiin kylkimyyryä ja annettiiin pusuja tiukoissa kurveissa... ajettiin ovaalia parkkiksella.. ei siinä ahtimia tarvittu.. no niistä ajoista enemmän saitillamme myöhemmin.

Mutta mutta, keskity ajamiseen hyvä mies kun sulla on uusi autokin... ?

EDIT: Raportti eilisesta ajosessiosta löytyy saitiltaltamme, ehkä se innostaa keskittymään olennaiseen .. :-D

Poissa hannu_s

  • Veteraani
    • Profiili
Turboahtimet pienoisautossa
« Vastaus #10 : 27.04.04 - klo: 22.19 »
Mitenhän tuossa on hukkaportti tehty :mrgreen: Voipi muuten nousta ahdot pilviin ja kampura sanoo näkemiin  :cry:

Olisi kiva nähdä pelkästä turbosta kuva.
Ei riemulla rajaa kun 2WD:illa ajaa|2xMini-Z Overland|Tamiya Mini|Tamiya Subaru Brat |Ratt-Y Rustler->MM+4000KvL

Poissa jval

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Turboahtimet pienoisautossa
« Vastaus #11 : 28.04.04 - klo: 07.10 »
Jos tarkkoja ollaan niin nuo rbinnovationsin tuoteet eivät ole turboja. Turbo toimii hukkateholla eli ottaa käyttövoimansa pakokaasun virtauksesta ja noissa kuvissa olevat kompurat ottaa käyttövoimansa kampiakselilta hihnan välityksellä. Ne on siis ns. remmiahtimia, blowereita. Välijäähdytinkin on turha kampe, koska ilma ei kulje kuuman turbon läpi.

Edit: lisätty tekstiä
Janne Valtanen OSPA Ry
|  Roche P12V GT-12  |  Associated B6.2DC & B6DC |  Tamiya M05 Ver.II Pro & M03  | Hobbyfactory

Poissa blenheim

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/blenheim
Turboahtimet pienoisautossa
« Vastaus #12 : 28.04.04 - klo: 13.39 »
Mika, Serpentti odottaa hyllyssä startteria :(. Toisaalta, voisihan sitä polkupyörästarttiakin kokeilla, jonka Jari neuvoi minulle. Ja eikä täällä ole kunnon ajoympäristöjä. Helsinkiin pitäisi päästä, tai ainakin espooseen josta voisi kaverin kanssa mennä Tattikselle.

Ja tuon turbon aion väsätä tuohon monsteriin joka on täysin tylsä laite kun ei edes eilen käynyt kunnolla huolimatta tulpan vaihdosta ja muusta kikkailusta. Uusi kone ja turbo olisi aika pähee siinä.

Ajohaluja löytyy kyllä, mutta täällä ei juuri ole kilpailukykyisiä tourinkeja eikä ajoympäristöjä.
E-tmkua | Hyvöö jouluva ja onnellista uutta vuotta!

Mika R

  • Vieras
Turboahtimet pienoisautossa
« Vastaus #13 : 28.04.04 - klo: 13.44 »
Okei, ymmärrän. Harmi sinänsä, no ei kai siinä sitten muuta kuin ahdinta peliin ajan kuluksi.

Poissa blenheim

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/blenheim
Turboahtimet pienoisautossa
« Vastaus #14 : 28.04.04 - klo: 13.45 »
Oliko sulla Mika starttiboxia?
E-tmkua | Hyvöö jouluva ja onnellista uutta vuotta!

Mika R

  • Vieras
Turboahtimet pienoisautossa
« Vastaus #15 : 28.04.04 - klo: 13.46 »
Laitoin YV

Poissa ilej

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Turboahtimet pienoisautossa
« Vastaus #16 : 28.04.04 - klo: 19.49 »
taitaapi noi "ahtimet" olla pelkkiä koristeita, 2-tahtista ei voi/kannata ahtaa. Asia erikseen 4-tahtisissa.
Myytävänä Tr-15 monster touring

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Turboahtimet pienoisautossa
« Vastaus #17 : 28.04.04 - klo: 21.29 »
Lainaus käyttäjältä: "ilej"
taitaapi noi "ahtimet" olla pelkkiä koristeita, 2-tahtista ei voi/kannata ahtaa. Asia erikseen 4-tahtisissa.


Kyllä kaksitahtisen VOI ahtaa  ja soppelilla ahtimella se jopa kannattaa, hyvänä esimerkkinä turbo-ahdetut Rotax 670 R.A.V.E-kelkan moottorit, jenkkipojat repii niistä turbon avulla yli 200hp ja Nortracin vm95 RAVE 670:nen, muuten tehdasvakio, mutta ahdettu, tehoa 30-50 hp vakiota enemmän 98 oktaanisella polttoaineella käytettäessä. Tokihan tehtaan pojilla on helppo vaan ottaa puolivalmis kelkan aihio liukuhihnalta ja muuttaa sitä hieman, että saadaan turbo kiinni... Ko. malli ei ole koskaan ollut myynnissä ja voi olla jo romutettukin, mutta mielestäni hyvä esimerkki siitä, että 2-tahtisen ahtaminenkin voi olla hyvinkin kannattavaa tehojen lisäämiseksi, ei ole meinaan helppoa ottaa yli 30hp lisää tehoja noista Rotax R.A.V.E-moottoreista
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa fiesta6

  • Veteraani
    • Profiili
Turboahtimet pienoisautossa
« Vastaus #18 : 28.04.04 - klo: 21.48 »
Toi kelkka onkin vähän isompi kuin tälläset pienoisdiisselikoneet  :)
Taas kehissä.. ;)

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Turboahtimet pienoisautossa
« Vastaus #19 : 28.04.04 - klo: 21.54 »
Lainaus käyttäjältä: "fiesta6"
Toi kelkka onkin vähän isompi kuin tälläset pienoisdiisselikoneet  :)


Ehkä, mutta mielestäni hyvä esimerkki siitä, että 2-tahtisenkin VOI ahtaa ja parhaillaan se on kannattavaa tehojen lisäämiseksi. Toki jollain rc-auton moottorin ahtamisella ei yhtä isoa hyötyä saada... :wink:
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Mika R

  • Vieras
Turboahtimet pienoisautossa
« Vastaus #20 : 28.04.04 - klo: 21.55 »
Alkaa mennä niin pahasti asian vierestä eikä tompan kommentitkaan liity mitenkään pienoisautoiluun, joten siirretään keskustelu vapaalle puolelle.. jatkakaa siellä keskustelua kelkkailusta.

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Turboahtimet pienoisautossa
« Vastaus #21 : 28.04.04 - klo: 22.19 »
NOH SORI, JOS TULI VÄHÄN OT:TÄ.........
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
Turboahtimet pienoisautossa
« Vastaus #22 : 28.04.04 - klo: 23.28 »
Joopa joo, tuo "RB:een" remmiahdin mikäli sitä nyt ahtimeksi voi kutsua on vain keskipakopuhallin ja näyttääpi pyörivän liki samaa nopeutta kampiakselin kanssa jotenka hyöty on minimaallinen  noin pienenä toteutuksena.
Olisi kiva nähdä vähän mittaustuloksia ko totetuksella ja ilman, tuohan on mielestäni vähän sama kuin yrittäisi ahtaa PV Suzukia hiustenkuivaajalla. :D
Yleensähän remmiahtimet ovat roots tyyppisiä (Kuin kahdella hammasrattaalla tehtyjä), tosin Volkswagen on autoissaan (Polo) käyttänyt myös remmillä toimivaa keskipakopuhallinta.
Tuon kokoisesta keskipakopuhaltimesta ei paljon baareja saada, vois verrata auton ajovalojan painepesurin keskipakopumppuun joka ei paljon ilmaa "höngi" (Sekin pyörii "tyhjänä" 20000rpm-30000rpm)!
Toista on tosin veden kanssa sillä kun on aivan erillainen massa ja siihen kylläkin saadaan liikettä ja painetta (Vertaa esim samalla moottorilla varustettua lennokin ja veneen potkureita!).
Kaksitahtisessahan on ongelma ahtaessa se että myös suuri osa polttoaine ilmaseoksesta huuhdellaan pakoputkesta "pihalle" entistä vauhdikkaammin.
Tosin "pilli" voi ja toimiikin remmiahtimella mutta turbo voi sekoittaa sen toiminnan aika laillakin, aiheuttaahan sekin vastapainetta.
Toisin kuin paljon luullaan ei turbonkaan tehot tyhjästä tule vaan sen voi testata aivan yksinkertaisesti ottamalla paine putken irti ja vielä kuristamalla sen, ja sitten testaamaan kuinka kulkee. :D
Ideahan on siinä että siitä saadaan suurempi hyöty kuin mitä sen haitta on.
Vielä kun saataisiin ruiskukoneet jotka syöttää polttoaineen suoraan sylinteriin niin "pikkuturboille" olisi kaikki edellytykset, viime kesänähän tuli jo lennokkipuolelle ensimmäiset polttoaineen ruiskutuksella olevat moottorit (Tosin ei vielä sylinteriin "sylje").
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa blenheim

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/blenheim
Turboahtimet pienoisautossa
« Vastaus #23 : 29.04.04 - klo: 15.14 »
Niin, remmarit on asia erikseen ja nyt oli puhe turboahtimista.

Kyllähän sitä on kautta aikain ahdettu kaksitahtisia. Ja suunnittelen tuossa 3D mallinnusohjelmassa sopivia siivekemalleja ahtimen potkuriin.
E-tmkua | Hyvöö jouluva ja onnellista uutta vuotta!

Poissa fiesta6

  • Veteraani
    • Profiili
Turboahtimet pienoisautossa
« Vastaus #24 : 29.04.04 - klo: 21.41 »
Tuolla netissä oli kuvia Honda monkeysta, johon oli rakennettu remmiahdin  8) Turbo se olla pitäisi...
Taas kehissä.. ;)

Poissa ClodZ

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.neppis.com
Turboahtimet pienoisautossa
« Vastaus #25 : 29.04.04 - klo: 23.33 »
Lainaus käyttäjältä: "blenheim"
Kyllähän sitä on kautta aikain ahdettu kaksitahtisia. Ja suunnittelen tuossa 3D mallinnusohjelmassa sopivia siivekemalleja ahtimen potkuriin.


Nyt täytyy kyllä rehellisesti myöntää, että jos tosiaan aiot itse suunnitella ja toteuttaa turbon pikkuautoosi, niin kolme eläköönhuutoa on enemmän kuin paikallaan. En sano etteikö se ole tehtävissä, mutta tämän projektin rinnalla kalpenee kyllä aikoinaan käydyt keskustelut kevarin moottorilla toimivasta rc-autosta. Mutta laita ihmeessä kuvia ja jonkinlainen alustava kustannuslaskelma näytille, ikäänkuin teaseriksi?  :wink:
XC - Poor boys Bruiser

Poissa blenheim

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/blenheim
Turboahtimet pienoisautossa
« Vastaus #26 : 30.04.04 - klo: 11.58 »
Heti kun vain saan valmiiksi hommia niin laitan kuvia. En viitti noista omista tekeleistäni 3D Studiolla laittaa kuvia, vain omaksi mallikseni. Kustannukset varmaan tulee olemaan suurehkot jos jossain täytyy teettää osia ja sopivien laakereiden löytäminen lienee työn ja tuskan takana.
Nyt tässä vaiheessa toivoisin apua IC Blowerilta ainakin tuon turbon konstruoimisessa. Oikeiden autojen turboissa käytetään nestelaakereita ja ajattelin ettei niitä varmaan näin pienenä saa kaupasta...
E-tmkua | Hyvöö jouluva ja onnellista uutta vuotta!

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
Turboahtimet pienoisautossa
« Vastaus #27 : 30.04.04 - klo: 12.50 »
Lainaus käyttäjältä: "blenheim"
Oikeiden autojen turboissa käytetään nestelaakereita ja ajattelin ettei niitä varmaan näin pienenä saa kaupasta...

Kyllä "oikeistakin" turboista löytyy kuulalaakeroituja malleja nykyään.
Öljyvoideltu turbon akseli on vaikeampi järjestää pienessä mittakaavassa koska tarvittavien tiivisteiden teko on liki mahdotonta, toisekseen tarvittaisiin öljypumppu ja lauhdutin öljylle.
Perinteisessä turbossahan akseli "kelluu" paineisen öljyn varassa eikä kosketa laakeripintaa laisinkaan, tästä johtuu myös yleisimmät turbon vauriot kun moottori sammutetaan ennenkuin turbon kierrokset on tarpeeksi laskeneet.
Kanttattaa kysyä jostain laakeriliikkestä sopivia kuulalaakereita jotka kestävät tarpeeksi kovat lämpötilat (500c-800c ehkä ylikin) ja kierrokset (noin 100000rpm).
Meillä toimii esim Mäntän laakeri joka toimittaa esim Sulzerin pumpputehtaalle erikois laakereita (Olen ostanut sieltä 1/1 auton pyörän laakeritkin. :D).
Kuulalaakeroidussa turbossa on tasapainoitus entistäkin tärkeämpää koska akseli ei pääse "elämään" laisinkaan toisin kuin öljyssä "uiva" akseli.
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa blenheim

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/blenheim
Turboahtimet pienoisautossa
« Vastaus #28 : 30.04.04 - klo: 15.02 »
Täällä karjaalla en tiedä kuin yhden laakeriliikkeen ja se on Rautia. Sieltä en mene ostamaan 10 kertaa kalliimpia laakereita jotka todennäköisesti eivät tule kestämään. Eikä varmasti löydy edes sopivia...

Annakko Mäntän laakerin yhteystietoja. Voisi soittaa ja kysyä jos sieltä löytyisi sopivia.
E-tmkua | Hyvöö jouluva ja onnellista uutta vuotta!

Poissa MarkusH

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.freewebs.com/markushe/
Turboahtimet pienoisautossa
« Vastaus #29 : 30.04.04 - klo: 15.58 »
Niin eikös tuo ahdin toimi siten että se syöttää ilmaa moottorille