Kirjoittaja Aihe: Turboahtimet pienoisautossa  (Luettu 11344 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Turboahtimet pienoisautossa
« Vastaus #30 : 30.04.04 - klo: 16.32 »
Lainaus käyttäjältä: "_makke_"
Niin eikös tuo ahdin toimi siten että se syöttää ilmaa moottorille


Menee hiukan OT:n puolelle (taas), mutta pitänee selostaa hiukan turboahtimen toimintaperiaateetta: Pakokaasu pyörittää pakopuolen siipiötä, josta akselilla välitetään pöyrintäliike imupuolen siipiölle. Imupuolen siipiö puolestaan ahtaa koneelle ylimääräistä paineistettua ilmaa, jolloin sylinterien täytös ja moottoriteho kasvaa suhteessa vapaasti hengittäviin moottoreihin... Tää on sitten aikalailla yksinkertaistettuna...
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
Turboahtimet pienoisautossa
« Vastaus #31 : 30.04.04 - klo: 20.56 »
Lainaus käyttäjältä: "blenheim"
Täällä karjaalla en tiedä kuin yhden laakeriliikkeen ja se on Rautia. Sieltä en mene ostamaan 10 kertaa kalliimpia laakereita jotka todennäköisesti eivät tule kestämään. Eikä varmasti löydy edes sopivia...

Annakko Mäntän laakerin yhteystietoja. Voisi soittaa ja kysyä jos sieltä löytyisi sopivia.


Joo kyllä vain. :D

MÄNTÄN LAAKERI OY
Louhimontie 4
35800 MÄNTTÄ
puh (03) 472 4700
fax (03) 472 4730
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa blenheim

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/blenheim
Turboahtimet pienoisautossa
« Vastaus #32 : 30.04.04 - klo: 21.36 »
Kiitoksia, ottanen sinne yhteyttä heti maanantaina.

tomppa, loppuen lopuksihan tässä on kyse turboista, eli ei tuo mitenkään OT:tä ollut.
E-tmkua | Hyvöö jouluva ja onnellista uutta vuotta!

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Turboahtimet pienoisautossa
« Vastaus #33 : 30.04.04 - klo: 22.21 »
Noh, niin kyllä onkin, mutta mielestäni ei kuitenkaan niiden toiminnasta... Hyvä, jos sun mielestä toi ei ollu OT:tä, toisin kuin tää... Sorge...
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa Pekka V

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://koti.phnet.fi/virtpe/
Turboahtimet pienoisautossa
« Vastaus #34 : 06.05.04 - klo: 08.41 »
http:// http://www.jagrc.com/jaggas/
Kattokaas tuo. Olis aika kiva. :)
Mitäköhän vielä näihin RC-autoihin tulee...
Kohta varmaan änkee dvd-soittimen tollasseen RC-autoon.

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Turboahtimet pienoisautossa
« Vastaus #35 : 06.05.04 - klo: 16.42 »
Juu, tosta ilokaasusydeemistä oli tuolla harrastuksen foorumillakin keskustelua. Kaikkea sitä rc-vehkeisiinki kehitellään...  8)
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa zabooner

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Turboahtimet pienoisautossa
« Vastaus #36 : 23.05.04 - klo: 12.37 »
Lainaus käyttäjältä: "Hermanni"
Joopa joo, tuo "RB:een" remmiahdin mikäli sitä nyt ahtimeksi voi kutsua on vain keskipakopuhallin ja näyttääpi pyörivän liki samaa nopeutta kampiakselin kanssa jotenka hyöty on minimaallinen  noin pienenä toteutuksena.
Olisi kiva nähdä vähän mittaustuloksia ko totetuksella ja ilman, tuohan on mielestäni vähän sama kuin yrittäisi ahtaa PV Suzukia hiustenkuivaajalla. :D
Yleensähän remmiahtimet ovat roots tyyppisiä (Kuin kahdella hammasrattaalla tehtyjä), tosin Volkswagen on autoissaan (Polo) käyttänyt myös remmillä toimivaa keskipakopuhallinta.
Tuon kokoisesta keskipakopuhaltimesta ei paljon baareja saada, vois verrata auton ajovalojan painepesurin keskipakopumppuun joka ei paljon ilmaa "höngi" (Sekin pyörii "tyhjänä" 20000rpm-30000rpm)!
Toista on tosin veden kanssa sillä kun on aivan erillainen massa ja siihen kylläkin saadaan liikettä ja painetta (Vertaa esim samalla moottorilla varustettua lennokin ja veneen potkureita!).
Kaksitahtisessahan on ongelma ahtaessa se että myös suuri osa polttoaine ilmaseoksesta huuhdellaan pakoputkesta "pihalle" entistä vauhdikkaammin.
Tosin "pilli" voi ja toimiikin remmiahtimella mutta turbo voi sekoittaa sen toiminnan aika laillakin, aiheuttaahan sekin vastapainetta.
Toisin kuin paljon luullaan ei turbonkaan tehot tyhjästä tule vaan sen voi testata aivan yksinkertaisesti ottamalla paine putken irti ja vielä kuristamalla sen, ja sitten testaamaan kuinka kulkee. :D
Ideahan on siinä että siitä saadaan suurempi hyöty kuin mitä sen haitta on.
Vielä kun saataisiin ruiskukoneet jotka syöttää polttoaineen suoraan sylinteriin niin "pikkuturboille" olisi kaikki edellytykset, viime kesänähän tuli jo lennokkipuolelle ensimmäiset polttoaineen ruiskutuksella olevat moottorit (Tosin ei vielä sylinteriin "sylje").
tuolla sun sivuilla kun kävin niin minkä kamera siellä autossa oli?

Poissa Niki

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Turboahtimet pienoisautossa
« Vastaus #37 : 23.05.04 - klo: 14.15 »
Offtopic:
Luin tosta "remmiahdetusta" polosta, mulla oli tokana autona Vw Golf G60, ja unelmoin tossa viikko pari sitten polttiksen saman tyyppisestä ahtamisesta. Tuo on todella yksin kertainen toi G-lader, mitä Vw käytti aikanaan g40 ja g60 malleissaan, myös saabilta löytyy melkein vastaava...

Mutta asiaan: Onkohan suomeen tulossa noita pakokaasu jarruja? Olis kiva käydä hipelöimässä tollasta mini turboa...