RC10.FI

Yleiset => Sähköautot => Aiheen aloitti: Bagi - 05.01.06 - klo: 22.13

Otsikko: Li po?
Kirjoitti: Bagi - 05.01.06 - klo: 22.13
Mitenkäs nuo lipot eroavat normaaleista akuista ja mitä niillä tehdään voisikos joku selventää asiaa minulle ?
Otsikko: Li po?
Kirjoitti: Divi - 05.01.06 - klo: 23.37
New pitää käsittääkseni sisällää vähän eri kemikaaleja, ja siitä syystä ne on pienempiä kooltaan, painoltaan ja tarjoaa ainakin pidemmän ajoajan...
Tarvii myös erilaisen, lipoille soveltuvan laturin
Otsikko: Li po?
Kirjoitti: Bagi - 05.01.06 - klo: 23.40
kiitos ot: oot löytäny block buttonin xD
Otsikko: Li po?
Kirjoitti: Divi - 05.01.06 - klo: 23.53
8)  Too much talk... ajoittain  :mrgreen:
Otsikko: Li po?
Kirjoitti: Jose.92 - 05.01.06 - klo: 23.54
Li-po akku Litium polymeeri. Se purkaa virtaa tasaisemmin kuin nicd akku. Voisi verrata akkua esim vesi ämpäriin. Li-possa on siinnä ämpärissä sellainen jousi ja mäntä. Se jousi mäntä yhdistelmä tekee  sen että se työntää aika tasaisesti sitä virtaa toisin kuin nicd:issa. Lipossa se virta tulee tasaisesti ja sitten yhdessä kohdassa se tipahtaa se virran tulo. Nicd:issa se virran tulo laskee koko ajan.
Otsikko: Li po?
Kirjoitti: Bagi - 06.01.06 - klo: 00.01
no mimmonen li po mun kannattais hankkia assooni ?
Otsikko: Li po?
Kirjoitti: Sami L - 06.01.06 - klo: 00.18
Ei ehkä ihan vielä minkäänlaista...

Saat vähemmän hallaa aikaan käyttämällä NiCd ja NiMH -kennoja väärin.
Otsikko: Li po?
Kirjoitti: Bagi - 06.01.06 - klo: 00.20
NO en ole ostamssa kuhan kysyin vaan
Otsikko: Li po?
Kirjoitti: Jose.92 - 06.01.06 - klo: 00.29
Riippuu ihan säätimestä ja moottorista. Luulisin että 2 kennoinen lipo vie ihan hyvin sitä assoa. eli 2s Li-po Joku 1500 mAh on ihan kestävä. Ainakin omaa microani tuo 2s lipo jossa 1500mAh vie ihan liiankin hyvin. Mutkaan pitää heljentää. Lipojen kanssa pitää sitten olla varovainen kun latailee ja käyttää.
Oliko sulla siis mini-t?
Otsikko: Li po?
Kirjoitti: Bagi - 06.01.06 - klo: 00.30
asso b3 ft :D
Otsikko: Li po?
Kirjoitti: Jose.92 - 06.01.06 - klo: 00.34
Ei silti varmaan kestä nopari 3s li-poa joten 2s lipo ja joku 2000 mAh niin alkaa kulkea ja tietysti Li-po laturi
Otsikko: Li po?
Kirjoitti: Bagi - 06.01.06 - klo: 00.35
joo
Otsikko: Li po?
Kirjoitti: m@sse - 06.01.06 - klo: 10.57
Lainaus käyttäjältä: "Jose.92"
Ei silti varmaan kestä nopari 3s li-poa joten 2s lipo ja joku 2000 mAh niin alkaa kulkea ja tietysti Li-po laturi


"..joku 2000mAh niin alkaa kulkea..." Onko se milliampeeritunneista kiinni kuinka kovaa kulkee?
Otsikko: Li po?
Kirjoitti: Heuli - 06.01.06 - klo: 11.03
Orionilta löytyy esim. tällainen (http://www.teamorion.com/news.asp?id=458) lipoakku mikä sopii hyvin tuohon asson sähköcrossariinkin suoraan, akun hinta on vaan aika suolainen - 200 dollaria :wink:

Lisätietoja (http://www.teamorion.com/news.asp?id=460) ko akusta.
Otsikko: Li po?
Kirjoitti: Hermanni - 06.01.06 - klo: 11.37
Lainaus käyttäjältä: "Heuli"
Orionilta löytyy esim. tällainen (http://www.teamorion.com/news.asp?id=458) lipoakku mikä sopii hyvin tuohon asson sähköcrossariinkin suoraan, akun hinta on vaan aika suolainen - 200 dollaria :wink:

Lisätietoja (http://www.teamorion.com/news.asp?id=460) ko akusta.


Aikas kallis on, liki samaan hintaan saa jo 6400mah (Kokam) kapasiteettisen akun jos viitsii itse sen irtokennoista juotella.
Ainkin Kärkkäinen myy alle 100€ kaksi Kokamin 3200SHD kennoa (Josta saa siis yhden 3200mAh 7.4v ajoakun).  http://www.karkkainen.com/index.php?tuoteid=7149&tuoteluettelo=41&alataso=4117&id=41142
Kannattaa lukea myös topicci lipo akut autokäytössä. http://rc10.fi/viewtopic.php?t=12567
Otsikko: Li po?
Kirjoitti: Jose.92 - 06.01.06 - klo: 15.05
Lainaus käyttäjältä: "m@sse"
Lainaus käyttäjältä: "Jose.92"
Ei silti varmaan kestä nopari 3s li-poa joten 2s lipo ja joku 2000 mAh niin alkaa kulkea ja tietysti Li-po laturi


"..joku 2000mAh niin alkaa kulkea..." Onko se milliampeeritunneista kiinni kuinka kovaa kulkee?
Ei ole milliamppeerista kiinni vaan akun Jännitteestä. No kuka nyt jollain 300 mAh akulla kehtaa ajaa.
Otsikko: Li po?
Kirjoitti: Divi - 06.01.06 - klo: 21.25
no kukapa ei kehtaisi ajaa 300mah akulla mutta sillä kun ei kauaa pääse ajamaan ;)
Otsikko: Li po?
Kirjoitti: Speeder - 06.01.06 - klo: 22.11
Käykö lipoille mitään kylmässä? Tai muille lennokin osille kuten micro servoille ja moottorille+noparille?
Kaveri lensi aamulla korkealle puuhun gws e-starterinsa?
En ole varma saivatkohan he jo sen sieltä nimittäin käsin sitä ei sieltä saa.  :cry:
Ps. katsoin niin ei ulkona kyllä ole kuin vain 0:sta -1C astetta kylmä.
Toivottavasti ei sada lunta tai vettä.  :roll:
Otsikko: Li po?
Kirjoitti: waltt - 06.01.06 - klo: 22.18
http://www.jr-hobby.com/shop/catalog/product_info.php?products_id=1368&osCsid=7391df547a45d9890bebdf17b2ed2806
Otsikko: Li po?
Kirjoitti: Juuzmo - 06.01.06 - klo: 22.36
Lainaus käyttäjältä: "Speeder"
Käykö lipoille mitään kylmässä? Tai muille lennokin osille kuten micro servoille ja moottorille+noparille?
Kaveri lensi aamulla korkealle puuhun gws e-starterinsa?
En ole varma saivatkohan he jo sen sieltä nimittäin käsin sitä ei sieltä saa.  :cry:
Ps. katsoin niin ei ulkona kyllä ole kuin vain 0:sta -1C astetta kylmä.
Toivottavasti ei sada lunta tai vettä.  :roll:
Jos se pääsee jäähtymään,eli on pakkasessa jonkin aikaa niin ei toimi niin hyvin ku normaalisti..Mulla on E-starterissa 1250mAh 2 kennonen lipo,eikä ole mitään ongelmia tullu sen kanssa  :wink:
Otsikko: Li po?
Kirjoitti: SJK - 06.01.06 - klo: 22.54
Lainaus käyttäjältä: "Bagi"
asso b3 ft :D


Mulla on Asson RC18T:ssä kolmikennonen 1250mAh lipopaketti, sähköhelistä vanha Aling 4200L mosa ja Quark 33A säädin ja liikkuu ihan riittävästi toisinsanoen aivan liikaa  :lol:
Otsikko: Li po?
Kirjoitti: Speeder - 07.01.06 - klo: 16.11
Kertokaa joku apua , lentokone on puussa 15m korkeudessa ja pitäis saada ennen iltaa pois. Mitään toivoa ei ole.  :cry:
Kaikki sähköt sisällä jne.
Sori offtopic....
Otsikko: Li po?
Kirjoitti: Juuzmo - 07.01.06 - klo: 16.14
Lainaus käyttäjältä: "Speeder"
Kertokaa joku apua , lentokone on puussa 15m korkeudessa ja pitäis saada ennen iltaa pois. Mitään toivoa ei ole.  :cry:
Kaikki sähköt sisällä jne.
Sori offtopic....
Kaada puu tai hae tikkaiden kanssa pois...
Otsikko: Li po?
Kirjoitti: Jose.92 - 07.01.06 - klo: 16.41
Soita palolaitokseen tai kiipeä puuhun
Otsikko: Li po?
Kirjoitti: tumppi91 - 07.01.06 - klo: 16.47
Lainaus käyttäjältä: "Speeder"
Kertokaa joku apua , lentokone on puussa 15m korkeudessa ja pitäis saada ennen iltaa pois. Mitään toivoa ei ole.  :cry:
Kaikki sähköt sisällä jne.
Sori offtopic....

Moottori saha käteen ja........ :mrgreen:
Otsikko: Li po?
Kirjoitti: Hermanni - 07.01.06 - klo: 16.59
Lainaus käyttäjältä: "Speeder"
Käykö lipoille mitään kylmässä? Tai muille lennokin osille kuten micro servoille ja moottorille+noparille?
Kaveri lensi aamulla korkealle puuhun gws e-starterinsa?
En ole varma saivatkohan he jo sen sieltä nimittäin käsin sitä ei sieltä saa.  :cry:
Ps. katsoin niin ei ulkona kyllä ole kuin vain 0:sta -1C astetta kylmä.
Toivottavasti ei sada lunta tai vettä.  :roll:


Kyllä se alas pitäisi sieltä saada, akkuhan on kytkettynä kokoajan nopariin ja virtaa kuluu vaikka moottori ei pyöri.
Pakkanen ei tee LiPo akulle hallaa (Muutoin kun että kylmänä ei luovuta kunnolla virtaa) mutta täysin tyhjentyminen tappaa LiPo akun lopullisesti.
Otsikko: Li po?
Kirjoitti: henkka88 - 02.04.06 - klo: 13.53
Tuli tossa hommattua microon tommonen GWS:än 1300mah LiPo akku.
Muistelin ostaessani, että laturissani olisi ollut juuri lipo:jen lataus ohjelma..
Noo, siinähän olikin sit LiIon ohjelma..
Laturi on pro peakin Delta Peak katkaisulla varustettu laite..
Joten voisiko tuommoisella latailla myös LiPo:jakin???
Otsikko: Li po?
Kirjoitti: matöör - 02.04.06 - klo: 14.03
Olisin tilaamassa 2kpl valmiiksi kasattuja(koska ei saa yksittäisenä kyseisestä kaupasta) 3200mah 11,1V lipoja(aijon kytkeä ne rinnan) ja nille laturin ja tasauslaitteen.

Eli kysymys kuuluu: kun niissä kummassakin on tasaus piuha niin tasataanko pakat vuorotellen siten että ne ovat kiinni toisissaan vai kannattaako/pitääkö ne juottaa irti toisistaan ennen tasausta?

Toivottavasti tajusitte kysymyksen kun en oikein osannut muotoilla sitä...
Otsikko: Li po?
Kirjoitti: Jose.92 - 02.04.06 - klo: 15.07
Varmaan kannattaa juottaa irti. Onhan toi vähän sekavaa tekstiä. Eli sinulla on kaksi 3s Li-po pakettia rinnan ja yritätä ladata niitä rinnan kytkennällä. Kyllähän se periaatteessa pitäisi olla mahdollista
Otsikko: Li po?
Kirjoitti: matöör - 02.04.06 - klo: 15.32
Niin kyllähän tottakai sen voi tavallisten liittimien kautta rinnakkain ladata mutta kun kummassakin paketissa on oma tasalataus liitin. Lähinnä ajattelen että eihän se toinen paketti lataudu toista pakettia tasatessa :?
Otsikko: Li po?
Kirjoitti: Juuzmo - 02.04.06 - klo: 17.23
Lainaus käyttäjältä: "Jose.92"
Varmaan kannattaa juottaa irti. Onhan toi vähän sekavaa tekstiä. Eli sinulla on kaksi 3s Li-po pakettia rinnan ja yritätä ladata niitä rinnan kytkennällä. Kyllähän se periaatteessa pitäisi olla mahdollista
Tasausliitin lähtee molemmista akuista erikseen ja se kytketään tasauslaitteeseen mikä on laturissa kiinni ;)
Otsikko: Vs: Li po?
Kirjoitti: EmDzei - 13.10.09 - klo: 15.03
Lainaus käyttäjältä: Jose.92
Varmaan kannattaa juottaa irti. Onhan toi vähän sekavaa tekstiä. Eli sinulla on kaksi 3s Li-po pakettia rinnan ja yritätä ladata niitä rinnan kytkennällä. Kyllähän se periaatteessa pitäisi olla mahdollista
Tasausliitin lähtee molemmista akuista erikseen ja se kytketään tasauslaitteeseen mikä on laturissa kiinni ;)

Aataminaikainen viesti, mutta näihin törmää käyttäessään hakua.

Ei noin. Jos 3S Li-Pot on kytketty rinnan, niin se on sama asia kuin 6S tällöin. Niinpä tasausjohdoksi tulee useampi pinninen johto ja itse Li-Po laturin tasauspiirin tulee tukea 6S:ää. Eli lyhyesti: 6-pin balancer cabel ja charger with 6S support.  ;-) No niin, meni sitten automaattisesti jo englanniksi.  :-D
Otsikko: Vs: Li po?
Kirjoitti: McJones - 13.10.09 - klo: 16.30
Ei noin. Jos 3S Li-Pot on kytketty rinnan, niin se on sama asia kuin 6S tällöin.
Ei noinkaan. 2 kpl 3S lipoa rinnan on 3S2P, ei suinkaan 6S. S=series=sarjassa, P=paraller=rinnan.
Otsikko: Vs: Li po?
Kirjoitti: mop - 13.10.09 - klo: 16.35
Lainaus käyttäjältä: Jose.92
Varmaan kannattaa juottaa irti. Onhan toi vähän sekavaa tekstiä. Eli sinulla on kaksi 3s Li-po pakettia rinnan ja yritätä ladata niitä rinnan kytkennällä. Kyllähän se periaatteessa pitäisi olla mahdollista
Tasausliitin lähtee molemmista akuista erikseen ja se kytketään tasauslaitteeseen mikä on laturissa kiinni ;)

Aataminaikainen viesti, mutta näihin törmää käyttäessään hakua.

Ei noin. Jos 3S Li-Pot on kytketty rinnan, niin se on sama asia kuin 6S tällöin. Niinpä tasausjohdoksi tulee useampi pinninen johto ja itse Li-Po laturin tasauspiirin tulee tukea 6S:ää. Eli lyhyesti: 6-pin balancer cabel ja charger with 6S support.  ;-) No niin, meni sitten automaattisesti jo englanniksi.  :-D

Eikä noinkaan. Jotta olisi sama kuin 6S, noiden akkujen tulisi olla kytkettynä sarjaan, ei rinnan.

Niin ja kannattaako näitä kolme ja puol vuotta vanhoja juttuja nostella turhaan listausta sekottamaan? Tolla haulla voi tuolta kaivella vaikka mitä muutakin.
Otsikko: Vs: Li po?
Kirjoitti: Casull - 13.10.09 - klo: 23.37
Ketjuun vastaten:

Lennokin saa puusta alas narulla ja autolla.
Naru puuhun noin neljän metrin korkuiselle ja toinen pää auton vetokoukkuun.
Sitten autolla varovasti heijaten laittaa puun heilumaan kunnolla ja sieltähän se alas viimein tulee.
Oma lennokki oli suht kookkaan männyn aivan latvassa.

Lipo ei tykkää kylmästä yhtään.
Ajoin kerran yhden Max Ampsin pakan cut-offiin asti ja -10 pakkasyön jälkeen autosta haetussa akussa oli enää 0.7V/kenno.
Kolmen päivän päästä se oli sen verran elpyny että laturi alkoi sitä ladata ja kuin ihmeen kaupalla, akku toimii vieläkin ihan moitteetta.

Samoin kopterin akuista loppuu nollakelillä meno noin puolentoista-kahden  minuutin kohdalla, kesällä lensi noin kymmenen minuuttia.
Jos akut esilämmittää noin 25-30 asteiseksi, toimivat pikku pakkasellakin ihan hyvin.
Kyseessä on siis Zippyn Flightmaxit.