RC10.FI

Yleiset => Radiolaitteet => Aiheen aloitti: Janne A - 26.04.10 - klo: 12.50

Otsikko: Keskustelu expo-säädön tarpeellisuudesta
Kirjoitti: Janne A - 26.04.10 - klo: 12.50
Acomsiin miinuksena eksponentiaalisuuden säädön puute, joka jo joistain "markan gigoista" löytyy.

Vauhti noussut aloittelevilla kuskeilla järjestäen, kun on saatu vähän käyrää ohjaukseen.
Otsikko: Keskustelu expo-säädön tarpeellisuudesta
Kirjoitti: *HOKE* - 26.04.10 - klo: 13.38
Mielenkiintosta.
Itse en pysty ajamaan pienelläkään expolla...
Aina kun olen expoa kokeillut, tuntuu kuin ohjaus ei enää vastaa sitä mitä haluan.

Rata käytössä voin käyttää, mutta sekin lähinnä vain turhaa.
Krossissa tarkkojen korjausliikkeiden tekeminen expon kanssa täysin mahdotonta.
Aina korjaa joko liikaa tai liian vähän.

Itse käytän siis aina täysin neutraalia expo asetusta autosta riippumatta.

Expo on tuntunut olevan tähänmennessä turhin säätö mitä radioistani on löytynyt... Heti servojen hidastuksen, ABS jarrujen ja traction kontrollin jälkeen...
Otsikko: Keskustelu expo-säädön tarpeellisuudesta
Kirjoitti: Heuli - 26.04.10 - klo: 16.50
Hyvä että HOKE paljastaa tietämättömyytensä ratapuolesta, siellä todellakin valtaosa käyttää expoa kaasussa ja ohjauksessa joten tuo on selkeä puute radiossa.
Otsikko: Keskustelu expo-säädön tarpeellisuudesta
Kirjoitti: *HOKE* - 26.04.10 - klo: 17.47
Olepas hyvä ja selitä mulle miten ihmeessä paljastan yhtään mitään.

Puhuin puhtaasti omista kokemuksistani.
MINÄ en käytä expoa missään...
Johtunee yksinkertaisesti siitä että olen aina ajanut ilman expoja yms joten aina kun olen edes hivenen kokeillut expoa, en ole osannut sen kanssa ajaa.
Ratapuolella olen expon kanssa pystynyt ajamaan, mutta olen kokenut sen lähinnä turhaksi.
Minun tottumuksilla, kokemuksilla eikä tietotasollani ole yhtään mitään tekemistä sen kanssa käyttääkö joku expoa vai ei.
Se ei tee musta millään tavoin tietämätöntä mikäli en käytä expoa.

Lukemisen ymmärtäminen kunniaan :shock:
Otsikko: Keskustelu expo-säädön tarpeellisuudesta
Kirjoitti: Heuli - 26.04.10 - klo: 17.54
*HOKE*: Lainataan sun edellistä viestiä niin huomaat itsekin:
Rata käytössä voin käyttää, mutta sekin lähinnä vain turhaa.

Expon säädöstä varsinkin ohjauksessa on paljon hyötyä rata-autoissa nopeilla servoilla. Yleensä on tullut käytettyä -10% expoa rata-autojen ohjauksessa ja jos ajaa kireällä moottorilla niin -10% expoa kaasussakin. Paul Lemieux taisi Xrayn foorumilla kirjoitella ajavansa -40% ohjausexpolla  :tongue:
Otsikko: Keskustelu expo-säädön tarpeellisuudesta
Kirjoitti: *HOKE* - 26.04.10 - klo: 18.03
*HOKE*: Lainataan sun edellistä viestiä niin huomaat itsekin:
Rata käytössä voin käyttää, mutta sekin lähinnä vain turhaa.

No lainaanpa itsekin...

Ja selitänpäs vielä tarkemmin että ymmärrät mitä tarkoitan.

Rata ajossa pystyn ajamaan expolla...
Mutta... MINÄ en hyödy siitä mitään.
Eli en siis käytä.

Aivan sama vaikka joku käyttäis maksalaatikkoa syödessä sinappia todeten sen olevan parempaa sinapilla kuin ilman.

Nää on ihan puhtaasti tottumis kysymyksiä.
Expo ei ole mikään pakollinen asia radiossa.
Se on säätö siinä missä aurauskulmakin.
Joku tykkää jostain asetuksesta ja toinen ei.

Totesin vain Jannen viestiin että mielenkiintosta kun on porukalla vauhti tuon takia kasvanut.
Minulla ei... on lähinnä vain negatiivisia kokemuksia ollut.
Minä en näe sitä puutteena.

Se ei kyllä tee musta millään tavoin tietämätöntä yhtään mihinkään.

Se on makuasia sano koira kun muniaan nuoli.
Otsikko: Keskustelu expo-säädön tarpeellisuudesta
Kirjoitti: Heuli - 26.04.10 - klo: 18.11
Omasta mielestäni expon säätö on tärkeä ratakäytössä. Tänäkin talvena yhdellä uudella harrastajalla oli turistiauto hätäinen kääntymään ja vaikea ajaa pääsuoralla kun pienikin liike käänsi helposti liikaa. Expon säädöllä olisi korjaantunut helposti mutta kyseessä oli juuri tuollainen Acomssi niin piti sitten muita keinoja keksiä.
Otsikko: Keskustelu expo-säädön tarpeellisuudesta
Kirjoitti: *HOKE* - 26.04.10 - klo: 18.17
Juu aivan...

Sinä koet tuon tärkeänä.
Minä en.

Mitäs sitten?

Kuten totesin niin makuasioitahan nuo on.

Moni on katsonut mua kieroon kun olen kokeillut heidän autojaan.
Heillä on ollut ohjaimen ratti säädettynä selvästi jäykemmäksi kuin minulla...
Monet naurut on saatu kun olen jatkanut pääsuoran jälkeen lähes suoraan, koska ratti luistikin sormissa.
Yhtämoni on myös ihmetellyt kun en ole osannut ajaa jollain rattiradiolla.
Se kun ei istu mun käteen sitten niin millään.

Eri henkilöillä on eri mieltymykset, mutta se ei tee kenenkään mieltymyksistä sen huonompaa, saati vähennä heidän tietämystään mistään asioista.

Mulle expo on turha.
Toiselle tarpeellinen.

Mun autojen alustasäädöt toimii mulla... jollain toisella ei.

Hyvin yksinkertaista eikö vain
Otsikko: Keskustelu expo-säädön tarpeellisuudesta
Kirjoitti: Heuli - 26.04.10 - klo: 18.23
*HOKE*: Jos neuvot uudelle harrastajalle että expo-säädöllä ei tee mitään niin neuvot kyllä päin honkia - kysy vaikka keneltä hyvänsä ratakuskilta. Eiköhän asia kuitenkin ole tullut jo selväksi, ratakäytössä expo on hyödyllinen (ja kaikki käyttävät sitä).

Tässä vielä keskustelua tuolta Xray-foorumilta exposta:
Lainaus
How much do top drivers use radio features such as throttle rate/delay controls and other traction control features on higer end radio's? I always find that rear grip is the limiting factor on the tracks i race except maybe on very new tires (rubber/asphalt). No doubt driver skill is #1 but do top drivers regularly use any of these features?

Lainaus
Hi Chris. I dont think anyone messes with much of that stuff, almost everyone uses steering and throttle expo but that is all. TC i use around 20%steering and 40% throttle (Mod). for 12th scale i use 30%steering and 30% throttle expo. it seems too simple but i only use expo, steering Epa and trim. im pretty sure that is the norm for the factory guys.
Otsikko: Keskustelu expo-säädön tarpeellisuudesta
Kirjoitti: *HOKE* - 26.04.10 - klo: 18.35
En ole neuvonut kenellekään että sillä ei tee mitään.

Monennenkohan kerran sanon että minä en tee sillä mitään.
Joku toinen tekee.
Turhaksi en sitä väitä...

Totesin ainoastaan että minun tottumuksilleni se on turha.

Minä en neuvo ketään mihinkään ehdottomaan suuntaan.
En radion ominaisuuksien enkä auton säätöjenkään suhteen.

Juuri siitä syystä että tiedän ettei mitään ehdotonta totuutta ole näiden asioiden suhteen.

Jos joku kysyy multa että onko expo välttämätön niin vastaan että ei.... se ei ole välttämätön asia.
Jotku tarvitsevat ja saavat siitä hyödyn, mutta esimerkiksi minä en.
Jos näkee kyseisen toiminnon tarpeelliseksi omassa käytössä niin silloin se on tarpeellinen.

Juuri siksi totesinkin että mielenkiintosta, koska olen nimenomaan hyvin avoin näiden asioiden suhteen ja näen sen ainoastaan mielenkiintoisena miten erilaiset tottumukset kullakin on.

Ihmettelen ainoastaan suuresti miksi ihmeessä heitit tuon "paljasti tietämättömyytensä"...
Minun mielestäni ainoastaan sinä paljastit kapeakatseisuuden... tai sitten ainoastaan asenteen minua kohtaan.
En tiedä kummanko... vai oliko kumpikaan.

Nimenomaan minä pidän tuon expo asian 50/50 tarpeellisena.
Jos tarviit niin sitten se on tärkeä... jos et niin sitten se ei ole tärkeä.

Sinä taasen tunnuit viittaavan suoraan siihen että olen tietämätön kun en ymmärrä että tuo on 100% pakollinen.

Noissa linkittämissäsi keskusteluissakin mainitaan että lähes kaikki käyttää.
No tuokin jo sanoo että ei kaikki.
Eli kyseinen asia ei siis ole välttämätön.

Ja nimenomaan jos jotain neuvon niin enhän minä tiedä kumpi neuvottavalle on parempi asia.
Sillon nimenomaan neuvon kokeilemaan.
Ja aina jos joku kysyy multa mitä tahansa säätövinkkejä tai muita niin kerron kyllä millä minä ajan, mutta lähes poikkeuksetta myös kerron ettei se välttämättä hänellä toimi, mutta kannattaa kokeilla. Sillähän sen tietää.
Otsikko: Vs: Keskustelu expo-säädön tarpeellisuudesta
Kirjoitti: Heuli - 26.04.10 - klo: 18.39
Jaoin aiheen niin voidaan täällä jutella exposta lisää.
Otsikko: Vs: Keskustelu expo-säädön tarpeellisuudesta
Kirjoitti: Heuli - 26.04.10 - klo: 18.42
Turhaksi en sitä väitä...

Rata käytössä voin käyttää, mutta sekin lähinnä vain turhaa.
Otsikko: Vs: Keskustelu expo-säädön tarpeellisuudesta
Kirjoitti: *HOKE* - 26.04.10 - klo: 18.48
Turhaksi en sitä väitä...

Rata käytössä voin käyttää, mutta sekin lähinnä vain turhaa.
:lol:


Mitä et ymmärrä että MINULLE se on turha.

Huom... minulle

Silti kyseinen säätö ei ole turha koska toiset sitä tarvitsevat tai siitä hyötyvät.

Itselläni se ei toimi, joten minun käytössäni turha.

Jos joku kysyy että onko kyseinen säätö turha niin (itseäni toistaakseni) vastaan että toisille on ja toisille ei.
No moni kysyy sillon että käytänkö itse... vastaan siihen että en.
Jos hän totee että no sithän se on turha niin vastaan että ei se sitä turhaksi tee, koska moni sitä käyttää.


Huomaa sanamuoto... "voin"
Sillä viittaan suoraan itseeni... Eli ratakäytössä voin kyseistä säätöä käyttää, mutta en siitä hyödy mitään.

Krossissa en voi käyttää, koska yksinkertasesti en pysy enää radalla.

Huom MINÄ...

En siis tarkoita että näin homma olis muilla
Otsikko: Vs: Keskustelu expo-säädön tarpeellisuudesta
Kirjoitti: Penguin - 26.04.10 - klo: 19.09
On teillä isoilla miehillä mielenkiintoinen keskustelu  :laugh:

Mitäs tuolla expo-säädöllä saa käytännössä säädettyä?

Jos nyt yhtään ymmärsin, niin liittyy jotenkin samansuuntaiseen kun itsellä on 1:1 autossa eli ohjauksen reuna-alueilla ohjaus on nopeampi kuin keskialueella, mutta tuossa vaikuttaa ajonopeus ohjauksen nopeuteen. Mahtaako näissä radiolaitteissa olla mitään riippuvuutta kaasun asennon ja ohjauksen nopeuden välillä toteutettavissa. Äkkiä ajatellen siitä voisi olla hyötyä, mutta käytännöstä en osaa sanoa.
Otsikko: Vs: Keskustelu expo-säädön tarpeellisuudesta
Kirjoitti: Youha - 26.04.10 - klo: 19.23
En aja kilpaa, mutta itse ainakin kaipasin turisti ajeluissani expo-säätöä ohjaukseen, sitä tosin ei löytynyt sanwasta.
Otsikko: Vs: Keskustelu expo-säädön tarpeellisuudesta
Kirjoitti: Heuli - 26.04.10 - klo: 19.23
*HOKE*: Jos alat ajamaan crossin lisäksi nopeita rataluokkia niin exposäädöistä varmasti tulee hyötyä myös sinulle, ei sitä kukaan huvin vuoksi käytä.

Penguin: Expo muuttaa ohjauksen/kaasun lineaarisesta exponentiaaliseen käyrään. Plussaexpoa ei pitäisi käyttää ikinä, koska siinä pieni ohjaimen liike tekee suuren liikkeen autossa = ajaminen menee vaikeaksi. Pienelläkin miinusexpolla saa rauhoitettua autoa mukavasti. Jollain miksaus-toiminnolla voisi saada tuota kuvailemaasi toimintoa aikaiseksi, mutta kuten tuolla aikaisemmin Paul Lemieuxilta lainatusta tekstistä ilmenee niin aika pitkälti pärjää kisoissa pelkällä expon, trimmin ja epa:n säädöillä.
Otsikko: Vs: Keskustelu expo-säädön tarpeellisuudesta
Kirjoitti: Koheltaja - 26.04.10 - klo: 19.33
Expoa tulee käytettyä ohjauksessa 0-25 välillä, riippuen autosta. Krosseissa ei juurikaan tule expoa käytettyä, turistissa jonkin verran. Aikoinaan tuli käytettyä jopa 50 expoja ennen kun tuli huomattua että autoakin voi säätää hieman neutraalimmaksi. Mitä enemmän on oppinut säätämään autoa, sitä vähemmän tulee expoa käytettyä.

Crawlerwissa taas käytän kaasussa expoja 60-70 kieppeillä, sillä saa kaasun mukavan progressiiviseksi ja todella hitaassa ajossa saa paremmin säännösteltyä kaasua todella tarkasti. Missään muussa ei tule kaasun/jarrun expoon koskettua, halutut säädöt tehdään noparista.

Nämä siis Spektrumin lähettimessä, siinä toimii expon vaikutus juuri toisin päin miten useammassa muun merkkisessä lähettimessä. Eli Spektrumissa pitää laittaa expo plussalle kun haluaa kaasun/ohjauksen käyttäytymään "vähemmän herkästi".

Otsikko: Vs: Keskustelu expo-säädön tarpeellisuudesta
Kirjoitti: pjp - 26.04.10 - klo: 20.25
*HOKE*:n kans samoilla linjoilla...toinen tykkää äiteestä toinen tyttärestä.
Mielestäni kuski joka osaa säätää autoa ja jolla on HERKKYYTTÄ ja tuntumaa autoon ei tartte expoa.
Taas sitten tällänen hidas tavis jolla on liikkeet vähän on/off, niin sellaselle siitä voi olla/on apua ettei auto hyöki ja hauko mutkis varsinkin kun on nopea servo ohjaukses.
Munkin  autoa touring kisa kuski kokeillut ja ei tykännyt yhtään kun oli expoa päällä.
Tällääsiä pihasuttaajan mielipiteitä
Otsikko: Vs: Keskustelu expo-säädön tarpeellisuudesta
Kirjoitti: *HOKE* - 26.04.10 - klo: 21.53
*HOKE*: Jos alat ajamaan crossin lisäksi nopeita rataluokkia niin exposäädöistä varmasti tulee hyötyä myös sinulle, ei sitä kukaan huvin vuoksi käytä.

Jos rupeen taas parin vuoden tauon jälkeen itsekin tourinkia ajamaan niin ehkä.
Tai sitten mennään sillä totutulla kaavalla eteenpäin eli oikeen käden ranteesta säädetään expoa.
Kuten totesin niin rata härvelissä olen expoa pystynyt käyttämään, mutta tähänmennessä omiin tottumuksiin siitä ei ole ollut hyötyä.
Ja niinkuin aikaisemmin sivuutin niin tuohan on vain säätö muiden joukossa, eli mikäli setuppi sitä vaatii niin sillon sitä säädän.
Siksi mainitsinkin että olen hyvin avoin kaikkiin säätökohteisiin, eli esim juuri expoakin kokeilen aina kun siltä tuntuu... tähänasti vaan on käynyt aina niin että ensin olen expoa laittanut, mutta hiljalleen olen sitä vähentänyt ja lopulta olen huomannut ajavani ilman expoa.

Eniveis... ei sitä tiedä vaikka joskus jossain tilanteessa sen taas koen tarpeelliseksi.
Tähänmennessä siitä on minun ajotyyliini ollut vain joko haittaa tai se ei ole ollut tarpeellista.

Mut tosiaan eihän tuo mikään yksiselitteinen asia ole, eli että sitä tarttis ehdottomasti jossain käyttää...
Kuten ei mikään muukaan säätö ole niin että sen pitää olla juuri jollain tavoin.

Kaasupuolen expoonkin vaikuttaa moottorin ja säätimen tuntuma ja siihen listättynä kaasusormen herkkyys.
Aina on huomattu että jotku ajaa hyvin herkällä sormella ja toisilla kaasusormen liike on korkeintaan kolmiportainen... Neutraali, täysi ja se kolmas jostain sieltä väliltä milloin mikäkin.
Ja tosiaan jotku moottorit potkii alhaalta aivan erilailla kuin toiset... kuten myös säätimissäkin on eroja pienellä kaasulla.

Itse olen aina tykännyt kaasusta mihin ei mikään elektroniikka vaikuta...
Eli ettei ole expoa tai punchilla rajoitettu.
Tosin nykysäätimissä tuo punchin toimivuus on jo sillä tasolla että nykyään olen sitä ruvennut käyttämään.
Kaikki muuttuu ja sitä tarkoitinkin että voihan se olla että minäkin joku päivä expoa rata autossa käytän... jos vaan semmosilla taas rupean ajamaan...
Otsikko: Vs: Keskustelu expo-säädön tarpeellisuudesta
Kirjoitti: kisaaja - 26.04.10 - klo: 22.04
Krossia oon vedelly nolla expolla ja Laukaan turisti kisassa oli -40 expoo :roll:
Otsikko: Vs: Keskustelu expo-säädön tarpeellisuudesta
Kirjoitti: tomije - 27.04.10 - klo: 08.03
Jep, samaa täällä krossissa en oo paljoo expoo käyttänyt.
Turistissa mitä oon vähän tänä talvena kokeillut tarvitsee expoa että saa ajolinjat "pyöreiksi" helpommin.
Otsikko: Vs: Keskustelu expo-säädön tarpeellisuudesta
Kirjoitti: OskuK - 27.04.10 - klo: 09.00
Tuossa kadulla kun kokeilin jeepillä huippunopeuksia, oli minulla ensin expot pois päältä. Eikä ajamisesta tullut mitään. 40:ssä ei pystynyt tekemään niin pientä korjausta, etteikö auto tullut kärrynpyörää loppumatkan. Reilu expo niin ajaminen soljui kuin vettä vaan...
Otsikko: Vs: Keskustelu expo-säädön tarpeellisuudesta
Kirjoitti: snakepoison - 28.04.10 - klo: 00.28
Eikös tämä expo ole se kuinka herkästi renkaat reagoivat rattia käännettäessä vai olenko ihan metsässä ?
Otsikko: Vs: Keskustelu expo-säädön tarpeellisuudesta
Kirjoitti: hk - 28.04.10 - klo: 08.26
Ohjauksen ollessa kyseessä, kyllä, eli ohjauksen vastekäyrää tuolla säädetään täysin lineaarisen ja eksponentiaalisen välillä.
Otsikko: Vs: Keskustelu expo-säädön tarpeellisuudesta
Kirjoitti: snakepoison - 28.04.10 - klo: 09.01
Mä olen itse kanssa tuota testaillut ja turistissa en käytä tuota ollenkaan. Tykkään vaan itse ajaa ilman tuota. Kun kokeilin säätää expoa turistiini niin ajamisesta ei oikein tullut mitään. Krossissa taas minulla on expo -25 ja se tuntuu juuri hyvältä, tätäkään en osaa selittää miksi se on sen -25 se vaan tuntuu hyvälle ja tykkää ajaa sellaisella. Mites tuo toiminto toimii kaasussa ?
Otsikko: Vs: Keskustelu expo-säädön tarpeellisuudesta
Kirjoitti: hk - 30.04.10 - klo: 03.57
Se vastekäyrä toimii kaasussa ihan samallailla. Ei se nyt niin kummosia perusmatikoita tarvi, että lineaariset ja eksponentiaaliset käyrät erottaa toisistaan.

Välillä ihmetyttää, että mihin Suomen nuoriso on menny!
Otsikko: Vs: Keskustelu expo-säädön tarpeellisuudesta
Kirjoitti: snakepoison - 30.04.10 - klo: 09.46
Se vastekäyrä toimii kaasussa ihan samallailla. Ei se nyt niin kummosia perusmatikoita tarvi, että lineaariset ja eksponentiaaliset käyrät erottaa toisistaan.

Välillä ihmetyttää, että mihin Suomen nuoriso on menny!
No huh huh ! olipa taas oikein perus foorumivastaus.
Otsikko: Vs: Keskustelu expo-säädön tarpeellisuudesta
Kirjoitti: OskuK - 30.04.10 - klo: 15.21
Eikös tämä expo ole se, kuinka herkästi renkaat reagoivat rattia käännettäessä -vai olenko ihan metsässä?

Sillä saa tosiaan säädettyä liikkeen keskialueen ja äärilaitojen suhdetta. Yleisin sovellus on laimentaa keskialuetta, ja: koska liike on kuitenkin sekä servossa että ohjaimessa 100%, niin siloin reuna-alueella liike on vastaavasti reilumpaa.
Otsikko: Vs: Keskustelu expo-säädön tarpeellisuudesta
Kirjoitti: hk - 30.04.10 - klo: 23.47
Se vastekäyrä toimii kaasussa ihan samallailla. Ei se nyt niin kummosia perusmatikoita tarvi, että lineaariset ja eksponentiaaliset käyrät erottaa toisistaan.

Välillä ihmetyttää, että mihin Suomen nuoriso on menny!
No huh huh ! olipa taas oikein perus foorumivastaus.
Juu kyllä vähän hävetti. Sinulle uskalsin kuitenkin heittää kun ollaan oltu puheissa. ;)

Aina ei tuo satiiri mene ihan läpi...se on vaikea huumorin laji!
Otsikko: Vs: Keskustelu expo-säädön tarpeellisuudesta
Kirjoitti: Janne A - 03.05.10 - klo: 12.25
Heuli & Muut: Kantsii ottaa se huomioon, että ei voi sanoa yleistäen esim. "-25% expoo", koska joissain ohjaimissa se on merkattu plussaksi.

Tietämättömälle saattaa näyttää siltä, että nyt pitäs kaivaa se ohjain kaapista ja laittaa -25% expoo ja sit radalle enempää miettimättä. Silloin voipi olla vaan se tilanne, että on laittanut vahingossa logaritmisen (http://en.wikipedia.org/wiki/Logarithm) ohjauskäppyrän, eikä exponentiaalisen (http://en.wikipedia.org/wiki/Exponential_function). :)

Tiedän kyl myös pari tapausta, ketkä ajaa täysin expottomilla ohjauksilla tourinkia Modin A-finaalitasolla, mutta sen näkee kyl heidän auton käytöksestäänkin, että passiivisella mennään. Mutta ainakin meillä oli aika konkreettinen näyttö, kun vaihdettiin Acomseista Spektrumeihin, niin parin akun lämmittelyn jälkeen läpit tippu sisäkrossiradalla järjestäen.

Makuasioita.
Otsikko: Vs: Keskustelu expo-säädön tarpeellisuudesta
Kirjoitti: Vesa - 03.05.10 - klo: 12.38
Itse suosin ohjauksessa -5% - -10% expoa, kaasussa en käytä expoa koskaan. Mielestäni liiallinen expo tekee ohjauksesta/kaasusta niin epäloogisen, että on vaikea arvioida missä vaiheessa tuo "pykälä" tulee vastaan. Mutta makuasioita, itse muiden autoja testatessa huomaa yleensä parin mutkan jälkeen, jos expoa on omaan makuun liikaa. Ilmenee esim. ylimäääräisinä korjausliikkeinä tai vähemmän jouhevina ajolinjoina.
Otsikko: Vs: Keskustelu expo-säädön tarpeellisuudesta
Kirjoitti: snakepoison - 03.05.10 - klo: 22.26
Täytyy kokeilla tuota Veskun käyttämää -5 ja -10 säätöä. Ja vielä selitys sillekin miksi hänen mielestään liiallinen Expo ei välttämättä ole hyvä ratkaisu, kiitos.
Otsikko: Vs: Keskustelu expo-säädön tarpeellisuudesta
Kirjoitti: OskuK - 04.05.10 - klo: 14.11

Sama ilmiö liikkeissä muuten on, jos ei ole expoa tarpeeksi. Liiallinen expo tuskin viehättää ketään.
OT: vähän sama kun se että kehuu pitävänsä kaikesta hyvästä ruuasta. Aika harva sanoo syövänsä mieluiten pahaa ruokaa. ;-)
Otsikko: Vs: Keskustelu expo-säädön tarpeellisuudesta
Kirjoitti: Grasshopper - 04.05.10 - klo: 22.51
Kannattaa myös varmistaa että miten ohjaimessa se säätö menee, miinus ei aina ole miinus, nimimerkillä kokemusta on  :grin:.
Otsikko: Vs: Keskustelu expo-säädön tarpeellisuudesta
Kirjoitti: OskuK - 05.05.10 - klo: 11.55
Kannattaa myös varmistaa että miten ohjaimessa se säätö menee, miinus ei aina ole miinus, nimimerkillä kokemusta on  :grin:.

Juu. Itse olen (tikkuradiiossa tosin) laittanut pienen poikkeutuksen, pitänyt keppuiä paikallaan ja sitten silmä kovana katsonut mitä tapahtuu kun expon määrää sorkitaan. Ja poikkeutuksen siis pitäisi vähetä ;-)
Otsikko: Vs: Keskustelu expo-säädön tarpeellisuudesta
Kirjoitti: *HOKE* - 25.11.10 - klo: 13.57
Noniin... vähän vanhan aiheen nostamista, mutta tarkoituksella.


Nyt on turisti tullut hankittua ja sillä jo pyöreä kuukaus ajeltu.

Expot on kokeiltu, eri arvoja vaikka kuinka.

Lopputulos oli että nyt ajan expo 0% ja dualrate 100%

Exposta luopuessani ajamninen muuttu tarkemmaks ja korjausliikkeet alkoi onnistumaan.

Toki alussa tuo expo helpotti minunkin ajamista enenkuin sai setuppia mieleiseen suuntaan ja kuskin tottumaan hätäiseen ohjaukseen.

Auto hyvässä (ei lähelläkään täydelliessä) setupissa kuskille ja kuski alkaa jo päästä jyvälle touhuun niin kävi juuri kuten tähänkin mennessä oli aina käynyt...
Expo ei ole mun juttu.
Otsikko: Vs: Keskustelu expo-säädön tarpeellisuudesta
Kirjoitti: Koheltaja - 25.11.10 - klo: 14.21
Sama havainto WGT:n kanssa, vielä ei Expo ole nollilla mutta hyvin lähellä. Lähtökohta oli 35 ja siitä on menty jatkuvasti alaspäin kun pieneillä muutoksilla on saatu ohjauksen hätäisyyttä rauhoittumaan.
Otsikko: Vs: Keskustelu expo-säädön tarpeellisuudesta
Kirjoitti: -Juho- - 25.11.10 - klo: 15.21
Kuten myös.. 20->10->5%
Turistin jäkeen tuntuu vaan ettei muut autot enää käänny sisään  :grin:
Otsikko: Vs: Keskustelu expo-säädön tarpeellisuudesta
Kirjoitti: Habaku - 25.11.10 - klo: 18.24
Mattis ja -5 on nyt ohjauksessa, -15:sta lähetty. Vielä se tuntuu tarpeelliselta.
Otsikko: Vs: Keskustelu expo-säädön tarpeellisuudesta
Kirjoitti: pijokela - 26.11.10 - klo: 13.35
HOKE tuossa hiukan liippasi dual rate säätöä. Jos sen verran saan kaapata aihetta, että mihin sitä Dual rate säätöä on tarkoitus käyttää? Olen lukenut käyttöohjetta ja olen lukenut netistäkin jotain, mutta en silti ole oikein varma.

Kun expo muuttaa suoran exponentiaaliseksi, niin onko dual rate sitten sen suoran kulmakertoimen muuttamista? Isompi dual rate = isompi kulmakerroin = täysi käännös tulee rattia vähemmän vääntämällä?
Otsikko: Vs: Keskustelu expo-säädön tarpeellisuudesta
Kirjoitti: *HOKE* - 26.11.10 - klo: 13.40
Dual rate on molempiin suuntiin vaikuttava EPA.

Eli vähentämällä dualratea vähennät ainoastaan renkaiden kääntymistä.

Löytyy lähes mistä tahansa rattiradiosta vasemman peukalon kohdalta.
Otsikko: Vs: Keskustelu expo-säädön tarpeellisuudesta
Kirjoitti: bluebeetle - 27.11.10 - klo: 19.30
Jep, dualrate ainoastaan rajoittaa maksimikääntyvyyttä mutta EPA:sta poiketen molempiin suuntiin samanaikaisesti.
Otsikko: Vs: Keskustelu expo-säädön tarpeellisuudesta
Kirjoitti: CluBBaH - 02.12.10 - klo: 14.16
Eikö turisti säädetä muutenkin niin että se kääntyy sopivan määrän kun käännetään renkaat linttaan, ihan sama missä asennossa ruori on :wink:
Otsikko: Vs: Keskustelu expo-säädön tarpeellisuudesta
Kirjoitti: Haze - 03.12.10 - klo: 10.39
Yksi pointti olisi tässä hyvä huomioida, että jos puhutaan ohjaimen/servon lineaari liikkeestä, niin se ei välttämättä ole sama asia kuin auton renkaiden kääntyminen lineaarisesti suhteessa ohjaimen ratin kääntöön. Nimittäin mitä enemmän servovarsi kääntyy, niin sen vähemmän se tekee liikettä x-akseliston suunnassa vaikka ratista väännät saman verran ja tätä ei ole huomioitu riittävästi auton ohjausgeometrioissa. Tästä johtuu, että todellisuudessa ohjausliikkeet ovat radion 0 expolla kovin agressiivisia alussa ja lopussa ei juuri tapahdukkaan mitään. Itse olen havainnut, että noin 15-25 expoa tekee todellisuudessa ohjauksesta lineaarisen. Tietysti tuo luku on hieman auto kohtainen, koska autoissa on erinlaisia ohjaus geometrioita ja joissakin luku on myös eri käännettäessä eri suuntiin... Itse olen ajanut 25-40 expolla riippuen luokasta, autosta, olosuhteista ja radasta.
Otsikko: Vs: Keskustelu expo-säädön tarpeellisuudesta
Kirjoitti: Hyper - 05.12.10 - klo: 14.10
Ohjaimen expohan on vain yksi tapa säätää autoa haluamakseen. Toiset käyttää sitä crawlingissa, toiset touringissa ja komannet kaikessa. Ja jotkut ei missään.

Kannattaa myös muistaa että sen sopivan expo-arvon löytäminen riippuu paljon autosta, ohjaimesta, servoista ja noparin käyristä jne.. Mutta tietenkin eniten siitä mistä sattuu tykkäämään ja mikä kenenkin kouraan parhaiten sopii.
Otsikko: Vs: Keskustelu expo-säädön tarpeellisuudesta
Kirjoitti: mikari - 07.12.10 - klo: 16.20
Mä huomasin saman kuin Haze sähkötouringissa. Se auttoi ajamaan paremmin sisällä.

Sen sijaan missään muussa luokassa en ole kokenut siitä hyötyväni mitään enkä ole käyttänytkään (M4-10, SC10, TP10, M8, T8, GT-8, C8 ..)