Tässäpä minun kootut kommentit tuolta FB:n puolelta:
(aloitusviesti):
Samalla voisi avata tähän keskustelun (ilman sarvia ja hampaita), siitä mitä pitäisi/voisi sääntöpuolella tehdä, että saadaan lisää porukkaa kisoihin? Tattiksen kisassa oli ainoastaan 7 autoa radalla ja se on minusta liian vähän. Vähintään pitäis olla kahden finaalin verran autoja, eli käytännössä tuollaiset +14 kisaajaa, jotta hommassa olisi mieltä. Ajatuksia? Vapaat renkaat? Hihnaveto? Mitä muuta? Mitä porukka haluaa, että tulevat kisoihin, vai eivätkö tule oli säännöt mitkä tahansa?
Olisko syytä pohtia GT sarjan Kansallisen tason lopettamsta ja siirtyä takasin epävirallseen kertsisarjaan? Sillon olis langat omssa käsissä, niin ajoformaatin, kuin muidenkin asioiden suhteen. Olen samaa mieltä, että on suorastaan tyhmää istua auringonpaisteessa 10 h vain siksi, että saadaan ratkottua lähtöjärjestys 7 auton kesken. Tarkottas toisaalta sitä, että pitäs olla pari tosi aktiivista kaveria tekemässä kisoja ja järkkäilemässä asioita.
Minun mielestä teknisten sääntöjen puolella voitaisiin ihan hyvin luopua ins-boxista, kardaanivetopakosta, ykstyyppirenkaasta ja joistain korisäännöistä sillä edellytyksellä, että tämä oikeasti TOISI LISÄÄ KUSKEJA kisaan. Ihan varma en itsekkään ole tuosta rengasasiasta, onko se oikeasti este vai helpotus kisaan tulemiselle, luulisin että helpotus. Ajoformaatin osalta sellainen puolen päivän rutistus olisi ihan riittävä, esim. 1 treeni, 2 aika-ajoa ja esim. 30 minuutin finaalit kaikilla tasoilla. Varmaan se paremmuusjärjestys ratkee vähemmälläkin hieromisella. Sitten olisi se kisan järjestämishaaste jos aikomus olisi kisata kertsisarjana. Kun käytännössä kelvollisia ratoja on 3 kpl, tarkoittaisi se sitä, että Helsingistä, Kouvolasta ja Hyvinkäältä pitäs löytyä vastuuhenkilö tekemään hommaa, löytyykö? Asiaa voisi helpottaa se, että mukaan mahtuisi treenimielessä myös LS5 kuskit, kunhan vaan päivä rakennettaisiin site, että kaikkien ei tarvii kykkiä radalla koko päivää.
Itse ajattelisin, että jokatapauksessa jonkinlainen rajaus moottorien suhteen pitäs olla, esim. siten että kaikki Suomessa alle 200€ maksavat koneet käy. Myös kumirengas (ei foam) pitäs säilyttää, vaikka se olisikin muutoin vapaa. (Ei krossirenkaita). Samoin korien esikuvat pitäis ainakin etäisesti olla GT-autoja (ei prototyyppikoreja). Myös painoraja pitää olla, esim. nykyinen 3,5kg. Muilta osin vois olla melko lailla vapaat säännöt, miksei jopa sähkövatkaimetkin menis mukana, kunhan suorituskyky on edes suurinpiirtein sama.
Niinkun tästäkin ketjusta nähdään, on mielihaluja suuntaan ja toiseen, joten sen yhteisen näkemyksen kasaaminen ei ole kovinkaan helppoa. Ehkäpä kysymys pitäskin asettaa toisinpäin, ja kysyä millaisia kompromisseja kuskit on valmiita tekemään, että kisat vielä kuitenkin kiinnostaa?