Moi,
Nyt kun syylliset on löydetty, niin kirjoitan muutaman huomion FO-osakilpailusta.
Polttisten semifinaalien ja finaalien A, B-asiassa nostan käteni virheen merkiksi. Seuraavassa FO-kilpailussa
ajetaan ensin B-finaali ja sen jälkeen A-finaali. Kilpailunjohtaja toimi tässä asiassa ohjeitteni mukaan. Kiitos siitä. Moni kävi tuota A, B- asiaa minulta tiedustelemassa kisapäivän aikana. Kiitos myös muista kommenteista kisapäivän aikana! Laitan niitä korvan taakse.
Kilpailun järjestivät TUA:n uusi aktiiviporukka. Päivän aikana tuli varmasti hyvää oppimista seuraavia
kilpailuja varten.
Päällisin puolin kilpailijoilla ja huoltajilla/mekaanikoilla näytti olevan mukava treeni/kisapäivä. Hyvä juttu! Tästä juttelinkin kilpailun johtajan kanssa.
Kilpailuissa tärkein asia on, että kilpailijat viihtyvät kilpailussa. Heille me yhdessä teemme koko harjoituskilpailusarjaa ja yksittäisiä osakilpailuja.
Kun kilpailijat viihtyvät, niin he ottavat seuraavalla kerralla kaverinsakin mukaan. Tällä kertaa ilmoittautuneita oli jo yli 50.
Radasta tuli päivän mittaan positiivista palautetta. "Tämä on kunnon off-roadia. Opin taas ajamaan paremmin."
Pölyä vaan oli todella paljon. Sille nyt ei tässä vaiheessa voinut oikein mitään. Seuraaviin Turun kisoihin sitten.
Ohjaajakokous on tärkeä varsinkin kun kilpailussa on ensikertalaisia osallistujina.
Reseedistä ja sen perusteista ei tosiaan kerrottu ohjaajakokouksessa, enkä edes itse tuota huomannut.
Reseed on tärkeä, jotta nopeat kuljettajat saadaan oikeaan erään. Reseed lasketaan kolmen kierroksen pienimpänä summana, ei koko harjoituserän tuloksen mukaan. Alkuerissä vasta ajetaan 5min tulosta. Tällä kertaa reseed meinasi jäädä tekemättä polttiksessa kokonaan.
FO-sarjassa ei ole katsastusta. Luotetaan siihen, että kilpailijoiden kalusto on asianmukaista.
Jos epäilet onko kalustosi kunnossa, kysy kokeneemmalta harrastajalta. Hän varmasti auttaa sinua.
Parannettavaa löytyy lähinnä kilpailun etukäteisvalmisteluista (mukaan lukien kilpailupäivän aikataulu ja RCM-ohjelman käpistely) sekä kilpailupäivän resursoinnista. Nyt rohkeasti rekrytoimaan jäsenistöstä lisää porukkaa tekemään kilpailuja.
Sarjasäännöissä on pari kohtaa järjestäjän henkilöstöön liittyen:
"Tuomarit ja kilpailun johto:
Finaaleissa tuomari on pakollinen. Alkuerissä tuomarointi on kilpailun järjestäjän päätettävissä.
Toivottavaa on että kilpailunjohtaja ei ole kilpailija osakilpailussa."
"Kilpailuorganisaatio on minimissään:
Kilpailunjohtaja,
Ajanotto,
Tuomari(t),
juoksupoika,
Ratamestari voi olla samalla myös kilpailun johtaja."
t. Kai
(kirjoitin tämän viestin sarjanvetäjänä)