Kirjoittaja Aihe: AUTTAKAA AUTO KÄY VÄÄRINPÄIN  (Luettu 9082 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JiiVee

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: AUTTAKAA AUTO KÄY VÄÄRINPÄIN
« Vastaus #30 : 14.04.12 - klo: 11.06 »
Olen todennut myös, että kylmä kone, kylmä ilma ja kylmä tulppa= kone lähtee väärinpäin käyntiin.

kyseessä on noin nolla keli, forcen .26 ja nosramin R6 tulppa.
pöö

Poissa Masadist

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: AUTTAKAA AUTO KÄY VÄÄRINPÄIN
« Vastaus #31 : 14.04.12 - klo: 11.08 »
Teoriaa teoriaa.

Koneita on saatu käymään nurinpäin takapotkusta johtuen ja nämä kerrat ovat olleet kylmällä kelillä ja liian kylmällä tulpalla.
Homma korjautunut aina vaihtamalla lämpöisempää tilalle.


Selittäkääpäs teoreetikot mistä syystä tunnin varikolla seissyt auto on lähtenyt käyntiin ilman hehkua, jo ryypyttäessä.
Tämä tapahtui viikonlopun aikana useamman kerran.

Moottoria ei esilämmitetty, eikä tosiaan hehkua vielä edes kädessä.
Hmm. Mulla on ainakin usein myös ryypytyksen aikana hehku kiinni.. Ei kyllä ihan heti tule mieleen mitään, mikä tuollaisen voisi aiheuttaa..

Jos ei sitten ole käytetty normaalia tuhdimpaa nitroseosta, tulppa jäänyt sopivasti alas, että metanoli päässyt haihtumaan pyttyyn jääneestä polttoaineesta (auto sammutettu vauhtipyörästä/pakoputkesta) ja jäljellejäänyt Nitroliuos tiivistynyt niin väkeväksi, että on lähtenyt jo pelkästä paineesta (paineistaminen kehittää myös hieman lämpöä). Nitrometaani itsessään on hyvin epästabiilia ja voi lävähtää periaatteessa noissa olosuhteissa (paine+paineistamisesta kehittynyt lämpötila).
HPI Savage 3,5 | Kyosho DRT 0.18 | Kyosho Trueten Fazer 0.15

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: AUTTAKAA AUTO KÄY VÄÄRINPÄIN
« Vastaus #32 : 14.04.12 - klo: 11.18 »
Omat väärinpäin käynnistymiset ovat tulleet esiin vain ja ainoastaan kylmällä tulpalla.
Kone on käynnistynyt juuri kun on lopettanut starttaamisen.
Ilmeisesti mäntä pysähtynyt ennen yläkuoloa kun starttaus on lopetettu... hehku on edelleen paikoillaan, ja kun männän päällä oleva paine on saanut männän plopsahtamaan juntturasta liikkeelle, on kone pärähtänyt käyntiin.

Jokaisella kerralla siis kun kone on käynnistynyt väärinpäin niin se on käynnistynyt kun starttiboksilla pyörittämisen on juuri lopettanut... Se myös käynnistyy poksahtavalla tyylillä.

Kuumalla tulpalla jos on koneen saanut lähtemään väärään suuntaan käyntiin niin kyseessä on ollut tilanne missä kannen korkeuteen on kajottu ja kone vielä muutenkin erittäin tiukka.

Poissa Mazza

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: AUTTAKAA AUTO KÄY VÄÄRINPÄIN
« Vastaus #33 : 14.04.12 - klo: 11.19 »
Eikös näissäkin kylmän koneen puristuspaine ole suurempi. Tuo metanolin haihtuminen voi myös reilustikin vaikuttaa asiaan.

Sen seoksenhan kuuluu syttyä hetki ennen yläkuolokohtaa, jotta suurin palamispaine saadaan juuri yläkuolokohdan jälkeen. Kylmällä tulpalla vaaditaan suurempi puristuspaine, jotta syttyminen tapahtuu. Eli sytytysennakkoa on vähemmän, ja suurin paine jää yläkuolokohdan jälkeen, eikä siis potkaise takaisin muutoin kuin liian hitaasti startatessa.
Ishima Rave M1.0Re | Associated RC10L | TQ Racing WGT/PRO-10 | Kyosho e-Mad Force crawler | Olohuonelelu Radline 1:24 buggy

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: AUTTAKAA AUTO KÄY VÄÄRINPÄIN
« Vastaus #34 : 14.04.12 - klo: 11.30 »
Teoriaa teoriaa.

Koneita on saatu käymään nurinpäin takapotkusta johtuen ja nämä kerrat ovat olleet kylmällä kelillä ja liian kylmällä tulpalla.
Homma korjautunut aina vaihtamalla lämpöisempää tilalle.


Selittäkääpäs teoreetikot mistä syystä tunnin varikolla seissyt auto on lähtenyt käyntiin ilman hehkua, jo ryypyttäessä.
Tämä tapahtui viikonlopun aikana useamman kerran.

Moottoria ei esilämmitetty, eikä tosiaan hehkua vielä edes kädessä.
Hmm. Mulla on ainakin usein myös ryypytyksen aikana hehku kiinni.. Ei kyllä ihan heti tule mieleen mitään, mikä tuollaisen voisi aiheuttaa..

Jos ei sitten ole käytetty normaalia tuhdimpaa nitroseosta, tulppa jäänyt sopivasti alas, että metanoli päässyt haihtumaan pyttyyn jääneestä polttoaineesta (auto sammutettu vauhtipyörästä/pakoputkesta) ja jäljellejäänyt Nitroliuos tiivistynyt niin väkeväksi, että on lähtenyt jo pelkästä paineesta (paineistaminen kehittää myös hieman lämpöä). Nitrometaani itsessään on hyvin epästabiilia ja voi lävähtää periaatteessa noissa olosuhteissa (paine+paineistamisesta kehittynyt lämpötila).

Tuollaisen voisi ymmärtää mikäli moottori olisi hetkisitten sammutettu/sammunut.
Mutta kone on ollut sammutettuna tunnin verran, mäntä alakuolossa (jolloin polttoainekaan ei pääse kaasuuntumaan tiivissää paikassa)... 25% nitroseos aivan normaalisti.
Moottori on (TOTTAKAI) sammutettu vauhtipyörästä... kuten aina.

Olen tottakai saanut itsekin käyntilämpöisen moottorin käymään ilman hehkua kun auto on startattu välittömästi sammumisen jälkeen.
Mutta koskaan ei olla nähty että moottori käynnistyy pitkän seisomisen jälkeen ilman hehkua... Ja vieläpä useampaan kertaan saman viikonlopun aikana.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: AUTTAKAA AUTO KÄY VÄÄRINPÄIN
« Vastaus #35 : 14.04.12 - klo: 11.40 »
Eikös näissäkin kylmän koneen puristuspaine ole suurempi. Tuo metanolin haihtuminen voi myös reilustikin vaikuttaa asiaan.

Sen seoksenhan kuuluu syttyä hetki ennen yläkuolokohtaa, jotta suurin palamispaine saadaan juuri yläkuolokohdan jälkeen. Kylmällä tulpalla vaaditaan suurempi puristuspaine, jotta syttyminen tapahtuu. Eli sytytysennakkoa on vähemmän, ja suurin paine jää yläkuolokohdan jälkeen, eikä siis potkaise takaisin muutoin kuin liian hitaasti startatessa.

Kyllä toki kylmän koneen puristuspaine on suurempi.
Jos koneeseen jääneestä polttoaineesta on jotain haihtunut niin se on myös koneesta poistunut, eikä ole kaasuuntunut mihinkään.

Liian hitaasta starttauksesta ei ole ollut kyse silloin kun olen saanut koneen väärään suuntaan käyntiin.
Kyse on ollut tilanteesta että kone ei käynnisty.
Starttaus lopetettu... mäntä jäänyt ilmeisesti pysähdyksiin juuri ennen yläkuoloa.
Sekunti ja kone on räpsähtänyt käyntiin väärään suuntaan.

Jos starttiboksilla käynnistää konetta niin sen vääräänsuuntaan käynnistyminen on lähes mahdotonta vaikka olisi miten kuuma tulppa tahansa.
Ellei starttiboksi pyöri väärään suuntaan, tai käy juuri vastaavalla tavalla kuin itsellä on käynyt.
Turhan aikainen sytytys ei jaksa pyörittää konetta starttiboksia vastaan ei sitten mitenkään.

Vetokäynnistimen kanssa väärään suuntaan käynnistyminen myös hyvin vaikeaa, koska yleensä näissä on yksisuuntalaakeri jolloin kone ei edes pysty pyörimään väärään suuntaan... Ellei käynnistysnaru ja jousi ole juuri katkennut.

Nämä kyseiset vääräänsuuntaan käynnistymiset ovat tapahtuneet isellä ainoastaan ulkomailla olleissa halli kisoissa.
Lämpötila +5 - +8 asteen huitamilla.
Tulppana kylmä Novarossin numero 6 tulppa.

Poissa JQ

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • JQ Products
Vs: AUTTAKAA AUTO KÄY VÄÄRINPÄIN
« Vastaus #36 : 16.04.12 - klo: 10.39 »
Minullakin on lähtenyt pannu väärinpäin käymään. Niin tapahtuu joskus, ja se on aina yhtä mielenkiintoista kuin se, kun se lähtee käymään ilman hehkua.

Yleensä se lähtee normi tulpalla kun kaikki on niin kuin pitää. Se vaan lähtee väärinpäin käyntiin. Eli ei siinä välttämättä ole mitään vikaa.

Kerran 10 vuotta sitten starttiboksin piuhat olivat väärinpäin. Sekin vaikuttaa toki asiaan.
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

Poissa JQ

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • JQ Products
Vs: AUTTAKAA AUTO KÄY VÄÄRINPÄIN
« Vastaus #37 : 16.04.12 - klo: 10.39 »
Ehkä sä työnsit sitä narua tai vedit vasemmalla kädellä.  :afro:
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net